Jump to content

Lars Jeep Grand Cherokee ZJ Overlander(wannabee)


Lars 9k
 Share

Recommended Posts

  • Premium Member

Hemma färdigsvetsat, bara lite slutfinish på trösklarna.

Finlir i lackboxen….

E7A93A15-3EAD-4EA8-A8B8-5BEE3DF309C1.thumb.jpeg.de648910e25e3e40d9eef1fa3933a382.jpeg

 

584A3B2C-4A1C-43E7-9EC6-ED59F62C5EDF.thumb.jpeg.205fa120a890f2c2403ae3f6ef2b17bb.jpeg

 

 

Och det slutligga resultatet, nästan ingen skillnad mot innan vi började…..

8B20DDBA-5C0D-4F6D-8A2D-62924210A26A.thumb.jpeg.0b3d0001b8a97b47b4347aace787ffe9.jpeg

BF96FC10-32B4-4A68-9BD2-7769D9275147.thumb.jpeg.bad120fe25df43dc32047939fd9f69f2.jpeg

 

Vissa jobb är mindre tacksamma än andra, men det känns bra att veta att det är helt under skärmbreddarna.

  • Like 2
  • Thumb up 6
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Dagens fix blev att montera flaggfästet som Benjamin snickrade till samtidigt som han lagade skärmarna.

Nu var det färdigmålat.

6BCCF26B-0285-414C-9C2D-FA692C27A852.thumb.jpeg.be24a5c3183b0977c00f8c8410e2771c.jpeg


 

 

Ett slutet rör, fastsvetsat  på en platta med 8mm hål.

Fästet är tänkt att användas när inte aluminiumlådan med vinschprylar är med.

DF50F433-EF0E-4E42-8140-53FAE1A3B0A8.thumb.jpeg.276bf6d5d57093601a1b925591582f81.jpeg

 

 

3DE42DF8-B12F-4DB1-A9A4-E81A43E894F3.thumb.jpeg.3662b7b0b71e184c477c76d5c1e9be06.jpeg

  • Like 4
  • Thumb up 4
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Premium Member

Idag blev det lite fix.

Först balansering av hjul, klämvikter på insidan och lite udda, muttrar på utsidan.

Blev ganska ok, beadlock med M/T-däck är inte så tacksamma att balansera och Jack Wheeler är generellt inga höjdare.

image.thumb.jpg.1fdbf868a6a96cdb781ffef1f8fd9ce1.jpg


 

I samband med balanseringen upptäckte jag olja på insidan av ena bakhjulet.

Verkstaden som monterade ARB-spärren hade skadat packboxen till drivaxeln på ena sidan. Lätt gjort men….

Det fick bli till att byta packboxen och samtidigt justera framhjulslagerna då de glappade lite.

AV med hjul, frihjulsnav, bromsok och bromsskiva.80261006-A091-45B1-B241-1FAE8338B6BE.thumb.jpeg.4102fb23ab3d55ed98914e785e22d954.jpeg

 


Sen av med bromssköld inklusive handbroms och sen av med spindeln och ut med packboxen. 

9EAFEE36-1180-4898-A624-491E3D6C4BEB.thumb.jpeg.5b46742f22135f10f22df4f370b7cb58.jpeg


 

 

Sen var det bara att montera ihop allt igen.

 

  • Like 1
  • Thumb up 4
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

Grymt smart lösning att balansera med extra muttrar! Har du något annat utöver det? Alltså typ sand eller kulor? :) Tråkigt med packboxen, dock jäkligt gött när man haft isär allt o satt ihop för då vet man skicket på grejerna när en ska iväg på något! Aldrig fel att starta en resa o veta att lager osv. är justerat! 

 

Bra driv i dig, alltid ordning på grejerna :D 

  • Thanks 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Har blykulor i sedan något år, det gör en del nytta.

Planen är att längre fram ta bort dem och sen balansera fälgarna rena, genom att svetsa på stål där det behövs.

Sen ev komplettera med lösa blyvikter när däcken är på.

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Sedär! Jag har inte jätteobalans i mina 33or, men det är inte heller jag som balanserat och krängt dem så vet inte riktigt vad som är gjort! Funderade mest inför framtiden och att jag verkligen måste se till o skaffa mig ett reservhjul i rätt storlek så jag blir ju tvungen att ordna det på något sätt! 

 

Smart lösning somsagt! :)

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Då vi bara kör lite enstaka dagar på SOT i år var det läge för lite fix idag.

I Hässleholm var det lite tight på ett ställe och jag tryckte till vänster framskärm eller rättare sagt skärmbreddaren ganska rejält. Till motsats till breddare i glasfiber tål Bushwacker en del stryk.

