iknutis Posted February 24, 2023 Share Posted February 24, 2023 Oi, der var det rasert! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted March 4, 2023 Author Premium Member Share Posted March 4, 2023 Idag var planen att fortsätta service på Jeepen. Oljan blev bytt i onsdags och i dag var tanken att byta stift och luftfilter. Det gamla luftfiltret såg inte alltför hemskt ut. Det låg lite mer insekter i luftburken än innan snorkeln blev monterad. Vis av tidigare händelser började jag med att noga blåsa runt tändstiften innan jag skruvade ur. De sitter långt ner, krävs dubbla förlängare och knut för att komma till. När väl första stiftet var ur kunde jag konstatera att det var sotigt(nyss kallatartat), inte speciellt slitet MEN att de stift jag fått var fel. Så i stället för byte av tändstift fick det bli byte av lampor. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted March 4, 2023 Author Premium Member Share Posted March 4, 2023 Det är nu tredje uppsättningen jag byter ut. Det här har varit verklig Kina-kvalitet och planen var att byta till bättre lampor men…. De VisionX jag tittat på visade sig vara betydligt större och skulle inte funka, så det fick bli en ny omgång från Amazon. (Undrar om man kan påkalla garanti där?!) De tidigare, vissa dioder blinkade och andra lös inte alls. Jag borde nog koppla dem med kontakt istället för att löda och sätta krympslang, men med tanke på hur mycket skit som samlas inne i kofångaren fortsätter jag att löda. De nya var djupare och innehåller mer dioder, så de lär väl lysa lite mer, frågan är bara hur länge!! Gamla De nya, skall vara på 42w istället för 18 hmm.. Vi får väl se, nu är de åtminstone på plats och lyser. Kaffe serverat i garage av @Hanna, det är LYX. 3 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jakub Bluj Posted March 4, 2023 Share Posted March 4, 2023 14 minutes ago, Lars 9k said: Idag var planen att fortsätta service på Jeepen. Oljan blev bytt i onsdags och i dag var tanken att byta stift och luftfilter. Det gamla luftfiltret såg inte alltför hemskt ut. Det låg lite mer insekter i luftburken än innan snorkeln blev monterad. Vis av tidigare händelser började jag med att noga blåsa runt tändstiften innan jag skruvade ur. De sitter långt ner, krävs dubbla förlängare och knut för att komma till. När väl första stiftet var ur kunde jag konstatera att det var sotigt(nyss kallatartat), inte speciellt slitet MEN att de stift jag fått var fel. Så i stället för byte av tändstift fick det bli byte av lampor. Går inte motorn lite rikt om stiften är så sotiga? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted March 4, 2023 Author Premium Member Share Posted March 4, 2023 2 minuter sedan, Jakub Bluj said: Går inte motorn lite rikt om stiften är så sotiga? Som jag skrev, gått några minuter kall precis i garaget och när den är kall går den absolut fett. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Veofasa Posted March 4, 2023 Share Posted March 4, 2023 7 hours ago, Lars 9k said: Kaffe serverat i garage av @Hanna, det är LYX. Det här är ju bara guld! 👌🏻 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted March 10, 2023 Author Premium Member Share Posted March 10, 2023 1 3 2 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted March 12, 2023 Author Premium Member Share Posted March 12, 2023 Idag blev till sist stiften bytta. ”Felleveransen” visade sig bero på ändrade rekommendationer från min leverantörs leverantör. Dessa rekommendationer visade sig vara felaktiga och till slut fick jag åter likadana som tidigare fått och också samma som stod under huven respektive på Champions sida. Efter renblåsning samt kontroll och lite justering av elektrodavstånd kom de till sist på plats. Denna gången var den varm när den parkerades och stiften såg ganska bra ut. Dessutom, efter vad jag tolkade av utseendet, jämnare temperatur än vid tidigare byte. 1 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gurfen Posted March 12, 2023 Share Posted March 12, 2023 Nu börjar jag på o sakna min Jeep faktiskt. Den har fått flytta till dina breddgrader, så måhända möter du den på någon träff i vår! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted March 13, 2023 Author Premium Member Share Posted March 13, 2023 Jasså det var ju tråkigt att du lämnat Jeepträsket! Jag får väl hålla utkik efter den framöver. (Fast det finns ju fler att köpa ifall du ångrat dig!) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted March 17, 2023 Author Premium Member Share Posted March 17, 2023 Idag åkte bakhjulen av och handbromsarna inspekterades. Höger hade klarat sig, men på vänstersidan, den som jag tömde under turen, såg det ut så här. Det ena hålet i bromsskölden var förstorat. Här hade fästsprinten åkt rakt igenom när handbromsen frös fast. Det andra hålet var intakt så här hade nog blecket åkt av när allting började fara runt inne i trumman. Så med en extra bricka mellan sprint och sköld var det sen bara till att montera nya backar och monteringssats. Efter justering så fungerade allt sen lika bra(dåligt) som vanligt på en Jeep. Betydligt mindre jobb än befarat!!! 6 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted March 26, 2023 Author Premium Member Share Posted March 26, 2023 Vissa fördelar med gammal Jeep….!! 