Jump to content

Lars Jeep Grand Cherokee ZJ Overlander(wannabee)


Lars 9k
 Share

Recommended Posts

On 3/17/2021 at 10:36 PM, Lars 9k said:

Idag blev det bytt ett hjullager.

4ADFB2B6-4FC1-4069-A487-736DD6674F25.thumb.jpeg.f3d327f63ec113989897decddc95190e.jpeg

 

 

Jag konstaterade förra helgen att det malde i det högra bakhjulet. Inget direkt glapp men visst missljud.

Det var det inre hjullagret som var skadat, oklart varför  det gett upp.

Packboxen var hel och inget vatten eller grus i lagret men en tydlig ojämnhet i lagerbanan. 
 

Med stöd av Göran var det ganska kvickt gjort att pressa ut det gamla och montera ett nytt.

 

 

Är i starkt behov av att göra detta på min rackare också... låter nå grymt illa om bakaxeln.
Värsta är väl att jag börjar höra ett pinjong-lager också men det är ett långt senare problem.

Allt har legat på "backburner" nu i väntan på byte av växellådan, men nu när min 46RE sitter på plats o allt verkar funka hyfsat så är det väl läge att ta tag i de "små" sakerna nu... 🙄

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
48 minuter sedan, Gurfen said:

Är i starkt behov av att göra detta på min rackare också... låter nå grymt illa om bakaxeln.
Värsta är väl att jag börjar höra ett pinjong-lager också men det är ett långt senare problem.

Allt har legat på "backburner" nu i väntan på byte av växellådan, men nu när min 46RE sitter på plats o allt verkar funka hyfsat så är det väl läge att ta tag i de "små" sakerna nu... 🙄

Låter klokt, nu har du väl vanliga C-clips axlar så jobbet är ju lite annorlunda  men du vill ju helst inte att det skall se ut så här till slut.

Här var i och för sig lagret ok enligt verkstaden, det var härdningen på drivaxeln som gett upp.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Lars 9k said:

Låter klokt, nu har du väl vanliga C-clips axlar så jobbet är ju lite annorlunda  men du vill ju helst inte att det skall se ut så här till slut.

Här var i och för sig lagret ok enligt verkstaden, det var härdningen på drivaxeln som gett upp.

Stämmer bra, C-clips på min 44A.
Jag är styggt rädd att axlarna redan tagit stryk men det återstår att se.
Min kärra är ju långt ifrån någon Overlander än, kommer gissningsvis dröja innan vi kommer dit också så det blir baby steps till att börja med 🙈

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Då våra planerade nätter i taktält uteblev denna helg blev det lite fix istället.

Sommardäcken kom på och så bytte vi nederdelen av blixtlåset på taktältet.

C4C453FD-0074-4BD7-B2F0-2F492B7C15CA.thumb.jpeg.ab10c72366c85aa24ac8d06639654f48.jpeg

 

 

Det har varit strul senaste tiden när vi har stängt dragkedjan till kapellet. Den har delat sig flertalet gånger.

Då vi hade en extra 1/2 kedja och nya hörn liggande var planen att byta dem  ”sen”.

Det blev idag, åtminstone delvis. De nya hörnen skulle kräva väldigt mycket jobb att byta då tältduken också löper i dem. Byte skulle kräva isärplockning av hela tältet vilket inte kändes lockande.

Vi nöjde oss med att dra ut den gamla kedjan och montera den nya, vilket verkade göra susen. Vi får hoppas att det kommer att fungera framöver.

  • Thumb up 4
Link to comment
Share on other sites

On 3/19/2021 at 8:42 PM, Lars 9k said:

De nya hörnen skulle kräva väldigt mycket jobb att byta då tältduken också löper i dem. Byte skulle kräva isärplockning av hela tältet vilket inte kändes lockande.

Aaahhh...   Jag har nya hörn liggande - och tänkt byra ut.  Nu låter det plötsligt som att jag INTE kommer att göra det...  😕 

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
2 timmar sedan, CampForCer said:

Aaahhh...   Jag har nya hörn liggande - och tänkt byra ut.  Nu låter det plötsligt som att jag INTE kommer att göra det...  😕 

De på ”locket” är enkla men de andra kändes betydligt drygare.

https://www.overlanding.nu/forum/index.php?/topic/138-taktält/&do=findComment&comment=13041

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • Premium Member

Efter inköp av ny högtryckstvätt har nu halva Jeepen blivit sanerad och ”sminkad”. 

