Jump to content

Lars Jeep Grand Cherokee ZJ Overlander(wannabee)


Lars 9k
 Share

Recommended Posts

27 minutes ago, Lars 9k said:

En annan pryl som gav upp under vår sommartur var vinschen.
...

Den såg ju inte speciellt vacker ut, här hade det varit fuktigt och rost och oxid hade spridit ut sig! 1f621.png
...

 

Gjorde själv samma notering för något år sedan (lite innan den slutade fungera), vinschar behöver onekligen lite kärlek med jämna mellanrum.
Gött att du fick igång den igen 👍

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Lite mer Jeeppyssel i, eller rättare sagt, utanför garaget.

När jag och dottern spände upp vinschlinan gjorde vi det vid vårt stengärde   och vid ett ställe pressades hjulet ganska bra i sida och när Jeepen rullade baklänges small det till. Dock inget jag tog någon vidare notis om då...

När vi dagen efter var ute och körde kändes styrningen diffus och ”svajig”.  

Kontroll påvisade att en skruv till styrsnäckan gått av, snäckan glidit upp, varvid klämman till extrastaget släppt greppet, samt att ett öra var av på styrsnäckan.

Det syntes att örat har varit av ett tag. Det har dock inte märkts förrän skruven gick av när vi vinschade och snäckan flyttade sig i klämman, varvid snäckan började röra sig vid belastning.

Avbruten skruv.

BD35C1FF-FCEB-411E-8BCE-40F6A4DB26E6.thumb.jpeg.742e1564bb65172f6c76d62732b160d8.jpeg

 

Styrsnäckan med resterna av den avbrutna skruven, samt rost där det avbrutna örat suttit. Jag har tidigare kontrollerat att snäckan suttit fast och att inte skruvarna lossnat men ändå har jag missat att det varit av.

2F683E51-1D1D-43BD-AE24-0A9696BD5707.thumb.jpeg.5568a176c76c52506d73869b9cc3484d.jpeg

 

Då det underlättade åtkomsten betydligt att ta bort kylaren och jag dessutom planerat att rengöra kylaren, samt byta viscokopplingen till kylfläkten, så åkte kylare och fläkt också av.

B455ACA4-66E6-4AF4-9A88-C3DB42EA3CA0.thumb.jpeg.f5c6cbba002523f4f40328d7833d11b6.jpeg

 

Utomhusarbete är ok så länge det inte regnar, vilket det så klart gjorde innan jag blev klar.

232AF8B2-6557-437B-B837-402349A03987.thumb.jpeg.923051b90b63fb5718af0b7993b684c6.jpeg

 

Skiten som bidragit lite till varmgång. Det syns var jag inte kommit åt med slangen på grund av vinsch och kofångare framför.

CBA096EE-BF65-4609-9056-A479F36268A5.thumb.jpeg.40f151251e51b8bf36c37c764b72f8f1.jpeg

 

Ganska igensatt.

FC78C5A3-EC22-45EF-8641-A5280959B654.thumb.jpeg.bc0dcd80845a786873db380c30807366.jpeg

 

Den gamla viscokopplingen var inte ok. Lagret var glappigt och den temperaturreglerade låsningsfunktionen ofullständig.

Här syns bimetallen som skall reglera trögheten/varvtalet på fläktkopplingen. Denna sida sitter in mot kylaren.

image.thumb.jpg.e035aea5e733bb95ddd4cf247e137372.jpg

 

På andra sidan sitter fläktbladen och fästet som är skruvat in mot vattenpumpen.

image.thumb.jpg.527cccc9e3ad50d52e949d69d9f8ec5b.jpg

 

Med nytvättad kylare, ny fläktkoppling, och en bättre begagnad, men hel, styrsnäcka fungerar allt åter som det skall och vi är redo för tur till helgen.

Självfallet ställer jag mig frågan om det är de större hjulen som orsakat brottet på styrsnäckan.

