Gurfen Posted August 2, 2020 Share Posted August 2, 2020 Läckert! Känner väl igen det där med att mäta, skruva, mäta igen, skruva på nytt osv... 😂 Renoverade du din styrsnäcka? 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted August 2, 2020 Author Premium Member Share Posted August 2, 2020 Nej den ligger i garaget, den jag monterade kom från min reservdelsbil som gått Ca 18k. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted August 4, 2020 Author Premium Member Share Posted August 4, 2020 (edited) Efter att tidigare i veckan meckat Overlandingvolvon, då den inte ville ladda, blev det idag tid att fixa hastighetsgivaren på Jeepen. Volvon laddade inte alls med dessa kol, dock fungerade laddningslampan som vanligt.😡 Efter att jag monterat ny laddningsregulator med nya kol laddar Volvon perfekt igen, illa att kolen skall vara slut efter bara 573000km. Dagens projekt, av med givaren (igen) från fördelningslådan. Av med gamla kugghjulet och dess 37 kuggar och på med det nya med 38. Även en ny o-ring kostade jag på den kära Jeepen samt kontroll av oljenivån. Nu visar hastighetsmätaren cirka 5% för mycket mot tidigare 12%. En ganska enkel operation om än inte lika enkel som på de nya bilarna, där man ”bara” kopplar in en dator, detta är lite mer ”hands on”! Edited August 4, 2020 by Lars 9k 4 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Urban Posted August 5, 2020 Share Posted August 5, 2020 18 timer siden, Lars 9k sa: Efter att jag monterat ny laddningsregulator med nya kol laddar Volvon perfekt igen, illa att kolen skall vara slut efter bara 573000km. Visst är det störande när livslängden är så kort 🤪 Själv var jag tvungen att byta däck på min kärra efter 21år. 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted August 14, 2020 Author Premium Member Share Posted August 14, 2020 I veckan blev snabbfästena klara även på släpet. Så nu kan vi enkelt flytta tältet mellan släpet och Jeepen. 6 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted August 26, 2020 Author Premium Member Share Posted August 26, 2020 (edited) Nu har även snabbfästen för markisen kommit på. För att kunna montera dem var jag först tvungen att vända ”rätt” takplattformen, eller åtminstone sargen runt om den, vilket krävde demontering av samtliga lampor. Nu får jag bara hoppas att Jeepen ändå fortfarande kommer att gå in i garaget. Snabbfästena från Frontrunner gör att markisen kommer några centimeter längre ut från bilen, vilket framtiden får utvisa om det är bra eller dåligt. Så här ser det ut uppifrån. Fästena är en variant på de som jag monterade till taktältet. De ger en väldigt enkel och smidig hantering vid på och avmontering. Tanken är att när vi exempelvis skall köra offroad är det nu bara 1min jobb att plocka av den och slippa riskera att dra den i ett träd. Edited August 26, 2020 by Lars 9k 1 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted September 6, 2020 Author Premium Member Share Posted September 6, 2020 (edited) Just nu väntar vi på nya frihjulsnav efter helgen i Blåningsmåla. Det blir WARN istället för de Rudge Ridge som följde med satsen till framaxeln. De som följer vår resetråd har redan läst om det, men kort beskrivet höll inte mina nya nav för den belastning jag utsatte dem för. I filmerna längs ner syns hur de ”sprängs” när jag går ner i det blöta partiet samtidigt som jag bogserar en annan bil. Så här såg det ut efteråt. I mitt tycke tunt och porigt gods. Resterna som plockade upp från sanden. I väntan på naven har jag färdigställt ett annat projekt. Med den nya takplattformen har ljusen på taket hamnat lite långt fram. Det medför att LED-rampen har lyst upp huven på ett irriterande sätt. Därför har det tillverkats ett ”bländskydd”. Starten på dylika projekt brukar ske i Görans garage och så även denna gången. Vi tog en bit aluminiumplåt som grund. Klippning, bockning