pilten Posted April 22, 2019 Share Posted April 22, 2019 Du har sjekket at ikke utluftinga på akselen er tett? 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted April 22, 2019 Author Premium Member Share Posted April 22, 2019 4 hours ago, pilten said: Du har sjekket at ikke utluftinga på akselen er tett? Ja men..... jag hade bara kontrollerat slangen tidigare och den var fri, men när jag nu petade med en svetstråd ner i axelröret tyckte jag det tog emot först. Det KAN vara det som varit problemet, vilket kommer att utvärderas den närmaste tiden, innan jag river av drivaxlarna och packboxarna. Håller tummarna, tack för påminnelsen @pilten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted April 27, 2019 Author Premium Member Share Posted April 27, 2019 Idag besiktigades Jeepen med blankt papper. 😀 Då jag jobbade hade jag lagt ut besiktningen på ”entreprenad” och de hade sagt kom med den som den är! Vi valde dock att montera ut inredningen och byta till de mindre hjulen MEN vi behöll tältet på. Vilket resulterade i att de fick montera av tältet för att få in den genom porten till besiktningshallen! 😂 5 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrWIB Posted April 27, 2019 Share Posted April 27, 2019 23 minutes ago, Lars 9k said: Idag besiktigades Jeepen med blankt papper. Då jag jobbade hade jag lagt ut besiktningen på ”entreprenad” och de hade sagt kom med den som den är! Vi valde dock att montera ut inredningen och byta till de mindre hjulen MEN vi behöll tältet på. Vilket resulterade i att de fick montera av tältet för att få in den genom porten till besiktningshallen! Grattis! Alltid en skön känsla Varför monterar du ut allt? Jag kör alltid med allt i bilen (ink taktält) och de har aldrig så mycket som tittat på det ... Kan tillägga att jag får använda lastbilshallen eftersom jag har "riktig" fyrhjulsdrift och inte kan använda bilhallen 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted April 27, 2019 Author Premium Member Share Posted April 27, 2019 4 hours ago, MrWIB said: Grattis! Alltid en skön känsla Varför monterar du ut allt? Jag kör alltid med allt i bilen (ink taktält) och de har aldrig så mycket som tittat på det ... Kan tillägga att jag får använda lastbilshallen eftersom jag har "riktig" fyrhjulsdrift och inte kan använda bilhallen Då min är personbil och reggad för 4 passagerare så skall ju säkerhetsbältena kollas. När jag har inredningen i, som ju är last, krävs att jag har baksätet fällt och inredningen blockerar då baksätet. Därför plockar jag ur den. Möjligt att de hade godkänt den ändå men känns onödigt att chansa. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrWIB Posted April 27, 2019 Share Posted April 27, 2019 Aha, då fattar jag Jag har ju bara inredning i bagageutrymmet ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted May 12, 2019 Author Premium Member Share Posted May 12, 2019 On 6/7/2018 at 8:12 AM, iknutis said: Min erfaring med slike skumfilter er at de fort blir tette av støv og vann samlet. Og så er det god grobunn for svamp, men ikke av den typen Wiberg steker i rødvin. Idag blev det byte av mitt hemmagjorda kupéluftfilter. Min uppfattning är att det gjort sitt jobb under det år det suttit där och att mängden damm inne i Jeepen blev mindre efter monteringen. Det var gott om damm, löv och annat skit i utrymmet under rutan och filtret var påtagligt skitigt men ingen mögel eller igentäppning på grund av fukt som @iknutis befarade. En hel del har ju onekligen fastnat. Så här såg insidan ut, filtret är inte supertätt och har säkert släppt igenom en del. Men jag är nöjd och kommer nu att klippa till och montera ett nytt. 10 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted May 12, 2019 Share Posted May 12, 2019 Kjempebra Lars! Det er tydeligvis tørrere der enn jeg trodde. 😁 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted May 12, 2019 Moderators Share Posted May 12, 2019 Är det det enda filtret till kupén Lars? Då har det verkligen gjort jobbet, tumme upp! Tror nog @Andreas vill kopiera det patentet, minns det var en rätt dammig kille efter förra vårturen . 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted May 12, 2019 Author Premium Member Share Posted May 12, 2019 1 hour ago, Wiberg said: Är det det enda filtret till kupén Lars? Då har det verkligen gjort jobbet, tumme upp! Tror nog @Andreas vill kopiera det patentet, minns det var en rätt dammig kille efter förra vårturen . Ja, normalt sitter först det yttre plastgallret som sitter under rutan och sen kommer det galler som nu fäster filtret. Kanalen fortsätter dock in bakom torkarmotorn och där är några hål till, men den kanalen har jag ”pluggat” med lite filterduk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spoon Posted May 20, 2019 Share Posted May 20, 2019 On 5/12/2019 at 9:26 PM, Wiberg said: Är det det enda filtret till kupén Lars? Då har det verkligen gjort jobbet, tumme upp! Tror nog @Andreas vill kopiera det patentet, minns det var en rätt dammig kille