Per Pettersson Posted March 18, 2021 Share Posted March 18, 2021 On 2/2/2021 at 1:34 PM, Lars 9k said: Imponerande godstjocklek. Har de använt kardanrör..? 😮 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted March 18, 2021 Author Premium Member Share Posted March 18, 2021 Eller burbågesrör, grovt är det åtminstone! 🤣 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gurfen Posted March 19, 2021 Share Posted March 19, 2021 On 3/17/2021 at 10:36 PM, Lars 9k said: Idag blev det bytt ett hjullager. Jag konstaterade förra helgen att det malde i det högra bakhjulet. Inget direkt glapp men visst missljud. Det var det inre hjullagret som var skadat, oklart varför det gett upp. Packboxen var hel och inget vatten eller grus i lagret men en tydlig ojämnhet i lagerbanan. Med stöd av Göran var det ganska kvickt gjort att pressa ut det gamla och montera ett nytt. Är i starkt behov av att göra detta på min rackare också... låter nå grymt illa om bakaxeln. Värsta är väl att jag börjar höra ett pinjong-lager också men det är ett långt senare problem. Allt har legat på "backburner" nu i väntan på byte av växellådan, men nu när min 46RE sitter på plats o allt verkar funka hyfsat så är det väl läge att ta tag i de "små" sakerna nu... 🙄 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted March 19, 2021 Author Premium Member Share Posted March 19, 2021 48 minuter sedan, Gurfen said: Är i starkt behov av att göra detta på min rackare också... låter nå grymt illa om bakaxeln. Värsta är väl att jag börjar höra ett pinjong-lager också men det är ett långt senare problem. Allt har legat på "backburner" nu i väntan på byte av växellådan, men nu när min 46RE sitter på plats o allt verkar funka hyfsat så är det väl läge att ta tag i de "små" sakerna nu... 🙄 Låter klokt, nu har du väl vanliga C-clips axlar så jobbet är ju lite annorlunda men du vill ju helst inte att det skall se ut så här till slut. Här var i och för sig lagret ok enligt verkstaden, det var härdningen på drivaxeln som gett upp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gurfen Posted March 19, 2021 Share Posted March 19, 2021 2 hours ago, Lars 9k said: Låter klokt, nu har du väl vanliga C-clips axlar så jobbet är ju lite annorlunda men du vill ju helst inte att det skall se ut så här till slut. Här var i och för sig lagret ok enligt verkstaden, det var härdningen på drivaxeln som gett upp. Stämmer bra, C-clips på min 44A. Jag är styggt rädd att axlarna redan tagit stryk men det återstår att se. Min kärra är ju långt ifrån någon Overlander än, kommer gissningsvis dröja innan vi kommer dit också så det blir baby steps till att börja med 🙈 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted March 19, 2021 Author Premium Member Share Posted March 19, 2021 Då våra planerade nätter i taktält uteblev denna helg blev det lite fix istället. Sommardäcken kom på och så bytte vi nederdelen av blixtlåset på taktältet. Det har varit strul senaste tiden när vi har stängt dragkedjan till kapellet. Den har delat sig flertalet gånger. Då vi hade en extra 1/2 kedja och nya hörn liggande var planen att byta dem ”sen”. Det blev idag, åtminstone delvis. De nya hörnen skulle kräva väldigt mycket jobb att byta då tältduken också löper i dem. Byte skulle kräva isärplockning av hela tältet vilket inte kändes lockande. Vi nöjde oss med att dra ut den gamla kedjan och montera den nya, vilket verkade göra susen. Vi får hoppas att det kommer att fungera framöver. 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted March 23, 2021 Share Posted March 23, 2021 On 3/19/2021 at 8:42 PM, Lars 9k said: De nya hörnen skulle kräva väldigt mycket jobb att byta då tältduken också löper i dem. Byte skulle kräva isärplockning av hela tältet vilket inte kändes lockande. Aaahhh... Jag har nya hörn liggande - och tänkt byra ut. Nu låter det plötsligt som att jag INTE kommer att göra det... 😕 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted March 23, 2021 Author Premium Member Share Posted March 23, 2021 2 timmar sedan, CampForCer said: Aaahhh... Jag har nya hörn liggande - och tänkt byra ut. Nu låter det plötsligt som att jag INTE kommer att göra det... 