Det har definitivt bidragit, men lite tror jag att det som varit på gång att gå sönder efter 35k mil och 26 år, nu till sist gör det. 

Jag får helt enkelt fortsätta att vara observant och försöka följa upp eventuella felsymptom i tid.

  • Like 10
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Det är inte bara stora reparationer som glädjer, även det lilla kan vara skönt att fixa!

USB uttag monterat, det fick hamna i askkoppen, bättre än fimparna det en gång monterades för och den enklaste lösningen för montering. ☺️

593F4FEB-3897-4CDE-81FB-47EBF9AA8465.thumb.jpeg.5afb80680295f44950497b3d8fcf582e.jpeg

 

Sen blev även belysningen under huven fixad. Då det inte var samma lampa och kontakt på 5.9 huven så fick jag ta från reservdelsjeepen och den lampan fick ”lagas” först.

Rost och oxid inne mellan kvicksilverbrytaren och fjädern gjorde att det inte kom fram några elektroner till glödlampan.

86138DE0-EAD4-486C-AD79-35AF40F9734A.thumb.jpeg.b51c1dbd97014354bbf6d6febb6206bc.jpeg

 

Efter lite slipning och elektronikspray så voilá, ljus under huven! :)

EB4792F0-0BB0-4AE2-A15B-A66A436D72A7.thumb.jpeg.443e8f80abb31a5e857c9384a039eb7e.jpeg

 

Edited by Lars 9k
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
On 8/15/2019 at 10:38 AM, Lars 9k said:

Det är inte bara stora reparationer som glädjer, även det lilla kan vara skönt att fixa!

USB uttag monterat, det fick hamna i askkoppen, bättre än fimparna det en gång monterades för och den enklaste lösningen för montering. 263a.png

593F4FEB-3897-4CDE-81FB-47EBF9AA8465.thumb.jpeg.5afb80680295f44950497b3d8fcf582e.jpeg

USB uttagen blev skit, dritt, shitt.....😡

De störde så pass mycket att 27mHz radion ständigt öppnade mottagaren och den vanliga FM-mottagaren brusade så mycket att den knappt kunde hålla kanalerna och brusmattan gjorde att vi inte kunde höra.

Efter att dragit ut laddningskablarna ur uttagen och istället anslutit dem via USB-plugg i cigguttaget/12V uttaget försvann bruset både på comradiom och den vanliga FM-mottagaren. 

Det får bli till att köpa uttag i bättre kvalitet än det Biltema levererar!!

  • Angry 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Ikväll blev det lite mer fix inför Expon.

Det främre bärarmsfästet som @Christer svetsade åt oss under sommarens resa gick sönder igen under helgens Ölandstur.

Det brast i samband med en dikeskörning då jag mötte en ”Pelleröv” på en smal väg. 

Därför hamnade Jeepen åter på kompisens lyft och någon timme senare satt fästet åter fast. Efter Expon planeras en större makeover på bilens ”ram” men nu skall den förhoppningsvis åtminstone hålla ihop till efter helgen.

Jag bytte även USB-uttaget till ett dyrare från annan leverantör. Morgondagen får utvisa om det var bättre.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Lars 9k said:

Ikväll blev det lite mer fix inför Expon.

Det främre bärarmsfästet som @Christer svetsade åt oss under sommarens resa gick sönder igen under helgens Ölandstur.

Det brast i samband med en dikeskörning då jag mötte en ”Pelleröv” på en smal väg. 

Därför hamnade Jeepen åter på kompisens lyft och någon timme senare satt fästet åter fast. Efter Expon planeras en större makeover på bilens ”ram” men nu skall den förhoppningsvis åtminstone hålla ihop till efter helgen.

Jag bytte även USB-uttaget till ett dyrare från annan leverantör. Morgondagen får utvisa om det var bättre.

Vi ses där uppe👍🙂

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Sen vi kom hem från Expon har Jeepen tömts på utrustning och jag har även börjat montera ur säten mm inför det kommande svetsjobbet.

