Moderators Wiberg Posted August 8, 2019 Moderators Share Posted August 8, 2019 Snyggt jobbat Lars! Vad kan man göra i form av preventivt underhåll? Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrWIB Posted August 8, 2019 Share Posted August 8, 2019 27 minutes ago, Lars 9k said: En annan pryl som gav upp under vår sommartur var vinschen. ... Den såg ju inte speciellt vacker ut, här hade det varit fuktigt och rost och oxid hade spridit ut sig! ... Gjorde själv samma notering för något år sedan (lite innan den slutade fungera), vinschar behöver onekligen lite kärlek med jämna mellanrum. Gött att du fick igång den igen 👍 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted August 13, 2019 Author Premium Member Share Posted August 13, 2019 Lite mer Jeeppyssel i, eller rättare sagt, utanför garaget. När jag och dottern spände upp vinschlinan gjorde vi det vid vårt stengärde och vid ett ställe pressades hjulet ganska bra i sida och när Jeepen rullade baklänges small det till. Dock inget jag tog någon vidare notis om då... När vi dagen efter var ute och körde kändes styrningen diffus och ”svajig”. Kontroll påvisade att en skruv till styrsnäckan gått av, snäckan glidit upp, varvid klämman till extrastaget släppt greppet, samt att ett öra var av på styrsnäckan. Det syntes att örat har varit av ett tag. Det har dock inte märkts förrän skruven gick av när vi vinschade och snäckan flyttade sig i klämman, varvid snäckan började röra sig vid belastning. Avbruten skruv. Styrsnäckan med resterna av den avbrutna skruven, samt rost där det avbrutna örat suttit. Jag har tidigare kontrollerat att snäckan suttit fast och att inte skruvarna lossnat men ändå har jag missat att det varit av. Då det underlättade åtkomsten betydligt att ta bort kylaren och jag dessutom planerat att rengöra kylaren, samt byta viscokopplingen till kylfläkten, så åkte kylare och fläkt också av. Utomhusarbete är ok så länge det inte regnar, vilket det så klart gjorde innan jag blev klar. Skiten som bidragit lite till varmgång. Det syns var jag inte kommit åt med slangen på grund av vinsch och kofångare framför. Ganska igensatt. Den gamla viscokopplingen var inte ok. Lagret var glappigt och den temperaturreglerade låsningsfunktionen ofullständig. Här syns bimetallen som skall reglera trögheten/varvtalet på fläktkopplingen. Denna sida sitter in mot kylaren. På andra sidan sitter fläktbladen och fästet som är skruvat in mot vattenpumpen. Med nytvättad kylare, ny fläktkoppling, och en bättre begagnad, men hel, styrsnäcka fungerar allt åter som det skall och vi är redo för tur till helgen. Självfallet ställer jag mig frågan om det är de större hjulen som orsakat brottet på styrsnäckan. Det har definitivt bidragit, men lite tror jag att det som varit på gång att gå sönder efter 35k mil och 26 år, nu till sist gör det. Jag får helt enkelt fortsätta att vara observant och försöka följa upp eventuella felsymptom i tid. 10 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted August 15, 2019 Author Premium Member Share Posted August 15, 2019 (edited) Det är inte bara stora reparationer som glädjer, även det lilla kan vara skönt att fixa! USB uttag monterat, det fick hamna i askkoppen, bättre än fimparna det en gång monterades för och den enklaste lösningen för montering. ☺️ Sen blev även belysningen under huven fixad. Då det inte var samma lampa och kontakt på 5.9 huven så fick jag ta från reservdelsjeepen och den lampan fick ”lagas” först. Rost och oxid inne mellan kvicksilverbrytaren och fjädern gjorde att det inte kom fram några elektroner till glödlampan. Efter lite slipning och elektronikspray så voilá, ljus under huven! Edited August 15, 2019 by Lars 9k 7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted August 18, 2019 Author Premium Member Share Posted August 18, 2019 On 8/15/2019 at 10:38 AM, Lars 9k said: Det är inte bara stora reparationer som glädjer, även det lilla kan vara skönt att fixa! USB uttag monterat, det fick hamna i askkoppen, bättre än fimparna det en gång monterades för och den enklaste lösningen för montering. USB uttagen blev skit, dritt, shitt.....