😕 De på ”locket” är enkla men de andra kändes betydligt drygare. https://www.overlanding.nu/forum/index.php?/topic/138-taktält/&do=findComment&comment=13041 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted April 30, 2021 Author Premium Member Share Posted April 30, 2021 Efter inköp av ny högtryckstvätt har nu halva Jeepen blivit sanerad och ”sminkad”. Under ”vattenlinjen” har jag bara kört av det värsta av ytrosten med roterande stålborste, sen avfettning med lacknafta, innan några lager boddy. Längre upp blev det bättringsfärg, rubbing och vax. Nytvättad och redo för uppsnyggning. Ytrost på tankskyddet, då det är 4mm tjockt lär det dröja innan det blir genomrostat. Samma med sidorören och trösklarna. Men det ser jäkligt trist ut! Avputsat och redo för boddy. Även beadlocken har gjort sitt jobb och fick lite färg. Jag vet hur det sett ut om det varit alu..., Efter ett antal timmar, nyvaxad och fin... någorlunda åtminstone. Inte som nytt men betydligt fräschare. En sida kvar.... 1 7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted April 30, 2021 Share Posted April 30, 2021 Snyggt! Bra jobbat 👍🏻 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted May 3, 2021 Author Premium Member Share Posted May 3, 2021 On 4/30/2021 at 8:45 PM, CampForCer said: Snyggt! Bra jobbat 👍🏻 Tack, men fy fasiken för att maskera fälgar... Jäkla förare, snacka om fälgskrap!!!!😡 1 3 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted May 3, 2021 Share Posted May 3, 2021 1 timma sedan, Lars 9k said: Jäkla förare, snacka om fälgskrap!!!!😡 Jag vet... Han kör fan aldrig på vägen...! 🤣 1 5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted May 3, 2021 Author Premium Member Share Posted May 3, 2021 Men som sagt, alufälgar tar betydligt mer stryk om oturen är framme....... 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prodigy Posted May 4, 2021 Share Posted May 4, 2021 11 hours ago, Lars 9k said: Men som sagt, alufälgar tar betydligt mer stryk om oturen är framme....... Av av, jeg er da glad for at jeg endte med at vælge stål fælge til mine nye hjul så 😀 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted May 10, 2021 Author Premium Member Share Posted May 10, 2021 Efter att Jeepen blivit färdigsminkad var det tid för broms och lager kontroll. Tyvärr blev det inga bilder på justering och låsning av lagerna. Tanken var att byta ut lagermuttrarna mot KM5 eller som de nog hette i min storlek KM7 men det fungerade inte då mina axlar är har tumgängor. Däremot kunde vi använda låsbrickorna i plåt med sina ”viköron” efter att diametern filats upp. Denna låsmetod kräver betydligt lägre moment av yttermuttern, de andra skall dras med 180Nm vilket har gjort att låsbrickan dragits med och påverkat innermuttern och därmed lagerspänningen. Lite svårt att beskriva i text så jag skall komplettera med bilder framöver. Den andra delen var justering av handbroms vilket alltid är ett aber på de här Jeeparna. Innan jag satte skivbromsar bak hade jag större trummor vilket gav mer bromskraft. Dessutom har jag haft strul med handbromsen sedan jag bytt vajern på högersidan förra året. Första felet var att låsblecket helt enkelt inte passade till bromsoket. Blecket hamnade inne i hålet och låste därför inte vajern utan gled ut, med anliggande backar som resultat. Efter bortrationaliserad gummibricka och kapade vingar samt en slangklämma som säkring var vajern fixerad. De nedslitna backarna fick bytas. Det visade sig också att den ”nya” vajern kärvade, men det gick att lösa med olja och tryckluft. Göran blåste in olja i vajerhöljet med tryckluft och efter idogt dragande i vajern löpte den åter lätt och handbromsen gick att justera. Dock är den fortfarande ganska svag i förhållande till en Jeep med V8 och stora hjul. Den håller inte bilen om man gasar mer än tomgång. Kravet är ju att den skall hålla bilen stilla i minst 16% lutning men om de mäter utanför bromsprovaren kan det där ju bli lite subjektivt. Vi får se vad besiktningen anser senare i veckan. 5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted May 11, 2021 Author Premium Member Share Posted May 11, 2021 Skönt!! men det här tänker jag jobba på. Jag är inte nöjd med bromsverkan, siffrorna ser väl ganska ok ut men det är inte så att jag är nära att låsa hjulen. fortsättning följer........ 