Började bakifrån och lossade lister och lyfte mattan.

35A093CB-C935-4086-AE5E-7DF88475E316.thumb.jpeg.0e391a3cfbb6a5de2fe507cfe6c89ca1.jpeg 

 

Efter att ha lossat och plockat ur ryggstöden kunde jag plocka ur bagagerumsdelen av mattan.

6B19DB03-221D-4F77-A79B-EBA32D294363.thumb.jpeg.a78dc624c2e3fbcac191643b76316431.jpeg

 

236BE890-ED86-4370-976A-2DC665958973.thumb.jpeg.aa3565d2d11e3295790d6e9b31c4eda0.jpeg

 

Nästa steg blev att loss bältena bak, för att få av de övre sidopanelerna, för att kunna lossa sidolister och slutligen sidoklädseln i bagagerumet.

1A4E6188-CB84-4119-B941-5593C2CCA546.thumb.jpeg.93e182587857b99875af54fc84e43dfa.jpeg

 

Även passagerarstolen kom ut ikväll.

D96BDAB2-9B16-4BC9-B0F4-AB4450DE7DCE.thumb.jpeg.2401fb8ebb324e89669b44388648579b.jpeg

 

Ett rosthål hittades i bakkant av bagageutrymmet.

2272D7FF-C846-4A3C-BE45-9EEF094430D0.thumb.jpeg.1224d166012351df41d59774eccee0eb.jpeg

 

Kan förklara varför det ibland blivit fuktigt efter jag spolat!

Edited by Lars 9k
  • Like 5
  • Thumb up 1
  • OMG 1
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Fortsatte ikväll.

För att få ut mattan behövde jag ta ut resten av mittkonsolen och förarstolen.

Lite tricky innan alla kontakter, kåpor över växelspakar och kablar kommit loss.  

BF3DF1FF-43EB-4662-A8BF-512DCBC6CE66.thumb.jpeg.6e501b4c0455a2dbdaabedf51aa2fb22.jpeg

 

Förarstolen ute efter lite lirkande, för att få bort sidolisterna runt mattan var jag först tvungen att ta bort den övre listen mellan stolarna vilket innebar att bältena måste lossas.

3F13070B-5152-4EDD-85D2-180D7C389197.thumb.jpeg.53da623673171a271043e87dca01e1db.jpeg

 

Mattan satt även under gaspedalen så även den fick lossas.

F812254C-A780-4D84-8189-9F5AFDC3539E.thumb.jpeg.06a944ff09d887985f2bd33fbca24888.jpeg

 

Till sist kunde jag med hjälp av @Hanna lyfta ur även den främre mattan.

C5293C1D-FF2E-4F4C-8BDA-49047F7288C0.thumb.jpeg.7267fe3549f12c00e8f25a968ee0403f.jpeg

 

Under stolsfästet fanns det lite mer rost vilket jag var medveten om.

21EA6845-FD46-431D-94F2-1AFEF577B635.thumb.jpeg.d84064140c2617690c9418c7c4237249.jpeg

 

Slutligen monterade vi in förarstolen igen, underlättar ju lite när jag skall köra ner till verkstaden! ;)

020AF217-844D-47B2-93CE-07880E4915F1.thumb.jpeg.ad53840142f023f39d0c363e2aeb3ca9.jpeg

 

Får hoppas att jag får ihop detta till en overlandingbil igen!!🙄

E81D2369-B49C-4237-974A-4CD5069859E1.thumb.jpeg.8a97f0be31f4ec1ca8ad452de74c1eff.jpeg

  • Like 5
  • Thumb up 5
  • OMG 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
3 hours ago, Christer said:

Kommer du ljudisolerad karossen innan all inredning åker i tillbaka?

Nej, jag övervägde närmare att köra utan mattor kopplat till hur vi använder Jeepen.

