Jump to content

Lars Jeep Grand Cherokee ZJ Overlander(wannabee)


Lars 9k
 Share

Recommended Posts

  • Premium Member

Efter att tidigare i veckan meckat Overlandingvolvon, då den inte ville ladda, blev det idag tid att fixa hastighetsgivaren på Jeepen.

Volvon laddade inte alls med dessa kol, dock fungerade laddningslampan som vanligt.😡

2E05E391-8829-47D4-B45B-8C5508297E8C.thumb.jpeg.120a0fad2e7c24e0e322233754ee0432.jpeg

 

 

Efter att jag monterat ny laddningsregulator med nya kol laddar Volvon perfekt igen, illa att kolen skall vara slut efter bara 573000km.


Dagens projekt, av med givaren (igen) från fördelningslådan.

3A862AE2-7DD0-47E0-9D70-D42420B72986.thumb.jpeg.8f34c092a8afa38d35eb36cd023b4fab.jpeg
 

 

Av med gamla kugghjulet och dess 37 kuggar och på med det nya med 38. Även en ny o-ring kostade jag på den kära Jeepen samt kontroll av oljenivån.

08289AFD-E9AE-4996-A003-6E4747B59C21.thumb.jpeg.03f858b25a23ae60a8d10fade3e92d20.jpeg


 

Nu visar hastighetsmätaren cirka 5% för mycket mot tidigare 12%.

En ganska enkel operation om än inte lika enkel som på de nya bilarna, där man ”bara” kopplar in en dator, detta är lite mer ”hands on”! :)

Edited by Lars 9k
  • Like 4
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

18 timer siden, Lars 9k sa:

Efter att jag monterat ny laddningsregulator med nya kol laddar Volvon perfekt igen, illa att kolen skall vara slut efter bara 573000km.

Visst är det störande när livslängden är så kort 🤪

Själv var jag tvungen att byta däck på min kärra efter 21år. 

  • Haha 1
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • Premium Member

Nu har även snabbfästen för markisen kommit på.

För att kunna montera dem var jag först tvungen att vända ”rätt” takplattformen, eller åtminstone sargen runt om den, vilket krävde demontering av samtliga lampor.

C8CF2882-9FAA-4D8E-A8A3-1374651710C3.thumb.jpeg.a5382af0ac24d8cd2ee93dbc3c5cbd4f.jpeg


 

Nu får jag bara hoppas att Jeepen ändå fortfarande kommer att gå in i garaget.
 

Snabbfästena från Frontrunner gör att markisen kommer några centimeter längre ut från bilen, vilket framtiden får utvisa om det är bra eller dåligt.

6A4F3799-F80A-472D-9A18-91439D9B9E01.thumb.jpeg.3dc1436f9087203d3cbca94e4d7f201e.jpeg

 

Så här ser det ut uppifrån.

DCBC974C-4BAF-43D9-A049-2EF07E019423.thumb.jpeg.fd4af2415c352c5e5cbd3008d0c06189.jpeg

 

Fästena är en variant på de som  jag monterade till taktältet.

De ger en väldigt  enkel och smidig hantering vid på och avmontering. 

9EAA2A00-D732-4F5B-905C-AB3D2ACCA47D.thumb.jpeg.5b86ad284c56228e416aee18a81123cd.jpeg
 

 

Tanken är att när vi exempelvis skall köra offroad är det nu bara 1min jobb att plocka av den och slippa riskera att dra den i ett träd.

 

Edited by Lars 9k
  • Like 1
  • Thumb up 4
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Premium Member

Just nu väntar vi på nya frihjulsnav efter helgen i Blåningsmåla.

Det blir WARN istället för de Rudge Ridge som följde med satsen till framaxeln.

De som följer vår resetråd har  redan läst om det, men kort beskrivet höll inte mina nya nav för den belastning jag utsatte dem för.

I filmerna längs ner syns hur de ”sprängs” när jag går ner i det blöta partiet samtidigt som jag bogserar en annan bil.

Så här såg det ut efteråt.

I mitt tycke tunt och porigt gods.

F5766B0D-F432-4C61-9F97-BAAE7FC105B5.jpeg.c941943c6803248d3123b8e41522423d.jpeg
 

 

Resterna som plockade upp från sanden.

6B8B78A4-B90B-4C2E-98C9-5326B53FCCCC.thumb.jpeg.17a81889af60bb2c8bd3665cf78cb90f.jpeg


I väntan på naven har jag färdigställt ett annat projekt.

Med den nya takplattformen har ljusen på taket hamnat lite långt fram.  Det medför att LED-rampen har lyst upp huven på ett irriterande sätt.

Därför har det tillverkats ett ”bländskydd”.

Starten på dylika projekt brukar ske i Görans garage och så även denna gången.