och vallsning gjordes av Göran innan jag tog hem och färdigställde. Plåten är formad efter rampen, försedd med en vals för förstyvning och uppvikt vid sidorna för att kunna fästas i sidan på rampen. Efter några provmonteringar, lite extra filning och provkörning grundade jag den innan målning med gummiboddy. Väl på plats syns den knappt framifrån. Utsticket framåt är ca 50mm. Nu återstår att se hur mycket skit o lera som kan samlas. Att det kan lägga sig snö ser jag som ett litet problem, då det inte snöar så mycket här längre och att man dessutom nästan aldrig kan ha takljus tända vid snöfall.. Två filmer på sönderkörningen. IMG_7657.MOV IMG_7676.MOV Edited September 6, 2020 by Lars 9k 4 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filip Gustafson Posted September 6, 2020 Share Posted September 6, 2020 Materialet ser aningen klent ut ja. Tråkigt 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gurfen Posted September 6, 2020 Share Posted September 6, 2020 Oj! Ja det där såg ju inte så skoj ut. Spektakulär explosion... 😬 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted September 7, 2020 Author Premium Member Share Posted September 7, 2020 Avseende mitt ”bländskydd” så fungerade det utmärkt. Ja så pass bra att det nu även skall tillverkas liknande till de små LED-ramperna. Något mer som fungerade bra var fästena för att väggmontera markisen som ingick i snabbfästena. Smidigt att bara hänga upp markisen på väggen. Som synes gick det även att få in Jeepen trotts den numera rättvända sargen runt takplattformen. Men det var tight och krävde att jag tömde ner till 1bar i luftbälgarna. Återstår att se vad som händer när vi tömt Jeepen helt på utrustning. 🤫 4 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted September 11, 2020 Author Premium Member Share Posted September 11, 2020 (edited) Tillverkning av skydd för de små ljusen har pågått under veckan. Kapning och bockning hos Göran. Sen blev det lite justering hemma i mitt garage. Efter grundning och målning med boddy var det tid för montering. Liksom på den stora rampen skruvade jag fast plåtarna i de befintliga, alternativa fästena för montering, på sidan av ramperna. Jag är inte helt nöjd med skyddens utseende, de blev lite klumpiga. Därför kommer jag nog att såga bort lite på sidorna för att få ett luftigare utseende. Sen till funktionen. Jag är supernöjd!! Gigantisk skillnad mot innan, inget ljus inne på instrumentbrädan och mycket mindre på huven och hi-liften. Tidigare störde ströljuset en hel del men det är nu försumbart. På filmen syns i ordning: fullt ljus, släcker takljusen (160+2x40W LED), släcker extraljusen i fronten (2x70W Xenon), släcker helljus och kör på halvljus, tänder helljus , tänder LED på taket och tänder sist åter Xenonljusen som lyser längst fram på vägen. Nöjd! IMG_7700.MOV Efter lite hålsågning, filning och ny färg. Lite nättare utseende. Edited September 12, 2020 by Lars 9k 3 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gurfen Posted September 11, 2020 Share Posted September 11, 2020 Ja jösses, det där lyste upp finfint det! Grymt snyggt som vanligt 👍🏼 Påminner mig om att jag måste få på mina Big Knick med 60W xenon i nu när det börjar bli ordentligt mörkt ute. Men först växellådsrenovering... 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted September 13, 2020 Author Premium Member Share Posted September 13, 2020 Hur klara man sig utan vinsch. Idag skulle släpet ut sista biten från ängen. När det är för smalt att backa in och för tungt att putta... Med en stropp om dragbalken gick det smidigt. En hel del hö blev det allt. 3 2 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted September 18, 2020 Author Premium Member Share Posted September 18, 2020 Veckans fix. En riktig spade har kommit på plats med hjälp av de fästen som kom med plattformen från @Per Pettersson. Sen kom det ett packet. Man måste ju bara ha öppnare på bilen. Nästa packet blev inte lika bra som jag hoppats, så det får jag återkomma till. 