Jump to content

Lars Jeep Grand Cherokee ZJ Overlander(wannabee)


Lars 9k
 Share

Recommended Posts

  • Premium Member
10 minutes ago, Wiberg said:

Mulligt!

Det estetiska löser du väl m lite plåt som skruvas/ fogas på plats? Jag känner en kille som är en hejare på att foga btw ;)🤣 . 

Bygga upp med fogskum kanske ........ eller inte!! 🤣

Det estetiskar egentligen underordnat på denna. 

Så länge det fungerar och glimmar lite gult så ........ 😁

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Dagens provkörning gick både bra och mindre bra! 😎

Det positiva var att däcken gick relativt fritt  och kvarstående behov av anpassning känns överkomligt.

Vidare var framkomligheten definitivt några snäpp bättre än tidigare.

Fram, tog däcken i underkanten på kofångaren, ganska kraftigt! Kofångaren får kapas.

 50098528-4581-4D33-B63D-66118C639028.thumb.jpeg.4ae1fff649673599b073f9149586854d.jpeg

 

Framdäcken tog även i innerkanten på skärmbreddarna. Här får plasten trimmas en del.

DEACE348-CF13-4C1B-8332-DBB112DEC827.thumb.jpeg.344de01143a0894368aab0850e2886db.jpeg

 

Bak tog det i lite i ett veck på innerskärmen, här får det trimmas lite plåt.

5BE570C6-73E3-452C-B22E-357BBE2C5471.jpeg

 

Däcken klättrade suveränt och jag kan sänka lufttrycket en del till, framöver. Vi körde nu med 0,8bar i däcken mot tidigare 1,1.

0AC7B9BE-8B5C-48F3-B6AC-C0326A28FEEA.thumb.jpeg.edf1a0080840661e06a802644a1ddd06.jpeg

 

I det stora hela fungerade det bra.

B3657503-BB48-4CCC-AC46-22768828AC8F.thumb.jpeg.77406fe12010e8dd51fdc79e2a6506ba.jpeg

 

Tyvärr tvingades vi dock avbryta lite tidigt då öronen/yoken på vänster drivaxel gick sönder.

93162220-B535-4371-8803-BB53FF9E8169.thumb.jpeg.4418ca399d834ee31e8e172ed874a1ea.jpeg

 

Detta skedde på typiskt sätt. En ganska hög stenkant skulle forceras där jag la i främre spärren för att få fäste. Då det även krävdes lite fart lyfte nog framhjulen lite och när vi landade smällde det till.

Vi kunde dock för egen maskin, både ta oss ut ur skogen och sen även de 7 milen hem.

Fort gick det inte, sisådär 30km/h och med ett inte helt njutbart oljud från vänster fram. 

 

 

Edited by Lars 9k
  • Like 2
  • OMG 1
  • Sad 2
Link to comment
Share on other sites

Får tacka för pratstunden och åkturen idag även om det inte blev en så lång pga drivaxeln men roligt va det och grabben är nöjd med :)
Nu letar man lite större däck till Pajeron samt fixa distanser till fjädrarna bak :) 

Skönt att ni tog er hem 👍

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Byta drivaxel fram på Jeep ZJ

Väl hemkomna från Hästveda startade jakten på en ny drivaxel.

Annonsering på 4x4.sweden och på lite olika facebookgrupper resulterade ganska snabbt i svar.

På söndagen bar det därför iväg till Hjärup, 2mil bort, för att hämta hem en begagnad framaxel från en TJ.

Den fick hamna överst på det, så klart, sedan  tidigare lastade släpet. 

231948C1-99EA-4A6D-A849-5442258E10F5.thumb.jpeg.8beb2bd20296efbb25239a92eac8d144.jpeg

 

Det var inte helt enkelt att få loss drivaxeln då centrumbulten satt rejält och jag saknar mutterknack.

Därför fick jag istället plocka av drivaxeln tillsammans med hjullagret och sen åka ner till Görans garage där muttern enkelt lossades med just en mutterknack.

Drivaxeln från TJ saknar ABS-krans men får duga så länge.

