Jump to content

Lars Jeep Grand Cherokee ZJ Overlander(wannabee)


Lars 9k
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • Premium Member

Idag var planen att fortsätta service på Jeepen.

Oljan blev bytt i onsdags och i dag var tanken att byta stift och luftfilter.

966841F9-167E-4375-BEC0-77A529C080BA.thumb.jpeg.77449821393d8d7b7a926294fb0a61c0.jpeg

 

 

Det gamla luftfiltret såg inte alltför hemskt ut. 
Det låg lite mer insekter i luftburken än innan snorkeln blev monterad.
98C35BD0-0CA9-4CF2-9EFE-875A53178B9D.thumb.jpeg.6e60acd721cd4dc300640e66117dea8b.jpeg
 

 

Vis av tidigare händelser började jag med att noga blåsa runt tändstiften innan jag skruvade ur.

5C4B64EF-4EBF-4807-8C97-F27AA42B561F.thumb.jpeg.5b9193f484f10a8e41fe39fb37a8a57b.jpeg


 

De sitter långt ner, krävs dubbla förlängare och knut för att komma till.

E342FBAB-EEFE-4AE3-ADC9-F9B3E558E6EA.thumb.jpeg.d84c7b5bfe91c67a058724d6ee79476c.jpeg

 

 

När väl första stiftet var ur kunde jag konstatera att det var sotigt(nyss kallatartat), inte speciellt slitet MEN att de stift jag fått var fel.

B22EE809-518D-4886-B870-7715428496FF.thumb.jpeg.83660a9e63e16395bee033dd055682d4.jpeg

 

Så i stället för byte av tändstift fick det bli byte av lampor.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Det är nu tredje uppsättningen jag byter ut.

Det här har varit verklig Kina-kvalitet och planen var att byta till bättre lampor men…. 
De VisionX jag tittat på visade sig vara betydligt större och skulle inte funka, så det fick bli en ny omgång från Amazon. (Undrar om man kan påkalla garanti där?!)

De tidigare, vissa dioder blinkade och andra lös inte alls.

3C6907DA-5954-4913-BA21-431AF0B0A30C.thumb.jpeg.76ab940f9d710063b28cb55fe2cc3151.jpeg
 

 

Jag borde nog koppla dem med kontakt istället för att löda och sätta krympslang, men med tanke på hur mycket skit som samlas inne i kofångaren fortsätter jag att löda.

B5ED887B-7E94-460D-BF6F-7CE7F9882CA0.thumb.jpeg.183482b00bc2b9cce9365ebff8bb253b.jpeg

 


De nya var djupare och innehåller mer dioder, så de lär väl lysa lite mer, frågan är bara hur länge!!
871D2C08-08F3-4752-A4A5-12D72C3CFD0C.thumb.jpeg.bb815d5dc4b6db558b12027e46b16d65.jpeg
 

 

Gamla

823C96D9-9535-488E-9D86-B1D4EB5976A7.thumb.jpeg.ef08c991b6385b6c9381edf9ab5ddb17.jpeg

 

De nya, skall vara på 42w istället för 18 hmm..

F66C6AE4-6C7B-4340-9375-9E496E11F494.thumb.jpeg.e484118e36b1bcaa482feedb353bf897.jpeg

 

Vi får väl se, nu är de åtminstone på plats och lyser.

C89E431F-6B2E-4B23-B944-D336228F827A.thumb.jpeg.4e8c410256035c5b6757d054d7e53c31.jpeg

 

Kaffe serverat i garage av @Hanna, det är LYX.

9B449C3F-9F17-48CD-8684-75B6E4189B2F.jpeg

  • Like 3
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Lars 9k said:

Idag var planen att fortsätta service på Jeepen.

Oljan blev bytt i onsdags och i dag var tanken att byta stift och luftfilter.

966841F9-167E-4375-BEC0-77A529C080BA.thumb.jpeg.77449821393d8d7b7a926294fb0a61c0.jpeg

 

 

Det gamla luftfiltret såg inte alltför hemskt ut. 
Det låg lite mer insekter i luftburken än innan snorkeln blev monterad.
98C35BD0-0CA9-4CF2-9EFE-875A53178B9D.thumb.jpeg.6e60acd721cd4dc300640e66117dea8b.jpeg
 

 

Vis av tidigare händelser började jag med att noga blåsa runt tändstiften innan jag skruvade ur.

