Jump to content
Lars 9k

Lars Jeep Grand Cherokee ZJ Overlander(wannabee)

Recommended Posts

När jag beskrev för @Nattblakka hur man med en extra plåt undviker att haka fast i växelådsbalken upptäckte jag att jag inte hade beskrivit det här i tråden så därför kommer det nu.

Växelådsbalken sitter ganska illa monterad på ZJ. Har man skyddet för fördelningslådan monterat så blir baksidan ganska ok, även om jag lyckats vinscha av hela skyddet vid ett tillfälle. 🙄

Framifrån sticker balken ner under ”ramen” och bildar en kant som lätt hakar fast i stenar eller stubbar.

Förutom att man fastnar tar då även balken stryk och man riskerar att kröka den eller slita loss den ur infästningen i ramen.

Jag fick tidigt tipps om att svetsa på en bit plåt i balkens framsida som sedan lutade upp mot ramen.

Beroende på hur lång man gör plåten och hur mycket kardanen är vinklad, bilen höjd, kan man behöva snitta ut en skåra för främre kardanen.

4F2FA84E-37F4-4B1D-A5B0-5F5ED332E03C.thumb.jpeg.6af96653743c4a7880ee5d32cd8f3b72.jpeg


Jag har sedan fått hjälp att bygga på den plåten ytterligare för att på så sätt även få ett skydd under automatlådan.

911BE134-66F2-453C-8D82-9556EF03CFC8.thumb.jpeg.e2087f8ea9c18d4eaf406072547ae86e.jpeg 
 

Nackdelen med denna lösning är att plåten måste skäras av vid byte av olja och filter i automatlådan. 😛

 

Edited by Lars 9k
  • Like 2
  • Thanks 1
  • Thumb up 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Upptäckte direkt efter att DRL-ljusen kom på plats att de störde ut radion, mer EMC problem, jäkla skitkvalitet på elektroniken!!!😡

Snabb sökning på EMC-filter gav träff på Biltema.

B6BBC37E-875E-442E-9EC3-40FCCBF07D39.thumb.png.7dd662db6519018e8b6707f6ba6df6b3.png

 

Då jag har ganska nära dit och ville fixa det under denna veckan så fick det bli till att testa.

Två filter inköptes.

645CC9D1-6FB2-4FAE-81C7-0DEEE2BD8E2A.thumb.jpeg.939c2b612c9954ed0a6dff41095b2522.jpeg

 

Lamporna fick av och kablarna som jag så nogsamt lödat ihop fick klippas isär.

F8921753-0FBF-4E1A-B501-9EE9D25212DB.thumb.jpeg.36d65cff00c8835464ef2312f6890bdb.jpeg

 

Isoleringen och tätningen efter nya lödningar blev en kombination av limmande krympslang och vulktejp.

BDCE7BBE-AD93-4A87-9387-B19019FC110F.thumb.jpeg.35954a84c94d7980aa7596b098c59188.jpeg

 

Filterna var större än vad jag trodde men de fick stuvas in innanför kofångaren efter att krympslangen åkt på.


90C4C244-B1EE-4987-A328-318A11002141.thumb.jpeg.6ecc92fb5711c0cf10112f787ffa1ff4.jpeg


Till det viktigaste då.... fungerade de?

Svaret efter en snabb test är JA!

Innan montering fick jag inte in mer än en kanal på radion när lamporna lös och den var dessutom nästan bara brus.

Efter montering kunde jag inte förnimma något som helst brus när jag slog på lamporna! 😃

EDIT: efter att ha kört där det normalt är dålig mottagning kunde jag konstatera ett visst bruspåslag när jag slog på LED-lamporna.

Filterna tar alltså inte bort all störning men kanske 95%.

Tillräckligt bra för mig just nu, möjligt att dyrare filter klarat mer, men bäst hade ju så klart varit om LED-lamporna inte hade stört från början.

 

Edited by Lars 9k
  • Like 5
  • Thumb up 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idag åkte främre kardanen på igen. Den har varit iväg och fått dubbelknuten samt alla kors fixade.

4A5FFC58-D8FA-49E8-BB7E-D728F886C3A0.thumb.jpeg.4135c1aba3e1ed9365abb5d02743fac2.jpeg

Har haft lite vibrationer men främst missljud i form av kvitter under en längre tid ifrån den.

Tyckte det kunde vara bra att fixa till den innan veckans tur som lär bjuda på minst 200mil.

 

  • Like 6
  • Thumb up 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyvärr blev resultatet så där!

Under sportlovsturen kunde vi konstatera att kvittret var borta men kraftiga vibrationer i lite högre hastighet(+80km/h).

