Moderators Wiberg Posted May 31, 2019 Moderators Share Posted May 31, 2019 Respekt Lars! F.n vad du står på - gillas . Ge pizzabagarn en kram oxå . 2 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted May 31, 2019 Author Premium Member Share Posted May 31, 2019 Jo det har blivit lite mer skruvande än vad som var planerat senaste tiden, men vill vi köra och det är trasigt så är det ju bara till att ligga i. Får se om jag hinner få hem fälgen innan vi skall åka på Rindisträffen på torsdag. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted June 11, 2019 Author Premium Member Share Posted June 11, 2019 (edited) Vi hann ju få hem fälgen och olja ner den också! Ni som följt vår resetråd vet ju att bakaxeln åter började läcka under helgens körning. 😡 Vidare slet vi av en bromsslang samt konstaterade att det behöver kapas mer för att framhjulen skall gå fritt. Första steget blev att försöka ta reda på VARFÖR den käkar packboxar i bakaxeln. Därför kördes Jeepen åter upp till Görans garage i går och idag efter jobb anslöt jag. Det visade sig att packboxarna åter var trasiga, mer specifikt var de trasiga i överkant, vilket tydde på att drivaxlarna ligger högt i axelrören. Göran hade mätt drivaxlarna och konstaterat att de slog på några tiondels millimetrar, men det som var värre, var att vid mättning mellan fälgarnas insida på överkant respektive underkant så skiljde det mer än 20mm i avstånd. Bakhjulen lutade inåt. Första boven i dramat var att lagerhubbarna var bristfälligt monterade. När vi första gången och sedan efterföljande gånger demonterat drivaxlar mm har vi inte funderat på att lagerhubbarna varit monterade med fyra skruvar trots att det var fem hål i dem. Det var bara i skruvhålen på sidorna det var monterat skruvar. Det innebar att all belastning, minst ett ton, tagits upp av de fyra övre skruvarna och vid kontroll gick det att få in ett 0,5mm bladmått i glipan som blev i underkant när vi belastade axeln normalt. Med en skruv i det nedre hålet uteblev denna springa och avståndet/lutningen minskade med ca 4mm per sida, dvs totalt ca 8-10mm. Nästa steg blir att fräsa ner distanserna, som syns på bilden, 1,5mm i underkant så att de blir kilformade och på så sätt räta upp hjulen och få en rak linje på drivaxlarna och därmed få packboxarna till att hålla. Oklart om den kvarvarande lutningen beror på att axeln är krökt eller om det är flänsen som sviktar när den belastas. Hur som är planen att montera ihop igen imorgon med nya packboxar, nya bromsband till handbromsen och så ”nya” avfrästa distanser. Sen får framtiden utvisa om vi tänkt rätt denna gången! Edited June 11, 2019 by Lars 9k 7 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Pettersson Posted June 13, 2019 Share Posted June 13, 2019 On 6/11/2019 at 11:35 PM, Lars 9k said: Det innebar att all belastning, minst ett ton, tagits upp av de fyra övre skruvarna och vid kontroll gick det att få in ett 0,5mm bladmått i glipan som blev i underkant när vi belastade axeln normalt. Om du borrar fler hål i inredningen då..? 😜 1 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted June 16, 2019 Author Premium Member Share Posted June 16, 2019 En liten delrapport. Vi hade inte tänkt helt rätt. De kilformade distanserna fungerade inte då de ändrade centrumet ute i ändan mer än vad som blev bra för drivaxlarna. Det blev till att göra nya raka distanser igen och sen skruva ihop det likadant som tidigare. Skillnaden nu är den extra skruven nederst på varje axelrör. När vi mätte efter montering har skillnaden upp/nere minskat en hel del men hjulen pekar fortfarande inåt i överkant dock förändras det inte längre vid belastning utan är konstant. Jag skall plocka isär naven igen om någon vecka och se om det håller tätt eller ej. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted June 16, 2019 Author Premium Member Share Posted June 16, 2019 Igår tyckte jag att det dök upp nya vibrationer i Jeepen när jag belastade bakaxeln. Så idag plockade jag av bakre kardanen. Mycket riktigt visade sig ett knutkors kärva så det fick bli till att byta mot nytt som legat i bilen som reserv. Denna kardan var ny för lite mer än ett år sedan, det går fort att saker blir slitna i vår tuffa miljö. Den monterades tillnamns med SYE-kittet i oktober 2017. Skall eventuellt plocka ner den främre också någon dag bara för säkerhets skull. 