Jump to content

Lars Jeep Grand Cherokee ZJ Overlander(wannabee)


Lars 9k
 Share

Recommended Posts

  • Premium Member

Demontering av inredning fortsatte idag.

Hmm… det sitter mycket brytare i mittkonsolen och så två radioapparater också.

30253EA0-2F2F-4919-BF63-8600DE9DF719.thumb.jpeg.5cb293b2ee0fd1bbddd58e5278e944b1.jpeg

 

 

Baksidan av konsolen, två brytare för stolsvärme, två för extraljusen och två för DRL respektive arbetsljus.

195ED39D-5A9D-4959-8784-1EF1F04638FA.thumb.jpeg.b4e4fd249db280c6aa9faca71a2db9ac.jpeg


 

Förra gången vill jag minnas att jag kopplade loss allt men denna gång hade en annan lösning.

25C9B657-50A1-44C8-9DBA-0CB5765034A8.thumb.jpeg.5ea42e488d8761d12f53413fb3bf01da.jpeg
 

 

Samtliga brytare lossade och instoppade i påsar för att minimera risken för kortslutning.

98BD5F53-301D-400C-85A1-45B9D8985EF4.thumb.jpeg.484a1fe228c54cfaf624756e88834008.jpeg

 

 

I växelkåpan sitter ju sen ytterligare tre brytare för kompressor och ARB spärrarna. Här fick jag fota och sen koppla loss innan kåpan kunde lirkas ut genom hålet i konsolen.
AF4EE031-966A-4B44-8D14-34637BAB49B9.thumb.jpeg.616168c63d321a867c4870f1ab25c895.jpeg

 

Efter en god stund var konsolen ur och alla sladdändar instoppade i märkta påsar.
60805889-9EC3-40ED-9E02-EE8F9F094836.thumb.jpeg.1f5ecb038c1b68e70a45d4990ce4a7f8.jpeg



Även lister över A- och B-stolpar samt insteg kom ut.

  • Like 3
  • Thumb up 1
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Medan vissa sitter inne och syr får andra skita ner sig…

Idag fick Jeepen en rundsmörjning och samtidigt en kontroll av oljenivån i axlarna och fördelningslådan.

5E3440FA-F8F5-42F3-AB99-746F48BED471.thumb.jpeg.1e5393008a6e815a1ad20e79362ce0a2.jpeg
 

A01FCC62-0CB4-4B12-9152-9F4D3011BFFD.thumb.jpeg.1a4162617a3f73792c632fa31514b26e.jpeg
 

 

Alla kors verkade ok men båda kardanerna är sopslut, vilket de varit ett tag nu.

Men två nya är inte direkt gratis…

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Efter att ha skruvat ihop en Rubicon under förmiddagen blev det fortsättning ute i garaget under eftermiddagen.

581E13A5-F50E-49CD-9819-3CF2B103D969.thumb.jpeg.df0a22394bfd7d1cd085e63489690785.jpeg

 

 

För att få ut den främre delen av golvmattan behövde även förarsätet ut.

8A31BB6F-B9BF-487F-A918-2BB6CA1DA6E9.thumb.jpeg.4a43248f34b0acdf9f16ae4f242b0550.jpeg

 

 

Efter lite lirkande kom stolen både in och ut samt mattan ut.

4A05DD55-A161-4EF9-ACBD-800B8CF4C91E.thumb.jpeg.e7e7bc8ce5f4a5c5f89c6ba14cf2ec0b.jpeg

 

Lite rost som tydligen missats förra gången golvet svetsades. Här ligger det en plåt på undersidan då hålet går ner i ”ramen” så det har inte kommit in något vatten.

Men behov av svetsning är det onekligen!
F411DBF6-D336-4CE1-91F5-4CAAF322E690.thumb.jpeg.812f6cca54b0320e22325f90375b41e2.jpeg



Planen är @Benjamin Kastlund skall hjälpa mig med att svetsa upp rostiga partier om några veckor. Framförallt är det skador i ”rambenen” i respektive hörn, men även vissa partier av golvet, som detta, behöver lagas.

 

I garaget blir det bara allt rörigare!!