När vi kom ner till släktingarna i Lindesberg blev det lite verkstadstid.

Efter kontroll att allt var rätt monterat, inte minst att jag hade fått ner knutkorsens hattar innanför öronen, beslutade jag mig för att plocka av kardanen och testa igen att köra hem utan främre  kardan.

Fram sitter det rätt.


Glapp i splinsen men inte mer än tidigare.
 


Bak sitter allt också rätt.

 

Och enligt vad jag vet så är kardanen rätt linjerad i splinsen, dvs korsen ligger i rätt linje över splinsen.

E8F3A010-F525-472B-BE52-89D2DB7EB0CE.jpeg

Fortsättning lär komma....

Edited by Lars 9k
  • Like 5
  • Thumb up 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denna helg blev det åter möjlighet att fixa lite i garaget.

Avseende vibrationerna i drivlinan kunde vi konstatera lite olika detaljer när vi körde hem från Lindesberg.

- det var betydligt mindre vibrationer med främre kardanen av.

- dock uppstod det ibland vibrationer från bak, när drivlinan gick obelastad eller med lätt motorbroms.

- på sportlovsresan gick Jeepen med ganska lätt last och var lite högre i fjädringen än annars. 

Kopplat till att vibrationerna fram tidigare minskade med belastning (4wd inkopplad) funderar jag på om det kan vara för stora vinklar i drivlinan även om det enligt ”de som vet” inte skall vara några problem med min höjning på en ZJ.
 

Jag har lite ytterligare kontroller som skall göras framöver och även justering av bakaxeln vinkel är planerad, men det får ske lite längre fram. Troligen kommer även en annan åtgärd framöver.

Det som däremot blev gjort var reparation av främre diffspärren som också slutade fungera under vinterkörningen.

Liggande i garaget hittade jag ganska fort felet.

Slangen som styr spärren hade kommit för nära avgasröret, blivit varm och punkerat.

4549F3C9-B55F-4F71-93B3-BC40E9DF9987.thumb.jpeg.10f903c3af1537dd7b0cb0a37e40142d.jpeg

39D4BC63-BD84-4B49-B96D-370B3765E050.thumb.jpeg.315bf13fffee74a437acb43bcce1c649.jpeg

 

Eventuellt hade den vridit sig när vi körde av vägen och när vi sedan körde l lössnö/skare  har snön pressat slangen bakåt mot avgasröret.

Avgasröret syns någon dm bakom slangen.

707DA6A5-5F41-4239-BCCD-1DE9C8841FD8.thumb.jpeg.b0f5af6dda816cdff05acd286291d077.jpeg

 

Vid montering av spärr och kompressor lades en slinga av slangen ”i reserv” så nu behövde jag bara mata fram slacket ner till axeln och kapa av den skadade delen när jag lossat slangen från axeln, trodde jag.

D3B23099-C7A1-41BF-B92A-5302CE9FEA15.thumb.jpeg.4d64b307b18141f104178ce2343e2a92.jpeg

AB01B522-F36E-4EAE-B80D-315B79AFC91E.thumb.jpeg.652f4e0dcc4432a685fdcb97c89930cc.jpeg

 

Dock visade det sig kräva lite mer jobb, då slangen vidgats när den blivit varm, vilket medförde att det var omöjligt att trä över mässingskragen på slangen.

Jag fick liggande under bilen slippa ner slangen med smärjelduk tills det gick att trä över kragen.

6B03D5F5-EAA4-4E4B-A68E-D5A85B83A404.thumb.jpeg.3bb9f59dfbb691487408d87188f4c1f7.jpeg
 

Efter att blåst rent slangen med hjälp av Hanna kunde den sedan återmonteras och tätprovas med utmärkt resultat.

Jag passade även på att ändra infästningen till styrdämparen då den slått i sumpen på motorn vid max infjädring, inte helt nyttigt!!

90174F31-575E-4888-96AB-B94E96CFA5EA.thumb.jpeg.231e8c32c9334ca3c0ec81291584b03a.jpeg

 

Fästet vänt, vilket bör fungera bättre.

D26F1EE5-71FE-4686-8950-FE61641C60BE.thumb.jpeg.7636217786ea5eb2d66e39ea9014100c.jpeg

 

Edited by Lars 9k
  • Like 6
  • Thumb up 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lördagsmys, både OverlandingVolvon och Jeepen tvättade.

Gäller ju att passa på när solen sken och det var över 10 grader varmt!

899BA325-4FEF-45A1-90EF-51015264337C.thumb.jpeg.5a608eac48d5ebf34531450454a31c99.jpeg
 

Har även under veckan jobbat lite med vibrationerna, med främre kardanen demonterad vinklade vi upp bakaxeln så att bakre kardanen linjerade med yoken.