3 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted June 18, 2019 Author Premium Member Share Posted June 18, 2019 (edited) I går fick jag lära mig något nytt (igen). Efter mitt byte av knutkors kändes det inte alls bättre i Jeepen, nästan värre vibrationer än innan! Efter telefonsamtal till min normala leverantör av reservdelar fick jag svaret att det mycket väl kunde vara på grund av sämre kvalitet på knutkorset från Biltema. Lite skeptisk körde jag ner och köpte några ”kvalitetskors” istället. Här ser man skillnaden mellan Biltemas ”volvokors” och ett mer påkostat. - kopparna är längre på det mer påkostade vilket ger längre nålar inne i lagret som tar belastningen. - nålarna är också tunnare, vilket dels innebär större yta som tar belastningen och dels att diametern på tapparna i knutkorset är större. En annan sak som jag fick lära mig var att man skall, om det sitter smörjnippel i ”vecket” på knutkorset, montera korset så att man ”klämmer ihop” vecket vid belastning och inte sätta det så att det ”dras ut”, vid belastning. Nyhet för mig. Så till den väsentliga frågan, blev det bättre? Svar ja, vibrationerna försvann efter bytet! Edited June 18, 2019 by Lars 9k 9 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted June 18, 2019 Moderators Share Posted June 18, 2019 Skam den som ger sig 👍 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted June 22, 2019 Author Premium Member Share Posted June 22, 2019 (edited) Tidigare i veckan byttes den tillfälligt monterade bromsslangen mot en ny i rätt längd. Samtidigt kapades kofångaren ytterligare 5cm och skärmbreddarna fram trimmades. Idag midsommardagen testkörde vi på Görans ”offroadbana” och kunde konstatera att det nu tog i betydligt mindre än tidigare. Inget tuggande i skärmkanter eller kofångare. När jag kontrollerade hemma efteråt visade det sig dock att hjulen dock tog i, inne i hjulhusen. Jag beslutade mig därför för att höja mina infjädringsbegränsningar ett steg till. Av med hjulet, hissa upp och komprimera fjädern max innan fjäderklämmorna monterades och drogs ihop. Därefter pallbockar under ramen och släppa ner framaxeln så den återstående delen av fjädern öppnade sig och möjliggjorde byte av de byggbara nedre fjädringsstoppen. Ny högre kloss samt den lägre utbytta. Med de nya klossarna minskade infjädringen ytterligare 12,5 mm, vilket framtiden får utvisa om det är tillräckligt samt om det kommer att medföra att fjädringen ”bottnar” vid normal körning. Edited June 23, 2019 by Lars 9k 8 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted June 24, 2019 Author Premium Member Share Posted June 24, 2019 (edited) Inspirerad av @Per Pettersson har jag idag kopplat kompressor. När jag såg bild på den portabla ARB kompressorn Per köpt insåg jag att den jag hade under huven till min spärr var snarlik. På min till spärrarna står det ju dessutom ”on board air”. Tanken var innan att fortsätta använda en lös kompressor, men då den av @blackstream inhandlade Smittybilt kompressorn onekligen tog lite mer plats än dito från Biltema och plats är värdefullt så har jag tänkt om. Det som behövdes ändras var att koppla in en Y-koppling mellan huset och tryckvakten och i den montera en tryckluftsanslutning. Kompletterat med en spiralslang och ett pumpmunstycke från Hornbach så var operationen klar. Jag skall dock testa den några gånger här hemma innan jag plockar ur den lösa från bilen. Har nu testat att fylla fyra 35x12,5x15” däck från ca 0,7bar till 2,5. Med lite fumlande stannade klockan på 18min. Bra eller dåligt, jag har ingen aning! Edited June 24, 2019 by Lars 9k 10 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted June 24, 2019 Moderators Share Posted June 24, 2019 Snyggt Lars! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted June 24, 2019 Share Posted June 24, 2019 18minutter på 35’or er ganske bra. 