Premium Member Lars 9k Posted April 5, 2019 Author Premium Member Share Posted April 5, 2019 10 minutes ago, Wiberg said: Mulligt! Det estetiska löser du väl m lite plåt som skruvas/ fogas på plats? Jag känner en kille som är en hejare på att foga btw 🤣 . Bygga upp med fogskum kanske ........ eller inte!! 🤣 Det estetiskar egentligen underordnat på denna. Så länge det fungerar och glimmar lite gult så ........ 😁 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted April 6, 2019 Author Premium Member Share Posted April 6, 2019 (edited) Dagens provkörning gick både bra och mindre bra! 😎 Det positiva var att däcken gick relativt fritt och kvarstående behov av anpassning känns överkomligt. Vidare var framkomligheten definitivt några snäpp bättre än tidigare. Fram, tog däcken i underkanten på kofångaren, ganska kraftigt! Kofångaren får kapas. Framdäcken tog även i innerkanten på skärmbreddarna. Här får plasten trimmas en del. Bak tog det i lite i ett veck på innerskärmen, här får det trimmas lite plåt. Däcken klättrade suveränt och jag kan sänka lufttrycket en del till, framöver. Vi körde nu med 0,8bar i däcken mot tidigare 1,1. I det stora hela fungerade det bra. Tyvärr tvingades vi dock avbryta lite tidigt då öronen/yoken på vänster drivaxel gick sönder. Detta skedde på typiskt sätt. En ganska hög stenkant skulle forceras där jag la i främre spärren för att få fäste. Då det även krävdes lite fart lyfte nog framhjulen lite och när vi landade smällde det till. Vi kunde dock för egen maskin, både ta oss ut ur skogen och sen även de 7 milen hem. Fort gick det inte, sisådär 30km/h och med ett inte helt njutbart oljud från vänster fram. Edited April 15, 2019 by Lars 9k 2 1 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertHedblom Posted April 6, 2019 Share Posted April 6, 2019 Får tacka för pratstunden och åkturen idag även om det inte blev en så lång pga drivaxeln men roligt va det och grabben är nöjd med Nu letar man lite större däck till Pajeron samt fixa distanser till fjädrarna bak Skönt att ni tog er hem 👍 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted April 6, 2019 Author Premium Member Share Posted April 6, 2019 Ja trevligt att träffas! Nästa gång är det du som kör först! 😉 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertHedblom Posted April 6, 2019 Share Posted April 6, 2019 2 minutes ago, Lars 9k said: Ja trevligt att träffas! Nästa gång är det du som kör först! Då blir det för lätta spår för er Men drivaxeln kanske klarar sig då i och för sig 👍 1 1 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted April 6, 2019 Moderators Share Posted April 6, 2019 Lars 9k - Robert..... 0-1 🤣👍 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted April 7, 2019 Share Posted April 7, 2019 Snyggt det blev med skärmbreddarna! 👏 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted April 8, 2019 Author Premium Member Share Posted April 8, 2019 (edited) Byta drivaxel fram på Jeep ZJ Väl hemkomna från Hästveda startade jakten på en ny drivaxel. Annonsering på 4x4.sweden och på lite olika facebookgrupper resulterade ganska snabbt i svar. På söndagen bar det därför iväg till Hjärup, 2mil bort, för att hämta hem en begagnad framaxel från en TJ. Den fick hamna överst på det, så klart, sedan tidigare lastade släpet. Det var inte helt enkelt att få loss drivaxeln då centrumbulten satt rejält och jag saknar mutterknack. Därför fick jag istället plocka av drivaxeln tillsammans med hjullagret och sen åka ner till Görans garage där muttern enkelt lossades med just en mutterknack. Drivaxeln från TJ saknar ABS-krans men får duga så länge. Att byta drivaxel visade sig annars vara enklare än vad jag trodde och bör inte vara några problem att göra i skogen så länge man har rätt verktyg med sig och skruvar mm inte är hoprostade. - Med avplockat hjul, börja med att lossa sprinten, ta bort låshylsan och fjäderbrickan bakom. Detta görs med fördel med bromsskiva och ok kvar så att man kan låsa axeln genom att