Jump to content

Lars Jeep Grand Cherokee ZJ Overlander(wannabee)


Lars 9k
 Share

Recommended Posts

  • Premium Member

 Nu är Jeepen färdigsminkad, dags för lite mer seriös fix.

Efter vaxning så är det ju till och med partier som glänser!

4CCFD740-2139-440F-AF44-86B218A980A8.thumb.jpeg.b12f9ef75c3627f319a374a83d54bbe6.jpeg


 

Svart är allt lite snyggare än rostbrunt.
22A6A4AC-0904-43E0-9F5D-EE919240E04C.thumb.jpeg.a2f6d9875d9df7f321f5f4a60155f551.jpeg

 

 

Utan rost och synligt skav (sedd med +50 ögon)!

44469AF8-9F55-4CFB-B99C-4E851486BA7B.thumb.jpeg.4a35ac8088b0e7e4b5bccc4dbba325d4.jpeg

  • Like 3
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Av olika anledningar har jag kört en tid utan frihjulsnav på ena sidan fram, men idag var det dags att åtgärda det.

57A0775A-2C39-4DDC-9BC7-3274EC158198.thumb.jpeg.23843371aaacf28f09c3640b42ca4c56.jpeg

 

 

Av med hjul, bromsok och sen lossa hela navet med drivaxeln kvar i navet.

27E97BB0-DAE6-42E8-94EB-DEB86E1B394C.thumb.jpeg.fb60883d71ec79692375892af93e4c6e.jpeg

 

 

Passade på att smörja knuten i den andra drivaxeln innan den åkte på. Lite lättare att komma till när den är av.

951EEA81-EBBB-43D4-B971-623ACE26682E.thumb.jpeg.4f3222260253748adbaa37a032900057.jpeg

 

 

Passade också på att justera ner mitt parallellstag som hamnat lite väl högt med resultat att det ibland gått emot styrstaget.

28mm ringnyckel och den stora skiftnyckeln.

86FBEE8E-CF04-4255-A6E9-BD653EEC387D.thumb.jpeg.a9d9426571b03961991289e23d31a693.jpeg



 

Nu sitter det återigen frihjulsnav på plats.

81294AE1-F3C9-4068-83B1-17EC02B8CDFE.thumb.jpeg.04245150ffd2c8aefe01ba5d8535ccec.jpeg

 

 

Sen flyttade vi över taktält och lite annat smått och gott från Lilljeepen inför morgondagens tur till Osby och Överlevnadshelg 2.0.

 

  • Like 4
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
1 timma sedan, iknutis said:

Akslingene til Lars9K er omtrent som puppene til Samantha Fox: alle har sett de på internett. :)

Mina är det allt en del som sett IRL också…. 😄

  • Haha 1
  • Happy tears 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Premium Member

Efter att läst på lite om diverse brandsläckare fastnade jag för ett komplement som fått bra kritik.

 

 

En burk FIRE FIGHTER monterades lättillgängligt på bakluckan.

E65F6BFB-DB70-42A1-A97E-A02406E106B9.thumb.jpeg.42812e7e20a46e6ff0e0476b5315a7c4.jpeg


 

En överbliven flaskhållare från cykellådan monterades på insidan av luckan på en plats som är lätt nå när spisen är igång.

506E8618-C133-404B-A6DB-9C7576E8BCB7.thumb.jpeg.9e5460a228913834cc1e7868b3c224c0.jpeg

 

 

Sen tidigare sitter det en 2kg pulversläckare under förarsätet och en 1kg på lastgallret men det känns vettigt att ha något snabbt greppbart vid spisen.

 

 

  • Like 3
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Igår fick jag gjort något jag bävat för länge.

Olje o filterbyte på automaten samt justering av bromsbanden i lådan.

Byte av olja och filter var si så där 10-15000 mil sedan jag gjorde och banden har jag aldrig justerat.

Första steget var redan det lite stökigt, för att komma åt tråget måste skydden bort.

Då skyddet under automatlådan är svetsat i växellådsbalken måste balken också bort och lådan pallas under.

Skydd för automat med smått krokig växellådsbalk, väger bly men skruvarna släppte enklare än befarat.

4C5454CA-E30E-49D4-B27E-B52BEB826E99.thumb.jpeg.cb18ca5aac73074aeb958442a020f405.jpeg


Skyddet för fördelningslådan sitter också i balken och behövde tas av. Lite extra barlast visst…

4849FA20-DC1F-4038-A2D5-FB5AAEAB8110.thumb.jpeg.84a1a491aa64e1e7aac30501e9ee9ecb.jpeg

 

 

Växellådspacketer var rejält tungt och behövde pallas under.
98745409-7F92-471E-8CE8-5DFE9EC5C3AD.thumb.jpeg.011b3d6d507fafa59a8eb2271c439a93.jpeg


 

Självklart duschade jag mig själv med automatväxelolja, den kommer aldrig där man tänkt sig!!

Magneten hade en del partiklar på sig och lite skit var det i tråget, men jag tror inte det var något alarmerande för en låda som rullat 40 000mil. 