Under ”vattenlinjen” har jag bara kört av det värsta av ytrosten med roterande stålborste, sen avfettning med lacknafta, innan några lager boddy.

Längre upp blev det bättringsfärg, rubbing och vax.

Nytvättad och redo för uppsnyggning.

C2D96EA3-CCEA-46A2-9860-9E3A0E7B3D5B.thumb.jpeg.795e91bcbc00c985fddb78eb9422577a.jpeg 


 

Ytrost på tankskyddet, då det är 4mm tjockt lär det dröja innan det blir genomrostat. 
5E80C52F-B006-4878-8E6C-A82E2094B3F7.thumb.jpeg.54f87a32d31592e1aa460df9c9d50268.jpeg


 

Samma med sidorören och trösklarna. 
Men det ser jäkligt trist ut!

AE966EDD-DFDA-488D-8BA1-553FA0CAA922.thumb.jpeg.1722beb457f95c0824110ad9aaf593f9.jpeg

 

 

Avputsat och redo för boddy.

54F20474-23F8-42C4-AF53-8E9E210A9DF8.thumb.jpeg.84262c741260412fe43ca375a91bf85b.jpeg


 

Även beadlocken har gjort sitt jobb och fick lite färg. Jag vet hur det sett ut om det varit alu...,

2E075AAA-EBBE-4CCD-9582-16AFE0EE6938.thumb.jpeg.8a18cabc8d8313b56cdb3f780f995f5d.jpeg

 

Efter ett antal timmar, nyvaxad och fin... någorlunda åtminstone. ;)
1F820A97-5CEA-4E0A-AA84-326E37FA331D.thumb.jpeg.501c190797cbb23da8e2b1d734ec4d9e.jpeg

 

 

Inte som nytt men betydligt fräschare.

2E5F9251-6221-4F95-BC20-4B100833B9D5.thumb.jpeg.e06784a4446c2f8ea39bb563a13dcc0c.jpeg

 

En sida kvar....
2EF7F670-B6CF-4622-8268-F23FF4FFBB2D.thumb.jpeg.67a5626fee9a886d7fe94f6e7b470237.jpeg

  • Like 1
  • Thumb up 7
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
On 4/30/2021 at 8:45 PM, CampForCer said:

Snyggt!  Bra jobbat 👍🏻 

Tack, men fy fasiken för att maskera fälgar...

30540F8C-2ECC-4AD8-BE80-2959AD9C5ACE.thumb.jpeg.35df01a09c232a6cf691952911ca9cdf.jpeg
 

 

Jäkla förare, snacka om fälgskrap!!!!😡

  • Haha 1
  • Happy tears 3
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Lars 9k said:

Men som sagt, alufälgar tar betydligt mer stryk om oturen är framme.......C3797D4A-C565-4643-B689-A14EF734AFC1.thumb.jpeg.11c7511d08e426fdf8620bc1cdabe841.jpeg

Av av, jeg er da glad for at jeg endte med at vælge stål fælge til mine nye hjul så 😀 

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Efter att Jeepen blivit färdigsminkad var det tid för broms och lager kontroll.

Tyvärr blev det inga bilder på justering och låsning av lagerna.

Tanken var att byta ut lagermuttrarna mot KM5 eller som de nog hette i min storlek KM7 men det fungerade inte då mina axlar är har tumgängor. 

Däremot kunde vi använda låsbrickorna i plåt med sina ”viköron” efter att diametern filats upp. 

Denna låsmetod kräver betydligt lägre moment av yttermuttern, de andra skall dras med 180Nm vilket har gjort att låsbrickan dragits med och påverkat innermuttern och därmed lagerspänningen.

Lite svårt att beskriva i text så jag skall komplettera med bilder framöver.

 

Den andra delen var justering av handbroms vilket alltid är ett aber på de här Jeeparna. Innan jag satte skivbromsar bak hade jag större trummor vilket gav mer bromskraft.

Dessutom har jag haft strul med handbromsen sedan jag bytt vajern på högersidan förra året.

Första felet var att låsblecket helt enkelt inte passade till bromsoket. 