Med plåtrent golv hade det varit mindre allvarligt när vi ”sänker” bilen och vatten kommer in, samt även att hålla torrt. Det är mycket fukt som kan bindas under/i mattorna när det väl letat sig in.

Dock blir det nog lite FÖR bullrigt att köra utan mattor men vi får se.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Lars 9k said:

Nej, jag övervägde närmare att köra utan mattor kopplat till hur vi använder Jeepen.

Med plåtrent golv hade det varit mindre allvarligt när vi ”sänker” bilen och vatten kommer in, samt även att hålla torrt. Det är mycket fukt som kan bindas under/i mattorna när det väl letat sig in.

Dock blir det nog lite FÖR bullrigt att köra utan mattor men vi får se.

Jo de är sant:)har funderingar själv att isolera hjulhus och torpeden lite mer framöver just för å minska vägljud å buller mm:)glöm inte å ta med badankorna😉

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Idag åkte även tankskydd, dragkrok och kofångare av.

För att verkstaden lättare skall kunna plocka av tanken så plockade jag idag av tankskyddet. Då det sitter fäst mellan dragbalk och kofångaren så fick de också åka av.

Genom att lägga hjul under tankskyddet och sedan tömma luftbälgarna kunde jag enkelt lossa skyddet utan att riskera att få det över mig. 

0CF6047B-2A93-4A8A-A668-4377D221F2CE.thumb.jpeg.9a5e3d982a229a56b733a6c8473585f9.jpeg

 

För att få loss kofångaren fick släpvagnskontakten kopplas ur och baklamporna plockas av.

63B9CA00-FD53-4DA2-8CDA-23C727396F57.thumb.jpeg.9baaa71623b1d65914dffbf07e467a3a.jpeg

 

När kofångaren väl var avlyft fyllde jag luftbälgarna till max och kunde köra fram Jeepen medan tankskyddet låg kvar.

DAA302E1-1E61-49E6-AA09-0F48DF9E595D.thumb.jpeg.cd913ab99b2bd1268c29f94312987738.jpeg

 

507B61AB-5658-449C-B6F9-AE349D6C5CAE.thumb.jpeg.0828d3dd0f1aef4ac280e7d7f02eef6d.jpeg

 

30E283D8-103A-48CD-8D8C-D2441BE2CA4B.thumb.jpeg.51dd9225e1ea7658f6c77c8abf57c3e4.jpeg

 

Jeepen blev VÄLDIGT hög bak, nu när ytterligare något 100kg var bortplockat.

1839E324-ED39-4D83-B0A0-98D5ECDCCB2B.thumb.jpeg.0611a278eaa37c3b8aa1196a023919df.jpeg

 

Det såg ganska naket ut nu.

73647600-B81F-4BDA-9155-5B42F8B2E767.thumb.jpeg.6e983504382d0955ffa7f4270adef1a5.jpeg

 

Fast lite kaxigt också....

18928639-005C-4770-AB02-97F042B0E7E9.thumb.jpeg.4ab89a32e78294b784745706f4566266.jpeg

 

Mer saker att återmontera SEN....

31D75192-BD83-430B-8E24-7799C86AE803.thumb.jpeg.82b19c985e29d924877d067a3d3d34c6.jpeg

 

Vi fick också lämnat Jeepen till verkstaden under kvällen. Konstaterade att den nu var så lätt bak, att det gick alldeles utmärkt att få hjulsläpp vid start.

Edited by Lars 9k
  • Like 8
  • Thumb up 2
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Rostlagningen fortskrider och jag får bilder skickade till mig från verkstaden.

Vågar inte riktigt tänka på hur många timmar det kommer bli och därmed vad slutnotan stannar på.

Tröstar mig som vanligt med att  det inte handlar om mer pengar än vad värdeminskningen varit för ett år med en nyare V70, eller dylik vehicle!

Enligt verkstaden är det normalrostigt för en 26:årig Jeep, eller annan bil med för den delen.