BE62E50D-21B1-4791-B926-68521B79B69C.thumb.jpeg.18e1a67a6a19f3cb27cfa0925fade71a.jpeg


 

Nästa steg förutom filterbyte var justering av bromsbanden. Den ena justeringen sittet under filtret och den andra på utsidan av lådan.

Ganska trixigt då justerskruven (som är fyrkantig, först skall spännas med 8Nm, för att sedan på den inre, släppas fyra varv innan låsmuttern skall spännas. Vi tillverkade en fyrkantshylsa av en mutter som vi bearbetade med Dremneln.
13B7E40F-47F1-4A3C-9ED7-A082BB16DBDF.thumb.jpeg.35afa7ffcd47f4ff78fa69dad1fc5034.jpeg



Den yttre justeringen placerad på vänstersidan av lådan, sitter illa till vid kickdownen, även den skall dras med 8Nm, men sen släppas 3 och 5/8 varv.

När justeringen var klar, skydden återmonterade, och oljan påfylld var det med en viss bävan jag la i backen.

Men det verkade fungera bra och skorret som jag haft vid backning med kall låda verkade ha försvunnit.

Så förhoppningsvis hjälpte justeringen så som jag hoppats det skulle göra.

  • Thumb up 4
  • OMG 2
Link to comment
Share on other sites

Snyggt!
Jag ska strax göra samma sak i min egen låda.
Du råkar inte ha en bild på verktyget ni tillverkade?

Har ju samma fina konstruktion på min pärla, o det sitter ju nå överdjävla dåligt till på dessa, än mer på min då lådan är bredare än originalet... 🙄

Vilken olja kör du med?

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Ingen bild @Gurfen, men som jag skrev, en mutter som inte gick på, M8 kanske, som vi gjorde tillräckligt  ”fyrkantig” med Dremmeln. 
Sen två muttrar i passande hylsa varav den yttre var den slipade, för att ha kontroll när vi spände och sen låste låsmuttern.

olja enligt SBV sida

https://www.sbvab.se/jeep/grand-cherzj-1993-98

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Hmmm… inredningen på väg ut…

76FA4873-3B2F-4766-B182-28CB3180C12A.thumb.jpeg.8759ec634e706a7ad0367d932ff7aa85.jpeg

 

394C9D45-2E84-4BB9-BCD8-A548B8DB1CA3.thumb.jpeg.7e76fac3bfc163325f3e61a2d35c9df1.jpeg

 

 

Roar mig även med att plocka ut dubb ur de gamla vinterdäcken, går som jag beskrev för @Norlin alldeles utmärkt med en lagom bred skruvmejsel, eller två om man räknar med skaftet från den andre jag använde. 

När jag gjorde det för 30 år sedan använde jag pekfingret istället som stöd, det var ömt länge vill jag minnas…. !

D91E47E0-8A83-439C-9BC9-96A11A7707CB.jpeg

  • Happy tears 3
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Here we go again!

4B8AEB03-6F1D-4CF7-BBA9-191BA79C1FBC.thumb.jpeg.d6be80c1c8271b1d3d6137ead42170d4.jpeg

 

 

Tid att riva ut lite mer av inredningen. I vanlig ordning får man börja vid taket för att loss plasten innanför trösklar och hjulhus.

 

Det var hög tid att fylla på med lite ny plåt i övergången mellan de gamla trösklarna och mina fyrkantsbalkar.

0C303410-F8A1-41CD-99DA-50E78823521F.thumb.jpeg.da681107edf8d336fd388eeb8a59e2ba.jpeg

 

 

Även inne i hjulhuset var det kexigt även om det var helt på insidan.

63D0E16A-42FE-4E5A-9A76-9B96766D961D.thumb.jpeg.c578d304231c90bbb7edee6a835a19bd.jpeg

 

  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Nu har @Benjamin Kastlund, den unge mekanikern, varit i farten.

Rostigt parti av ”ramen” bortkapat.

40B02A38-0465-4415-AB6D-1777CD87C8F9.jpeg.43ce64766e21f882acf5ab73f522f52d.jpeg

65176020-1BBF-4D1D-A650-58BEF5D6B142.thumb.jpeg.b3a0b38a75316189e3137d6467bfc4ba.jpeg

 

 

Ny plåt på plats.

15C8A6BE-9E06-4C81-8B86-87FBCEB1B556.thumb.jpeg.076273ea98dcff2dde16244f516b5254.jpeg
 

Karroseritätning applicerad.

9E2F75D1-1EEA-45B9-B762-7617B159009A.thumb.jpeg.2f92518f358c7f171c2f3d9733b3d4b2.jpeg

 

 

Samma behandling för tröskeln.

Ny plåt på plats.

3BA2D133-F282-485F-8C94-1B46BA42419F.thumb.jpeg.9780cd3887962b6a56e19d1824394d8d.jpeg


E27E8A00-325B-461C-A787-2C8EB70FAA2E.jpeg.d11b04f790cc9478a1d36db9b4dc3148.jpeg

 

Och så karrosseritätning.

438530F7-F025-4A3D-8E9C-D6225C7A634A.thumb.jpeg.9f88740a1c7e59095935cf48807e6287.jpeg


 

Imorgon blir det boddy innan jag hämtar hem den.

