Premium Member Lars 9k Posted November 19, 2020 Author Premium Member Share Posted November 19, 2020 Montera Sahara snorkel på ZJ Efter vårt bad med Jeepen i somras då det var oerhört nära en kallsup för motorn beställde jag en snorkel. https://www.sbvab.se/shop/product/snorkel-40l-52l-59l-vanster-monterad?tm=&sm=jeep/grand-cherzj-1993-98/snorkel Det ingick tyvärr ingen monteringsanvisning, dock några borrmallar i papp, men det mesta gav sig efterhand. Först blev vi lite tveksamma då den kolliderade med skärmbreddaren men med viss tvekan beslöt vi oss för att ”justera” breddaren. Steg ett blev att demontera breddare, innerskärm, luftburk och motorstyrenheten innan vi började borra för snorkeln efter mallen. Vid första försöket att montera snorkeln visade det sig att markeringarna på mallen satt för lågt så vi fick fila och skära upp alla hål för att kunna montera snorkeln tillräckligt högt för att den skulle passa mot skärmens veck. Det visade sig även att fästet för A-stolpen var omöjligt att montera i de förborrade hålen. Hålen hamnade för långt ut mot dörröppningen så det blev till att borra nya hål i fästet. När vi sen borrade i de nya hålen så fungerade det bättre. Hål i A-spolpen. Fästet nitat med kortare popnitar än de som följde med då de medföljande bottnade mot förstärkningen som låg inne i stolpen. Nästa steg blev att skära ut hål i luftburken för det nya luftintaget från snorkeln. Även till det medföljde en mall och den stämde bättre. Nästa steg blev att plugga originalintaget i luftburken och täta det. Det följde med en plåtbit att nita fast över hålet. Vi la en sträng tätmassa på den innan vi popnitade fast den och sedan la vi tätmassa runt hela skarven när den var nitad. På samma sätt gjorde vi med den nya anslutningen. Vi valde att plugga ett av de två dräneringshålen i botten av luftburken. En avvägning avseende risken att inkommande vatten blir stående i botten av burken gentemot hur mycket som kan komma in genom hålen om man väl hamnar djupt och blir stående i vattnet. Rätt eller fel, det får framtiden utvisa. Sen blev det hålsåg igen för att ta hål för mellanröret in i motorutrymmet. Mellanröret var väldigt bra format och hamnade verkligen högt upp och ur vägen i hjulhuset. Så högt att vi sedan även kunde återmontera innerskärmen. Dock visade det sig bli trångt mellan luftburkens nya anslutning och mellanröret. Så trångt att vi fick skära av lite i nederkant på anslutningen samt lägga en extra mutter på det ena fästet på luftburken för att få rör och anslutning på samma höjd. Färg i hålen innan montering skall förhoppningsvis hålla borta rosten en liten stund åtminstone. Med vaselin på den medföljande gummislangen kunde den efter lite lirkande komma på plats och slangklämmorna spännas. Vi la på silikon mellan snorkeln och mellanröret för tätning innan de sammanfogades. Det krävdes även att motorstyrenheten flyttades en liten bit då slangen hamnade i vägen för dess ursprungliga fästhål. Med snorkeln på plats skar sedan Göran försiktigt bort material från skärmbreddaren tills den passade upp mot snorkeln. Färdigt resultat med tätmassa applicerad mellan skärmbreddaren och snorkeln. Det tog oss två kvällars jobb att få snorkeln på plats och vi blev klart nöjda med resultatet. Snorkeln är av riktigt bra kvalitet, men det hade känts bättre om det medföljt en arbetsbeskrivning. Förutom precisionen i borrmallen och fäster för A-stolpen var passformen bra. Tidigare såldes Sahara snorklarna av ARB men nu verkar det vara en Polsk firma som tagit över märket. 5 6 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrWIB Posted November 20, 2020 Share Posted November 20, 2020 Välkommen i riktiga Overlandingklubben 1 2 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted November 20, 2020 Share Posted November 20, 2020 Ser snyggt ut! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted November 20, 2020 Author Premium Member Share Posted November 20, 2020 44 minuter sedan, MrWIB said: Välkommen i riktiga Overlandingklubben Tack! Kanske snart dags att ta bort parentesen! 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Andersson Posted November 21, 2020 Share Posted November 21, 2020 Snorklar är väll kända för att inte alltid passa rakt av med infästning osv. Märkligt att det ska vara så svårt. Resultatet verkar ju dock ha blivit bra. Ser riktigt snyggt ut. 