Däremot var skärmen intryckt så den tog i dörren vid öppning och stängning.

1BB95CFA-09A2-4ADC-B984-6CF7DCA0CEDE.jpeg

 

Dessutom var en av gångjärnssprintarna ÅTER glapp. 😡

 

Så det var lika bra att plocka av dörren igen.

Ner med rutan INNAN man lossnat kontakten.

DFBBC4FF-2DE5-4D02-9077-3D1A665B57ED.thumb.jpeg.3460bdac512f49cda0c078a60328dd60.jpeg

 

 

Lossa kontakten med en T25 bit.

959741BA-E78D-4930-9F2B-5EAA363CA5A6.thumb.jpeg.4a88eef3e24bf4adfef69537128bbe81.jpeg
 

 

Det underlättar väldigt om man som jag kan ta en bit med 10mm fattning och sen använda en ringspärrnyckel då det är jättedrygt med fast torxnyckel.

5B681B0E-B9D1-4D50-A3FD-638951A61C04.thumb.jpeg.02864df94eaed17a715d39d0716d2053.jpeg

 

 

Sen måste man nästan vara två eller palla under dörren när man lossar gångjärnen då dörren väger bly.

Med dörren ställd på högkant är det enkelt att slå ut den gamla pinnen med en dorn ”från mitten” av dörren.

F6ADE400-0BDB-450F-802C-9E8C6424E605.thumb.jpeg.898499d4a958a81533592903a27af206.jpeg

 

 

Denna gången satt bronsbussningarna kvar, men var trotts noggrann infettning, glappiga.

De nya bussningarna monterade jag med cylindrisk låsning efter att jag tvättat rent hålen före.

A21B2BA9-45F2-47C9-821C-3EB44FE0FEEC.thumb.jpeg.3e123a946cb3d863feaa88451287fb18.jpeg 


 

Sen blev det bra med kopparpasta på sprinten, men vi får se hur länge det håller. Nu tycker jag inte att jag kan göra det mycket bättre.

Medan dörren var av lossade jag skärmbreddaren och drog ut skärmen en ”lagom” bit. ;)
 

Med dörren åter på plats kunde jag nöjt konstatera att den var glappfri med den nya sprinten.

5216E421-679F-48C9-AC0F-D83BE7960C99.thumb.jpeg.7a08520034046df07e2c772771dc32f0.jpeg

 

 

Samt att skärmen inte längre tog i och att skärmen åter följde dörrens linje helt ok. 
1582935B-6C3A-4121-B75A-DB136BA5D6F1.thumb.jpeg.c8a11b88f4050ef8207376aa1f974856.jpeg

 


Nu skall vi bara packa inför  morgondagens SOT i Värnamo.

  • Like 3
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Premium Member

Några dagar hemma så då får man passa på. Förutom att måla på garaget så fick det bli lite service, 100 mila som en kompis sa.

Garagemålning, trist att jag inte kom till med skyliften.

792AA97D-4981-4BCD-BD0E-CA73CC0EFB9D.thumb.jpeg.b531b6999b4a2c7f3a1cd44df25d3851.jpeg


 

Men när färgen torkade blev det justering av framhjulslager och byte av en styrled som börjat glappa lite.

Den här var mindre bra.

5C1D188E-E05F-4C51-BBF9-77CC1A7E71A4.thumb.jpeg.741e912bab1a9fec8591e78a51c9f288.jpeg


 

Ny monterad samt lagerna justerade.

FD46518B-2E12-4564-9444-20A653E1A466.thumb.jpeg.7f42100f91d4556b1e10b60ee7d3a6b8.jpeg
 


Sen var det tid att ta mig an den andra sidan på bakaxeln. Jag bytte ju packbox på vänstersidan i början av månaden då den blivit skadad när de monterade ARB-spärren.

Men även höger hade gått sönder och läckte så nu fick den också tas om hand.

 

Lite lätt oljigt när frihjulsnavet plockades av.

EA2B14E8-898F-42EA-A281-BAC03B33D7A9.thumb.jpeg.069ed70760ea43f13fb4bdbdf146c7ac.jpeg

 

 

Såg så klart inte roligare bakom skivan och lagret.
1A3A3761-FF7B-4E4C-8642-B375D93F8E84.thumb.jpeg.30cd2315f8d167da335e9e7d3f0a9e1b.jpeg

 

 

Det började bli väl sent innan spindeln var av så återmontering får ske imorgon.
1DBFDC95-CC8B-4363-851B-C15BDD71CE15.thumb.jpeg.d18b291090179b637cccb17cf4f9c1f8.jpeg

 


Ny packbox ligger tack och lov på hyllan och väntar. :)

Vissa saker är extra bra att ha hemma, då är det snabbt gjort att fixa. 