6088FBA5-DDBE-4A52-8CBD-2382B758D8F7.thumb.jpeg.9e08d8bd3883c90ed265d0c0aa5f44b2.jpeg
 

Vinklade axeln ca 10* och det eliminerade det mesta av vibrationerna bakifrån som tidigare uppstod vid på och avslag av gas/belastning.

Fram finns det fortfarande en del att jobba med, men för närvarande är den kardanen åter monterad.

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lite fortsättning på vårmyset, ena sidan maskerad för uppfräschning av tröskel och sidosteg.

77C66DA7-F5CF-4207-9535-B773642C4514.thumb.jpeg.0467648ad349df1aede022393e20d6c8.jpeg


Någon timme med slipning och maskering och sen tar det 5min att spruta på body. 
 

Lite före och efter bilder, det här är ju rena rama bilskojarfixet men fullt tillräckligt på Jeepen.

Första sidan klar. Sprayad tre gånger.

05D97A00-F716-40D9-A732-6A67D2F112E0.thumb.jpeg.28eff6d9b80972cbc729209ce14e33b8.jpeg
 


Andra sidan var inte snyggare när jag började.

3D6BF1C7-6A15-4090-8556-29419842FD73.thumb.jpeg.a346a6c4b1c66058b813982e4cf760d0.jpeg



Undersidan har tagit i en hel del, kanske sitter de lite lågt?! ;)

D0864890-87D0-4C12-8034-0D12971D31EB.jpeg
 

 

Men de gör sitt jobb, skyddar dörrsidorna och är kanon att kliva på.

8E503402-CDB5-4CB7-B5C1-DFB93395609E.jpeg
 

Inte så snyggt, men ingen genomrostningsrisk de närmaste tio åren.

9898DCB6-C429-4505-9EB8-BB68FD7179F7.jpeg

 


Där det var som värst fick jag ta lite med filen innan jag slipade.

0A821568-0A53-4253-A799-5A93B97A56FE.thumb.jpeg.58a4e8b10e40cd45f285b36bf25ed9e5.jpeg
 

 

Efter några lager body ser det mycket trevligare ut!

6E25BD5A-BF32-4AD9-B15C-50DAA62FEBC7.jpeg

 

Inget proffsjobb men duger bra.

9DE023D6-391F-4D3E-823D-ACA2D6491C0D.jpeg

 

B52DBBEB-04A9-4A44-8915-B4CDFF202D91.jpeg
 

Sannolikt blir de repade igen redan nästa helg! 😂

 

Edited by Lars 9k
  • Like 10
  • Thumb up 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 10/13/2018 at 12:52 AM, Lars 9k said:

Var för någon vecka sen och hämtade ett blivande projekt hemma hos @Per Pettersson. Fast det får vänta tills våren innan det jobbas vidare med detta.

DD454270-D6DD-45C4-A9FD-DADEA7F4A45E.thumb.jpeg.6b3ce636fdd7cf498f5f517578a2f1aa.jpeg

 

 

Senaste tiden har det jobbats med att slutföra ett projekt som startade oktober 2018 efter att @Per Pettersson sålt sin WK2.

Hans takplattform blev ju då ”över” och hamnade hemma hos mig.

Då det inte fanns  några fästen för ZJ hos Frontrunner var planen att bygga egna i Görans garage.

När mitt gamla takräcke demonterats och vi jämförde profilen mellan fästena konstaterade vi att takformen på Grand Cherokee inte förändrats på 21 år!

EACC8AE2-7524-41ED-95DF-9F33495C0661.thumb.jpeg.685c5e313b3a6d5780648d7760fc4daf.jpeg

 

Det enda som behövde göras för att kunna fästa det på samma sätt som mitt gamla, var att kapa bort vinklarna som skruvats ner i taket på Pers Jeep.

50562F1D-CEC1-40B2-80A3-20B08691AAD6.thumb.jpeg.4e8d69570179ab7dc983edf1a2b04102.jpeg


Hanna bistod med grundmålning där vi kapat.

80658242-A4B6-44A6-B0DB-9EE00A7D345A.thumb.jpeg.7755d2e4dce4b686f61d273562214c5d.jpeg
 

Sen blev det body på hela fästena.

EC13383C-5775-4DF6-8841-D8376FD59E1B.thumb.jpeg.495d7027e99a5d7ac0de56fc03ad3e1b.jpeg


Smidigt med travers när man skall justera in rätt läge. 