5C4B64EF-4EBF-4807-8C97-F27AA42B561F.thumb.jpeg.5b9193f484f10a8e41fe39fb37a8a57b.jpeg


 

De sitter långt ner, krävs dubbla förlängare och knut för att komma till.

E342FBAB-EEFE-4AE3-ADC9-F9B3E558E6EA.thumb.jpeg.d84c7b5bfe91c67a058724d6ee79476c.jpeg

 

 

När väl första stiftet var ur kunde jag konstatera att det var sotigt(nyss kallatartat), inte speciellt slitet MEN att de stift jag fått var fel.

B22EE809-518D-4886-B870-7715428496FF.thumb.jpeg.83660a9e63e16395bee033dd055682d4.jpeg

 

Så i stället för byte av tändstift fick det bli byte av lampor.

Går inte motorn lite rikt om stiften är så sotiga?

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
2 minuter sedan, Jakub Bluj said:

Går inte motorn lite rikt om stiften är så sotiga?

Som jag skrev, gått några minuter kall precis i garaget och när den är kall går den absolut fett.

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Idag blev till sist stiften bytta.

”Felleveransen” visade sig bero på ändrade rekommendationer från min leverantörs leverantör.

Dessa rekommendationer visade sig vara felaktiga och till slut fick jag åter likadana som tidigare fått och också samma som stod under huven respektive på Champions sida.

FB79F048-6815-4A2D-A203-C6246C1CF1E7.thumb.jpeg.fcabc5cce90dd502515fa716baf9c4a7.jpeg

 

FC94E1D8-4DA6-4C5B-9870-673224586CD2.thumb.jpeg.e36e0b893f9e09830ed08eddf3883976.jpeg


 

Efter renblåsning samt kontroll och lite justering av elektrodavstånd kom de till sist på plats.

7BC9C3A9-3D93-4B94-A2C7-F183A60306E4.thumb.jpeg.20bb662df76d618ebf4c0d698cca26f2.jpeg
 

BA6215FD-B9F8-4918-953C-71F3334DFE1B.thumb.jpeg.c016abdb02f8731cbf7638469cd54ed2.jpeg
 

C35927B8-BB3E-43EC-A71E-0C8FF9CFD48B.jpeg.b99aca1f9cb8deb6067a64f4fd60840d.jpeg


Denna gången var den varm när den parkerades och stiften såg ganska bra ut. Dessutom, efter vad jag tolkade av utseendet, jämnare temperatur än vid tidigare byte.

EC1A4442-B627-4023-B5F6-51402D4D57A0.thumb.jpeg.ab8a190d5f9ad00e9d413835dd6a503a.jpeg

  • Like 1
  • Thumb up 4
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Idag åkte bakhjulen av och handbromsarna inspekterades.

Höger hade klarat sig, men på vänstersidan, den som jag tömde under turen, såg det ut så här.

Det ena hålet i bromsskölden var förstorat.

Här hade fästsprinten åkt rakt igenom när handbromsen frös fast.

BE9A336D-98B6-4214-97F1-80A48D5B736E.thumb.jpeg.acbdea9e921dee2d89ed5ea103538e45.jpeg


 

Det andra hålet var intakt så här hade nog blecket åkt av när allting började fara runt inne i trumman.

5E132C5A-46DB-4AAC-ACF4-8986D94E09E2.thumb.jpeg.dcbaf282a9213fad2f51ae15ef984297.jpeg


 

Så med en extra bricka mellan sprint och sköld var det sen bara till att montera nya backar och monteringssats.

Efter justering så fungerade allt sen lika bra(dåligt) som vanligt på en Jeep. :)

Betydligt mindre jobb än befarat!!! 

  • Thumb up 6
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • Premium Member
5 timmar sedan, Jesper Løwe said:

Kender det alt for godt, med 2" hævning på defender må vi bytte kardankryds en gang om året.

 

Knutkorsen brukar klara sig några år, men nu är det kardanerna som skall bytas.

Den främre har varit för kort och glappat rejält i splinsen. Det är en av orsakerna till de främre frihjulsnaven, för att kunna låta kardanen stå still vid landsvägskörning.