 

 

  • Thumb up 7
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Efter fortsatt målning av garaget blev det även tid att skruva klart på Jeepen.

I med ny packbox, jag kunde egentligen inte se någon skada på den gamla, kanske hade ”läppen” vikt sig om de haft ur drivaxeln.

67ACFC75-4975-4A6A-AEED-A2FA2645BD84.thumb.jpeg.93c7f4fa94549831a79e1e6a47a88812.jpeg


 

Efter att spindeln skruvats på axeln var det sen tid att sätta på  bromsar och justera in lagerna.

FA91DA86-5A08-452D-98BC-D347A6CCD773.thumb.jpeg.4fe5a127336b07096d9896ffc3803980.jpeg


 

Nu får vi hoppas det håller tätt och att lagerjusteringen blev bra.

Under tiden jag skruvade på Jeepen packade @Hanna och så fort jag stuvat undan verktygen var vi klara att rulla.

 

  • Like 1
  • Thumb up 5
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • Premium Member

Börjar bli tjatigt men jag får skriva för min egen uppföljning.

Upptäcke igår att det återigen var läckage från bakaxeln, denna gång vänster sida. 😡

282BE63F-C44D-4377-BC55-EDD73CBA744F.thumb.jpeg.f8124a5f8fbd62fdea6525f2da786885.jpeg

 

 

Vid bytet av packbox konstaterade jag även att det inre hjullagret var riktigt kasst.

300C0D43-9676-487D-8CAB-7D9E961C7DD5.thumb.jpeg.b47bd4452ffbda1f3098d614632f7a5e.jpeg


 

Frågan är vad som hänt, vi kunde inte påvisa smuts, så är det materialfel, för hårt justerat eller allmän överbelastning, vi vet inte….

006A00C6-44DF-4B71-BC64-B35BAD4927B5.thumb.jpeg.17ac523e5a373a8a1d6c333a7494016d.jpeg

 

 

Allt fanns hemma så det fixades hyfsat kvickt, men det börjar bli drygt.

6365DF63-769E-4C3E-9A17-B4263F7FEEE1.thumb.jpeg.d4778dce870b02507c7696d180452fb9.jpeg

 

 

Vi passade även på att mäta upp drivaxeln och kunde se att den slog en del så den blev rätad. Fundering finns om det skulle kunna vara axeln som ”vobblat” och felbelastat lagret…

5B7C6666-92EB-4D3A-B9F8-1CDBF3443625.thumb.jpeg.9f34c4f0d2908501d923be54b93e2e77.jpeg

 

 

Oklart om det har påverkat men hur som, vi försöker göra vad som går.

F20B6065-1227-4B80-B8C0-85430F6F0B53.thumb.jpeg.15eb906cb833305c5d299c8afd901891.jpeg

  • Like 2
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Som @iknutis skrev i en annan tråd, smidigt med hög bil när man skall jobba undertill.

Idag blev det enkel service i form av olje- och filter-byte. 
Denna gång fick det bli ute på gårdsplanen.

70884AC3-A983-4D3B-B621-AC2EFD513B08.thumb.jpeg.7c0b4076f62b5a293b3e80889548d532.jpeg


Snabbt gjort egentligen men trist tråkigt och kladdigt att rengöra balja mm efteråt.

  • Thumb up 4
Link to comment
Share on other sites

Tråkigt när problem med lagren och packboxar återkommer, men snart lär du ju ha knäckt koden!
Såg ju väldigt underligt ut på det där lagerrullarna får man ju säga. Ser ut som ett materialfel i mina ögon men det är såklart svårt att veta säkert.

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

On 8/14/2021 at 9:31 PM, sdt said:

Tråkigt när problem med lagren och packboxar återkommer, men snart lär du ju ha knäckt koden!
Såg ju väldigt underligt ut på det där lagerrullarna får man ju säga. Ser ut som ett materialfel i mina ögon men det är såklart svårt att veta säkert.

Håller med där. Trist med strul - och jag tycker också det ser ut som undermålig kvalitet i materialet för rullarna. Inte SKF där inte...  :-) 

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
1 timma sedan, CampForCer said:

Håller med där. Trist med strul - och jag tycker också det ser ut som undermålig kvalitet i materialet för rullarna. Inte SKF där inte...  :-) 

Nej SKF är det inte, tror inte de tillverkar i tumstorlek men vet inte, det är dock annat ”premiummärke”, fick dock ett nytt lager av min leverantör så där kan jag inte klaga.