👍 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted June 25, 2019 Author Premium Member Share Posted June 25, 2019 (edited) Del två avseende underhåll/kontroll av drivlina inför årets turer. Då det är svårt både att kontrollera och att komma åt att smörja främre kardanen när den sitter monterad, fick den åka av idag. Ett ganska enkelt jobb om bilen står uppallad med hjulen fritt eller man har hjälp att knuffa den av @Hanna Min främre kardan är skruvad med 1/2” fattning i både främre och bakre Yoke. Genom att känna på knutkorsen får man ju en helt annan koll än att bara lyssna. Ett annat bra sätt om man bara skall kontrollera, är att lägga sig under, eller stå i en smörjgrop, med bilen bromsad och en medhjälpare som lägger på belastning samtidigt som man tittar på varje kors. Mina kors var helt ok men kulan i min dubbelknut är sådär. Tätningen har gått sönder och ibland har den en tendens att gnissla/kvittra. För mycket jobb att byta så länge korsen är bra, då den inte har någon avgörande betydelse för funktionen. Passade dock på att ge den en bra dos med fett så att den förhoppningsvis skall hålla sig tyst ett tag. Edited June 25, 2019 by Lars 9k 7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted June 25, 2019 Author Premium Member Share Posted June 25, 2019 (edited) Ett annat projekt nu när däcken blivit lite större var att justera styrstoppen. Det gick sådär! Någon tidigare ägare hade valt att svetsa fast kontramuttern och då kvittar det ju hur mycket 5-56 man öser på. Den ena sidan fick jag dock loss och ny skruv och mutter monterades. Så här såg den ut när den kom av. Den andra sidan kommer att behöva mer övertalning, möjligt att den till och med är svetsad i hubben!! 😡 Edited July 30, 2019 by Lars 9k 1 2 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Pettersson Posted June 25, 2019 Share Posted June 25, 2019 1 hour ago, Lars 9k said: Någon tidigare ägare hade valt att svetsa fast kontramuttern och då kvittar det ju hur mycket 5-56 man öser på. Om jag inte minns fel så diskuterade vi detta när du fick axeln..? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted June 25, 2019 Author Premium Member Share Posted June 25, 2019 5 hours ago, Per Pettersson said: Om jag inte minns fel så diskuterade vi detta när du fick axeln..? Har jag faktiskt inget minne av, däremot var krängninghämmarstagen avkapade så de fick vi svetsa på igen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Pettersson Posted June 26, 2019 Share Posted June 26, 2019 Titta vad jag hitta! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted June 26, 2019 Author Premium Member Share Posted June 26, 2019 Super, då kan det åka på ny tätning när jag byter uniball! 👍 😀 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted June 26, 2019 Author Premium Member Share Posted June 26, 2019 I kväll fick även den andra skruven ge sig. Efter lite övertalning med bågfil runt om kontramuttern så släppte den till sist. Så nu är det nya justerade styrstoppar på båda sidorna. 6 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Pettersson Posted June 27, 2019 Share Posted June 27, 2019 2 hours ago, Lars 9k said: Så nu är det nya justerade styrstoppar på båda sidorna. Håll koll på dem! Det finns en anledning att de brukar vara svetsade. 2 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted July 2, 2019 Author Premium Member Share Posted July 2, 2019 (edited) Idag och igår har det hänt en del i garaget. Började när vi kom hem från helgens tur med att plocka av och ta isär hjulet med omålad ring. Sen fick den och ringen till mitt reservhjul en dos gul Biltema färg. Ett däck för reservhjulet hämtades hos en klubbkompis. Han hade ett General Graber MT liggande sedan han hade punkterat två stycken. De är tydligen ganska klena i däcksidorna men det duger ju bra som reservhjul. Båda hjulen sattes ihop och ringarna momentdrogs. Jag hade dock lite besvär med att montera ventil då jag saknade rätt verktyg. Momentnyckel hade jag lånat(igen) av @Per Pettersson men då jag saknar 3/8 sats fick jag handla en 13mm hylsa för ändamålet. 