 

Efter denna ”karossrenovering”  skall väl Jeepen förhoppningsvis hålla ihop ett bra antal år till.

Ett axplock av bilder från verkstaden.

Innanför bakluckans vänstersida såg det ut såhär.

076423FF-675E-4C71-978C-9419CA975F34.thumb.jpeg.bedea060236a54e7f8b75cbfcf2c64a6.jpeg

 

Lite bättre efter det kommit dit ny plåt.

EDBC8775-3652-414F-8E2B-F423E7889465.thumb.jpeg.207682259d82899ff5e42a7b67e08348.jpeg

 

Även högersidan innanför bakluckan lagad.

12877A0A-7B91-4080-B2CA-3E39A612A10B.thumb.jpeg.6073698745e43de66d0930b6d4453408.jpeg

 

Högersidan längre in i bagageutrymmet.

EF9A66F3-83A3-4FD9-9407-344990556B36.thumb.jpeg.0a28e35c275de1796204682914b4bc05.jpeg

 

Efter.

1D76F3A9-EF4A-4234-A51F-AD888DBE0D9B.thumb.jpeg.df9a19c1a77f09281165e8aed891c530.jpeg

 

Även vänstersidan var rostig på samma ställe, lagad.

6701FD77-6CDF-4EF7-9E19-5C75177A88B3.thumb.jpeg.91710e1726771012cd5b843ddaa1c94c.jpeg

 

Under baksätet.

Här fick de även skära bort för att komma åt bärararmsinfästningarna.

76B08BA6-BE50-443B-886F-9DE5851CC1E9.thumb.jpeg.6a9b23caac78ada73a01c5b4230d3f56.jpeg

 

 

4857FFAA-9D00-47A5-B5DA-7214856A4E10.thumb.jpeg.2b09168831dae492fdd873288c6a1960.jpeg

 

Ny plåt isvettsad.

CC42EE9C-EB71-4316-B5AB-E9D5530EE446.thumb.jpeg.4d0663fef953031f9b1524893fd57973.jpeg

 

154AD3D8-08D0-4AF5-A3F8-B8CCD4DA02CF.thumb.jpeg.2dfbd825029779f1372f46fa15755e58.jpeg

 

Under förarstolen.

A4E8B131-707A-45D6-BADE-6B66F19A7A2E.thumb.jpeg.a66bfd2dab7681729fb7c17b7dda0899.jpeg

 

Undersidan bak.

Rostiga bitar bortkapade.

70CF8AA0-3941-40B1-9E1C-EFF8C64EE465.thumb.jpeg.c3e4397005b4ae477fa60ba2155a8d0f.jpeg

 

Här ser man förardörrens insida genom det uppkapade hålet under baksätet.

56934137-FC35-4138-86E5-98ED7A008106.thumb.jpeg.f04d25d4bcbed8b42e20adac043ec47b.jpeg

 

Ny plåt på plats.

EA2B53D8-CD43-4ADD-AEB0-2062D902E917.thumb.jpeg.807101dfb98743e5cee87cd9e99eb505.jpeg

 

250773E1-0AD5-481C-B6A7-A67C01D1ED1F.thumb.jpeg.7ac34072c68ecc40192d53b6641d7a43.jpeg

 

230927AB-80B2-4B94-962E-50811888A0F9.thumb.jpeg.da37966aa867f24b0af14648b88b5867.jpeg

 

Lite tunna ”balkar”!

582331B3-F9BD-46A4-848B-DAF52300410D.thumb.jpeg.ca6a3d925b9456c5f0d7e61777ee920b.jpeg

 

Rosten bortkapad.

F3AB820C-0849-4C7C-ADB7-0070F5268032.thumb.jpeg.7cd465206b28d3bdfd2376764c352317.jpeg

 

Det kan gömma sig mycket skit innanför plåten!!