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted September 18, 2020 Moderators Share Posted September 18, 2020 Hmmm, att ha den på taket verkar ju lite jobbigt . Choice of beer: No pun intended . 20190606_201401.mp4 3 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted September 18, 2020 Author Premium Member Share Posted September 18, 2020 Det är bara 3dm från kylen så ganska ”rätt” ändå. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted September 21, 2020 Author Premium Member Share Posted September 21, 2020 Kvällens fix, flytt och målning. Jag kan ju inte köra omkring med en grön spade. Dessutom är det nu mycket svårare att glömma kvar den i skogen! 3 2 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted October 6, 2020 Author Premium Member Share Posted October 6, 2020 (edited) Planen höll! Idag kapade vi drivaxlar på längs och tvärs och nu sitter det nya frihjulsnav på plats. Vi kom fram till att WARN-naven var 15mm grundare än de Rudge Ridge naven som satt på framaxeln innan de gick sönder. Det gjorde att drivaxlarna bottnade i frihjulsnaven och att naven inte gick att montera. Dessutom låg den vänstra inre drivaxeln ”i spänn” utan något spel mellan differentialen och hjulhubben. Därför kapades den inre vänstra drivaxeln 4mm. För att säkerställa att splinsen skulle fungera efter kapningen trädde vi på en av axelhylsorna från det trasiga frihjulsnavet innan Göran drog igång vinkelslipen. Även de båda yttre drivaxlarna kortades ner. De kapades 6mm vilket var mitt i det befintliga spåret i axlarna. Efter dessa ”smärre” justeringar fungerade det utmärkt att montera de nya frihjulsnaven. Vi mätte även upp godstjockleken på frihjulsnaven och kunde konstatera att WARN är 5mm tjocka i hela huset medan Rudge Ridge är ca 2,6mm i de längsgående spåren! RR har urtagna spår för axelhylsorna längs hela husets djup. WARN har klackar för låsning av hylsorna inuti det 5mm tjocka huset. Edited October 7, 2020 by Lars 9k 3 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gurfen Posted October 7, 2020 Share Posted October 7, 2020 Ofan... Rugged Ridge brukar ju sägas hålla hög kvalitet men det där var ju inget vidare, nej. Borde rimligtvis eliminera risken för exploderande nav i fortsättningen nu då! 👍🏼 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted October 7, 2020 Author Premium Member Share Posted October 7, 2020 2 hours ago, Gurfen said: Ofan... Rugged Ridge brukar ju sägas hålla hög kvalitet men det där var ju inget vidare, nej. Borde rimligtvis eliminera risken för exploderande nav i fortsättningen nu då! 👍🏼 Kanske inte eliminera men förhoppnings hålla för lite mer....... Har kompisar som kört rejält tufft med WARN-naven bak och där har de (oftast) hållt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted October 13, 2020 Author Premium Member Share Posted October 13, 2020 (edited) Det gick ju sådär med mina frihjulsnav. De som följt vår resetråd under helgen kunde läsa om hur vi tog oss hem 35 mil med endast drivning på ett framhjul. Först släppte ett av naven bak sin låsning vilket gjorde att vi tappade drivningen. Efter att frikopplat båda de bakre naven fortsatte vi med framhjulsdrift men efter ca 10 mil släppte även ett av de främre naven låsningen. Lösningen blev att låsa främre spärren och köra hem med endast ett hjul drivande. Inte speciellt kul och inget som jag rekommenderar då skillnaden mellan driv och motorbroms renderade i nästan en halv meters sidoförflyttning varje gång. Ikväll blev det koll och fix. I båda naven hade låsringen släppt och därmed trycket på fjädern som reglerar låsningen av navet. Varför de släppt är oklart, kanske är naven slitna då det inte var något av de nya som drabbats. Med nya nav på plats fungerade allt åter perfekt. Nu skall låsringarna i de strulande naven bytas ut mot ”segesäkringar” så får vi se framöver om det kommer att fungera bättre. Edited October 13, 2020 by Lars 9k 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted October 14, 2020 Share Posted October 14, 2020 Hvis ikke kan du fortsatt droppe frihjulsnav og gå opp til 35'or igjen? 