👍 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted November 21, 2020 Author Premium Member Share Posted November 21, 2020 Jo så är det ju, sen blev det lite extra stök med att den ”kolliderade” med skärmbreddaren. Utformningen av mellanröret har krävt mycket jobb och marginalerna över lag är nästan obefintliga, det är exempelvis 1mm mellan själva snorkeln och dörren när den öppnas. Därför tyckte vi det var märkligt med missen på fästet för A-stolpen! Möjligt att just den utformningen skiljer efter årsmodellskiftet 95/96, en del annat ändrades då.(Det får jag kolla upp) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted December 16, 2020 Author Premium Member Share Posted December 16, 2020 I brist på projekt på Jeepen.... 2 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted December 16, 2020 Moderators Share Posted December 16, 2020 Kanotrack? Till taket? 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted December 16, 2020 Share Posted December 16, 2020 Neinei, alle ser jo at det blir en 2-akslet tømmerhenger, for å få med seg nok ved på tur. Fullstendig uten demping ser jeg, stive akslinger foran og bak. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted December 16, 2020 Author Premium Member Share Posted December 16, 2020 Underlättar med travers vid sådana här jobb. Samt en kunnig fackman och konstruktör som Göran. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Pettersson Posted December 16, 2020 Share Posted December 16, 2020 42 minuter sedan, Lars 9k said: Underlättar med travers vid sådana här jobb. Samt en kunnig fackman och konstruktör som Göran. Tror det är Göran som helt klart är största tillgången. 👍 En stilla undran... Hur regnsäkrar ni kanoten när den ligger på det hållet? En tarp? 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gaup Posted December 16, 2020 Share Posted December 16, 2020 Man håller vattnet på rätt köl... = botten ska va där det blöta är..... 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gaup Posted December 16, 2020 Share Posted December 16, 2020 Fast en tak jacusi kan ju va ballt de med.... 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted December 16, 2020 Author Premium Member Share Posted December 16, 2020 Har inte planerat att ha den liggande i dagar på taket, så mycket mer än fotbad tror jag inte att vi riskerar. Det finns ett antal stora fördelar, rent av förutsättningar, som gör att den får stå kölrätt. Dessutom fungerade det alldeles utmärkt under de år jag körde omkring med den här, visserligen inte på, men efter, bilen. Fick förresten en trevlig tur i den här skönheten. Hur cool är inte den!? 3 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted December 17, 2020 Share Posted December 17, 2020 10 timmar sedan, Lars 9k said: Fick förresten en trevlig tur i den här skönheten. Hur cool är inte den!? Wow! DEN hade jag inte sagt nej till....!! ❤️ 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted December 26, 2020 Author Premium Member Share Posted December 26, 2020 Förbereder för vinterdäcken. Vi gjorde detta i fjol för bakaxeln men nu måste ju även framaxelns hjul och spacers anpassas för frihjulsnav. Kräver lite större centrumhål så jag borrar upp inniftån med en 70mm hålsåg. Då styrningen på spacern är 72mm får jag även såga lite runt om innan det går att knacka av centrumet. Återstår de kvarvarande fälgarna. En färdig uppsättning till framaxeln och till det en passande öl! 3 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted January 10, 2021 Author Premium Member Share Posted January 10, 2021 Idag bytte jag den andra av mina LED lampor i kofångaren. Snacka om Kina-kvalitet. Det är mindre än ett år sedan de monterades och i somras gav det första upp och nu var det nästas tur! 😡 Visserligen ganska snabbt gjort, bara att skruva loss och sen löda loss kablarna. På med ny krympslang och lite extra skyddande eltejp när den nya var fastlödad igen. Dock var detta den sista av de fyra jag köpte så nu måste jag hitta nya ”likadana” men gärna av lite bättre kvalitet. Hmmm .... får bli lite efterforskningar tror jag! 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted January 11, 2021 Moderators Share Posted January 11, 2021 Mina lampor i kofångaren kommer från " butiken-vi-inte-nämner-vid-namn " och de har otroligt nog hållit sen jag monterade kofångaren för snart 10 år sedan 😲! 