bromsa. Har man tillgång till mutterknack klarar man sig utan att bromsa. -När centrummuttern (36mm) och bakomliggande bricka är avplockade kan man lossa bromsokets två glidskruvar (1/2” eller 13mm) och plocka bort bromsoket som med fördel stripas fast i fjädern. - Skivan plockas av. - De tre 12 kants skruvarna som håller hjullagret lossas från baksidan. Ganska enkelt om de är infettade sedan tidigare och inte fastrostade. Här är det viktigt att använda 1/2” hylsa och inte 13mm. Är skallarna slitna och rostiga kan man behöva slå på en 12mm hylsa. Lite speciella skallar, men vanlig 12-kantshylsa greppar bra om inte skallarna är för rostiga. Smörj och rensa de utstickande gängorna på skruvarna innan ni lossar dem. Med hjullagret bortplockat, vilket kan kräva lite övertalning med huggmejsel, är det bara till att dra ut drivaxeln genom hålet i hubben. -Sen är det bara till att stoppa in den ”nya” drivaxeln, försiktigt så man inte skadar packboxen som sitter inne vid diffen och sen montera i omvänd ordning. Tänk på att fetta in allt som riskerar att rosta fast. Då är det mycket lättare att plocka isär nästa gång man kör sönder!! Edited April 9, 2019 by Lars 9k 8 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted April 8, 2019 Author Premium Member Share Posted April 8, 2019 Även lite ytterligare justeringar och sminkning hanns med under helgen. Skärmbreddarna demonterades och trimmades där hjulen högg i. Rostskydd applicerades i hjulhusen innanför breddarna och i skruvhålen. Sen målades även trösklar och avbärarrör med boddy. 7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted April 10, 2019 Author Premium Member Share Posted April 10, 2019 (edited) Nu börjar denna alltför långa garageperiod närma sig sitt slut. Ikväll kapades det av material både från kofångaren och diverse bitar av tidigare upphängningar och innerskärm. Kofångaren kortades ca 15mm samt undersidan/hasplåten kapades 20-30mm för att ge mer plats åt hjulen. Lite överblivna bitar från ena sidan. Det återstår fortfarande en del jobb med, montering av och rostskydd under, skärmbräddarna. Planen är dock att inredningen skall på plats under helgen. Edited April 10, 2019 by Lars 9k 9 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Administrators Andreas.E Posted April 10, 2019 Administrators Share Posted April 10, 2019 Jäkla driv på dig 👍 imponerande! Gött att allt fixar sig. 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted April 10, 2019 Author Premium Member Share Posted April 10, 2019 1 minute ago, Andreas.E said: Jäkla driv på dig imponerande! Gött att allt fixar sig. Jo, det har blivit några timmar varje kväll den senaste tiden, planen är ju att sticka ut några nätter till Påsk och då måste ju Jeepen vara ”färdig”. 🙄 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted April 11, 2019 Share Posted April 11, 2019 Först så sågar ni runda käcka hål i lådsystemet för att banta... Sedan köper du feta och och tunga hjul... Därefter kapar du nu stål igen för att banta ytterligare en gång... Ja ja - bilen blir ju fin!! Snyggt jobbat där 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted April 11, 2019 Share Posted April 11, 2019 Det neste blir å lage hull i tak og dører, for å spare vekt. 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted April 11, 2019 Author Premium Member Share Posted April 11, 2019 17 minutes ago, iknutis said: Det neste blir å lage hull i tak og dører, for å spare vekt. Det där får vi titta på! Man kan kanske kapa ur ”targaluckor” liksom på JK!! 🙄 1 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Pettersson Posted April 11, 2019 Share Posted April 11, 2019 Här tappar du några kilo: https://mountainvistafabrication.com/products/zj-front-tube-doors 😎 2 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted April 12, 2019 Author Premium Member Share Posted April 12, 2019 Äntligen är skärmbreddarna monterade och alla hål och kanter rostskyddade. Så idag började vi så smått att rigga för overlanding. Inredningen monterades och lastningen påbörjades mellan snöbyarna. Jag smorde även expansionsbeslagen som börjat oxidera lite. Får överväga om de skall uppgraderas till rostfria framöver. Kopplade även in och testade solfångaren som levererade direkt. CTEC-appen fick kontakt direkt vilket var en positiv förändring från tidigare gånger! De flesta gångerna har den vägrat hitta sändaren och det har krävts diverse av- och om-installationer innan det har fungerat. 