EA5BB91F-4BE8-42C6-912E-494167F3918A.thumb.jpeg.e546e6f0350088bf019d9817f992477e.jpeg
 

 

Blecket hamnade inne i hålet och låste därför inte vajern utan gled ut, med anliggande backar som resultat.

C054C1DF-CD92-4283-9009-8D0FC67AF321.thumb.jpeg.c62646732fee1ddf4307637fe2d77ae0.jpeg


 

Efter bortrationaliserad gummibricka och kapade vingar samt en slangklämma som säkring var vajern fixerad.
E36822C5-00D9-4CD4-8F1B-F1FFB123F067.thumb.jpeg.dfac280851ee0cabf7f1660b782527f4.jpeg


 

De nedslitna backarna fick bytas.
AF578381-59D3-4089-B1C7-ECEE47BB7061.thumb.jpeg.9d930614bc044892c430a03ee6a0447e.jpeg
 

E897B99A-5E86-491F-A8C6-A93B9A2EBDAC.thumb.jpeg.f55e8009a4449c014dd1f31717a04629.jpeg


 

Det visade sig också att den ”nya” vajern kärvade, men det gick att lösa med olja och tryckluft.

Göran blåste in olja i vajerhöljet med tryckluft och efter idogt dragande i vajern löpte den åter lätt och handbromsen gick att justera.

Dock är den fortfarande ganska svag i förhållande till en Jeep med V8 och stora hjul. Den håller inte bilen om man gasar mer än tomgång.

Kravet är ju att den skall hålla bilen stilla i minst 16% lutning men om de mäter utanför bromsprovaren kan det där ju bli lite subjektivt.

BE78035F-5FDB-4227-A5CF-AEF592153BDD.jpeg.10a067aa89f5225bdc77306b2ef45a59.jpeg 


 

Vi får se vad besiktningen anser senare i veckan.

  • Thumb up 5
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Skönt!! :)

0E2970CC-E210-412B-8026-8A5EFA48EEAA.thumb.jpeg.5306f7a84d240e4624b5c7a898e026a7.jpeg

 

 

men det här tänker jag jobba på.

82F20DF0-C4FF-4A98-B01A-E9890B18F1FA.thumb.jpeg.b4b37360cefbe4fd1b14ef9104b37071.jpeg


 

Jag är inte nöjd med bromsverkan, siffrorna ser väl ganska ok ut men det är inte så att jag är nära att låsa hjulen.

fortsättning följer........

  • Thumb up 5
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • Premium Member

Garaget behöver underhåll!


I brist på kul turer får man glädja sig åt det lilla.

Terrängkörning i trädgården, det här hade varit kärvt med Volvon.

 

Backövning med skylift.

296BF4BF-07F6-46D0-94F1-304BFBC29C9E.thumb.jpeg.f606882178894be91af41de143dabc21.jpeg


 

Parkering av lift klar, åter mot garaget.
FEDEC033-B85D-47BC-BD50-6B158562EF89.thumb.jpeg.7d80482e0fc2a5474bf067d0c0f0f491.jpeg

 

9C786441-7B15-43A9-BF3E-93A8B8B6F79E.thumb.jpeg.290edf4c53316bab3a4cf76e2768d691.jpeg

 

Visst ja, den skulle ju upp igen.

8439DAF2-7BD7-40B8-AA7E-F4274E0FCF3F.thumb.jpeg.b7bcac1f8ab9e557fe08a64c550606a2.jpeg

 


Det gick bra med liften på kroken också.

ED59CE98-EF84-4FBF-B11E-5F1771AC683A.thumb.jpeg.ee73c237d0ff6625760c2a6bf338286b.jpeg
 

 

Skylift underlättade rejält, detta hade varit jobbigt med stege…

8F7F9ED3-0303-4CDC-8D13-F34FA3291A44.thumb.jpeg.9f084991d5b0882e3f5f6aa94dca96de.jpeg


 

Bara några sidor kvar att måla …..

 

  • Like 6
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Efter att en tid upplevt som att bakaxeln ”tuggat” vid start och sväng, typ start från Stoppskylt öppnade jag difflocket för en titt.

Jag hade viss oro för att jag haft för lite olja i den då det varit ett viss läckage sista tiden. Tuggandet hade dessutom blivit mer påtagligt ju längre jag kört, dvs ju varmare olja och diffen blivit.

