Jump to content

Lars Jeep Grand Cherokee ZJ Overlander(wannabee)


Lars 9k
 Share

Recommended Posts

2 timmar sedan, Lars 9k sade:

Idag beställde jag en 50w solcellspanel, mest för att testa hur det funkar tillsamans med Ctek:en

Gut!

Jag beställde precis en vattentank, tryckvattenpump, kran/duschhandtag och ett vattenfilter. Bra vi beställer så vi kompletterar varandra! ?

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
5 timmar sedan, Per Pettersson sade:

Gut!

Jag beställde precis en vattentank, tryckvattenpump, kran/duschhandtag och ett vattenfilter. Bra vi beställer så vi kompletterar varandra! 1f601.png

Allt för att inte ha skäl för att ta in på camping ......, kollat det med frun?! ?

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

När termometern visar på 28*C är det skönt att ha fungerande AC i bilen.

Nu har det kommit i en ny kompressor och systemet är påfyllt.

0C14A59F-AE82-46FB-8B19-E05BAA4F2C87.thumb.jpeg.0b48050063063e87751c1a3d2148942f.jpeg

 

Känns som väl investerade kronor :P 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

On 2018-06-01 at 15.24, Lars 9k sade:

Känns som väl investerade kronor

Hahaha

DET kan jag förstå...  Det är stor tjusning att rulla grusväg i 50 knyck och rutorna nere, hunden flämtande genom sidorutan och höra ljudet av däck o grus - men med denna sommar förstår jag att AC är välkommet... :)

Snyggt jobbat!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Nu har det hänt lite i garaget igen ..... :)

Då min gamla Jeep saknar kupéluftfilter, så blir den väldigt dammig invändigt.

Jag tänkte därför testa att göra ett eget filter för innluften till kupén.

Steg ett var att ta sig in till luftintaget, vilket inte var helt lätt, då det krävde att man demonterar plasten under rutan. För att få av den, måste först armarna till vindrutetorkarna av och det är ett rent hel..te innan man kommer på hur det skall gå till. Då har jag ändå gjort det tidigare, för något år sedan ! :(

Armarna måste lyftat ut rejält för att kunna frigöra låsspärren, trots att där egentligen inte är plats. När spärren väl är upplyft släpper torkararmen enkelt från axeln.

För att få upp spärren måste torkararmen lyftas ganska högt upp mot huven. Annars spärrar nederdelen av armen.

45E32F4A-7FA3-4DFF-B411-20F245EC8B81.thumb.jpeg.8abeeb26941b43f3f5f61ebc5ed7fcde.jpeg

 

Så här högt skall spärren föras upp för att arnen skall kunna lossa från axeln.

B6D603C9-C877-4FB7-A521-909AA0E41E05.thumb.jpeg.d16ac27f398a73ede96b3c851856e5b4.jpeg

När armarna var borta plockade jag av plastskyddet och då kom jag åt gallret över luftintaget.

Bort med plastclipsen som höll gallret och sen klippte jag till en bit filtermatta till passande storlek. 

För att slippa lirka och slita med trilskande clips framöver, så gängade jag upp fästhålen för gallret med en M8x1,25 tapp.

BA99DEEB-962E-4141-873F-13F3EB98D7B7.thumb.jpeg.72f832077d20c7b66af8fe7768642097.jpeg

 

Sen var det bara att stoppa i filtret och skruva fast gallret.018AD8BA-A330-40A1-BE94-88FBA5659655.thumb.jpeg.ca31c28703f3eedb0e266e0dd8a9372e.jpeg

 

Framtiden får utvisa om det kommer att fungera.

 

Jag har också fått några hål i huven!! ?

171C70B4-9DED-480A-8A31-F4B22F36DBC8.thumb.jpeg.c0c73a20e39895e1aa2c69f9e948e33f.jpeg

 

Här monterade jag fästen för Hi-Liften. Jag har tidigare haft Hi-Liften på taket när vi kört offroad, men när taktältet var monterat fanns det ingen möjlighet att öven få plats med Hi-Liften.

Då jag känner mig ”naken” utan Hi-Lift, så fick det bli fäste för montering på huven. Inspirerad av alla Wranglers som har den där, de skruvar dock fast fästet i gångjärnen, men jag fick borra hål i huven och skruva fast den med genomgående skruvar och rejäla brickor istället.

Återigen är det skönt att räkna sig som slutanvändare på Jeepen. ?

9FE07371-5C1D-42E2-8498-1AAEB147E313.thumb.jpeg.d058f3f99a069375a4fdf9d031e21e93.jpeg

 

F335E7FF-0351-4C5A-AC98-A2974CF85754.thumb.jpeg.b20e3c7e73c57b4429f31a13305fb0db.jpeg

 

Kompisen Göran hjälpe mig också med fäster för taktältet på släpvagnen? :)

452C2D08-06B7-443B-B96F-91CB78674EE7.thumb.jpeg.f0722f836afe6ca7e079ca9849a10f29.jpeg

 

För att kunna montera undertältet fick tältet dras ut på ”gångjärnssidan.

5BA8C8D2-11BE-4EE2-B2FB-CDFEF98D4234.thumb.jpeg.4337a67c5ce7fac1f8b5f50c52a11762.jpeg

Det skall bli kul att testa detta senare i sommar!