😡 De störde så pass mycket att 27mHz radion ständigt öppnade mottagaren och den vanliga FM-mottagaren brusade så mycket att den knappt kunde hålla kanalerna och brusmattan gjorde att vi inte kunde höra. Efter att dragit ut laddningskablarna ur uttagen och istället anslutit dem via USB-plugg i cigguttaget/12V uttaget försvann bruset både på comradiom och den vanliga FM-mottagaren. Det får bli till att köpa uttag i bättre kvalitet än det Biltema levererar!! 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted August 21, 2019 Author Premium Member Share Posted August 21, 2019 Ikväll blev det lite mer fix inför Expon. Det främre bärarmsfästet som @Christer svetsade åt oss under sommarens resa gick sönder igen under helgens Ölandstur. Det brast i samband med en dikeskörning då jag mötte en ”Pelleröv” på en smal väg. Därför hamnade Jeepen åter på kompisens lyft och någon timme senare satt fästet åter fast. Efter Expon planeras en större makeover på bilens ”ram” men nu skall den förhoppningsvis åtminstone hålla ihop till efter helgen. Jag bytte även USB-uttaget till ett dyrare från annan leverantör. Morgondagen får utvisa om det var bättre. 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer Posted August 22, 2019 Share Posted August 22, 2019 9 hours ago, Lars 9k said: Ikväll blev det lite mer fix inför Expon. Det främre bärarmsfästet som @Christer svetsade åt oss under sommarens resa gick sönder igen under helgens Ölandstur. Det brast i samband med en dikeskörning då jag mötte en ”Pelleröv” på en smal väg. Därför hamnade Jeepen åter på kompisens lyft och någon timme senare satt fästet åter fast. Efter Expon planeras en större makeover på bilens ”ram” men nu skall den förhoppningsvis åtminstone hålla ihop till efter helgen. Jag bytte även USB-uttaget till ett dyrare från annan leverantör. Morgondagen får utvisa om det var bättre. Vi ses där uppe👍🙂 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted August 27, 2019 Author Premium Member Share Posted August 27, 2019 (edited) Sen vi kom hem från Expon har Jeepen tömts på utrustning och jag har även börjat montera ur säten mm inför det kommande svetsjobbet. Började bakifrån och lossade lister och lyfte mattan. Efter att ha lossat och plockat ur ryggstöden kunde jag plocka ur bagagerumsdelen av mattan. Nästa steg blev att loss bältena bak, för att få av de övre sidopanelerna, för att kunna lossa sidolister och slutligen sidoklädseln i bagagerumet. Även passagerarstolen kom ut ikväll. Ett rosthål hittades i bakkant av bagageutrymmet. Kan förklara varför det ibland blivit fuktigt efter jag spolat! Edited August 27, 2019 by Lars 9k 5 1 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted August 28, 2019 Author Premium Member Share Posted August 28, 2019 Fortsatte ikväll. För att få ut mattan behövde jag ta ut resten av mittkonsolen och förarstolen. Lite tricky innan alla kontakter, kåpor över växelspakar och kablar kommit loss. Förarstolen ute efter lite lirkande, för att få bort sidolisterna runt mattan var jag först tvungen att ta bort den övre listen mellan stolarna vilket innebar att bältena måste lossas. Mattan satt även under gaspedalen så även den fick lossas. Till sist kunde jag med hjälp av @Hanna lyfta ur även den främre mattan. Under stolsfästet fanns det lite mer rost vilket jag var medveten om. Slutligen monterade vi in förarstolen igen, underlättar ju lite när jag skall köra ner till verkstaden! Får hoppas att jag får ihop detta till en overlandingbil igen!!