CA6A4F42-0710-40F8-9FA7-82FB68A0A31E.jpeg

  • Like 2
  • OMG 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Det sitter skumgummi fram emot torpeden. Den lät jag stanna kvar förra gången vi lagade men nu skar jag bort den. Hålet var precis i nederkant där eventuell fukt samlas. Vill minnas att vi svetsade motsvarande i efterhand på passagerarsidan förra gången.

 

Kollade när det svetsades golv förra gången, det var visst hösten 2019….. så en del rost är väl ”ny” men det mesta fanns nog där då också.

 

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Idag blev det tid att göra något som jag uppmärksammade redan i april när jag bytte fördelarlock.

Då upptäckte jag att tre av tändkablarnas anslutningar var rejält oxiderade/rostiga.

Trotts att jag då rengjorde och sprayade såg det även nu ganska illa ut.

Hmmm…. gick visst inte att ladda upp bilder…. 🤔

Funkar efter fix.

Hmmm vilken skall sitta var?

84B21005-1587-4FCE-88B5-63D4B4BD13C2.thumb.jpeg.c2f35f3f1cbe00f545e0315549fbee57.jpeg


 

Nackdel med höjd bil, jag får stå på stege för att nå.., :)

5A9EA2BE-EC10-4549-A6E5-41197B8E5F99.thumb.jpeg.3fd60052d09377cce5ff5d13bf3df1bc.jpeg


 

Halvt stående på stegen och halvt liggande på motorn gick det dock att komma till.

0B16BF44-41A5-448E-9201-C494E0279216.thumb.jpeg.6b41be012e011fe543fe9c9dc52e767c.jpeg



Här inne mellan torpedvägg och motor sitter fördelaren, det gäller att lossa rätt kabel bara.

D497C84F-10DF-4636-B252-19D3EB2E3F34.thumb.jpeg.442cf2beb2ab1147568d72f3ea96aa52.jpeg
 

 

Lagom till att jag fått av kablarna på den ena sidan, de hänger på stegen, kom @Hanna ut med lite fika. Vilken service!!

6FC24854-D71E-4FC9-903E-5982A04C6A28.thumb.jpeg.3e476ff5984e1a60063ce08f67362881.jpeg

 

Några av anslutningarna var redan ganska oxiderade ifrån de risiga kablarna.

55FA0E35-C8A2-4400-AC90-0C3AC1876BB9.thumb.jpeg.3c12f16a47f87fe85a44fb40a68d90fb.jpeg

 

Men efter lite putsning såg det betydligt bättre ut.

6F825A1F-CFBE-4A0E-9EB9-C27DEF42F6F1.thumb.jpeg.6d846f6425a048ec364230344aa5d48f.jpeg


 

Så här såg de sämsta anslutningarna ut.

BEFBE22E-85D9-440C-9929-30F693610A2F.thumb.jpeg.c27b829e2f5e9993fa8b2ffefbf9bb76.jpeg

 

 

Hur som, de kablarna som jag nu bytte hade suttit där sen 2017 vilket innebär att de gjort tjänst i 5 år och nästan 10 000mil.

Även efter detta byte verkar motorn gå bättre, tyckte jag ”saknade” ett knackande ljud jag haft senaste tiden när den varit kall, funderar på om det kan ha varit misständning kopplat till de risiga kablarna??!!

 

Dock lyckades jag bryta av anslutningen till kickdownvajern. Spröd gammal plast är ingen höjdare. Det är ingen funktion som jag använder speciellt ofta men på något sätt får den nog fixas framöver.

5C15CA17-33AC-4D39-9623-7147650A134E.jpeg

  • Like 1
  • Thumb up 4
Link to comment
Share on other sites

On 10/15/2022 at 3:35 PM, Lars 9k said:

Idag blev det tid att göra något som jag uppmärksammade redan i april när jag bytte fördelarlock.

Då upptäckte jag att tre av tändkablarnas anslutningar var rejält oxiderade/rostiga.

Trotts att jag då rengjorde och sprayade såg det även nu ganska illa ut.

Hmmm…. gick visst inte att ladda upp bilder…. 🤔

Funkar efter fix.

Hmmm vilken skall sitta var?