60kr för en hylsa var saftigt men vad gör man... Efter att jag dragit sönder en ventil vid montering med hjälp av tång köpte jag även det rätta verktyget tillsammans med några nya ventiler och extra käglor. Bra att ha liggande i Jeepen för kommande behov. Även distans för att få plats med 35” hjul som reserv monterades. Adaptern hade jag fått av Per sedan tidigare och genom att montera den upp och ner samt kapa lite på mitt gamla fäste så gick det att få det nya hjulet på plats. Dock är inte monteringen perfekt, då det kommer för långt ut, så det kommer att få ändras senare, men får duga så länge. Ett dåligt framhjulslager blev också bytt mot ett bättre begagnat som jag sparade när jag tog isär framaxeln från TJ:n. Det går ganska fort att byta lager nu när jag har fått kläm på det. Nästa grej att ta tag i var att sanera huven som jag fick med mig hem från Rindizträffen. Den var täckt av både mossa och lavar. Men gick att få ganska ok. Lite pyssel att mäta ut för fästena för Hi-Liften. Får se i morgon hur den ser ut i dagsljus då det hann bli mörkt innan den kom på plats. @Hanna vägde och sorterade upp blykulor som jag tänker hälla i hjulen för att balansera dem. Detta efter tips från en annan i offroadklubben som provat med gott resultat. Kulorna är så pass små att de går att hälla i via ventilen. Storlekskontrollerade och uppvägda i portioner om 160gr. Skall bli spännande att testa och utvärdera. Edited July 30, 2019 by Lars 9k 8 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted July 22, 2019 Author Premium Member Share Posted July 22, 2019 (edited) Börjar fixa lite av blessyrerna efter vår senaste tripp. Högst prio var att få en fungerande sidoruta. Lite felsökning bekräftade min misstanke att det var motorn till fönsterhissen som gett upp. En begagnad sådan låg avplockad uppe på vinden sedan mitt tidigare byte av dörrar. Det var lite klurande för att få ut den gamla mekanismen och än mer för att sedan få in den ”nya” på rätt sätt igen. Här provkörde jag den ” nya” motorn innan jag monterade in den i dörren. Som sagt inte helt enkelt att få in den på plats igen. Hanna fick hjälpa mig att köra fönsterhissen medan jag höll rutan för att få den i rätt läge så det gick att skruva fast mekanismen i rutan respektive i dörren. När jag nu ändå hade dörrsidan av, passade jag även på att ta dörrklädseln från reservdelsbilen och montera den istället, då den var fräschare än min befintliga. Jag fick dock fixa till strömbrytaren för centrallåset då ett av blecken hade ramlat ur sitt läge inne i brytaren. Ganska enkelt att försiktigt bända upp strömbrytaren. Med blecken på rätt ställe fungerade brytaren bra igen. Jag fick även av främre kardanen men där behöver jag ett nytt överfall för montering på yoken innan jag kan återställa den. Det får bli bakhjulsdrift till jag får tag på nya överfall. Edited July 30, 2019 by Lars 9k 7 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted July 28, 2019 Author Premium Member Share Posted July 28, 2019 (edited) Idag blev det bytt olja i bakaxeln. Det skulle jag egentligen gjort innan sommarens långtur men strulet med läckage mm gjorde att det inte hans med. Då jag hade av diffkåpan tidigare i sommar så nöjde jag mig denna gång med att suga upp den gamla oljan och fylla på med ny. Skönt att de extra skruvarna till lagerhubbarna verkar ha gjort skillnad. Inget synligt oljeläckage och rätt oljenivå i bakaxeln. Dock konstaterades en annan liten defekt som jag får återkomma om senare........ Edited July 28, 2019 by Lars 9k 6 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted July 30, 2019 Author Premium Member Share Posted July 30, 2019 (edited) Idag blev det gjort lite till. Jag började med att byta olja i framaxeln, skönt att ha samma intervall på axlarna och det var ett tag sedan sist. Även här valde jag att bara suga upp oljan, jag går hoppas att det inte ligger något löst kvar som @pilten hade. Sen blev det till att köra bort till kompisens lift och börja fixa det som jag upptäckte efter tvätten i förra veckan! På vår sommartur fick jag ju hjälp av @Christer att provisoriskt laga ett brustet nedre bärarmsfäste på vänstersidan fram. Det började med att främre kardanen delade sig när jag vände ner i ett dike. Det berodde på att ett bärarmsfäste nästan helt var av. Christer som bor några mil från Torsby där vi körde sönder, hjälpte oss på fredag natt att reparera Jeepen. Han skar till lite plåt som fick förstärka upp den rostskadade infästningen. En provisorisk lagning som lär hålla ett tag och som gjorde att