iknutis Posted September 28, 2022 Share Posted September 28, 2022 Smørenipler er undervurdert. 2 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted October 2, 2022 Author Premium Member Share Posted October 2, 2022 Demontering av inredning fortsatte idag. Hmm… det sitter mycket brytare i mittkonsolen och så två radioapparater också. Baksidan av konsolen, två brytare för stolsvärme, två för extraljusen och två för DRL respektive arbetsljus. Förra gången vill jag minnas att jag kopplade loss allt men denna gång hade en annan lösning. Samtliga brytare lossade och instoppade i påsar för att minimera risken för kortslutning. I växelkåpan sitter ju sen ytterligare tre brytare för kompressor och ARB spärrarna. Här fick jag fota och sen koppla loss innan kåpan kunde lirkas ut genom hålet i konsolen. Efter en god stund var konsolen ur och alla sladdändar instoppade i märkta påsar. Även lister över A- och B-stolpar samt insteg kom ut. 3 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted October 2, 2022 Share Posted October 2, 2022 Ordning och reda, @Lars 9k allmänt skruvande eller har jag missat målet med övningen? 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted October 2, 2022 Author Premium Member Share Posted October 2, 2022 16 minuter sedan, Norlin said: Ordning och reda, @Lars 9k allmänt skruvande eller har jag missat målet med övningen? Mål och mål, det är väl alltid kul att skruva ur lite prylar ur Jeepen en söndag…… 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanna Posted October 2, 2022 Share Posted October 2, 2022 (edited) @Lars 9k är nog ute och skruvar i garaget bara för att ”slippa” hjälpa till med hushållsarbetet som t ex städning, tvätt och matlagning. Målet kommer fram efterhand, @Norlin.🤪 Edited October 2, 2022 by Hanna 2 1 6 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted October 5, 2022 Author Premium Member Share Posted October 5, 2022 Medan vissa sitter inne och syr får andra skita ner sig… Idag fick Jeepen en rundsmörjning och samtidigt en kontroll av oljenivån i axlarna och fördelningslådan. Alla kors verkade ok men båda kardanerna är sopslut, vilket de varit ett tag nu. Men två nya är inte direkt gratis… 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted October 8, 2022 Author Premium Member Share Posted October 8, 2022 Efter att ha skruvat ihop en Rubicon under förmiddagen blev det fortsättning ute i garaget under eftermiddagen. För att få ut den främre delen av golvmattan behövde även förarsätet ut. Efter lite lirkande kom stolen både in och ut samt mattan ut. Lite rost som tydligen missats förra gången golvet svetsades. Här ligger det en plåt på undersidan då hålet går ner i ”ramen” så det har inte kommit in något vatten. Men behov av svetsning är det onekligen! Planen är @Benjamin Kastlund skall hjälpa mig med att svetsa upp rostiga partier om några veckor. Framförallt är det skador i ”rambenen” i respektive hörn, men även vissa partier av golvet, som detta, behöver lagas. I garaget blir det bara allt rörigare!! 2 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gurfen Posted October 9, 2022 Share Posted October 9, 2022 Ja jösses så det där såg ut! Törs nog inte lyfta mattan på min pärla... 😬 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted October 9, 2022 Author Premium Member Share Posted October 9, 2022 Det sitter skumgummi fram emot torpeden. Den lät jag stanna kvar förra gången vi lagade men nu skar jag bort den. Hålet var precis i nederkant där eventuell fukt samlas. Vill minnas att vi svetsade motsvarande i efterhand på passagerarsidan förra gången. Kollade när det svetsades golv förra gången, det var visst hösten 2019….. så en del rost är väl ”ny” men det mesta fanns nog där då också. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted October 9, 2022 Share Posted October 9, 2022 On 10/8/2022 at 2:39 PM, Lars 9k said: Planen är Tänkte nog att @Lars 9k inte skruvade helt planlöst. 🤔 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Calle E Posted October 9, 2022 Share Posted October 9, 2022 Lite OT: Spelar ju ingen roll om det är Amerikanska eller Japanska bilar, efter några år kommer rosten obarmhärtigt. Bästa är att inte köra bil på vintern men det är ju då det är roligast med 4x4. 