Vi tog en bit aluminiumplåt som grund.

Klippning, bockning och vallsning gjordes av Göran innan jag tog hem och färdigställde. 
 

Plåten är formad efter rampen, försedd med en vals för förstyvning och uppvikt vid sidorna för att kunna fästas i sidan på rampen.
3F8DD524-FBD4-47FF-A05A-D125F7961D3D.thumb.jpeg.7384806d8619f44ebc7a5192fe22a781.jpeg

8ADE8BDD-935D-4D4F-ACE4-87F9BFF41F2A.thumb.jpeg.33520363ebb9ebaa0656e3d4a5a040dd.jpeg


 

Efter några provmonteringar, lite extra filning och provkörning grundade jag den innan målning med gummiboddy. 

1693EDAF-023C-45A1-8590-E96E794914F2.thumb.jpeg.8092a222ff7fb06345e34fa329e1bf90.jpeg

 

Väl på plats syns den knappt framifrån.

F4E3ADE0-4761-4275-A4C6-90F748A33DBC.thumb.jpeg.597cb2141ccf926b840ba9e1bf733c0c.jpeg
 

4C7A5B92-F59F-4DF9-89C5-47875F395A39.thumb.jpeg.02fe191397c00699d0be95c2e19c040a.jpeg
 

Utsticket framåt är ca 50mm. Nu återstår att se hur mycket skit o lera som kan samlas.

Att det kan lägga sig snö ser jag som ett litet problem, då det inte snöar så mycket här längre och att man dessutom nästan aldrig kan ha takljus tända vid snöfall..

2A18F76A-0121-4988-A720-E9217422ED93.thumb.jpeg.e1fab46dbd929e983965436852ea0080.jpeg

 

Två filmer på sönderkörningen.

Edited by Lars 9k
  • Like 4
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Avseende mitt ”bländskydd” så fungerade det utmärkt.

Ja så pass bra att det nu även skall tillverkas liknande till de små LED-ramperna.

Något mer som fungerade bra var fästena för att väggmontera markisen som ingick i snabbfästena.

Smidigt att bara hänga upp markisen på väggen.

BF0BD025-DA3E-48D8-8F83-AD09F42BCD46.thumb.jpeg.cdb5d84fa8eb021953407ea65b079093.jpeg


 

Som synes gick det även att få in Jeepen trotts den numera rättvända sargen runt takplattformen.

Men det var tight och krävde att jag tömde ner till 1bar i luftbälgarna.

Återstår att se vad som händer när vi tömt Jeepen helt på utrustning. 🤫

  • Like 4
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Tillverkning av skydd för de små ljusen har pågått under veckan.

 Kapning och bockning hos Göran.

38A79788-0B0A-429E-B673-F3B1A0012B4F.thumb.jpeg.ebfbab0006cf8e033cd44fef868ec967.jpeg

 

Sen blev det lite justering hemma i mitt garage.

 A6902E42-0CB5-4C02-8CA1-1A48E356AB27.thumb.jpeg.7f4bcd65e30af79ee55b0e678dde0404.jpeg

 

Efter grundning och målning med boddy var det tid för montering. Liksom på den stora rampen skruvade jag fast plåtarna i de befintliga, alternativa  fästena för montering, på sidan av ramperna.

9F769C7B-28F2-4F23-A011-71C174FF1F97.thumb.jpeg.8bda7140925f74229555118d382f1e95.jpeg

 

Jag är inte helt nöjd med skyddens utseende, de blev lite klumpiga. Därför kommer jag nog att såga bort lite på sidorna för att få ett luftigare utseende.

 

903D89DC-2349-4D6E-8286-4532AE84BAA6.thumb.jpeg.8d39d12a5a4ab17c17eae01c6e9a1558.jpeg
 

Sen till funktionen.

Jag är supernöjd!!

Gigantisk skillnad mot innan, inget ljus inne på instrumentbrädan och mycket mindre på huven och hi-liften.

Tidigare störde ströljuset en hel del men det är nu försumbart.

På filmen syns i ordning: fullt ljus, släcker takljusen (160+2x40W LED), släcker extraljusen i fronten (2x70W Xenon), släcker helljus och kör på halvljus, tänder helljus , tänder LED på taket och tänder sist åter Xenonljusen som lyser längst fram på vägen.

Nöjd!


Efter lite hålsågning, filning och ny färg.

E3A96C3F-B962-48F5-9E01-73DA8BBB7030.jpeg


Lite nättare utseende.

C869AE10-42DF-4DF7-9E88-2D9D400EBFFF.jpeg

Edited by Lars 9k
  • Like 3
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Hur klara man sig utan vinsch.

Idag skulle släpet ut sista biten från ängen.

När det är för smalt att backa in och för tungt att putta...