1 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted January 11, 2021 Author Premium Member Share Posted January 11, 2021 Jag vill VÄLDIGT gärna ha samma mått och utförande som nu så jag slipper gör om i kofångaren. Får se vad jag hittar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted January 31, 2021 Author Premium Member Share Posted January 31, 2021 Denna helgen blev kanothållaren klar och provad. Hållaren sitter fast med likadana snabbfästen som vi har på taktältet. Det innebär att hållaren är lätt att ta av och på, både på Jeepen och släpet. Första monteringen, här fuskade vi och använde traversen. Första ”resan” hem gick bra. För säkerhets skull säkrade vi kanoten med två remmar också. Fram är stolparna stumma, kanoten förs fram till det tar stopp och sen fixeras den av en överliggare. (Skadan är när tidigare ägare spänt för hårt med spännband.) Överliggaren viks lätt undan. Bak sitter det en likadan överliggare men här är stolparna rörliga för att möjliggöra mitten på kanoten att komma förbi. Stolparnas rörelse är begränsad för att de skall hjälpa till att styra kanoten. Hela hållaren är galvaniserad. IMG_8816.MOV Bak rullar kanoten på en löprulle. Rullen vilar mot kanten på takplattformen. Fram sitter en klyka som stäven vilar i. Det här tror jag kan bli riktigt bra, lastningen gick ganska enkelt för två personer och kanoten ligger mycket bättre än när vi tidigare spände den med spännband på släpet. 3 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Posted January 31, 2021 Share Posted January 31, 2021 Riktigt fint bygge. Jag gillar kölrullen. Underlättar lastning mycket skulle jag tro. Snyggt jobbat👍🏻 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted January 31, 2021 Author Premium Member Share Posted January 31, 2021 5 minuter sedan, Andreas said: Riktigt fint bygge. Jag gillar kölrullen. Underlättar lastning mycket skulle jag tro. Snyggt jobbat👍🏻 Ja vi tycker att det verkar fungera som vi tänkt. Kölrullen och plastklykan fram gör att den glider ganska lätt på kölen. Vi skall bara tänka på att inte stanna med en grop bakom Jeepen så kommer det att fungera kanon. Har inte testat på släpet ännu men det bör inte vara några problem och kanoten skall gå fritt mot bilen. Det hade den inte gjort om den legat med stävarna neråt. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted February 2, 2021 Author Premium Member Share Posted February 2, 2021 Inför helgens kommande äventyr blev lite nödvändiga justeringar genomförda. Stiften blev bytta förra helgen men en del återstod. I går blev två lätt glappande framhjulslager justerade (inga bilder), men nu har jag ett nytt passande verktyg för mina KM muttrar. Sen en vecka har det dessutom skramlat om katalysatorn och Jeepen har ”gått tungt” vilket har föranlett (ännu) försiktigare körning än vanligt. Den gamla katalysatorn kapades av. Imponerande godstjocklek. Analysen avseende kass katalysator var riktig. Det gick att plocka ut delar av det keramiska innehållet och mer låg löst inuti. Med ny katalysator på plats andades Jeepen åter lite lättare, nu återstår bara oljebyte imorgon för att åtminstone den skall vara redo för tur. 7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted February 3, 2021 Share Posted February 3, 2021 17 timmar sedan, Lars 9k said: Med ny katalysator på plats andades Jeepen åter lite lättare, nu återstår bara oljebyte imorgon för att åtminstone den skall vara redo för tur. Bra kämpat där! Vore ju inte kul om bilen stoppade er resa... ...och den får inte "andras tungt" nu när den skall orka med att släpa med all ved vi skall ha till helgens eldande!! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted March 17, 2021 Author Premium Member Share Posted March 17, 2021 Idag blev det bytt ett hjullager. Jag konstaterade förra helgen att det malde i det högra bakhjulet. Inget direkt glapp men visst missljud. Det var det inre hjullagret som var skadat, oklart varför det gett upp. Packboxen var hel och inget vatten eller grus i lagret men en tydlig ojämnhet i lagerbanan. Med stöd av Göran var det ganska kvickt gjort att pressa ut det gamla och montera ett nytt. 2 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now