Premium Member Lars 9k Posted May 18, 2022 Author Premium Member Share Posted May 18, 2022 Ena sidan klar, nästa på G, snart dags för Överlevnadshelg 2.0!! 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lukas Nilsson Posted May 18, 2022 Share Posted May 18, 2022 3 hours ago, Lars 9k said: Ena sidan klar, nästa på G, snart dags för Överlevnadshelg 2.0!! Du inviger uppsminkningen med att riva av den nya färgen direkt alltså? 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted May 19, 2022 Author Premium Member Share Posted May 19, 2022 Nu är Jeepen färdigsminkad, dags för lite mer seriös fix. Efter vaxning så är det ju till och med partier som glänser! Svart är allt lite snyggare än rostbrunt. Utan rost och synligt skav (sedd med +50 ögon)! 3 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted May 19, 2022 Author Premium Member Share Posted May 19, 2022 Av olika anledningar har jag kört en tid utan frihjulsnav på ena sidan fram, men idag var det dags att åtgärda det. Av med hjul, bromsok och sen lossa hela navet med drivaxeln kvar i navet. Passade på att smörja knuten i den andra drivaxeln innan den åkte på. Lite lättare att komma till när den är av. Passade också på att justera ner mitt parallellstag som hamnat lite väl högt med resultat att det ibland gått emot styrstaget. 28mm ringnyckel och den stora skiftnyckeln. Nu sitter det återigen frihjulsnav på plats. Sen flyttade vi över taktält och lite annat smått och gott från Lilljeepen inför morgondagens tur till Osby och Överlevnadshelg 2.0. 4 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted May 20, 2022 Share Posted May 20, 2022 Akslingene til Lars9K er omtrent som puppene til Samantha Fox: alle har sett de på internett. 1 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted May 20, 2022 Author Premium Member Share Posted May 20, 2022 1 timma sedan, iknutis said: Akslingene til Lars9K er omtrent som puppene til Samantha Fox: alle har sett de på internett. Mina är det allt en del som sett IRL också…. 😄 1 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted May 29, 2022 Author Premium Member Share Posted May 29, 2022 Efter att läst på lite om diverse brandsläckare fastnade jag för ett komplement som fått bra kritik. En burk FIRE FIGHTER monterades lättillgängligt på bakluckan. En överbliven flaskhållare från cykellådan monterades på insidan av luckan på en plats som är lätt nå när spisen är igång. Sen tidigare sitter det en 2kg pulversläckare under förarsätet och en 1kg på lastgallret men det känns vettigt att ha något snabbt greppbart vid spisen. 3 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted June 2, 2022 Author Premium Member Share Posted June 2, 2022 Igår fick jag gjort något jag bävat för länge. Olje o filterbyte på automaten samt justering av bromsbanden i lådan. Byte av olja och filter var si så där 10-15000 mil sedan jag gjorde och banden har jag aldrig justerat. Första steget var redan det lite stökigt, för att komma åt tråget måste skydden bort. Då skyddet under automatlådan är svetsat i växellådsbalken måste balken också bort och lådan pallas under. Skydd för automat med smått krokig växellådsbalk, väger bly men skruvarna släppte enklare än befarat. Skyddet för fördelningslådan sitter också i balken och behövde tas av. Lite extra barlast visst… Växellådspacketer var rejält tungt och behövde pallas under. Självklart duschade jag mig själv med automatväxelolja, den kommer aldrig där man tänkt sig!! Magneten hade en del partiklar på sig och lite skit var det i tråget, men jag tror inte det var något alarmerande för en låda som rullat 40 000mil. Nästa steg förutom filterbyte var justering av bromsbanden. Den ena justeringen sittet under filtret och den andra på utsidan av lådan. Ganska trixigt då justerskruven (som är fyrkantig, först skall spännas med 8Nm, för att sedan på den inre, släppas fyra varv innan låsmuttern skall spännas. Vi tillverkade en fyrkantshylsa av en mutter som vi bearbetade med Dremneln. Den yttre justeringen placerad på vänstersidan av lådan, sitter illa till vid kickdownen, även den skall dras med 8Nm, men sen släppas 3 och 5/8 varv. När justeringen var klar, skydden återmonterade, och oljan påfylld var det med en viss bävan jag la i backen. Men det verkade fungera bra och skorret som jag haft vid backning med kall låda verkade ha försvunnit. Så förhoppningsvis hjälpte justeringen så som jag hoppats det skulle göra. 4 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gurfen Posted June 3, 2022 Share Posted June 3, 2022 Snyggt! Jag ska strax göra samma sak i min egen låda. Du råkar inte ha en bild på verktyget ni tillverkade? Har ju samma fina konstruktion på min pärla, o det sitter ju nå överdjävla dåligt till på dessa, än mer på min då lådan är bredare än originalet... 🙄 Vilken olja kör du med? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted June 3, 2022 Author Premium Member Share Posted June 3, 2022 Ingen bild @Gurfen, men som jag skrev, en mutter som inte gick på, M8 kanske, som vi gjorde tillräckligt ”fyrkantig” med Dremmeln. Sen två muttrar i passande hylsa varav den yttre var den slipade, för att ha kontroll när vi spände och sen låste låsmuttern. olja enligt SBV sida https://www.sbvab.se/jeep/grand-cherzj-1993-98 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted June 10, 2022 Author Premium Member Share Posted June 10, 2022 En student som ville åka Jeep 6 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted June 16, 2022 Author Premium Member Share Posted June 16, 2022 Hmmm… inredningen på väg ut… Roar mig även med att plocka ut dubb ur de gamla vinterdäcken, går som jag beskrev för @Norlin alldeles utmärkt med en lagom bred skruvmejsel, eller två om man räknar med skaftet från den andre jag använde. När jag gjorde det för 30 år sedan använde jag pekfingret istället som stöd, det var ömt länge vill jag minnas…. ! 