Jump to content

Lars Jeep Grand Cherokee ZJ Overlander(wannabee)


Lars 9k
 Share

Recommended Posts

  • Premium Member

Montera Sahara snorkel på ZJ

Efter vårt bad med Jeepen i somras då det var oerhört nära en kallsup för motorn beställde jag en snorkel.

 https://www.sbvab.se/shop/product/snorkel-40l-52l-59l-vanster-monterad?tm=&sm=jeep/grand-cherzj-1993-98/snorkel

Det ingick tyvärr ingen monteringsanvisning, dock några borrmallar i papp, men det mesta gav sig efterhand.
D7D2AA08-D6B6-4A87-99BF-4DF3DDCADB31.thumb.jpeg.966d7eb34d9f650204f451471f458ca5.jpeg
 

 

Först blev vi lite tveksamma då den kolliderade med skärmbreddaren men med viss tvekan beslöt vi oss för att ”justera” breddaren.

Steg ett blev att demontera breddare, innerskärm, luftburk och motorstyrenheten innan vi började borra för snorkeln efter mallen.

844511CD-02CF-4CCF-A0ED-654DAFCB7B9C.thumb.jpeg.87930433e932c659916e28daac666984.jpeg

 


Vid första försöket att montera snorkeln visade det sig att markeringarna på mallen satt för lågt så vi fick fila och skära upp alla hål för att kunna montera snorkeln tillräckligt högt för att den skulle passa mot skärmens veck.

8037F8F8-A3D6-4328-9AAA-1422515A83AE.thumb.jpeg.fbc8b80a58c3b1c5075d31858dbc20d6.jpeg
 

627B42DA-6985-4467-87C5-A6F79BD7D50E.thumb.jpeg.39ea19e54dfa1346fad803447ecebd4f.jpeg
 


Det visade sig även att fästet för A-stolpen var omöjligt att montera i de förborrade hålen. Hålen hamnade för långt ut mot dörröppningen så det blev till att borra nya hål i fästet.

B5FE0179-4FF5-4C8E-9413-2BD78D3213C2.thumb.jpeg.1b364680058962aa3e363a42af6f81b1.jpeg


 

När vi sen borrade i de nya hålen så fungerade det bättre. Hål i A-spolpen.

56D0630A-AB74-4111-9F8F-491AF45086B8.thumb.jpeg.70e937647fb6fdc143c065b5bb16b590.jpeg
 

 

Fästet nitat med kortare popnitar än de som följde med då de medföljande bottnade mot förstärkningen som låg inne i stolpen.

0BACD176-9253-4223-A250-2DE91BCB7E3B.thumb.jpeg.7ad1553ec703ed4a7e5c5b35eb502a97.jpeg
 


Nästa steg blev att skära ut hål i luftburken för det nya luftintaget från snorkeln.

Även till det medföljde en mall och den stämde bättre.

638D49F6-1CCF-4533-BE07-9D3087769540.thumb.jpeg.efed57c206c5492d71503f1d4508fead.jpeg

 


Nästa steg blev att plugga originalintaget i luftburken och täta det.

Det följde med en plåtbit att nita fast över hålet. Vi la en sträng tätmassa på den innan vi popnitade fast den och sedan la vi tätmassa runt hela skarven när den var nitad.

4A3B84C6-1145-4087-876C-0CCED8A997E2.thumb.jpeg.d477ce2ce6d508d7f026f0c569cb6676.jpeg
 

 

På samma sätt gjorde vi med den nya anslutningen.

DE86D9E9-5AAA-49BB-B098-A0142C75A284.thumb.jpeg.d0e582559ea4171d44f126e34dff97ca.jpeg
 

 

Vi valde att plugga ett av de två dräneringshålen i botten av luftburken. En avvägning avseende risken att inkommande vatten blir stående i botten av burken gentemot hur mycket som kan komma in genom hålen om man väl hamnar djupt och blir stående i vattnet. Rätt eller fel, det får framtiden utvisa.

DA33D80C-A52D-4B1C-B23F-5A729EB2430A.thumb.jpeg.06ac35d4b87c276a67d72d837e5701c2.jpeg

 

 

Sen blev det hålsåg igen för att ta hål för mellanröret in i motorutrymmet. Mellanröret var väldigt bra format och hamnade verkligen högt upp och ur vägen i hjulhuset. Så högt att vi sedan även kunde återmontera innerskärmen.