84B21005-1587-4FCE-88B5-63D4B4BD13C2.thumb.jpeg.c2f35f3f1cbe00f545e0315549fbee57.jpeg


 

Nackdel med höjd bil, jag får stå på stege för att nå.., :)

5A9EA2BE-EC10-4549-A6E5-41197B8E5F99.thumb.jpeg.3fd60052d09377cce5ff5d13bf3df1bc.jpeg


 

Halvt stående på stegen och halvt liggande på motorn gick det dock att komma till.

0B16BF44-41A5-448E-9201-C494E0279216.thumb.jpeg.6b41be012e011fe543fe9c9dc52e767c.jpeg



Här inne mellan torpedvägg och motor sitter fördelaren, det gäller att lossa rätt kabel bara.

D497C84F-10DF-4636-B252-19D3EB2E3F34.thumb.jpeg.442cf2beb2ab1147568d72f3ea96aa52.jpeg
 

 

Lagom till att jag fått av kablarna på den ena sidan, de hänger på stegen, kom @Hanna ut med lite fika. Vilken service!!

6FC24854-D71E-4FC9-903E-5982A04C6A28.thumb.jpeg.3e476ff5984e1a60063ce08f67362881.jpeg

 

Några av anslutningarna var redan ganska oxiderade ifrån de risiga kablarna.

55FA0E35-C8A2-4400-AC90-0C3AC1876BB9.thumb.jpeg.3c12f16a47f87fe85a44fb40a68d90fb.jpeg

 

Men efter lite putsning såg det betydligt bättre ut.

6F825A1F-CFBE-4A0E-9EB9-C27DEF42F6F1.thumb.jpeg.6d846f6425a048ec364230344aa5d48f.jpeg


 

Så här såg de sämsta anslutningarna ut.

BEFBE22E-85D9-440C-9929-30F693610A2F.thumb.jpeg.c27b829e2f5e9993fa8b2ffefbf9bb76.jpeg

 

 

Hur som, de kablarna som jag nu bytte hade suttit där sen 2017 vilket innebär att de gjort tjänst i 5 år och nästan 10 000mil.

Även efter detta byte verkar motorn gå bättre, tyckte jag ”saknade” ett knackande ljud jag haft senaste tiden när den varit kall, funderar på om det kan ha varit misständning kopplat till de risiga kablarna??!!

 

Dock lyckades jag bryta av anslutningen till kickdownvajern. Spröd gammal plast är ingen höjdare. Det är ingen funktion som jag använder speciellt ofta men på något sätt får den nog fixas framöver.

5C15CA17-33AC-4D39-9623-7147650A134E.jpeg

Nej nej nej!

Den vajern är inte bara för kick-down, den bestämmer pump-trycket i förhållande till gasen, den MÅSTE vara ansluten jämt! Annars finns en risk att du bränner lamellerna/banden pga för lågt pump-tryck!

Det finns en enkel lösning på detta dock:

https://shop.advanceautoparts.com/p/atp-automatic-transmission-detent-cable-end-yr-100/10087484-P

 

En sån använder jag på min ZJ. Fungerar utmärkt.

 

Men för guds skull, kör inte utan den!

 

  • Like 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
On 10/18/2022 at 10:16 PM, Gurfen said:

Nej nej nej!

Den vajern är inte bara för kick-down, den bestämmer pump-trycket i förhållande till gasen, den MÅSTE vara ansluten jämt! Annars finns en risk att du bränner lamellerna/banden pga för lågt pump-tryck!

Det finns en enkel lösning på detta dock:

https://shop.advanceautoparts.com/p/atp-automatic-transmission-detent-cable-end-yr-100/10087484-P

 

En sån använder jag på min ZJ. Fungerar utmärkt.

 

Men för guds skull, kör inte utan den!

 

Ursäkta sen respons på ditt inlägg @Gurfen men jag ville läsa på lite innan jag svarade.

Jag är ganska säker på att jag kört en del med den av tidigare, då i andra änden, vilket jag upptäckte senaste gången jag bytte filter och justerade lådan.

Men efter att läst på så hittar jag samma uppgifter som du skrev.

FCE63753-F908-4FF5-880E-685AAF2E72A2.thumb.jpeg.4fa2f2367ecb46e2ebbabe403b22fb77.jpeg

 

Så självfallet skall jag se till att fixa till den innan det blir fler turer med Jeepen och tack för tipset och varningen!! 