D42B4A1E-E077-4627-953F-02259017D9A7.thumb.jpeg.c94872d666eb1769f548b925f24b4ee5.jpeg
 

 

 

Lite mycket glans i oljan. Metallspån som var magnetiska.

884C1ED8-2B20-4150-B64F-EACA905F47BD.thumb.jpeg.4f56307fac0a3f72373fdd02c7ddfee9.jpeg

 

Kontroll av urtappad oljemängd visade på rätt mängd så det var inte det som var problemet.

Jag började dock med att åter fylla upp med ny olja. Det var lättare sagt än gjort då min sedan tidigare uppvinklade bakaxel kräver att jag höjer bakändan en bit.

Vid första försöket inne i garaget fick jag i 5 av 16-17dl innan oljan rann ur nivåhålet!

Med bilen i slänten gick det i ytterligare 1dl!!

C29B7EB4-D78B-402C-A883-03DA84968E01.thumb.jpeg.ea467e708ee6926db5ce5daf090e7fe1.jpeg


 


Hmm., här krävdes det ytterligare kreativitet.

Med ytterligare klossar under bakhjulen och rejält urluftade framdäck svalde den plötsligt ytterligare en liter.

D42D0859-A214-441D-A2DC-20033E843A8B.thumb.jpeg.4465f35945559e8f4f821c9488c6c87a.jpeg
 

9E1638EF-7D56-4104-875B-EFBEBDF81430.thumb.jpeg.04ae61c3d4f0892582a724e52ecb273b.jpeg


 

 

 Det är mycket som fylla upp när axeln väl kommer i våg, oljan skall både ut i axlarna och fram i struten vid pinionen.

Difflocket nästan i lod, lite bakåtlut.

F4151857-0FDD-40F4-ABA1-78B4505A2B5E.thumb.jpeg.aad41462950af72766302d289895b5bb.jpeg


54F5B399-ECDB-403E-9803-3B1D027EAB83.thumb.jpeg.c46c8bf5018c233dbfcdf5d47ecce7e0.jpeg

 

 

Uppskattad vinkel på min bakaxel när yoken pekar rakt  mot fördelningslådan, 15-16 grader. Jag tyckte allt det såg ut som att Jeepen lutade mer än så.

9BD9953F-CAAD-46BA-BBD9-861DA27C3D8E.thumb.jpeg.9d00711a46351af66601da21ca590985.jpeg
 

 

Tyvärr blev det inte bättre efter oljebyte och kontroll utan det fortsatte att tugga/vibrera på samma sätt som tidigare.

Troligen är det lammelpaketet i differentialbromsen som är skadat och som därför hugger när det skall ”frikoppla” vid belastning.

Så nu är det tid att ersätta LS-diffen mot andra prylar.

I veckan kommer det att monteras ARB-spärr i bakaxeln.

75CB5C86-14CE-4CA4-A432-7A0CF5A8F515.thumb.jpeg.d9a17e553069ba79437d4567023b35f4.jpeg

  • Like 2
  • Thumb up 6
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

I förra veckan monterade verkstaden i ARB-spärren bak. Inget som fastnade på bild.

På fredagen tog det oss sen 2h att camping-lasta ”tom” bil och komma iväg. Skönt att vi har rutin.

Sen blev det en sol och arbetshelg med dopp i havet. 5ED1DFFC-A93E-40DF-85CB-46549961FD18.thumb.jpeg.47978deb44609077db10766eba3dbc0f.jpeg

3994552E-F9A1-4F77-BAD2-38990DBD39FE.thumb.jpeg.7e0b72469580eb001f261c9d887f0709.jpeg


23E18C1F-D7A7-4BFE-B87F-0485BD87211B.thumb.jpeg.7ea4e6733ae2874aa91699d4e874b8db.jpeg

 

 

Söndag kväll landade Jeepen åter på verkstad, denna gång i Görans garage där barnbarnet Benjamin ”rockar loss”!

Lite smårost att fixa….

En på G och en med visst kvarstående behov.

7A5C3DCF-078F-42D1-B24F-C836E9E63D08.thumb.jpeg.64480fbce0facde2086bc2801e3034bd.jpeg

 

9747B761-1DFD-4053-AA26-67936AEFD555.thumb.jpeg.c72de3961137d26061762de502d8da93.jpeg
 

 

Visst är rost ett elände oavsett nivå!!

  • Like 3
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...