Den bakre var ganska ny från Adams i USA men den har jag ”råkat” kröka…., så den har också vibrerat rejält senaste åren.

 

Det skall bli spännande att känna hur Jeepen beter sig när den väl kommer ut med de nya på plats.

 

  • Like 1
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

JÄKLAR vad bra det blev!

Rycken i drivlina vid av och påslag är helt borta.

Vibrationerna vid motorbroms är borta liksom vibrationerna som var med inkopplade främre frihjulsnav.

Det vill säga det blev så bra som jag hoppades att det skulle bli!!

  • Like 3
  • Thumb up 5
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • Premium Member

Med nya kardaner blev det mindre vibrationer och då hamnade man ju lättare i lite högre hastighet.

MEN då märkes det tydligt att Jeepen blivit lite extra vinglig.

Glapp i övre panhardfästet gjorde att framaxeln levde sitt eget liv vilket knappast bidrog till bra väghållning och krispig styrning.

Men då skruv och hylsa förenats var det inte ”bara att” skruva loss och byta bussningar.

Men med hjälp av idogt knackade med luftmejsel så släppte skruven till sist och bussningarna kunde plockas bort.

IMG_0927.thumb.jpeg.509d01267b7ebbe8eb002773e8160d18.jpeg


IMG_0925.thumb.jpeg.b829614d953e48aa72ed8078f441c032.jpeg

 


De gamla bussningarna var helt slut och hylsan hade legat och gnagt mot fästet. Fast de hade suttit där sedan 2015 och därmed varit med närmare 20 000mil så kanske inte mycket att klaga på.

IMG_0928.thumb.jpeg.38472a510966cb3d7b1560830e5497a8.jpeg

 

 

Nya bussningar, då jag inte fick tag i Rubicon Express som de gamla var, hade Mats på SBVAB hittat en annan passande uppsättning.

IMG_0926.thumb.jpeg.66ed5c9ccdddfdca574fd8ee44b596ff.jpeg

 

 

Efter en del lirkande på ratten medan Göran låg under och passade in skruv och fäste var staget åter på plats.

IMG_0930.thumb.jpeg.6f0d437d21f97e50164815585be2d210.jpeg



Resultatet blev glappfritt och lite bättre uppträdande på vägen, fast 80 är nog även framöver en lämplig hastighet…….. :)

 

  • Like 1
  • Thumb up 3
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Premium Member

 Ny taktältsnatt planerad denna helg och nästa helg är det Rindizträff med offroadkörning.

 

Så bäst att fixa lite mer på Jeepen innan vi kör.

IMG_1130.thumb.jpeg.2b4dd508ff939d19cf33eefa281543f8.jpeg

 

 

Jag har junupplevt den extra svajig senaste tiden och hitintills har jag bytt en bussning på ett panhardstag samt justerat toe-in.

Idag justerade jag ett hjullager som glappade lite, kontrollerade bakre dämparna, som behöver bytas, samt bytte en utfjädringsbegränsning.

Lite glapp i högra lagret bak som var enkelt att justera till.

IMG_1131.thumb.jpeg.a9c9d1fa9cc6bf05717e62d128c33abd.jpeg

 

Lossade övre dämparfästet för att känna på dämparen, den tryckte fortfarande lite, dock inte i närheten av trycket när de var nya.
IMG_1132.thumb.jpeg.b4d587879c6d62080bdc5f939129016e.jpeg


Att bytta utfjädringsbegränsningen var värre, nedre fästet är stötdämparens nedre och här hade återigen skruv och hylsa förenats!!

Men efter att ha lånat och bearbetat den med Görans luftmejsel, så lossade den till slut.

IMG_1134.thumb.jpeg.1edd815613d766986c570c47ec894db4.jpeg


 

Lite justering av kanten som slitit upp remmen. 

IMG_1138.thumb.jpeg.949d8fd5c4f32abbb83f9561d1012d67.jpeg
 

 

Efter kapning och putsning med vinkelslipen blev kanten mycket snällare.

IMG_1140.thumb.jpeg.09bf192c2e3fee6867e17225c66f7308.jpeg


 

Färdigt resultat.

image.thumb.jpg.b159036f612c8ee5e99869d88ebf7e1d.jpg

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...