 

  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

För övrigt har jag uppmanat ynglingen att starta en egen tråd eller två här på forumet.

Men jag kastar in lite bilder från hans senaste tur med taktält på ”traktorn”.

Bennes Sukka

Egenbyggd traktor av en Suzuki Jimny som jag visat lite tidigare. 
 

Används för offroad och numera också för Overlanding sen han byggt en egen takplattform.

077A58D6-089F-4DD8-9D4A-6330C221D17C.thumb.jpeg.4e1a45884e8e5aa3df3242b8ae271719.jpeg

 

Tur sensate dagarna efter avslutad skola (9:an).

08B504D8-DFA8-4407-912F-5C0C0E3D3CBD.thumb.jpeg.2e3f16655e09ceddf5f1bc2784bd6122.jpeg

 

A83A9F31-FCDB-41E3-BE0A-B459B3DB3096.thumb.jpeg.b3bb4410c695a988468b1c624718fbe0.jpeg

 

  • Like 5
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Färdigt resultat efter att @Benjamin Kastlund avslutat.

F30529A9-4FF5-4C1A-B423-64F25F8C2032.thumb.jpeg.df7a9da0b2864d361e1602b415b84d88.jpeg

1878FD18-25D7-4E00-A551-6847A8799634.jpeg.042ad184cbe2bec7f6023d2c8a5abbeb.jpeg


 

Så fort jag fick hem den bar det dags att riva av bakhjulen för att fixa parkeringsbromsen inför besiktningen.

F9C58E38-8E8B-40E4-AE78-6E24FFE06880.thumb.jpeg.a6d0995e360cfcd9bd84fa9bdfb8d44c.jpeg

 

 

Rejält slitna backar, de håller inte mer än ett år när man envisas med att fylla trummorna med lera stup i kvarten.

8B7AA544-00C0-45E1-B9AD-E9A7039284D5.thumb.jpeg.829012e7d03394271d38b56710aad117.jpeg

 


Men med nya backar tog bromsen, nu återstår att se om det är tillräckligt bra.

  • Like 4
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
  • Premium Member

Händer Inte mycket med ZJ:n just nu.

Men det har blivit en del skruvande på kompisens JKU.

Bland annat monterat Poison Spyder skärmar på den.

47519AC4-4E99-440C-A009-C2738BC59E5C.thumb.jpeg.f85f49e481e61419a96bbc2f7898d1b9.jpeg

 

 

Ikväll var det lite annat fix med byte bromskolvar och framhjulslager.

Tyvärr upptäckte vi att diffhuset var kasst.

Tänderna på solhjulen var inte vackra!

15E1EF28-C735-450B-B186-AB39C173B247.thumb.jpeg.59cb85908d42f9c06c0387d315d1b39d.jpeg


 

Vi kunde konstatera att axeln som håller dem glappade ganska mycket radiellt vilket troligen gjort att kuggarna ridit på varandra. 

8B9C2F33-BAF0-4A87-BDFF-F42ACF506ACC.thumb.jpeg.9b715d93866579cd42e8e27056bcc51e.jpeg

 


Tur nog hade en annan offroadkompis ett passande diffhus liggande så förhoppningsvis åker det ihop igen imorgon.
13F0F3CF-023E-4896-B872-EAD8057E757E.thumb.jpeg.be67f61272edb590a73665a5ebafc5b9.jpeg
 

  • Like 3
  • Thumb up 1
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • Premium Member

Underhållet fortsätter.

Under måndagskvällen blev det byte av en kass drivknut höger fram.

E1019971-2367-4330-94F3-650126FC51BC.thumb.jpeg.f05415be6be04f3938b611c29b714f56.jpeg

 


Det syntes att Jeepen knappt gått något sedan vinterns saltvägar. Vinterns ytrost som annars slits bort av lera och grus lös brunrött på det mesta. Knuten har varit dålig ett tag och i ärlighetens namn berodde det nog mest på bristande kärlek. Det var ganska torrt och rostigt under hattarna. Den ena hatten brast dessutom för att göra det lite extra besvärligt.

010EED1A-CA6C-4F36-ADAC-BCD935BAC115.thumb.jpeg.fdb9244919c539c88f39d131e708feab.jpeg



Det blev Alloy HD kors, vilka är ett gissel att få på plats då kroppen är större än på vanliga kors, men med en hel del lirkande och vridande hittade jag plötsligt  en vinkel där det gick att få in korset i drivaxelns öron.6E7D1190-BB59-4AD3-8E6F-426F23B45D2C.thumb.jpeg.6c056940161259121c5562690aa0f215.jpeg

 

 

Oj så snyggt det blev med lite olja på axeln och nytt fint kors. Detta dessutom med smörjnipplar i varje hatt på korset, nu finns det inget att skylla på, bara till att smörja efter tvätt och lerbad.

B02576B1-BEFD-42AB-A6EB-1251F618ADFE.thumb.jpeg.1ed7bf70838a051d6e9e2da464b565bf.jpeg

F29F12CF-8B44-48DD-B4F1-82714E54B878.jpeg

  • Like 2
  • Thumb up 4
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...