BE056521-751B-4E26-909C-618C261B4CD0.thumb.jpeg.2d0aa302a15ffac07eccbb853323106f.jpeg

 

Att byta drivaxel visade sig annars vara enklare än vad jag trodde och bör inte vara några problem att göra i skogen så länge man har rätt verktyg med sig och skruvar mm inte är hoprostade.

- Med avplockat hjul, börja med att lossa sprinten, ta bort låshylsan och fjäderbrickan bakom. Detta görs med fördel med bromsskiva och ok kvar så att man kan låsa axeln genom att bromsa. Har man tillgång till mutterknack klarar man sig utan att bromsa.

A924998B-8BA3-4B0D-B3FC-D28B4863C007.thumb.jpeg.53ac965b072c319db830be12744158d5.jpeg

 

-När centrummuttern (36mm) och bakomliggande bricka är avplockade kan man lossa bromsokets två glidskruvar (1/2” eller 13mm) och plocka bort bromsoket som med fördel stripas fast i fjädern.

- Skivan plockas av.

9390B46D-26C6-43C7-8E1A-EA7C869CF0B1.thumb.jpeg.2917e3361496fa52264ff1cfa5717a3e.jpeg

 

- De tre 12 kants skruvarna som håller hjullagret lossas från baksidan. Ganska enkelt om de är infettade sedan tidigare och inte fastrostade.

ADF505EA-7356-475A-ACAE-7EFB2544961C.thumb.jpeg.01b795495606947c801e530ec70b6bb5.jpeg

 

Här är det viktigt att använda 1/2” hylsa och inte 13mm. Är skallarna slitna och rostiga kan man behöva slå på en 12mm hylsa.

5C218813-6420-4175-83F9-7C9E88955857.thumb.jpeg.2a9522731cdc62c2f3d44e989bf7f896.jpeg

 

Lite speciella skallar, men vanlig 12-kantshylsa greppar bra om inte skallarna är för rostiga. Smörj och rensa de utstickande gängorna på skruvarna innan ni lossar dem. 

B422764F-F6FD-4630-BD30-F0448069355A.thumb.jpeg.c2ba87729b56706069f7a87426ccbb2b.jpeg

 

Med hjullagret bortplockat, vilket kan kräva lite övertalning med huggmejsel, är det bara till att dra ut drivaxeln genom hålet i hubben.

E7398B62-8F1B-4FE9-9C4E-8A134DE349B1.thumb.jpeg.d5fca92f30fd1883d2a9821fc59ee469.jpeg 

 

-Sen är det bara till att stoppa in den ”nya” drivaxeln, försiktigt så man inte skadar packboxen som sitter inne vid diffen och sen montera i omvänd ordning.

Tänk på att fetta in allt som riskerar att rosta fast. Då är det mycket lättare att plocka isär nästa gång man kör sönder!!

 

 

Edited by Lars 9k
  • Like 8
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Även lite ytterligare justeringar och sminkning hanns med under helgen.

Skärmbreddarna demonterades och trimmades där hjulen högg i.

2CFA4F89-74BE-4949-8990-04F22D47A0D6.thumb.jpeg.99768d47c42020cbac2357ade0c589fa.jpeg

Rostskydd applicerades i hjulhusen innanför breddarna och i skruvhålen.

Sen målades även trösklar och avbärarrör med boddy.

A7CCA8C4-BFA1-4681-A047-605BB749E70B.thumb.jpeg.4aa8350a2a5c7488ff8d5f61d9589842.jpeg

 

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Nu börjar denna alltför långa garageperiod närma sig sitt slut.

Ikväll kapades det av material både från kofångaren och  diverse bitar av tidigare upphängningar och innerskärm.

Kofångaren kortades ca 15mm samt undersidan/hasplåten kapades 20-30mm för att ge mer plats åt hjulen.

0AC23A23-7600-43A6-ADA9-4B676ECFEE96.thumb.jpeg.86ba88f0e7fadd43464c345986533529.jpeg

 

Lite överblivna bitar från ena sidan.

29AAFD52-B430-43B9-AFCD-2FC6E5B100FF.thumb.jpeg.fdac7dd63ec97fd6a27d5445bbe72a14.jpeg

 

Det återstår fortfarande en del jobb med, montering av och rostskydd under, skärmbräddarna.

Planen är dock att inredningen skall på plats under helgen.  