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted October 15, 2022 Author Premium Member Share Posted October 15, 2022 Idag blev det tid att göra något som jag uppmärksammade redan i april när jag bytte fördelarlock. Då upptäckte jag att tre av tändkablarnas anslutningar var rejält oxiderade/rostiga. Trotts att jag då rengjorde och sprayade såg det även nu ganska illa ut. Hmmm…. gick visst inte att ladda upp bilder…. 🤔 Funkar efter fix. Hmmm vilken skall sitta var? Nackdel med höjd bil, jag får stå på stege för att nå.., Halvt stående på stegen och halvt liggande på motorn gick det dock att komma till. Här inne mellan torpedvägg och motor sitter fördelaren, det gäller att lossa rätt kabel bara. Lagom till att jag fått av kablarna på den ena sidan, de hänger på stegen, kom @Hanna ut med lite fika. Vilken service!! Några av anslutningarna var redan ganska oxiderade ifrån de risiga kablarna. Men efter lite putsning såg det betydligt bättre ut. Så här såg de sämsta anslutningarna ut. Hur som, de kablarna som jag nu bytte hade suttit där sen 2017 vilket innebär att de gjort tjänst i 5 år och nästan 10 000mil. Även efter detta byte verkar motorn gå bättre, tyckte jag ”saknade” ett knackande ljud jag haft senaste tiden när den varit kall, funderar på om det kan ha varit misständning kopplat till de risiga kablarna??!! Dock lyckades jag bryta av anslutningen till kickdownvajern. Spröd gammal plast är ingen höjdare. Det är ingen funktion som jag använder speciellt ofta men på något sätt får den nog fixas framöver. 1 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted October 18, 2022 Author Premium Member Share Posted October 18, 2022 Så lite bilder i inlägget efter att @Andreas.E fixat forumet. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gurfen Posted October 18, 2022 Share Posted October 18, 2022 On 10/15/2022 at 3:35 PM, Lars 9k said: Idag blev det tid att göra något som jag uppmärksammade redan i april när jag bytte fördelarlock. Då upptäckte jag att tre av tändkablarnas anslutningar var rejält oxiderade/rostiga. Trotts att jag då rengjorde och sprayade såg det även nu ganska illa ut. Hmmm…. gick visst inte att ladda upp bilder…. 🤔 Funkar efter fix. Hmmm vilken skall sitta var? Nackdel med höjd bil, jag får stå på stege för att nå.., Halvt stående på stegen och halvt liggande på motorn gick det dock att komma till. Här inne mellan torpedvägg och motor sitter fördelaren, det gäller att lossa rätt kabel bara. Lagom till att jag fått av kablarna på den ena sidan, de hänger på stegen, kom @Hanna ut med lite fika. Vilken service!! Några av anslutningarna var redan ganska oxiderade ifrån de risiga kablarna. Men efter lite putsning såg det betydligt bättre ut. Så här såg de sämsta anslutningarna ut. Hur som, de kablarna som jag nu bytte hade suttit där sen 2017 vilket innebär att de gjort tjänst i 5 år och nästan 10 000mil. Även efter detta byte verkar motorn gå bättre, tyckte jag ”saknade” ett knackande ljud jag haft senaste tiden när den varit kall, funderar på om det kan ha varit misständning kopplat till de risiga kablarna??!! Dock lyckades jag bryta av anslutningen till kickdownvajern. Spröd gammal plast är ingen höjdare. Det är ingen funktion som jag använder speciellt ofta men på något sätt får den nog fixas framöver. Nej nej nej! Den vajern är inte bara för kick-down, den bestämmer pump-trycket i förhållande till gasen, den MÅSTE vara ansluten jämt! Annars finns en risk att du bränner lamellerna/banden pga för lågt pump-tryck! Det finns en enkel lösning på detta dock: https://shop.advanceautoparts.com/p/atp-automatic-transmission-detent-cable-end-yr-100/10087484-P En sån använder jag på min ZJ. Fungerar utmärkt. Men för guds skull, kör inte utan den! 1 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted October 23, 2022 Author Premium Member Share Posted October 23, 2022 On 10/18/2022 at 10:16 PM, Gurfen said: Nej nej nej! Den vajern är inte bara för kick-down, den bestämmer pump-trycket i förhållande till gasen, den MÅSTE vara ansluten jämt! Annars finns en risk att du bränner lamellerna/banden pga för lågt pump-tryck! Det finns en enkel lösning på detta dock: https://shop.advanceautoparts.com/p/atp-automatic-transmission-detent-cable-end-yr-100/10087484-P En sån använder jag på min ZJ. Fungerar utmärkt. Men för guds skull, kör inte utan den! Ursäkta sen respons på ditt inlägg @Gurfen men jag ville läsa på lite innan jag svarade. Jag är ganska säker på att jag kört en del med den av tidigare, då i andra änden, vilket jag upptäckte senaste gången jag bytte filter och justerade lådan. Men efter att läst på så hittar jag samma uppgifter som du skrev. Så självfallet skall jag se till att fixa till den innan det blir fler turer med Jeepen och tack för tipset och varningen!! Just nu pågår rostlagning. 