380CA2C0-D817-43D4-A9FF-7B410990DC65.thumb.jpeg.2bbf8b715dfbdf165fdd07ff7fe925e7.jpeg

 

Lite luftigare.

3B92A744-7787-4A3D-B065-702F315C66FD.thumb.jpeg.939707bfb165b18b487c9fc96e56ec21.jpeg

 

En del skrot blir över.

F4F57476-3229-4A57-9E0F-5DD82A8E3031.jpeg

 

Kvarstår framänden!!!

 

Edited by Lars 9k
  • Like 7
  • Thumb up 4
  • Haha 1
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Jeepen hemma!

Hoppsättningen inleddes med  att jag ”bara” skulle fixa höjdjusteringen av passagerarstolen, vilket tog (som vanligt) längre tid än beräknat.

Genom att klippa av kablage från reservdelsbilen kunde jag rigga upp för felsökning inne i garaget. 

Reservdelsbilen fick även bidra med passagerarstolen och dess strömbrytare och elmotorer.

Här hade jag riggat så jag kunde köra elmotorerna från ett löst batteri. 

F5964AF2-1C66-4DA0-9483-32B1F077A955.thumb.jpeg.b4a929a9a17eea533b04be4cb4ecdd63.jpeg

 

Det visade sig vara två fel. Dels strömbrytaren på stolen, som dessutom var kass på båda passagerarstolarna, men den från reservdelsbilen fick jag igång efter lite skrapning på kontaktytorna samt sprayning med elektronikspray.

7409087D-7AE3-4CE7-8B0E-33D037E1AF01.thumb.jpeg.be71725a02fa346e213bf60b7582ba88.jpeg

 

Dock var även en av motorerna dålig, den blev svag efter några sekunders körning och stannade sedan helt. Efter att ha vilat någon minut gick den sedan åter igång.

Även detta fel var likadant på reservstolen. Därför fick jag idag demontera även förarstolen från reservdelsbilen och ta elmotorn därifrån.

7B38305D-478B-412C-B7E7-1330EDFBD3D7.thumb.jpeg.f17415777b5fd0043bf6b62d4fdce7f0.jpeg

 

Så efter att mer eller mindre demonterat tre stycken stolar, fungerar åter @Hanna:s stol som den skall. :)

Men jag har inte kommit något längre alls med återställningen av Jeepen och nästa helg är det offroadkörning med SORK!! 

Känns som jag måste höja tempot och att det får bli en del kvällsarbete ute på gården kommande vecka. ;)

 

 

Edited by Lars 9k
  • Like 4
  • Thumb up 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Hittade ett kvarglömt rosthål i gårkväll.

777694FB-FED6-4D7D-9073-97B44E01A458.thumb.jpeg.8b7c4e42cfe347c97ed9f928b4aca5f8.jpeg

4187309B-3BCC-4A0E-B399-360B97552D89.thumb.jpeg.24386cb20ad3feac664428b742cee867.jpeg

 

Det blev fixat ikväll. Litet hål blir fort stort!

7C9971E6-118D-42B3-B656-4E89925375B7.thumb.jpeg.1b29d92b3bb85ee954ac42ca72f29eac.jpeg

 

Färdigt.

B9F8031F-0E13-4146-95E4-E3F896207446.thumb.jpeg.7c6f7e4f70448b0960c92311860777ab.jpeg

 

 

Fortfarande (för) mycket kvar innan lördagens offroadkörning. 😏

Edited by Lars 9k
  • Like 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Är ju inte jag som svetsar, det får jag lämna bort.

Önskar jag kunde säga att den blir som ny, men så är det ju inte. Då krävs det väl snarare än månads ”renovering” än en knapp vecka.

Men förhoppningsvis är alla hål fixade och infästningarna stabila, så Jeepen kan leverera många goda turer till!!

Ikväll kopplas det el till värmesitsar i sätena och lite annat småpyssel. 

Regn gör dock att arbetet begränsas en del. 😡

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...