21A71430-5358-45B8-95E7-0818A833A52E.thumb.jpeg.cd7b507eb04bd762dbcd77da5b228e29.jpeg

 

Med en stropp om dragbalken gick det smidigt.

DCDFE49E-C29B-449E-A2C2-89129E5675B0.thumb.jpeg.e6155cb00c90cce46af70a8082f5db30.jpeg
 

 

En hel del hö blev det allt.

893E8F32-C7AD-4122-B0E8-10537015DC1D.thumb.jpeg.7788f2933028caf27d7c11bf0821ee5f.jpeg

  • Like 3
  • Thumb up 2
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • Premium Member

Planen höll!

Idag kapade vi drivaxlar på längs och tvärs och nu sitter det nya frihjulsnav på plats.

Vi kom fram till att WARN-naven var 15mm grundare än de Rudge Ridge naven som satt på framaxeln innan de gick sönder.

Det gjorde att drivaxlarna bottnade i frihjulsnaven och att naven inte gick att montera.

Dessutom låg den vänstra inre drivaxeln ”i spänn” utan något spel mellan differentialen och hjulhubben.

Därför kapades den inre vänstra drivaxeln 4mm.

För att säkerställa att splinsen skulle fungera efter kapningen trädde vi på en av axelhylsorna från det trasiga frihjulsnavet innan Göran drog igång vinkelslipen.

C883BC7B-EF10-4B15-B48C-DC1AB28FF919.thumb.jpeg.18f396a48ca4e723659670d8abfa0860.jpeg
 

 

Även de båda yttre drivaxlarna kortades ner.

De kapades 6mm vilket var mitt i det befintliga spåret i axlarna.

C98DF2DF-AB40-4F60-9DE4-D4005F0243E1.thumb.jpeg.55c39779bc3743b852b092a439652a56.jpeg
 

 

8DCD2A3F-BFCB-4A49-AE2A-210C2F1E63FF.thumb.jpeg.ea57a271e1cd3cde79a685f483cf150f.jpeg

 


Efter dessa ”smärre” justeringar fungerade det utmärkt att montera de nya frihjulsnaven.

 

9A6918B1-95BE-45FE-8816-4E2AEDCA49AF.thumb.jpeg.5f3fd0ba60d915737dad34ec272034d3.jpeg
 

 

Vi mätte även upp godstjockleken på frihjulsnaven och kunde konstatera att WARN är 5mm tjocka i hela huset medan Rudge Ridge är ca 2,6mm i de längsgående spåren! 

RR har urtagna spår för axelhylsorna längs hela husets djup.

2A502CB5-8A74-48E7-B943-326B08F89E93.jpeg.85182ffde759ae8806c3637b4e6bf615.jpeg
 

 

WARN har klackar för låsning av hylsorna inuti det 5mm tjocka huset.

BC311531-B768-47D2-8198-FFF6B86CE60C.thumb.jpeg.6f674aa084063efdac54910dfe646ee6.jpeg

 

Edited by Lars 9k
  • Like 3
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
2 hours ago, Gurfen said:

Ofan...

Rugged Ridge brukar ju sägas hålla hög kvalitet men det där var ju inget vidare, nej.

Borde rimligtvis eliminera risken för exploderande nav i fortsättningen nu då! 👍🏼

Kanske inte eliminera men förhoppnings hålla för lite mer.......

Har kompisar som kört rejält tufft med WARN-naven bak och där har de (oftast) hållt.

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Det gick ju sådär med mina frihjulsnav.

De som följt vår resetråd under helgen kunde läsa om hur vi tog oss hem 35 mil med endast drivning på ett framhjul.

Först släppte ett av naven bak sin låsning vilket gjorde att vi tappade drivningen.

Efter att frikopplat båda de bakre naven fortsatte vi med framhjulsdrift men efter ca 10 mil släppte även ett av de främre naven låsningen.

Lösningen blev att låsa främre spärren och köra hem med endast ett hjul drivande.

Inte speciellt kul och inget som jag rekommenderar då skillnaden mellan driv och motorbroms renderade i nästan en halv meters sidoförflyttning varje gång.

 

Ikväll blev det koll och fix.

I båda naven hade låsringen släppt och därmed trycket på fjädern som reglerar låsningen av navet.

BB37A404-1A9F-4422-BC62-BE030DE8AF70.thumb.jpeg.3809eaa28bb5190bf502f8eb1326b3f7.jpeg

 

Varför de släppt är oklart, kanske är naven slitna då det inte var något av de nya som drabbats.

Med nya nav på plats fungerade allt åter perfekt.

Nu skall låsringarna i de strulande naven bytas ut mot ”segesäkringar” så får vi se framöver om det kommer att fungera bättre.

Edited by Lars 9k
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Premium Member

Lite fix i höstmörkret.