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted October 27, 2020 Author Premium Member Share Posted October 27, 2020 Lite fix i höstmörkret. Jeepen har blivit smord, hjulinställningen kontrollerad och nytt skydd för fördelningsväxellådan har blivit monterat. Smörjningen var inte mycket att fotografera, bara kladdigt. Hjulinställningen var främst en kontroll av hur hjulen hamnat efter att bärarmsinfästningarna blev svetsade och bärarmarna justerade tidigare i år. Resultatet visade sig vara helt ok, det enda var att ”toe in” var lite mycket. Då de inte var speciellt sugna på att justera så var min plan att göra det själv. Genom att markera en punkt på respektive hjul och sen mäta mellan dessa punkter framifrån respektive bakifrån efter att vridit hjulen ett halvt varv kom jag fram till ”toe in” på 3,9mm. Rekommenderat värde är ca 2,5mm. Min justering består i att vrida änden på styrleden minimum ett halvt varv, detta resulterade i ”toe out” på cirka 1mm vilket absolut inte skulle bli bra. Så det vara bara till att justera tillbaka och så får jag leva med något mycket ”toe in”. I samband med detta jobb konstaterade jag glapp i ett par av hjullagerna varav vänster fram fick bytas. Nästa projekt var nytt skydd under fördelningslådan. Första gången originalskyddet havererade var på SOT 2016, då hela skyddet lossnade och knycklades ihop. Matchen gick mellan en stubbe som fastnat framför skyddet, skyddet och min vinsch. Resultatet... Nästa gång (ersättnings) skyddet gick sönder var i somras då en sten skjuvade av en av fästskruvarna så det hängde ner i framkant. Då konstruktionen på originalskyddet är ganska klen samt gör att skyddet sticker ner ganska mycket är det lätt att det hakar i och går sönder. Här är det bild från andra sidan. Därför införskaffade jag redan förra året ett annat, denna gång ifrån Iron Rock Offroad. https://www.ironrockoffroad.com/product/zj-belly-skid.html Ett betydligt kraftigare och mer heltäckande (och lite tyngre) skydd. Då det var avsett att monteras i hop med deras longarmkit fick det bli lite egna lösningar. I framkant svetsade Göran fast plattjärn i växelådsbalken som sen skyddet skruvades fast i. I bakkant skruvades skyddet fast med medföljande vinklar genom ”ramen”. Efter justering av plattjärnen och lite färg blev det riktigt bra. Detta skyddet sitter mycket tightare än det gamla och täcker även katalysatorn. Ganska nöjd med dessa verkstadsdagar. Fast än är veckan inte över.... 7 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted October 28, 2020 Author Premium Member Share Posted October 28, 2020 Dagens fix. Sen i somras har den ena luftbälgen läckt. Inte mycket men trycket har minskat med något bar per dag. Jag har även kunnat förnimma ett lätt pysande från hjulhuset när det varit blött. Förhoppningen var att det skulle vara i anslutningen mellan bälgen och slangen och inte punka på bälgen. Dagens felsökning gav vid handen att det stämde. Det bubblade lätt runt slangen och dessutom saknades det något. Här låg en halv klämma. Lösningen blev en minislangklämma som tillsammans med några varv eltejp runt slangen pressade tillräckligt hårt för att det skulle bli tätt. Framtiden får utvisa om det blev så bra som jag tror. 5 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted November 3, 2020 Author Premium Member Share Posted November 3, 2020 Jag har lagt ut en del ”överblivet” från Jeepen under säljes. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now