2 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted October 24, 2022 Author Premium Member Share Posted October 24, 2022 Hålet vid förarplatsen lagat, både uppifrån och nere under. @Benjamin Kastlund kämpar på!! 3 2 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gurfen Posted October 26, 2022 Share Posted October 26, 2022 On 10/23/2022 at 8:06 PM, Lars 9k said: Ursäkta sen respons på ditt inlägg @Gurfen men jag ville läsa på lite innan jag svarade. Jag är ganska säker på att jag kört en del med den av tidigare, då i andra änden, vilket jag upptäckte senaste gången jag bytte filter och justerade lådan. Men efter att läst på så hittar jag samma uppgifter som du skrev. Så självfallet skall jag se till att fixa till den innan det blir fler turer med Jeepen och tack för tipset och varningen!! Just nu pågår rostlagning. Lugnt det 😊 Jag gjorde samma upptäckt på min, hade också hoppat av nere på lådan. Dessvärre var min låda redan för långt gången vid det laget. Nu kollar jag vajern slaviskt varje gång jag är under bilen och gör något 🙈 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted October 30, 2022 Author Premium Member Share Posted October 30, 2022 Medan jag är i skogen och roar mig får jag bilder …… Sä jäkligt kan det bli på en 30 år gammal bil som använts hårt och rullat mycket. Självklart har vi funderat på om det är ”värt” att hänga kvar med den gamla kämpen och fortsätta laga och underhålla. Kanske sluta med offroad och bara köra light Overlanding med Renegaden. Köpa annan bil etcetera….. Men efter att övervägt olika alternativ så blev det att fortsätta, enligt @Benjamin Kastlund är den ju bara lite värre än hans Suzuki, men då hör det till saken att den var nästan rostfri (för att vara en sukka)! Om något år vet vi om det var idioti eller bara vanligt lätt vansinne! 4 2 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted November 10, 2022 Author Premium Member Share Posted November 10, 2022 Lite bättre. Återmonteringen har börjat, skydden väger bly!! 2 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted November 17, 2022 Author Premium Member Share Posted November 17, 2022 On 10/18/2022 at 10:16 PM, Gurfen said: Nej nej nej! Den vajern är inte bara för kick-down, den bestämmer pump-trycket i förhållande till gasen, den MÅSTE vara ansluten jämt! Annars finns en risk att du bränner lamellerna/banden pga för lågt pump-tryck! Det finns en enkel lösning på detta dock: https://shop.advanceautoparts.com/p/atp-automatic-transmission-detent-cable-end-yr-100/10087484-P En sån använder jag på min ZJ. Fungerar utmärkt. Men för guds skull, kör inte utan den! Det fanns alternativ att hitta hos min leverantör. Blev betydligt billigare än att skicka från USA. 1 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted November 20, 2022 Author Premium Member Share Posted November 20, 2022 Då är den riktiga Jeepen hemma, det blev lite mer rostlagning innan vi spolade i roskskyddsmedel i ”ramen”. Nu skall den ”bara” städas och sättas ihop innan Julbordet. Ja och så skall det väl i en inredning och monteras på ett taktält också…… 2 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted November 25, 2022 Author Premium Member Share Posted November 25, 2022 Hmmm…. undrar om det här har uppgraderats till en färdig Overlandbil om 3 veckor/ helger…???!! 1 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted November 25, 2022 Share Posted November 25, 2022 Det rekker du fint, så lenge du er ferdig med rustsveisingen. 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted November 25, 2022 Share Posted November 25, 2022 3 hours ago, Lars 9k said: Hmmm…. undrar om det här har uppgraderats till en färdig Overlandbil om 3 veckor/ helger…???!! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted November 25, 2022 Author Premium Member Share Posted November 25, 2022 Efter en ganska lång dag så börjar det arta sig. Mattor, säten och lister är på plats. Alla brytare, radioapparater och bälten på plats och högen i garaget är snart borta. 2 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now