Jeepen har blivit smord, hjulinställningen kontrollerad och nytt skydd för fördelningsväxellådan har blivit monterat.

Smörjningen var inte mycket att fotografera, bara kladdigt.

Hjulinställningen var främst en kontroll av hur hjulen hamnat efter att bärarmsinfästningarna blev svetsade och bärarmarna justerade tidigare i år.

Resultatet visade sig vara helt ok, det enda var att ”toe in” var lite mycket.

4DB83B62-152A-4C5F-A463-A947B6A57362.jpeg


 

Då de inte var speciellt sugna på att justera så var min plan att göra det själv.

 Genom att markera en punkt på respektive hjul och sen mäta mellan dessa punkter framifrån respektive bakifrån efter att vridit hjulen ett halvt varv kom jag fram till ”toe in” på 3,9mm.

Rekommenderat värde är ca 2,5mm.

B2497B81-1894-4758-8EDD-795F53D5A27F.thumb.jpeg.6f95b0c569aec8908b766c5b96c2327f.jpeg

 


Min justering består i att vrida änden på styrleden minimum ett halvt varv, detta resulterade i ”toe out” på cirka 1mm vilket absolut inte skulle bli bra. Så det vara bara till att justera tillbaka och så får jag leva med något mycket ”toe in”.

I samband med detta jobb konstaterade jag glapp i ett par av hjullagerna varav vänster fram fick bytas. 


Nästa projekt var nytt skydd under fördelningslådan.

Första gången originalskyddet havererade var på SOT 2016, då hela skyddet lossnade och knycklades ihop. Matchen gick mellan en stubbe som fastnat framför skyddet, skyddet och min vinsch.

Resultatet...

09066158-E8E3-4519-B910-8D07A06B8032.thumb.jpeg.cfbab31baa86f5d767ca9ffb5571d755.jpeg

 


Nästa gång (ersättnings) skyddet gick sönder var i somras då en sten skjuvade av en av fästskruvarna så det hängde ner i framkant.

9B23161B-4765-44EB-9CA6-C819F8E70112.jpeg



Då konstruktionen på originalskyddet är ganska klen samt gör att skyddet sticker ner ganska mycket är det lätt att det hakar i och går sönder.

Här är det bild från andra sidan.

F9E70647-6EA5-4D4D-8C0A-217527F7B7B5.jpeg


 

Därför införskaffade jag redan förra året ett annat, denna gång ifrån Iron Rock Offroad.

https://www.ironrockoffroad.com/product/zj-belly-skid.html

Ett betydligt kraftigare och mer heltäckande (och lite tyngre) skydd.

BD97DB5E-6459-438F-999D-3B3E874ED30F.jpeg
 


Då det var avsett att monteras i hop med deras longarmkit fick det bli lite egna lösningar.

I framkant svetsade Göran fast plattjärn i växelådsbalken som sen  skyddet skruvades fast i.

4B634A89-5DF2-4FAD-AAB2-5DFAB7A3EE19.jpeg

 

34A1BF47-E2B8-47F3-A03D-DA54A08BF37C.jpeg
 

 

I bakkant skruvades skyddet fast med medföljande vinklar genom ”ramen”.

Efter justering av plattjärnen och lite färg blev det riktigt bra.

52F51765-8A75-4296-BB7C-9FD74E0BF967.jpeg


 

Detta skyddet sitter mycket tightare än det gamla och täcker även katalysatorn.

26736150-BFC9-4521-880F-D8BC698DE942.jpeg

 


Ganska nöjd med dessa verkstadsdagar.

Fast än är veckan inte över....

  • Like 7
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Dagens fix.

Sen i somras har den ena luftbälgen läckt. Inte mycket men trycket har minskat med något bar per dag.

Jag har även kunnat förnimma ett lätt pysande från hjulhuset när det varit blött.

Förhoppningen var att det skulle vara i anslutningen mellan bälgen och slangen och inte punka på bälgen.

Dagens felsökning gav vid handen att det stämde.

Det bubblade lätt runt slangen och dessutom saknades det något.

5CE9C8E4-3CA9-4304-8A7A-B45C7795519E.thumb.jpeg.645d28714695272cc40a498637eee918.jpeg


 

Här låg en halv klämma.
89147F60-35B3-407B-9BDA-8F837822B3F7.thumb.jpeg.50c8baa4f273457c1bb7e5752710fa30.jpeg

 

Lösningen blev en minislangklämma som tillsammans med några varv eltejp runt slangen pressade tillräckligt hårt för att det skulle bli tätt.
65A01376-3FE1-4FEE-94D7-DD2F64C92BAE.thumb.jpeg.2900376fd2ec1ce6cbb9bc1c2024de99.jpeg


 

Framtiden får utvisa om det blev så bra som jag tror.
 

  • Like 5
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...