08475593-31FC-4932-A532-0DB658D2F669.thumb.jpeg.d84471acee81f39d9fecd0cd24b746ad.jpeg


 

Dock visade det sig bli trångt mellan luftburkens nya anslutning och mellanröret.

Så trångt att vi fick skära av lite i nederkant på anslutningen samt lägga en extra mutter på det ena fästet på luftburken för att få rör och anslutning på samma höjd.

EF2A1A2B-638D-4526-8B2E-D070E30A6D9C.thumb.jpeg.4ddde7f4aa7ce1ca8579c95ef445907d.jpeg
 


Färg i hålen innan montering skall förhoppningsvis hålla borta rosten en liten stund åtminstone.

DDF99F21-0CB2-4B22-AE59-AF12BCD9BEF4.thumb.jpeg.4c71d04ef3f839e0be87b4bd26d0c0c0.jpeg



Med vaselin på den medföljande gummislangen kunde den efter lite lirkande komma på plats och slangklämmorna spännas. Vi la på silikon mellan snorkeln och mellanröret för tätning innan de sammanfogades.

 

Det krävdes även att motorstyrenheten flyttades en liten bit då slangen hamnade i vägen för dess ursprungliga fästhål. 

EA13FCAA-1F73-4D07-B73A-B242BA9F50BF.thumb.jpeg.3d5d6516041deaa39bf65d50e5feeb27.jpeg


 

Med snorkeln på plats skar sedan Göran försiktigt bort material från skärmbreddaren tills den passade upp mot snorkeln.
99344145-449C-4B9A-A6E0-2AF06B767258.thumb.jpeg.51f6c8231d3b42c063c6f38ea8778a33.jpeg
 


Färdigt resultat med tätmassa applicerad mellan skärmbreddaren och snorkeln. 

4C3A7A2A-6151-44FA-99E0-B0F078BFD897.thumb.jpeg.41ade02dbc324ffc4903e9b0c61be13c.jpeg


 

Det tog oss två kvällars jobb att få snorkeln på plats och vi blev klart nöjda med resultatet. Snorkeln är av riktigt bra kvalitet, men det hade känts bättre om det medföljt en arbetsbeskrivning.

Förutom precisionen i borrmallen och fäster för A-stolpen var passformen bra. Tidigare såldes Sahara snorklarna av ARB men nu verkar det vara en Polsk firma som tagit över märket.

  • Like 5
  • Thumb up 6
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Jo så är det ju, sen blev det lite extra stök med att den ”kolliderade” med skärmbreddaren.

Utformningen av mellanröret har krävt mycket jobb och marginalerna över lag är nästan obefintliga, det är exempelvis 1mm mellan själva snorkeln och dörren när den öppnas.

Därför tyckte vi det var märkligt med missen på fästet för A-stolpen!

Möjligt att just den utformningen skiljer efter årsmodellskiftet 95/96, en del annat ändrades då.(Det får jag kolla upp)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • Premium Member

Har inte planerat att ha den liggande i dagar på taket, så mycket mer än fotbad tror jag inte att vi riskerar.

Det finns ett antal stora fördelar, rent av förutsättningar, som gör att den får stå kölrätt.

Dessutom fungerade det alldeles utmärkt under de år jag körde omkring med den här, visserligen inte på, men efter, bilen.

25099B1F-811F-4E39-8DEC-BF4ABD36B6B6.jpeg.a9a5a570b1dcb605c421183173e8a00b.jpeg

 

Fick förresten en trevlig tur i den här skönheten.

Hur cool är inte den!?

651C0D5A-B4CF-47AA-AF51-5587CBDA2A4A.thumb.jpeg.2c62959213af38e4009f3353abea90a6.jpeg

 

  • Like 3
  • OMG 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Premium Member

Förbereder för vinterdäcken.

1B9B291C-C175-434F-BE16-114477A19D16.thumb.jpeg.1faa3135715359abc10872b16b84664d.jpeg

 

Vi gjorde detta i fjol för bakaxeln men nu måste ju även framaxelns hjul och spacers anpassas för frihjulsnav.