🙄 5 5 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Albatross Posted August 29, 2019 Share Posted August 29, 2019 19 hours ago, Lars 9k said: ... Får hoppas att jag får ihop detta till en overlandingbil igen!! när jag försöker bygga ihop saker jag har plockat isär brukar det nästan alltid bli någonting över... 2 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer Posted August 30, 2019 Share Posted August 30, 2019 Kommer du ljudisolerad karossen innan all inredning åker i tillbaka? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted August 30, 2019 Author Premium Member Share Posted August 30, 2019 3 hours ago, Christer said: Kommer du ljudisolerad karossen innan all inredning åker i tillbaka? Nej, jag övervägde närmare att köra utan mattor kopplat till hur vi använder Jeepen. Med plåtrent golv hade det varit mindre allvarligt när vi ”sänker” bilen och vatten kommer in, samt även att hålla torrt. Det är mycket fukt som kan bindas under/i mattorna när det väl letat sig in. Dock blir det nog lite FÖR bullrigt att köra utan mattor men vi får se. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pilten Posted August 30, 2019 Share Posted August 30, 2019 Har vell ikke gulvtepper i en jeep? Da må du ha matchende gardiner også😜 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer Posted August 30, 2019 Share Posted August 30, 2019 6 hours ago, Lars 9k said: Nej, jag övervägde närmare att köra utan mattor kopplat till hur vi använder Jeepen. Med plåtrent golv hade det varit mindre allvarligt när vi ”sänker” bilen och vatten kommer in, samt även att hålla torrt. Det är mycket fukt som kan bindas under/i mattorna när det väl letat sig in. Dock blir det nog lite FÖR bullrigt att köra utan mattor men vi får se. Jo de är sant:)har funderingar själv att isolera hjulhus och torpeden lite mer framöver just för å minska vägljud å buller mm:)glöm inte å ta med badankorna😉 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted August 30, 2019 Author Premium Member Share Posted August 30, 2019 (edited) Idag åkte även tankskydd, dragkrok och kofångare av. För att verkstaden lättare skall kunna plocka av tanken så plockade jag idag av tankskyddet. Då det sitter fäst mellan dragbalk och kofångaren så fick de också åka av. Genom att lägga hjul under tankskyddet och sedan tömma luftbälgarna kunde jag enkelt lossa skyddet utan att riskera att få det över mig. För att få loss kofångaren fick släpvagnskontakten kopplas ur och baklamporna plockas av. När kofångaren väl var avlyft fyllde jag luftbälgarna till max och kunde köra fram Jeepen medan tankskyddet låg kvar. Jeepen blev VÄLDIGT hög bak, nu när ytterligare något 100kg var bortplockat. Det såg ganska naket ut nu. Fast lite kaxigt också.... Mer saker att återmontera SEN.... Vi fick också lämnat Jeepen till verkstaden under kvällen. Konstaterade att den nu var så lätt bak, att det gick alldeles utmärkt att få hjulsläpp vid start. Edited August 30, 2019 by Lars 9k 8 2 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted September 5, 2019 Author Premium Member Share Posted September 5, 2019 (edited) Rostlagningen fortskrider och jag får bilder skickade till mig från verkstaden. Vågar inte riktigt tänka på hur många timmar det kommer bli och därmed vad slutnotan stannar på. Tröstar mig som vanligt med att det inte handlar om mer pengar än vad värdeminskningen varit för ett år med en nyare V70, eller dylik vehicle! Enligt verkstaden är det normalrostigt för en 26:årig Jeep, eller annan bil med för den delen. Efter denna ”karossrenovering” skall väl Jeepen förhoppningsvis hålla ihop ett bra antal år till. Ett axplock av bilder från verkstaden. Innanför bakluckans vänstersida såg det ut såhär. Lite bättre efter det kommit dit ny plåt. Även högersidan innanför bakluckan lagad. Högersidan längre in i bagageutrymmet. Efter. Även vänstersidan var rostig på samma ställe, lagad. Under baksätet. Här fick de även skära bort för att komma åt bärararmsinfästningarna. Ny plåt isvettsad. Under förarstolen. Undersidan bak. Rostiga bitar bortkapade. Här ser man förardörrens insida genom det uppkapade hålet under baksätet. Ny plåt