vi kunde avsluta vår semestertur enligt planering. Detta tänkte jag skulle få hålla tills Jeepen skall in på en rejäl rostlagning och förstärkning av samtliga infästningar inklusive kontroll och lagning av golv mm. Men det jag nu upptäckt var att även på vänstersidan bak var ett bärarmsfäste av, dock det övre istället för det undre och på högersidan var det en spricka i ramen. För att kunna fortsätta köra med Jeepen under resten av sommaren och hösten var även dessa skador tvungna att åtgärdas. Fästet på vänstersidan var helt av och när jag hissade upp bilen låg det löst ovanpå den sedan tidigare brustna krängningshämmaren. Ramen, som egentligen inte är en ram på ZJ, var lövtunn av rost och sönderbruten där fästet suttit. Lite rostig plåt var kvar runt och bakom fästet, rosten i brottytorna visade på att en del sprickor har funnits där en längre tid. Efter att vi kapat av det rostiga och Göran skurit till ny frisk plåt svetsades först ny plåt fast och sedan svetsades fästet på den. Dock konstaterade vi att även denna lagning får ses som provisorisk och att planen att till hösten lämna in Jeepen för en rejäl rostlagning bör genomföras. Då skall större del av ramen runt fästena kapas bort och ersättas av ny plåt samt delvis även golvet intill. Under onsdagen plockade jag först av krängningshämmaren från reservdelsjeepen hemma på gården. Det gick alldeles utmärkt trotts lite regn @CampForCer. Den har snart betalat sig. Vi får dock se hur länge denna krängningshämmaren håller, vinklarna är inte optimala efter att vi flyttat bakaxeln. Väl nere i garaget fick jag monterat främre kardanen med nya överfall. Sen lite rostskydd på de lagade fästena. Avslutningsvis monterade jag utfjädringsbegränsningar som jag tillverkade av några fyrkantsbrickor och bitar av ett spännband. Genomgående skruv genom ett stag i ovankant samt genom remmen som jag slagit hål igenom samt vikt runt en fyrkantsbricka. I nederkant fäste jag dem i nedre fjäderfästet. Framtiden får utvisa om spännbandet är tillräckligt starkt och om detta kommer att förhindra ytterligare släpp av bakfjädrarna. När jag ändå hade Jeepen på lyften passade jag även på att efterdra bakhjulslagerna. Det var med viss bävan som jag plockade av frihjulsnaven för att komma åt lagerna men de var helt fria från olja! Skönt att det problemet verkar ha löst sig. Edited August 1, 2019 by Lars 9k 11 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted August 8, 2019 Author Premium Member Share Posted August 8, 2019 (edited) En annan pryl som gav upp under vår sommartur var vinschen. Då jag var osäker på om det var vinschen eller styrningen till den som var felet så började jag med att låna en annan vinschstyrning och prövade med vinschen lös. Då detta gav snarlikt resultat, jag kunde köra den en gång sen var den död och styrningen blinkade, så delade jag motorn. Den såg ju inte speciellt vacker ut, här hade det varit fuktigt och rost och oxid hade spridit ut sig! 😡 Rejält rostigt, kolen var fastrostade! Försiktigt räknade jag ut hur den var ihopsatt och bestämde mig för att göra ett försök att rädda den. För även om detta var en ”billig” vinsch så skulle det kosta åtskilliga kronor att ersätta den med en ny. Först särade jag på motor och trumma/växel. Sen lossade jag fjädrarna till kolen. När jag tagit bort kolhållaren, kunde jag knacka ur rotorn. Både den och statorns ytor var rostiga så den gick ganska trögt att få loss. Jag skrapade av den värsta rosten med skruvmejsel, därefter putsade jag lite med smärjelduk innan jag slutligen sprayade med elektronikspray och torkade av. Kolhållaren fick samma behandling. Med hjälp av många bilder i mobilen fick jag sedan ihop den igen. Med förhoppning om att bättre hålla fukten borta sprayade jag det mesta av komponenterna med elektronikspray samt fettade in alla genomgående skruvar samt skarvar. Slutligen kopplade jag åter in den och höll tummarna för att den skulle fungera, vilket den faktiskt gjorde. Mätte även spänningen när jag körde den, visserligen obelastad men när generatorn laddade så höll den riktigt bra nivå! BEF575BE-BAB1-4233-AE0D-15EEA092A748.MOV Edited August 8, 2019 by Lars 9k 4 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now