Edited by Lars 9k
  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
1 minute ago, Andreas.E said:

Jäkla driv på dig 1f44d.png imponerande! Gött att allt fixar sig.

Jo, det har blivit några timmar varje kväll den senaste tiden, planen är ju att sticka ut några nätter till Påsk och då måste ju Jeepen vara ”färdig”. 🙄

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Äntligen är skärmbreddarna monterade och alla hål och kanter rostskyddade.

Så idag började vi så smått att rigga för overlanding.

Inredningen monterades och lastningen påbörjades mellan snöbyarna.

Jag smorde även expansionsbeslagen som börjat oxidera lite. Får överväga om de skall uppgraderas till rostfria framöver.

7AB3239A-2822-4DCC-8A76-04C289C8B732.thumb.jpeg.53817829356f0f7281c54f65bb7079c9.jpeg

 

Kopplade även in och testade solfångaren som levererade direkt.

DC3469E8-353B-499B-873E-CA9A078A6A34.thumb.jpeg.2ba38efcfbb5791fee5a461d89d44fda.jpeg

 

CTEC-appen fick kontakt direkt vilket var en positiv förändring från tidigare gånger! De flesta gångerna har den vägrat hitta sändaren och det har krävts diverse av- och om-installationer innan det har fungerat.

2E6B7AE4-A091-4DCD-AB6A-92F2560E2CAA.thumb.png.24246f56424c0d308a631c5cbf222fd2.png

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, iknutis said:

Den ble så rå med større hjul og breddere

Det är bara töntigt och fegt med stora hjul. Inget jag vill ha, alls... 🙄 😁

Perfekt Lars!!  Nu är ni redo för sommaren. Kul att CTEK’en fungerar smidigare. Funderar på att sätta en givare även på mina startbatterier om jag inte har ngt annat som visar spänningen där framöver.

Blir kul att se om solpanelen levererar i sommar :) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
8 hours ago, Stiffe said:

Köp på dig ett gäng drivaxlar om du ska köra i terräng med de däcken 1f644.png1f609.png1f605.png varnade dig innan 1f60e.png1f618.png

Ja, jag dammsuger marknaden. 😏

Det är tredje drivaxeln som gått sedan jag köpt Jeepen så det gick bra att dra sönder drivaxlar ä med de gamla hjulen också. 😎

Finns planer på att testa med lite olika varianter på förstärkta/starkare axlar framöver.

Men viktigast är nog att jag blir bättre på att köra.

Edited by Lars 9k
  • Like 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Igår när jag bytte hjul samt idag  när jag var under bilen hittade jag lite tråkiga saker.

Bakaxeln som vi nyss bytte packboxar i läcker igen på båda sidorna.😡

FCC7A196-9027-4DAF-94C8-73EDC0C2F771.thumb.jpeg.9c97dd613406c84e3750e339cf078d0e.jpeg

 

Jag fick hälla i 1,5dl axelolja innan det blev fullt igen. Här krävs ganska snart att jag plockar ner och försöker komma på varför det läcker igen. :(

Även fram var där ett läckage som jag i och för sig varit medveten om ett tag.

Där är det kylvätska som kommer högt uppifrån mellan motorn och vattenpump/generator. Frågan är om det är vattenpumpen eller anslutningen till värmepacketet. Jag kan inte se att det läcker från slanganslutningen men det är jäkligt trångt så det är svårt att se riktigt.

Här krävs det också en åtgärd inom en inte alltför snar framtid.

656B85C4-F973-43BB-AE2E-30248B11E014.thumb.jpeg.bdd676df75b3dcd75e88025c9b556fcc.jpeg

 

Så till det lite roligare, under helgen var jag och hämtade en ”ny” drivaxel med de större 30,2mm knutkorsen,  den skall förses med ett nytt HD knutkors samt en uppsättning lock som skall stärka upp öronen rejält.

Tillsammans blir det en ”almost Alloy” axel. https://www.ironrockoffroad.com/product/almost-alloy-kit.html

Skall bli spännande att se hur den kommer att hålla, men jag har hört mycket positivt om denna kombination.

image.thumb.jpg.730f428ef2e21319a95fff94a458db11.jpg

Edited by Lars 9k
  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...