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted June 17, 2022 Author Premium Member Share Posted June 17, 2022 Here we go again! Tid att riva ut lite mer av inredningen. I vanlig ordning får man börja vid taket för att loss plasten innanför trösklar och hjulhus. Det var hög tid att fylla på med lite ny plåt i övergången mellan de gamla trösklarna och mina fyrkantsbalkar. Även inne i hjulhuset var det kexigt även om det var helt på insidan. 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted June 18, 2022 Author Premium Member Share Posted June 18, 2022 Nu har @Benjamin Kastlund, den unge mekanikern, varit i farten. Rostigt parti av ”ramen” bortkapat. Ny plåt på plats. Karroseritätning applicerad. Samma behandling för tröskeln. Ny plåt på plats. Och så karrosseritätning. Imorgon blir det boddy innan jag hämtar hem den. 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted June 18, 2022 Author Premium Member Share Posted June 18, 2022 För övrigt har jag uppmanat ynglingen att starta en egen tråd eller två här på forumet. Men jag kastar in lite bilder från hans senaste tur med taktält på ”traktorn”. Bennes Sukka Egenbyggd traktor av en Suzuki Jimny som jag visat lite tidigare. Används för offroad och numera också för Overlanding sen han byggt en egen takplattform. Tur sensate dagarna efter avslutad skola (9:an). 5 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lukas Nilsson Posted June 18, 2022 Share Posted June 18, 2022 1 hour ago, Lars 9k said: Grymt jobbat med rostlagningen och respekt till den coolaste a-traktorn jag sett!! Respekt att bygga själv, framförallt i den åldern! 2 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted June 18, 2022 Share Posted June 18, 2022 7 minutes ago, Lukas Nilsson said: Grymt jobbat med rostlagningen och respekt till den coolaste a-traktorn jag sett!! Respekt att bygga själv, framförallt i den åldern! Instämmer. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted June 19, 2022 Author Premium Member Share Posted June 19, 2022 Färdigt resultat efter att @Benjamin Kastlund avslutat. Så fort jag fick hem den bar det dags att riva av bakhjulen för att fixa parkeringsbromsen inför besiktningen. Rejält slitna backar, de håller inte mer än ett år när man envisas med att fylla trummorna med lera stup i kvarten. Men med nya backar tog bromsen, nu återstår att se om det är tillräckligt bra. 4 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted June 21, 2022 Author Premium Member Share Posted June 21, 2022 Med lite smärre ”att tänka på” gick det bra. Två år till nästa gång! 😃 2 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted June 21, 2022 Share Posted June 21, 2022 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted July 20, 2022 Author Premium Member Share Posted July 20, 2022 Hur klarar folk av trädgårdsarbete utan vinsch…. 1 4 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Istoban Posted July 21, 2022 Share Posted July 21, 2022 22 hours ago, Lars 9k said: Hur klarar folk av trädgårdsarbete utan vinsch…. Med en sånhär😁 2 2 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted August 30, 2022 Author Premium Member Share Posted August 30, 2022 Händer Inte mycket med ZJ:n just nu. Men det har blivit en del skruvande på kompisens JKU. Bland annat monterat Poison Spyder skärmar på den. Ikväll var det lite annat fix med byte bromskolvar och framhjulslager. Tyvärr upptäckte vi att diffhuset var kasst. Tänderna på solhjulen var inte vackra! Vi kunde konstatera att axeln som håller dem glappade ganska mycket radiellt vilket troligen gjort att kuggarna ridit på varandra. Tur nog hade en annan offroadkompis ett passande diffhus liggande så förhoppningsvis åker det ihop igen imorgon. 3 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted September 23, 2022 Author Premium Member Share Posted September 23, 2022 Nu har det börjat att skruvas på den riktiga Jeepen. 😃 Känns som att jag gjort detta någon gång innan!! 😂 Det blir fort mycket bråte. 1 3 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted September 27, 2022 Author Premium Member Share Posted September 27, 2022 Underhållet fortsätter. Under måndagskvällen blev det byte av en kass drivknut höger fram. Det syntes att Jeepen knappt gått något sedan vinterns saltvägar. Vinterns ytrost som annars slits bort av lera och grus lös brunrött på det mesta. Knuten har varit dålig ett tag och i ärlighetens namn berodde det nog mest på bristande kärlek. Det var ganska torrt och rostigt under hattarna. Den ena hatten brast dessutom för att göra det lite extra besvärligt. Det blev Alloy HD kors, vilka är ett gissel att få på plats då kroppen är större än på vanliga kors, men med en hel del lirkande och vridande hittade jag plötsligt en vinkel där det gick att få in korset i drivaxelns öron. Oj så snyggt det blev med lite olja på axeln och nytt fint kors. Detta dessutom med smörjnipplar i varje hatt på korset, nu finns det inget att skylla på, bara till att smörja efter tvätt och lerbad. 2 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now