efter förra vårturen . Kupefilter, har jeg det i Defenderen? Skal kjøpe meg en sånn maledress og en friskluftmaske, da tenker jeg støvplage i Defender er løst🤣 1 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted May 26, 2019 Author Premium Member Share Posted May 26, 2019 (edited) I de två veckor som jag varit iväg och jobbat fixade Hanna in Jeepen på verkstaden och vattenpumpen blev bytt. Det var absolut dags enligt verkstaden, då den uppvisade både lagerljud, glappade samt läckte. Igår rev jag åter ner en av bakhjulsnaven och tvättade och gjorde rent med förhoppningen att verifiera att oljeläckaget där berodde på igensatt axelluftning och övertryck i axeln. Idag var planen att montera en ny multirem och äntligen få på den nya drivaxeln som ligger och väntar. Här är delarna som blev en ”almost Alloy” axel. En begagnad drivaxel med den grövre 30,2mm versionen av knutkors. https://www.ironrockoffroad.com/product/almost-alloy-kit.html Ett nytt HD knutkors med smörjnipplar i varje lock. Plåtbrickorna jag köpte från IRO och som skall hindra att locken trycks ut samt förstärker hålen i öronen och därmed skall skapa en betydligt starkare axel än original. För att få i det nya korset blev vi tvungna att slipa kanterna lite med en dremmel Brickorna försiktigt fastsvetsade en liten bit i taget med långa mellanrum för att undvika skador i knutkorset samt härdning av öronen. Därefter rejäl insmörjning. Avslutningsvis lite svart gummibaserad boddy färdigt att montera. MEN!!!! Igår vid landsvägskörning small det till i bilen bakifrån. När jag körde sakta smällde det för varje hjulvarv och efter ca 10 varv slutade den att driva. Kardanen snurrade men den drev inte. Körde hem i 4wd och lossade frihjulsnav utan missljud. Har nu lyft den och bakhjulen snurrar utan missljud men kardanen står stilla. Nästa steg blir att tömma diffen och ta av locket. Edited May 26, 2019 by Lars 9k 1 1 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted May 26, 2019 Author Premium Member Share Posted May 26, 2019 Först demonterat jag diffkåpan och konstaterade att allt var bra där, ingen onormal mängd spån eller annat i oljan. Därefter kollade jag det, jag efter lite mera eftertanke mest misstänkte, frihjulsnaven. Detta borde jag börjat med, då hade jag sluppit en massa slabbande med axelolja och tätning med packningssilicon mm, men, men.....🙄 Efter att tillsamns med @Hanna ha lyssnat med i, resp urkopplade nav, härledde vi misljud och slammer från samma nav som jag haft av och gjort rent från olja. Samma nav som tidigare även kärvat när jag försökt frikopplat det. Låsringen hade delvis krupit ut och kantrat. Det har gnagts på kanten av mässingsbussningen. Jag misstänker att en del av låsringen är av. Nu återstår att se om det går att få ihop det med en bättre låsring eller om jag får leta efter ett komplett frihjulsnav. Dessutom kunde jag konstatera att packboxarna fortfarande inte höll tätt, det var olja i navet och det rann ut från lagret. 😡 Det går lite tungt just nu ........ 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filip Gustafson Posted May 27, 2019 Share Posted May 27, 2019 Tråkigt när saker går i sönder Lars, hoppas det löser sig! Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted May 27, 2019 Share Posted May 27, 2019 På Range Rover må man ha et axel-alignment-tool for å unngå at tetningene i akslingene slites veldig fort. Er det noe slikt på Jeepen også? Må brukes hver gang man har løsnet bærekulene. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted May 27, 2019 Author Premium Member Share Posted May 27, 2019 15 hours ago, iknutis said: På Range Rover må man ha et axel-alignment-tool for å unngå at tetningene i akslingene slites veldig fort. Er det noe slikt på Jeepen også? Må brukes hver gang man har løsnet bærekulene. Nja tror inte det. Frihjulsnaven styr upp var drivaxeln hamnar, men det kan nog vara värt att kontrollera så de verkligen är centrerade. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted May 27, 2019 Author Premium Member Share Posted May 27, 2019 (edited) Ikväll blev det några steg framåt och ett steg bakåt. För det första så fick jag tag i ett begagnat frihjulsnav som efter montering tog bort problemet med drivningen på bakaxeln. Vidare fick vi jag assisterad av Hanna även monterat den nya multiremen. Det intressanta med det jobbet var när vi kontrollerade dragningen på remmen. Det visade sig att den gamla inte alls satt monterad så som verkstadshandboken visade! Det kan kanske förklara varför den gamla ibland har slirat vid kallstart. Värre blev det när jag skulle montera min ”nya” drivaxel fram. För det första är där inte plats till Alloytätningen som jag hade på den tidigare drivaxeln. På den nya grövre drivaxeln med de grova korsen gör ”kragen” att där inte är plats över för tätningen. Jag får nu se om det går att få fram en tätning som passar, diametern på den nya axeln är 34,15mm att jämföra med den från YJ som jag hade innan som var 30,8mm. Axeln visade sig även vara något