Kräver lite större centrumhål så jag borrar upp inniftån med en 70mm hålsåg.

Då styrningen på spacern är 72mm får jag även såga lite runt om innan det går att knacka av centrumet.

493CB8A6-ADB3-4E6D-AF04-47157F438D56.thumb.jpeg.6928dcf66772ef287a680604b500b81b.jpeg

 

 

Återstår de kvarvarande fälgarna.

7C031078-6F6E-43BF-B392-668B37383D37.thumb.jpeg.1ef44262629a977bae1999f684ddbb09.jpeg
 

 

En färdig uppsättning till framaxeln och till det en passande öl!

91EE1219-CA7E-4CB5-AD27-48020B22F134.thumb.jpeg.119f254a850cb80ca53a310960096cee.jpeg

  • Like 3
  • Thumb up 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • Premium Member

Idag bytte jag den andra av mina LED lampor i kofångaren.

2A58629C-3114-4736-96EB-664D72C66C13.thumb.jpeg.ba2776d7d176a630a6e97ed0e991e70e.jpeg


 

Snacka om Kina-kvalitet. Det är mindre än ett år sedan de monterades och i somras gav det första upp och nu var det nästas tur! 😡

Visserligen ganska snabbt gjort, bara att skruva loss och sen löda loss kablarna.

F0508C47-B0D8-4462-9DA3-0EC285A32ADA.thumb.jpeg.c7cdf26a12f7412c4f166a0cf720e7d4.jpeg

 

 

På med ny krympslang och lite extra skyddande eltejp när den nya var fastlödad igen.

65B38B9C-C1B3-4D3C-ADBD-A28820BFCEF5.thumb.jpeg.44ea061dc954267683b8eb9bba65f9ff.jpeg

 

 

Dock var detta den sista av de fyra jag köpte så nu måste jag hitta nya ”likadana” men gärna av lite bättre kvalitet.

Hmmm .... får bli lite efterforskningar tror jag!
 

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • Premium Member

Denna helgen blev kanothållaren klar och provad.

Hållaren sitter fast med likadana snabbfästen som vi har på taktältet.

Det innebär att hållaren är lätt att ta av och på, både på Jeepen och släpet.

Första monteringen, här fuskade vi och använde traversen.

68C9C0E9-07D8-4FB8-9D3E-2435CBE3DD8C.thumb.jpeg.908233e4b32cc42e10df61d0414a3bcc.jpeg

 

 

Första ”resan” hem gick bra.

2C882323-3EA2-4080-BB3E-307D37D74A9D.thumb.jpeg.0103f3b8ec5be2ba4084316e644d5099.jpeg
 

 

För säkerhets skull säkrade vi kanoten med två remmar också.

75D0F55D-6296-48E1-80E1-8AAFFE64C64E.thumb.jpeg.1a32a0a0226722528cc5367459d16bb5.jpeg

 

08E03AC7-6222-4118-9F9F-83FE6CD07EC2.thumb.jpeg.b7aee3aaf8312d6e4a23dc2165787116.jpeg
 

 

Fram är stolparna stumma, kanoten förs fram till det tar stopp och sen fixeras den av en överliggare.

(Skadan är när tidigare ägare spänt för hårt med spännband.)

E60E3BB0-4B25-4BD9-9B2A-F3B42CAC5C6A.thumb.jpeg.cf9968515e5f47bb7196bf1d6f92dee4.jpeg

 

Överliggaren viks lätt undan.

05E22397-13BA-4EF0-AD51-4F01413F1129.thumb.jpeg.31f590242d611f00b950cda98c08a0b0.jpeg



Bak sitter det en likadan överliggare men här är stolparna rörliga för att möjliggöra mitten på kanoten att komma förbi. 
84C0F454-86CE-4D02-AFE9-C38BF92312A4.thumb.jpeg.356fe9cbf60f95a69582d38a3396d9b0.jpeg


7908590D-5C22-46A3-8E19-10F85F7F23CE.thumb.jpeg.89f2b6fbc50f2d9f6091ff0cd57c2c8a.jpeg

 

 

Stolparnas rörelse är begränsad för att de skall hjälpa till att styra kanoten.