på plats. Lite tunna ”balkar”! Rosten bortkapad. Det kan gömma sig mycket skit innanför plåten!! Lite luftigare. En del skrot blir över. Kvarstår framänden!!! Edited September 5, 2019 by Lars 9k 7 4 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Administrators Andreas.E Posted September 5, 2019 Administrators Share Posted September 5, 2019 Dra mig ända in i skogen! Vilket omfattande arbete. Men det ser ju ut som dom vet vad dom håller på med 👍 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted September 5, 2019 Author Premium Member Share Posted September 5, 2019 Jo det var ju lite som jag skrev tidigare, allt eller inget som gäller, om vi vill kunna fortsätta använda Jeepen fullt ut. 3 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted September 8, 2019 Author Premium Member Share Posted September 8, 2019 (edited) Jeepen hemma! Hoppsättningen inleddes med att jag ”bara” skulle fixa höjdjusteringen av passagerarstolen, vilket tog (som vanligt) längre tid än beräknat. Genom att klippa av kablage från reservdelsbilen kunde jag rigga upp för felsökning inne i garaget. Reservdelsbilen fick även bidra med passagerarstolen och dess strömbrytare och elmotorer. Här hade jag riggat så jag kunde köra elmotorerna från ett löst batteri. Det visade sig vara två fel. Dels strömbrytaren på stolen, som dessutom var kass på båda passagerarstolarna, men den från reservdelsbilen fick jag igång efter lite skrapning på kontaktytorna samt sprayning med elektronikspray. Dock var även en av motorerna dålig, den blev svag efter några sekunders körning och stannade sedan helt. Efter att ha vilat någon minut gick den sedan åter igång. Även detta fel var likadant på reservstolen. Därför fick jag idag demontera även förarstolen från reservdelsbilen och ta elmotorn därifrån. Så efter att mer eller mindre demonterat tre stycken stolar, fungerar åter @Hanna:s stol som den skall. Men jag har inte kommit något längre alls med återställningen av Jeepen och nästa helg är det offroadkörning med SORK!! Känns som jag måste höja tempot och att det får bli en del kvällsarbete ute på gården kommande vecka. Edited September 8, 2019 by Lars 9k 4 2 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted September 8, 2019 Share Posted September 8, 2019 Stå på Lars! 😁 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted September 10, 2019 Author Premium Member Share Posted September 10, 2019 (edited) Hittade ett kvarglömt rosthål i gårkväll. Det blev fixat ikväll. Litet hål blir fort stort! Färdigt. Fortfarande (för) mycket kvar innan lördagens offroadkörning. 😏 Edited September 11, 2019 by Lars 9k 1 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Posted September 10, 2019 Share Posted September 10, 2019 Jisses vilken renovering Lars. Bra jobbat Hoppas ni kommer iväg på körning, annars var väl volvon utrustad med det mesta nu när jeepen blivit ompysslad😁 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rubicon 2015 Posted September 11, 2019 Share Posted September 11, 2019 Imponerende jobb du gjør👍 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted September 11, 2019 Author Premium Member Share Posted September 11, 2019 Är ju inte jag som svetsar, det får jag lämna bort. Önskar jag kunde säga att den blir som ny, men så är det ju inte. Då krävs det väl snarare än månads ”renovering” än en knapp vecka. Men förhoppningsvis är alla hål fixade och infästningarna stabila, så Jeepen kan leverera många goda turer till!! Ikväll kopplas det el till värmesitsar i sätena och lite annat småpyssel. Regn gör dock att arbetet begränsas en del. 😡 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Pettersson Posted September 11, 2019 Share Posted September 11, 2019 21 hours ago, Lars 9k said: Fortfarande (för) mycket kvar innan lördagens offroadkörning. Jag har sett många köra offroad utan inredning i bilen. 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now