längre och måste kortas in mot diffen för att passa, då hjullagret nu bottnar mot axeln istället för mot hubben. Sammanfattningsvis innebar det att jag fick montera tillbaka den klenare drivaxeln igen i väntan på ny tätning samt möjlighet att korta den några mm. Jag fick även besked om min pågående reklamation på en av beadlocksfälgarna, mer om det när jag fått det slutliga svaret i det ärendet. Edited May 27, 2019 by Lars 9k 5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted May 28, 2019 Author Premium Member Share Posted May 28, 2019 (edited) Kvällens projekt blev att demontera lager och drivaxlar i bakaxeln (igen). När jag plockade av navet på högersidan så var bromstrumman och frihjulsnavet fullt av olja. Kanske lite begränsad bromsverkan med oljeindränkta backar! När jag väl fått av allt och kom in till packboxen uppdagades orsaken! Tätningen/läppen var trasig. Vänstersidans packbox var ännu värre! Orsaken till att de är sönder är säkert klantighet av mig. När jag monterade packboxarna i februari började jag med packboxar, lager och bromsar innan jag stack i drivaxlarna. Tittar man på packboxen inser man att risken då är mycket stor för skador. Jag borde istället ha trätt packboxen över drivaxeln och monterat det övriga med axeln på plats. Nu ger det sig hur långt tid det tar att få nya packboxar, det råkar ju vara helg på torsdag! 😡 Edited May 28, 2019 by Lars 9k 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertHedblom Posted May 29, 2019 Share Posted May 29, 2019 Ni har inget Swedol/Ahlsell eller liknande i nämrheten? Dem kanske har om man tar med en p-box så att man kan mäta/jämföra, eller någon hydraulfirma eller liknande? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted May 29, 2019 Author Premium Member Share Posted May 29, 2019 42 minutes ago, RobertHedblom said: Ni har inget Swedol/Ahlsell eller liknande i nämrheten? Dem kanske har om man tar med en p-box så att man kan mäta/jämföra, eller någon hydraulfirma eller liknande? Jo hade det bara varit mm, men då det är tum storlek är det ganska kört att hitta hemma hos någon, i alla fall var det så förra gången jag bytte. Skall du till Hästveda på lördag föresten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertHedblom Posted May 29, 2019 Share Posted May 29, 2019 6 hours ago, Lars 9k said: Jo hade det bara varit mm, men då det är tum storlek är det ganska kört att hitta hemma hos någon, i alla fall var det så förra gången jag bytte. Skall du till Hästveda på lördag föresten? Ah, tänkte inte på att det är tum, det ställer ju tyvärr till det lite. Du vet inte måtten utantill? Vet inte om det blir det, har grabben denna veckan och syrran med familj kommer på besök då hennes gubbe är rallyfantast och ska ut på South Swedish Rally här i Älmhult så blir kanske att jag å grabben hänger med där, men det vet jag nog först på fredag skulle jag tro. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted May 29, 2019 Author Premium Member Share Posted May 29, 2019 Ikväll efter jobb gjorde jag ett nytt ryck med drivaxeln fram och efter lite slipning så ramlade den på plats. Tyvärr jobbar jag imorgon men planen är att förbereda lite till så att jag inte behöver lägga hela fredagkvällen i garaget om/när packboxarna kommer. Sen siktar vi på jubileet i Hästveda på lördag! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted May 30, 2019 Author Premium Member Share Posted May 30, 2019 Dagens jobb på Jeepen. För att undvika att dra sönder eller loss styrväxeln, vilket är en ganska stor risk när man kör med större däck på jeeparna, beställde jag för en tid sedan ett förstärkningsstag. https://kevinsoffroad.com/collections/jeep-grand-cherokee-accessories-zj-jeep-1993-1998-grand-cherokee/products/kor-7401-steering-box-brace-zj-8cyl-powdercoated Detta monteras mellan ”rambalkarna” och kläms sedan runt styrväxel precis över pittmanarnen. Styrväxellns fästskruvar sitter ganska högt upp jämfört med pittmanarmen och därför blir belastningen stor. Med staget monterat tas kraften upp mycket närmare belastningen. Här syns ena sidans fäste i ramen samt klämman. Andra sidan. Nu hoppas jag att det dyker upp packboxar imorgon!! 6 Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted May 30, 2019 Share Posted May 30, 2019 Bra jobbat!! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted May 31, 2019 Author Premium Member Share Posted May 31, 2019 Packboxarna kom enligt plan så efter jobbet bar det åter iväg till Görans garage. Dom här delarna och två nya packboxar skulle förhoppningsvis åter bli en fungerande bakaxel. Så här trasiga var de gamla, inte konstigt det läckte. Medan jag skruvade ihop Jeepen fixade Hanna pizza över öppen eld ute vid vindskyddet. Helt ok fikaplats med eldstad och damm. Efter några timmar var vi mätta och Jeepen var ihopskruvad. Imorgon bär det av till Hästveda för att testa grejerna igen. Nu väntar jag bara på min reklamerade fälg innan jag åter kan prova med 35” däcken. 7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now