Hela hållaren är galvaniserad.

A24F17DB-9306-41DD-BEB1-77520A88071C.thumb.jpeg.ad1eac28d770d7ff912a9a1794f47c9b.jpeg


 


 

 


Bak rullar kanoten på en löprulle.

B64E2FD3-B7EB-4A71-B515-C7B87B8A4EE3.jpeg

 

Rullen vilar mot kanten på takplattformen.

F636F29C-A3EC-41CC-8ED4-F65FFCE16F2B.jpeg


 

Fram sitter en klyka som stäven vilar i.

502E2397-9C60-4E99-95E8-22EC344B4650.jpeg

 

Det här tror jag kan bli riktigt bra, lastningen gick ganska enkelt för två personer och kanoten ligger mycket bättre än när vi tidigare spände den med spännband på släpet.

42B4BE0D-C3EE-4CE8-91A9-A73338D39E8E.jpeg
 

  • Like 3
  • Thumb up 4
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
5 minuter sedan, Andreas said:

Riktigt fint bygge. Jag gillar kölrullen. Underlättar lastning mycket skulle jag tro.

Snyggt jobbat👍🏻

Ja vi tycker att det verkar fungera som vi tänkt.

Kölrullen och plastklykan fram gör att den glider ganska lätt på kölen.

Vi skall bara tänka på att inte stanna med en grop bakom Jeepen så kommer det att fungera kanon.

Har inte testat på släpet ännu men det bör inte vara några problem och kanoten skall gå fritt mot bilen. Det hade den inte gjort om den legat med stävarna neråt.

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Inför helgens kommande äventyr blev lite nödvändiga justeringar genomförda.

Stiften blev bytta förra helgen men en del återstod.

62CD9E05-C440-4099-AA0B-821BDDE49505.thumb.jpeg.182ecaac4f55d7b58dbd5e3cb08b197d.jpeg

 

 

I går blev två lätt glappande framhjulslager justerade (inga bilder), men nu har jag ett nytt passande verktyg för mina KM muttrar.

Sen en vecka har det dessutom skramlat om katalysatorn och Jeepen har ”gått tungt” vilket har föranlett (ännu) försiktigare körning än vanligt.

Den gamla katalysatorn kapades av.

1BE06CD4-87F9-4FF4-8509-CB8294AF82B2.thumb.jpeg.07bc9d4e8845e18f669e73adc9f1164a.jpeg
 

 

Imponerande godstjocklek.

E2CCCA69-8B41-439A-BDA3-BB956DC95E33.thumb.jpeg.50a9cb26e33cec82981b8abcf812d563.jpeg

 

 

Analysen avseende kass katalysator var riktig. Det gick att plocka ut delar av det keramiska innehållet och mer låg löst inuti.

C4D924F4-8813-4D4A-BF0F-70057BA9807B.thumb.jpeg.6f6c712ede5db45bac5ee7279d7e6aa9.jpeg

 


Med ny katalysator på plats andades Jeepen åter lite lättare,  nu återstår bara oljebyte imorgon för att åtminstone den skall vara redo för tur.

  • Thumb up 7
Link to comment
Share on other sites

17 timmar sedan, Lars 9k said:

Med ny katalysator på plats andades Jeepen åter lite lättare,  nu återstår bara oljebyte imorgon för att åtminstone den skall vara redo för tur.

Bra kämpat där!   Vore ju inte kul om bilen stoppade er resa...    ...och den får inte "andras tungt" nu när den skall orka med att släpa med all ved vi skall ha till helgens eldande!!  :-D  

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • Premium Member

Idag blev det bytt ett hjullager.

4ADFB2B6-4FC1-4069-A487-736DD6674F25.thumb.jpeg.f3d327f63ec113989897decddc95190e.jpeg

 

 

Jag konstaterade förra helgen att det malde i det högra bakhjulet. Inget direkt glapp men visst missljud.

Det var det inre hjullagret som var skadat, oklart varför  det gett upp.

Packboxen var hel och inget vatten eller grus i lagret men en tydlig ojämnhet i lagerbanan. 
 

Med stöd av Göran var det ganska kvickt gjort att pressa ut det gamla och montera ett nytt.

 

 

  • Like 2
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...