Jump to content
Lars 9k

Lars Jeep Grand Cherokee ZJ Overlander(wannabee)

Recommended Posts

Snyggt jobbat Lars!

Vad kan man göra i form av preventivt underhåll?

Share this post


Link to post
Share on other sites
27 minutes ago, Lars 9k said:

En annan pryl som gav upp under vår sommartur var vinschen.
...

Den såg ju inte speciellt vacker ut, här hade det varit fuktigt och rost och oxid hade spridit ut sig! 1f621.png
...

 

Gjorde själv samma notering för något år sedan (lite innan den slutade fungera), vinschar behöver onekligen lite kärlek med jämna mellanrum.
Gött att du fick igång den igen 👍

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lite mer Jeeppyssel i, eller rättare sagt, utanför garaget.

När jag och dottern spände upp vinschlinan gjorde vi det vid vårt stengärde   och vid ett ställe pressades hjulet ganska bra i sida och när Jeepen rullade baklänges small det till. Dock inget jag tog någon vidare notis om då...

När vi dagen efter var ute och körde kändes styrningen diffus och ”svajig”.  

Kontroll påvisade att en skruv till styrsnäckan gått av, snäckan glidit upp, varvid klämman till extrastaget släppt greppet, samt att ett öra var av på styrsnäckan.

Det syntes att örat har varit av ett tag. Det har dock inte märkts förrän skruven gick av när vi vinschade och snäckan flyttade sig i klämman, varvid snäckan började röra sig vid belastning.

Avbruten skruv.

BD35C1FF-FCEB-411E-8BCE-40F6A4DB26E6.thumb.jpeg.742e1564bb65172f6c76d62732b160d8.jpeg

 

Styrsnäckan med resterna av den avbrutna skruven, samt rost där det avbrutna örat suttit. Jag har tidigare kontrollerat att snäckan suttit fast och att inte skruvarna lossnat men ändå har jag missat att det varit av.

2F683E51-1D1D-43BD-AE24-0A9696BD5707.thumb.jpeg.5568a176c76c52506d73869b9cc3484d.jpeg

 

Då det underlättade åtkomsten betydligt att ta bort kylaren och jag dessutom planerat att rengöra kylaren, samt byta viscokopplingen till kylfläkten, så åkte kylare och fläkt också av.

B455ACA4-66E6-4AF4-9A88-C3DB42EA3CA0.thumb.jpeg.f5c6cbba002523f4f40328d7833d11b6.jpeg

 

Utomhusarbete är ok så länge det inte regnar, vilket det så klart gjorde innan jag blev klar.

232AF8B2-6557-437B-B837-402349A03987.thumb.jpeg.923051b90b63fb5718af0b7993b684c6.jpeg

 

Skiten som bidragit lite till varmgång. Det syns var jag inte kommit åt med slangen på grund av vinsch och kofångare framför.

CBA096EE-BF65-4609-9056-A479F36268A5.thumb.jpeg.40f151251e51b8bf36c37c764b72f8f1.jpeg

 

Ganska igensatt.

FC78C5A3-EC22-45EF-8641-A5280959B654.thumb.jpeg.bc0dcd80845a786873db380c30807366.jpeg

 

Den gamla viscokopplingen var inte ok. Lagret var glappigt och den temperaturreglerade låsningsfunktionen ofullständig.

Här syns bimetallen som skall reglera trögheten/varvtalet på fläktkopplingen. Denna sida sitter in mot kylaren.

image.thumb.jpg.e035aea5e733bb95ddd4cf247e137372.jpg

 

På andra sidan sitter fläktbladen och fästet som är skruvat in mot vattenpumpen.

image.thumb.jpg.527cccc9e3ad50d52e949d69d9f8ec5b.jpg

 

Med nytvättad kylare, ny fläktkoppling, och en bättre begagnad, men hel, styrsnäcka fungerar allt åter som det skall och vi är redo för tur till helgen.

Självfallet ställer jag mig frågan om det är de större hjulen som orsakat brottet på styrsnäckan.

Det har definitivt bidragit, men lite tror jag att det som varit på gång att gå sönder efter 35k mil och 26 år, nu till sist gör det. 

Jag får helt enkelt fortsätta att vara observant och försöka följa upp eventuella felsymptom i tid.

  • Like 9
  • Thumb up 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är inte bara stora reparationer som glädjer, även det lilla kan vara skönt att fixa!

USB uttag monterat, det fick hamna i askkoppen, bättre än fimparna det en gång monterades för och den enklaste lösningen för montering. ☺️

593F4FEB-3897-4CDE-81FB-47EBF9AA8465.thumb.jpeg.5afb80680295f44950497b3d8fcf582e.jpeg

 

Sen blev även belysningen under huven fixad. Då det inte var samma lampa och kontakt på 5.9 huven så fick jag ta från reservdelsjeepen och den lampan fick ”lagas” först.

Rost och oxid inne mellan kvicksilverbrytaren och fjädern gjorde att det inte kom fram några elektroner till glödlampan.

86138DE0-EAD4-486C-AD79-35AF40F9734A.thumb.jpeg.b51c1dbd97014354bbf6d6febb6206bc.jpeg

 

Efter lite slipning och elektronikspray så voilá, ljus under huven! :)

EB4792F0-0BB0-4AE2-A15B-A66A436D72A7.thumb.jpeg.443e8f80abb31a5e857c9384a039eb7e.jpeg

 

Edited by Lars 9k
  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 8/15/2019 at 10:38 AM, Lars 9k said:

Det är inte bara stora reparationer som glädjer, även det lilla kan vara skönt att fixa!

USB uttag monterat, det fick hamna i askkoppen, bättre än fimparna det en gång monterades för och den enklaste lösningen för montering. 263a.png

593F4FEB-3897-4CDE-81FB-47EBF9AA8465.thumb.jpeg.5afb80680295f44950497b3d8fcf582e.jpeg

USB uttagen blev skit, dritt, shitt.....😡

De störde så pass mycket att 27mHz radion ständigt öppnade mottagaren och den vanliga FM-mottagaren brusade så mycket att den knappt kunde hålla kanalerna och brusmattan gjorde att vi inte kunde höra.

Efter att dragit ut laddningskablarna ur uttagen och istället anslutit dem via USB-plugg i cigguttaget/12V uttaget försvann bruset både på comradiom och den vanliga FM-mottagaren. 

Det får bli till att köpa uttag i bättre kvalitet än det Biltema levererar!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...