9 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted April 12, 2019 Share Posted April 12, 2019 Den ble så rå med større hjul og breddere. Ser rett og slett kjempebra ut. 👍 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted April 13, 2019 Share Posted April 13, 2019 13 hours ago, iknutis said: Den ble så rå med større hjul og breddere Det är bara töntigt och fegt med stora hjul. Inget jag vill ha, alls... 🙄 😁 Perfekt Lars!! Nu är ni redo för sommaren. Kul att CTEK’en fungerar smidigare. Funderar på att sätta en givare även på mina startbatterier om jag inte har ngt annat som visar spänningen där framöver. Blir kul att se om solpanelen levererar i sommar 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stiffe Posted April 14, 2019 Share Posted April 14, 2019 Köp på dig ett gäng drivaxlar om du ska köra i terräng med de däcken 🙄😉😅 varnade dig innan 😎😘 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted April 15, 2019 Author Premium Member Share Posted April 15, 2019 (edited) 8 hours ago, Stiffe said: Köp på dig ett gäng drivaxlar om du ska köra i terräng med de däcken varnade dig innan Ja, jag dammsuger marknaden. 😏 Det är tredje drivaxeln som gått sedan jag köpt Jeepen så det gick bra att dra sönder drivaxlar ä med de gamla hjulen också. 😎 Finns planer på att testa med lite olika varianter på förstärkta/starkare axlar framöver. Men viktigast är nog att jag blir bättre på att köra. Edited April 15, 2019 by Lars 9k 2 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted April 15, 2019 Author Premium Member Share Posted April 15, 2019 (edited) 📨 Edited April 15, 2019 by Lars 9k Dubbelpost Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Pettersson Posted April 15, 2019 Share Posted April 15, 2019 2 hours ago, Lars 9k said: Men viktigast är nog att jag blir bättre på att köra. Jag väljer att inte kommentera det här... 😘 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted April 15, 2019 Author Premium Member Share Posted April 15, 2019 Nästan klara inför Påskturen. Lite jobbigare att nå upp till tältet men när vi väl klättrat upp på sidorören så gick det bra. Lite bredare om ändan.... 8 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted April 22, 2019 Author Premium Member Share Posted April 22, 2019 (edited) Igår när jag bytte hjul samt idag när jag var under bilen hittade jag lite tråkiga saker. Bakaxeln som vi nyss bytte packboxar i läcker igen på båda sidorna.😡 Jag fick hälla i 1,5dl axelolja innan det blev fullt igen. Här krävs ganska snart att jag plockar ner och försöker komma på varför det läcker igen. Även fram var där ett läckage som jag i och för sig varit medveten om ett tag. Där är det kylvätska som kommer högt uppifrån mellan motorn och vattenpump/generator. Frågan är om det är vattenpumpen eller anslutningen till värmepacketet. Jag kan inte se att det läcker från slanganslutningen men det är jäkligt trångt så det är svårt att se riktigt. Här krävs det också en åtgärd inom en inte alltför snar framtid. Så till det lite roligare, under helgen var jag och hämtade en ”ny” drivaxel med de större 30,2mm knutkorsen, den skall förses med ett nytt HD knutkors samt en uppsättning lock som skall stärka upp öronen rejält. Tillsammans blir det en ”almost Alloy” axel. https://www.ironrockoffroad.com/product/almost-alloy-kit.html Skall bli spännande att se hur den kommer att hålla, men jag har hört mycket positivt om denna kombination. Edited April 22, 2019 by Lars 9k 9 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now