5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted May 12, 2021 Share Posted May 12, 2021 Aahh Härligt!! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted May 12, 2021 Author Premium Member Share Posted May 12, 2021 Återställning efter besiktningen. 31” är mindre.... Tack för lånet @Per Pettersson och grattis!! 👍 3 3 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted June 10, 2021 Author Premium Member Share Posted June 10, 2021 Garaget behöver underhåll! I brist på kul turer får man glädja sig åt det lilla. Terrängkörning i trädgården, det här hade varit kärvt med Volvon. Backövning med skylift. Parkering av lift klar, åter mot garaget. Visst ja, den skulle ju upp igen. Det gick bra med liften på kroken också. Skylift underlättade rejält, detta hade varit jobbigt med stege… Bara några sidor kvar att måla ….. 6 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted June 16, 2021 Author Premium Member Share Posted June 16, 2021 Efter att en tid upplevt som att bakaxeln ”tuggat” vid start och sväng, typ start från Stoppskylt öppnade jag difflocket för en titt. Jag hade viss oro för att jag haft för lite olja i den då det varit ett viss läckage sista tiden. Tuggandet hade dessutom blivit mer påtagligt ju längre jag kört, dvs ju varmare olja och diffen blivit. Lite mycket glans i oljan. Metallspån som var magnetiska. Kontroll av urtappad oljemängd visade på rätt mängd så det var inte det som var problemet. Jag började dock med att åter fylla upp med ny olja. Det var lättare sagt än gjort då min sedan tidigare uppvinklade bakaxel kräver att jag höjer bakändan en bit. Vid första försöket inne i garaget fick jag i 5 av 16-17dl innan oljan rann ur nivåhålet! Med bilen i slänten gick det i ytterligare 1dl!! Hmm., här krävdes det ytterligare kreativitet. Med ytterligare klossar under bakhjulen och rejält urluftade framdäck svalde den plötsligt ytterligare en liter. Det är mycket som fylla upp när axeln väl kommer i våg, oljan skall både ut i axlarna och fram i struten vid pinionen. Difflocket nästan i lod, lite bakåtlut. Uppskattad vinkel på min bakaxel när yoken pekar rakt mot fördelningslådan, 15-16 grader. Jag tyckte allt det såg ut som att Jeepen lutade mer än så. Tyvärr blev det inte bättre efter oljebyte och kontroll utan det fortsatte att tugga/vibrera på samma sätt som tidigare. Troligen är det lammelpaketet i differentialbromsen som är skadat och som därför hugger när det skall ”frikoppla” vid belastning. Så nu är det tid att ersätta LS-diffen mot andra prylar. I veckan kommer det att monteras ARB-spärr i bakaxeln. 2 6 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted June 16, 2021 Share Posted June 16, 2021 Ls-diff er fint når det funker, men jeep-diffene er følsomme for korrekt mopar lS-additiv, og slites fort om ikke det brukes. Vanlig ls-olje er vanligvis ikke godt nok. En arb-sperre gjør nok underverker. 😁 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted June 21, 2021 Share Posted June 21, 2021 Oj!! Vilket meckande för att byta olja... Tur ni är kreativa där... hehe Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted June 21, 2021 Author Premium Member Share Posted June 21, 2021 I förra veckan monterade verkstaden i ARB-spärren bak. Inget som fastnade på bild. På fredagen tog det oss sen 2h att camping-lasta ”tom” bil och komma iväg. Skönt att vi har rutin. Sen blev det en sol och arbetshelg med dopp i havet. Söndag kväll landade Jeepen åter på verkstad, denna gång i Görans garage där barnbarnet Benjamin ”rockar loss”! Lite smårost att fixa…. En på G och en med visst kvarstående behov. Visst är rost ett elände oavsett nivå!! 3 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted June 23, 2021 Author Premium Member Share Posted June 23, 2021 Arbetet med andra sidan fortskrider, ”plåtslagaren” himself. 2 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Pettersson Posted June 23, 2021 Share Posted June 23, 2021 6 timmar sedan, Lars 9k said: ”plåtslagaren” Väldigt mycket barnarbete i det där garaget... 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now