Jump to content
Lars 9k

Lars Jeep Grand Cherokee ZJ Overlander(wannabee)

Recommended Posts

När jag beskrev för @Nattblakka hur man med en extra plåt undviker att haka fast i växelådsbalken upptäckte jag att jag inte hade beskrivit det här i tråden så därför kommer det nu.

Växelådsbalken sitter ganska illa monterad på ZJ. Har man skyddet för fördelningslådan monterat så blir baksidan ganska ok, även om jag lyckats vinscha av hela skyddet vid ett tillfälle. 🙄

Framifrån sticker balken ner under ”ramen” och bildar en kant som lätt hakar fast i stenar eller stubbar.

Förutom att man fastnar tar då även balken stryk och man riskerar att kröka den eller slita loss den ur infästningen i ramen.

Jag fick tidigt tipps om att svetsa på en bit plåt i balkens framsida som sedan lutade upp mot ramen.

Beroende på hur lång man gör plåten och hur mycket kardanen är vinklad, bilen höjd, kan man behöva snitta ut en skåra för främre kardanen.

4F2FA84E-37F4-4B1D-A5B0-5F5ED332E03C.thumb.jpeg.6af96653743c4a7880ee5d32cd8f3b72.jpeg


Jag har sedan fått hjälp att bygga på den plåten ytterligare för att på så sätt även få ett skydd under automatlådan.

911BE134-66F2-453C-8D82-9556EF03CFC8.thumb.jpeg.e2087f8ea9c18d4eaf406072547ae86e.jpeg 
 

Nackdelen med denna lösning är att plåten måste skäras av vid byte av olja och filter i automatlådan. 😛

 

Edited by Lars 9k
  • Like 2
  • Thanks 1
  • Thumb up 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Upptäckte direkt efter att DRL-ljusen kom på plats att de störde ut radion, mer EMC problem, jäkla skitkvalitet på elektroniken!!!😡

Snabb sökning på EMC-filter gav träff på Biltema.

B6BBC37E-875E-442E-9EC3-40FCCBF07D39.thumb.png.7dd662db6519018e8b6707f6ba6df6b3.png

 

Då jag har ganska nära dit och ville fixa det under denna veckan så fick det bli till att testa.

Två filter inköptes.

645CC9D1-6FB2-4FAE-81C7-0DEEE2BD8E2A.thumb.jpeg.939c2b612c9954ed0a6dff41095b2522.jpeg

 

Lamporna fick av och kablarna som jag så nogsamt lödat ihop fick klippas isär.

F8921753-0FBF-4E1A-B501-9EE9D25212DB.thumb.jpeg.36d65cff00c8835464ef2312f6890bdb.jpeg

 

Isoleringen och tätningen efter nya lödningar blev en kombination av limmande krympslang och vulktejp.

BDCE7BBE-AD93-4A87-9387-B19019FC110F.thumb.jpeg.35954a84c94d7980aa7596b098c59188.jpeg

 

Filterna var större än vad jag trodde men de fick stuvas in innanför kofångaren efter att krympslangen åkt på.


90C4C244-B1EE-4987-A328-318A11002141.thumb.jpeg.6ecc92fb5711c0cf10112f787ffa1ff4.jpeg


Till det viktigaste då.... fungerade de?

Svaret efter en snabb test är JA!

Innan montering fick jag inte in mer än en kanal på radion när lamporna lös och den var dessutom nästan bara brus.

Efter montering kunde jag inte förnimma något som helst brus när jag slog på lamporna! 😃

EDIT: efter att ha kört där det normalt är dålig mottagning kunde jag konstatera ett visst bruspåslag när jag slog på LED-lamporna.

Filterna tar alltså inte bort all störning men kanske 95%.

Tillräckligt bra för mig just nu, möjligt att dyrare filter klarat mer, men bäst hade ju så klart varit om LED-lamporna inte hade stört från början.

 

Edited by Lars 9k
  • Like 4
  • Thumb up 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idag åkte främre kardanen på igen. Den har varit iväg och fått dubbelknuten samt alla kors fixade.

4A5FFC58-D8FA-49E8-BB7E-D728F886C3A0.thumb.jpeg.4135c1aba3e1ed9365abb5d02743fac2.jpeg

Har haft lite vibrationer men främst missljud i form av kvitter under en längre tid ifrån den.

Tyckte det kunde vara bra att fixa till den innan veckans tur som lär bjuda på minst 200mil.

 

  • Like 5
  • Thumb up 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyvärr blev resultatet så där!

Kvittret borta men kraftiga vibrationer i lite högre hastighet(+80km/h)

Efter kontroll att allt var rätt monterat, inte minst att jag hade fått ner knutkorsens hattar innanför öronen, beslutade jag mig för att plocka av kardanen och testa igen att köra utan.

Fram sitter det rätt.


Glapp i splinsen men inte mer än tidigare.
 


Bak sitter allt också rätt.

 

Och enligt vad jag vet så är kardanen rätt linjerad i splinsen, dvs korsen ligger i rätt linje över splinsen.

E8F3A010-F525-472B-BE52-89D2DB7EB0CE.jpeg

Fortsättning lär komma....

Edited by Lars 9k
  • Like 3
  • Thumb up 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...