Edited by Lars 9k
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, Lars 9k sade:

skruva fast den med genomgående skruvar och rejäla brickor

Nu har jag inte sett dina brickor men... Funderat på plattjärn som sträcker sig över förstärkningarna i huven? Rent spontant känns det som risk för sprickor i plåten efter lite skumpande..?

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
5 timmar sedan, iknutis sade:

Ser for meg å bli stoppet i teknisk kontroll i Norge med hiliften på panseret slik. :D
Det kommer ikke vann ned til det filteret ditt, så det tetter seg?

Vatten kommer säkert dit om det regnar rejält men hur mycket det påverkar filtret får jag se. Dock skall det inte rinna in vatten, då hålen sitter en bit upp på kanten.

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
5 timmar sedan, Per Pettersson sade:

Man borde kunna montera snorkel och dammavskiljare på insuget till fläkten..? Tipsa Göran om den! :)

Ja det var ju en enkel och smidig lösning...... hmm... börjar nog så här! ;)

 

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
5 timmar sedan, Per Pettersson sade:

Nu har jag inte sett dina brickor men... Funderat på plattjärn som sträcker sig över förstärkningarna i huven? Rent spontant känns det som risk för sprickor i plåten efter lite skumpande..?

Tror inte det är så farligt, känns stabilt,  men vi får se........

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, Lars 9k skrev:

Vatten kommer säkert dit om det regnar rejält men hur mycket det påverkar filtret får jag se. Dock skall det inte rinna in vatten, då hålen sitter en bit upp på kanten.

Min erfaring med slike skumfilter er at de fort blir tette av støv og vann samlet. Og så er det god grobunn for svamp, men ikke av den typen Wiberg steker i rødvin. ;)

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Idag blev det en LITEN uppgradering.

I samband med bygget av den bakre kofångaren förra året ansökte jag om liten bakskylt, vilket jag fick godkänt precis innan  i åkte till Nordkap.

Tänkte därför att det kunde vara värt prova att ansöka om en likadan fram, då den gamla satt lite illa till.

 

E87D88DA-320D-4C33-8406-6953B93FD365.jpeg.b70dafdb800476561fe5a5c72eb609ee.jpeg

 

Efter en tid fick jag ett godkännande och sen kom en ny skylt på posten.

Lite behändigare format och passar betydligt bättre på kofångaren. :)

38FDB57F-A6C9-4166-B3BF-B9123265008F.thumb.jpeg.b2e132e99e89d1497945517dc9b5a3a3.jpeg

Edited by Lars 9k
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

On 2018-06-05 at 23.31, Lars 9k sade:

 

 

F335E7FF-0351-4C5A-AC98-A2974CF85754.thumb.jpeg.b20e3c7e73c57b4429f31a13305fb0db.jpeg

 

 

Jag kan ha lite medkänsla för de stackare som sitter i bilen du frontalkrockar med, det sista dom ser är en HL som kommer flygande in genom vindrutan.

Och även den cyklist eller fotgängare som du "råkar" köra på, motorhuvar är rätt mjuka just för att minimera skadorna vid kollision med oskyddade trafikanter. Här blir det garanterat lite mer skador än vad konstruktören av bilen hade tänkt sig. Hoppas du möter en klok polis som ber dig ta bort den, innan det händer en olycka.

Detta sagt i all välmening, omtanke och utan pekpinnar, jag har sett vad skador det blir för en fotgängare som inte landar så mjukt.

VPCAREW

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Jag är medveten om att placeringen inte är optimal men är tveksam om en Hi-Lift är största problemet för de som riskerar att krocka med våra ganska ”hårda” och rambyggda bilar.

Placeringen är dessutom vanlig bland många andra Jeepåkare utan att jag hört att de fått problem.

Denna fronten är nog inte heller så förlåtande vid en kollision. ?DAD71329-A8C8-46F7-9EBD-3C05A3A66F2B.jpeg.510e615b8cddd5d53b1f87bfef5d5406.jpeg

 

Link to comment
Share on other sites

36 minuter sedan, Lars 9k sade:

Denna fronten är nog inte heller så förlåtande vid en kollision. 1f609.png

Nu var det jag skrev menat med omtanke och omsorg. Inte någon tävling om vem som är "värst". Inte heller avsett som ett inlägg för pajkastning. Jag blir därför lite förvånad över ditt svar. 

En bullbar är iof hård, men den sitter fast och riskerar inte att flyga iväg vid en kollision. Motorhuven där fotgängarens eller cyklisten slår i kropp och huvud är fortfarande mjuk och eftergivlig och tillgänglig som fri yta just för detta ändamål. 

Jag hoppas du tänker om, och väljer en annan placering. 

Som sagt, inga pekpinnar, bara omtanke. 

Link to comment
Share on other sites

Mitt inlägg i debatten. Går igenom besiktningen varje gång jag försöker. :)IMG_20180610_210839.thumb.jpg.3ce6884f8326f7655e5c3429c7182cac.jpg

Det är i mångt och mycket hobbybilar vi håller på med. Jag hade bullbar tidigare men plockade bort den utan att ägna cyklisterna en enda tanke... ;)

Lars och Hanna(Hanna inte så ofta) sitter på cykel mer eller mindre varje dag och är medvetna.

Som sagt... Hobbybilar som luftas där det oftast inte finns så många cyklister och dessutom körs i hyfsat sakta mak. Jag låter funktion gå före. Jag hade dock ALDRIG satt ngt på huven på hustruns Mini som pendlas till jobb. Och ingen bullbar heller...

Peace out, brothers! ✌️

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...