1 5 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted March 27, 2023 Author Premium Member Share Posted March 27, 2023 Tycks saknas något på Jeepen…..😱 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted March 27, 2023 Share Posted March 27, 2023 2wd for the win! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted March 27, 2023 Author Premium Member Share Posted March 27, 2023 1 timma sedan, iknutis said: 2wd for the win! Snarare 0wd just nu. Man måste ju använda elstödet klokt!!! http://www.sveabil.se 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jesper Løwe Posted April 9, 2023 Share Posted April 9, 2023 Kender det alt for godt, med 2" hævning på defender må vi bytte kardankryds en gang om året. 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted April 9, 2023 Author Premium Member Share Posted April 9, 2023 5 timmar sedan, Jesper Løwe said: Kender det alt for godt, med 2" hævning på defender må vi bytte kardankryds en gang om året. Knutkorsen brukar klara sig några år, men nu är det kardanerna som skall bytas. Den främre har varit för kort och glappat rejält i splinsen. Det är en av orsakerna till de främre frihjulsnaven, för att kunna låta kardanen stå still vid landsvägskörning. Den bakre var ganska ny från Adams i USA men den har jag ”råkat” kröka…., så den har också vibrerat rejält senaste åren. Det skall bli spännande att känna hur Jeepen beter sig när den väl kommer ut med de nya på plats. 1 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted April 16, 2023 Author Premium Member Share Posted April 16, 2023 Det tog lite tid men nu ligger de i garaget. 3 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted April 17, 2023 Author Premium Member Share Posted April 17, 2023 Så var de på plats, provkörningen får vänta lite. 5 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted April 18, 2023 Author Premium Member Share Posted April 18, 2023 JÄKLAR vad bra det blev! Rycken i drivlina vid av och påslag är helt borta. Vibrationerna vid motorbroms är borta liksom vibrationerna som var med inkopplade främre frihjulsnav. Det vill säga det blev så bra som jag hoppades att det skulle bli!! 3 5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted May 17, 2023 Author Premium Member Share Posted May 17, 2023 Med nya kardaner blev det mindre vibrationer och då hamnade man ju lättare i lite högre hastighet. MEN då märkes det tydligt att Jeepen blivit lite extra vinglig. Glapp i övre panhardfästet gjorde att framaxeln levde sitt eget liv vilket knappast bidrog till bra väghållning och krispig styrning. Men då skruv och hylsa förenats var det inte ”bara att” skruva loss och byta bussningar. Men med hjälp av idogt knackade med luftmejsel så släppte skruven till sist och bussningarna kunde plockas bort. De gamla bussningarna var helt slut och hylsan hade legat och gnagt mot fästet. Fast de hade suttit där sedan 2015 och därmed varit med närmare 20 000mil så kanske inte mycket att klaga på. Nya bussningar, då jag inte fick tag i Rubicon Express som de gamla var, hade Mats på SBVAB hittat en annan passande uppsättning. Efter en del lirkande på ratten medan Göran låg under och passade in skruv och fäste var staget åter på plats. Resultatet blev glappfritt och lite bättre uppträdande på vägen, fast 80 är nog även framöver en lämplig hastighet…….. 1 3 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lukas Nilsson Posted May 18, 2023 Share Posted May 18, 2023 Hur klarade man sig innan luftmejsel? Måste ju vara lika viktig i ett garage som en vinkelslip Skönt att höra att man inte är ensam i 80-klubben också, jämt lagom 1 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted May 18, 2023 Author Premium Member Share Posted May 18, 2023 Jo den är kanon, var faktiskt nära att ge upp och satsa på tigersåg genom bussningen, men precis innan så rörde sig skruven plötsligt 10mm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted May 27, 2023 Author Premium Member Share Posted May 27, 2023 Ny taktältsnatt planerad denna helg och nästa helg är det Rindizträff med offroadkörning. Så bäst att fixa lite mer på Jeepen innan vi kör. Jag har junupplevt den extra svajig senaste tiden och hitintills har jag bytt en bussning på ett panhardstag samt justerat toe-in. Idag justerade jag ett hjullager som glappade lite, kontrollerade bakre dämparna, som behöver bytas, samt bytte en utfjädringsbegränsning. Lite glapp i högra lagret bak som var enkelt att justera till. Lossade övre dämparfästet för att känna på dämparen, den tryckte fortfarande lite, dock inte i närheten av trycket när de var nya. Att bytta utfjädringsbegränsningen var värre, nedre fästet är stötdämparens nedre och här hade återigen skruv och hylsa förenats!! Men efter att ha lånat och bearbetat den med Görans luftmejsel, så lossade den till slut. Lite justering av kanten som slitit upp remmen. Efter kapning och putsning med vinkelslipen blev kanten mycket snällare. Färdigt resultat. 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Veofasa Posted May 29, 2023 Share Posted May 29, 2023 On 5/27/2023 at 3:17 PM, Lars 9k said: Men efter att ha lånat och bearbetat den med Görans luftmejsel, så lossade den till slut. Snyggt! Vad använder du för värmeteknik när du lossar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now