BE546E8A-E3AD-4592-8C6D-A7E4C04727B7.thumb.jpeg.f44f96aa9c04a98e704fe3369a33c55b.jpeg

 

4F7064F3-4145-4714-8E29-618B6354F14E.thumb.jpeg.fc9a96b8da2933b921db1aea4b1fec71.jpeg

 

Ett av målen med den nya plattformen var att den skulle bli lägre än det gamla takräcket för att jag skulle slippa tömma luftbälgarna varje gång Jeepen skulle in i garaget. 
Det blev den INTE!! Plattformen satt förvisso mycket närmare biltaket i mitten men den raka plattformen på det välvda biltaket medförde att den blev högre i fram- respektive bakkant och fastnade i porten!  😡

CB4996B5-1DEA-4E77-8CE1-A865626BDB55.thumb.jpeg.05fea7461cae0fb8d8a5cbc6f9ea2a16.jpeg


Plattformen är ju betydligt bredare och längre än mitt gamla takräcke, vilket är både bra och dåligt. 
Bra då det förhoppningsvis medger plats för reservdunk och en liten låda under turerna.

Dåligt då den riskerar haka fast vid terrängkörning samt den i mitt tycke är fulare och klumpigare än det gamla takräcket.

746E24A0-CF2A-4404-B0C1-B6C3D25357CE.thumb.jpeg.db4e9974920a9f122e37198116653e6f.jpeg

 

FE39198F-A869-4CB0-B2CD-AB56722C253D.thumb.jpeg.b55c8fc8f2c78bbaa5f41ad9365cebf8.jpeg

 

3C0E6AAD-86D3-4CAA-A918-0F898ACDD60F.thumb.jpeg.271feb8c03a32534f634d423efe6b512.jpeg

 

Efter att i kväll vänt på själva plattformen så att sargen som löper runt om, sticker neråt istället för uppåt, går nu Jeepen precis att få in i garaget.

Jag och @Hanna har bestämt oss för att ge plattformen en chans, så framöver skall lampor och all annan utrustning anpassas mot plattformen. Bland annat måste det byggas nya fästen för taktältet.

Fortsättning lär följa....

  • Like 8
  • Thumb up 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Under helgen införskaffades det  lampor till taket.

Då jag vill ha dem under plattformen fick det bli ett gäng liknande de som jag en gång i tiden hade som backljus under kofångaren, det var länge sedan!!

Då de gamla helt saknade silverfärg på ”reflektorerna” fick det bli nya.

image.thumb.jpg.8f53ff2d1ff3c833fa95484dddd6d14a.jpg

 

Modellen finns ju hos de flesta leverantörer men jag har fått för mig att Swedol levererar prisvärda produkter, tiden får utvisa om de håller bättre.

63634531-B82A-4517-AE0D-43E190383F25.thumb.png.0232da283f12d757d00b90a26c8a892e.png
 

För att montera lamporna  i plattformens spår slipade jag ner muttrar och förde in i spåren.

EE12DA81-6B10-4168-AC47-6B229821418F.thumb.jpeg.96260674bd147ad746f4c2d9cff6cebb.jpeg

 

Lite längre skruvar, muttrar och några brickor skapade sedan justerbara fästen under Frontrunner plattformen.

ACB5FA70-CA54-45D4-95FF-33270A1ABC04.thumb.jpeg.7ced3016bcb9bf4f1b9184dbdad3706f.jpeg

 

Placeringen blev snarlik den jag hade på gamla taktäcket.

Snett framåt i fronten.

59313D41-467F-4F1F-AEB8-26BF58C88381.thumb.jpeg.07209357ef80fbe9d054457aba4bb671.jpeg


Ytterligare ett snett framåt monterat längre bak.

image.thumb.jpg.17bb11076271f70cee53c69dfd288f5f.jpg

 

Och så två bakåt varav ett kopplat till backljuset och det andra styrt som arbetsljus.

69B70217-39B4-435D-8821-A1505330B111.thumb.jpeg.800a7630219de6da1a568d8c94c80b4c.jpeg 
 

Nu återstår bara  den ”lilla” detaljen att koppla in dem och få till kopplingslådor. ;)

 

 

  • Like 6
  • Thumb up 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

LED-rampen som jag tidigare hade på det gamla takräcket monterades under helgen.

Jag monterade den med hjälp av Frontrunner extraljusfäste som jag fick med plattformen när jag köpte den av @Per Pettersson.

I min strävan att hålla nere höjden monterade jag den först framåt vilket inte blev så bra.