Just nu pågår rostlagning.

  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

On 10/23/2022 at 8:06 PM, Lars 9k said:

Ursäkta sen respons på ditt inlägg @Gurfen men jag ville läsa på lite innan jag svarade.

Jag är ganska säker på att jag kört en del med den av tidigare, då i andra änden, vilket jag upptäckte senaste gången jag bytte filter och justerade lådan.

Men efter att läst på så hittar jag samma uppgifter som du skrev.

FCE63753-F908-4FF5-880E-685AAF2E72A2.thumb.jpeg.4fa2f2367ecb46e2ebbabe403b22fb77.jpeg

 

Så självfallet skall jag se till att fixa till den innan det blir fler turer med Jeepen och tack för tipset och varningen!! 

Just nu pågår rostlagning.

 

Lugnt det 😊

Jag gjorde samma upptäckt på min,  hade också hoppat av nere på lådan. 

Dessvärre var min låda redan för långt gången vid det laget.

Nu kollar jag vajern slaviskt varje gång jag är under bilen och gör något 🙈

 

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Medan jag är i skogen och roar mig får jag bilder ……

306B6FB3-6C7B-42C2-86A6-8EF5CEC92E3B.jpeg

 

B424118E-1249-4D74-92EE-463E83273F84.jpeg

 

FAAE8C85-CE43-4D68-8042-AA9AB779B131.jpeg

 

3BF72670-9716-44AC-9716-3845956D4BF6.jpeg

 

A26AB2FD-4388-4D01-9B87-27740B768C85.jpeg

 

98A272A6-EE4A-4E7A-9356-C9511E8350C6.jpeg

 

42FD43CC-B60B-46DB-B322-81BCDD4E1F4C.jpeg
 

AC569DBE-5A1F-4AA8-95BE-07B76BCB5E4E.jpeg

 

B24F9ABE-95AC-469E-A39B-C0E38B39BC6E.jpeg

 

5B8335E3-AB86-4CE0-9E97-957E2785FBD3.jpeg
 

 

 

Sä jäkligt kan det bli på en 30 år gammal bil som använts hårt och rullat mycket.

Självklart har vi funderat på om det är ”värt” att hänga kvar med den gamla kämpen och fortsätta laga och underhålla.

Kanske sluta med offroad och bara köra light Overlanding med Renegaden.

Köpa annan bil etcetera…..

Men efter att övervägt olika alternativ så blev det att fortsätta, enligt @Benjamin Kastlund är den ju bara lite värre än hans Suzuki, men då hör det till saken att den var nästan rostfri (för att vara en sukka)! ;)

 

Om något år vet vi om det var idioti eller bara vanligt lätt vansinne!

  • Like 4
  • Thumb up 2
  • Sad 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Premium Member
On 10/18/2022 at 10:16 PM, Gurfen said:

Nej nej nej!

Den vajern är inte bara för kick-down, den bestämmer pump-trycket i förhållande till gasen, den MÅSTE vara ansluten jämt! Annars finns en risk att du bränner lamellerna/banden pga för lågt pump-tryck!

Det finns en enkel lösning på detta dock:

https://shop.advanceautoparts.com/p/atp-automatic-transmission-detent-cable-end-yr-100/10087484-P

 

En sån använder jag på min ZJ. Fungerar utmärkt.

 

Men för guds skull, kör inte utan den!

 

Det fanns alternativ att hitta hos min leverantör. Blev betydligt billigare än att skicka från USA.

71CA1CEB-A37A-43FE-B897-10DC741770DD.jpeg.2c67034c5ef6b4edf98d91faa46d970e.jpeg

  • Like 1
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Då är den riktiga Jeepen hemma, det blev lite mer rostlagning innan vi spolade i roskskyddsmedel i ”ramen”.

 

56ADE4C5-B3E3-45FC-96B4-2F5F01FF60DF.jpeg

 

BC533847-ACE1-40C0-8BB7-23FD9DA90A90.jpeg

 

4381ED85-5FAD-4603-8CCF-6F1DEEBB9798.jpeg
 

 

Nu skall den ”bara” städas och sättas ihop innan Julbordet.

Ja och så skall det väl i en inredning och monteras på ett taktält också……

  • Like 2
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...