441EA6E0-806A-452E-A34D-B9AD47439A02.thumb.jpeg.d98b637414d6aa5726ebd281f3aae7ca.jpeg

 
Dels blev det i mitt tycke inte speciellt snyggt och framförallt bländade spilljuset  neråt ganska mycket. Både i form av blänk i huven men även av ljus ner på instrumentbrädan. 

@Hanna konstaterade dock att det var lite marginal kvar i framkant mellan rampen och garageporten, därför testade jag att vinkla upp rampen vilket gjorde att den kom längre bakåt och bakom takkanten.

C2B74078-3C9C-4DB6-8E78-FA2E1B088292.thumb.jpeg.1f71659022b3ac193d79ea049d9dfc9d.jpeg


Denna montering fick plats under porten och blev betydligt bättre avseende bländning.

Dessutom tyckte jag även att  det blev lite snyggare. 
 

14E7AE70-04A2-476E-A007-10168904EC50.thumb.jpeg.4053e145123964fb15ca3115a0d81b36.jpeg

 

Två korta 40W ramper är beställda. De skall monteras på ömse sida om den större och vinklas ut för att lysa upp vid sidan om vägen för att bättre se vilt.

Ikväll blev även de små LED-lamporna provisoriskt inkopplade, en som backljus och övriga som arbets- och offroad-belysning.

Framöver skall den här radiostyrda reläboxen för individuell styrning av dem också monteras.

CE2A36EB-C377-4E57-A671-AF4FC6BEF4FB.thumb.jpeg.1cfa378922074d5cd0d5904720af8b4d.jpeg

 

Edited by Lars 9k
  • Like 7
  • Thumb up 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kvällens projekt var ett trilskande  c-lås i bagageluckan.

Det har inte fungerat sista tiden, ett riktigt i-landsproblem.

Efter resultatlöst vickande på kablarna vid gångjärnen medan Hanna tryckte på knappen fick klädseln åka av.

2A000A71-4CED-4F4D-9E2F-B6ECEECCAF2D.thumb.jpeg.c822e0f80e9296c441f2d6297076de05.jpeg

 

Lite lirkande på anslutningen på motorn gav genast resultat i form av ett efterlängtat surr.

219A3B8D-3F2E-40F5-A19F-42FA81EBD7DB.thumb.jpeg.a70224399cabdaf4c03392e6284c3a45.jpeg

 

Då motorn satt innanför mellanplåten i luckan fick jag plocka loss motorn för att kunna smörja kontakten med kontaktspray.

Därefter var det bara att montera tillbaka allting och sen njuta av klicket i låset vid manövrering av c-låset!

 

  • Like 5
  • Thumb up 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dagens kvalitetstid i garaget, eller rättare sagt utanför garaget, hade som syfte att byta ut en utsliten bussning till panhardstaget.
 

Det var lite bökigt att få ut de gamla bussningshalvorna, men när de väl var ur gick det ganska lätt att trycka i de nya för hand.

CEE931E9-D894-4F90-AEA1-DC6E1A790E0B.thumb.jpeg.35c8fce2d37421dee6c17bc8953783ca.jpeg

 

Lite fett och en lätt putsning av hålet, gjorde det lite lättare att få in dem.

6E77B134-C1A0-439F-9147-F82D182B8299.thumb.jpeg.7db0a7e2e11be4e891548ae2f02b33b8.jpeg

 

Det var dock lite besvärligare att  få staget på plats igen.

Fästet på axeln var ganska ”modifierat” efter otaliga närkontakter med mer eller mindre elaka stenar och stubbar!

Men med hjälp av domkraften och handslägga kröp den till sist åter upp i fästet.

AB002ED0-C566-4931-ABBB-50F5179758DA.thumb.jpeg.4ac7e57aca70ab64df345b381ea54920.jpeg

EC8AB4D0-2F69-4B9C-A8B2-5B2315810F3A.thumb.jpeg.75f1fe538b5a15aaa726f9dfdc506f39.jpeg

CF0ADE2B-20F9-40E2-A404-DFF4156AC1D1.thumb.jpeg.75442cc58a31c10c11d88c7abdc9e819.jpeg

 

Självklart hade dock mina övertalningar med milt våld gjort att axeln flyttat sig i sida gentemot karrossen! 😡

Men med hjälp av vinschen och en perfekt parkerad Golf kunde jag dra över karossen tillräcklig mycket för att få in skruven i fästet.

D63B8C4F-F696-473A-8E20-CC54F7B56967.thumb.jpeg.0a244348057c706b62c5dd6aab25fbfc.jpeg 
 

Skönt att slippa klonket från den glappande bussningen vid varje styrutslag som vi haft senaste tiden.

 

Edited by Lars 9k
  • Like 5
  • Thumb up 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...