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Nu blev det lite jobbigt….
 

https://youtu.be/tTKSjOeo-f0

 

87E55DCB-AE75-439E-9967-8A0051AB57C4.thumb.jpeg.fed6cf6d489019b04692e3a22ff8ffe6.jpeg


 


0A092746-5843-4853-A347-702A61DF57A7.thumb.jpeg.171d78e862497cf23180fb403eb31526.jpeg

 

 

 

3CDBF906-7855-4312-96E8-04C71DC5B99C.thumb.jpeg.ccba21132bc8ac2cc6df1aa3e01aff42.jpeg

 

 

Utan att ha lager med mig, var möjligheten att få ihop navet obefintlig. 
 

Efter lite funderingar och konsultering med min mekanikernestor Göran, blev beslutet att köra hem med annan bil och försöka montera nya lager i navet hemma.


Lager hade jag liggande hemma i garaget och chansen att få tag på likadana koniska tum rullager i Lindesberg en lördag bedömde jag som liten.

Men då ytterbanan hade snurrat i navet var det även en stor risk att det överhuvudtaget inte ens skulle gå att använda navet ens med nytt lager!

Tyvärr visade det sig att farhågan var befogad, skall navet återanvändas måste det svarvas och ett lager med större ytterdiametet monteras.

Jag kunde dock få tag på ett annat nav, tack SBVAB och under lördagen körde vi åter mot Lindesberg med ett fungerande nav och lite annat smått och gott i bakluckan.

EB4460D4-235B-403A-B47B-E63007B14260.thumb.jpeg.50552bb425ac350b1ef3f8b84f33867f.jpeg

5F4BB21A-C9E7-4D5C-95F8-F546186D4F73.thumb.jpeg.1a7268e343f0728a9b4a20f33e212202.jpeg

  • Sad 2
Link to comment
Share on other sites

On 8/20/2021 at 7:28 PM, Lars 9k said:

Nu blev det lite jobbigt….
 

https://youtu.be/tTKSjOeo-f0

 

87E55DCB-AE75-439E-9967-8A0051AB57C4.thumb.jpeg.fed6cf6d489019b04692e3a22ff8ffe6.jpeg


 


0A092746-5843-4853-A347-702A61DF57A7.thumb.jpeg.171d78e862497cf23180fb403eb31526.jpeg

 

 

 

3CDBF906-7855-4312-96E8-04C71DC5B99C.thumb.jpeg.ccba21132bc8ac2cc6df1aa3e01aff42.jpeg

 

 

Utan lager med mig var möjligheten att få ihop navet obefintlig. 
 

Efter lite funderingar och konsultering med min mekanikernestor Göran, blev beslutet att köra hem med annan bil och försöka monter nya lager i navet.


Lager hade jag liggande hemma och chansen att få tag på koniska tum rullager i Lindesberg en lördag bedömde jag som liten.

Men då ytterbanan hade snurrat i navet var det även en stor risk att det överhuvudtaget inte skulle gå att använda navet med nytt lager!

Tyvärr visade det sig att farhågan var befogad, skall navet återanvändas måste det svarvas och ett lager med större ytterdiametet monteras.

Jag kunde dock få tag på ett annat nav och under lördagen körde vi åter mot Lindesberg med ett fungerande nav och lite annat smått och gott i bakluckan.

EB4460D4-235B-403A-B47B-E63007B14260.thumb.jpeg.50552bb425ac350b1ef3f8b84f33867f.jpeg

5F4BB21A-C9E7-4D5C-95F8-F546186D4F73.thumb.jpeg.1a7268e343f0728a9b4a20f33e212202.jpeg

Det är roligt nästan jämt! 😮

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Det hämtade navet monterades på söndagen och sedan tog vi oss hem utan problem från Lindesberg.

01DD14F6-3AE8-46F8-95C0-FBAB675D66BE.thumb.jpeg.0b1617f2afcd660c6d3c75d75a956d6a.jpeg

 

 

Väl hemma kunde jag konstatera nästan lika mycket glapp i vänster nav.

Även på det lagret hade ytterbanan snurrat i navet.

Under veckan har vi plockat av navet, svarvat upp centrum och monterat nytt lager med större ytterbana.

3E7FC7A6-583C-4AC5-8FF6-5040702D19CE.thumb.jpeg.c00235958f8641fc924b4ccb94fea3cb.jpeg

 

 

Vi behövde även lägga på en bricka mellan lager och mutter då muttern bottnade i gängan innan den pressade ihop lagret.

Även spindeln fick svarvas då innerbanan på yttre lagret bottnade innan den kom tillräckligt långt in.

Efter de åtgärderna gick det alldeles utmärkt att justera in lagret.

5D9A343B-B493-41A8-9440-28F368C1313E.thumb.jpeg.e9f08b311206381a262aa855628b5c76.jpeg
 

 

Vi vet egentligen inte vad som orsakat att ytterbanorna på lagren snurrat i naven, men misstänker att det berott på just någon av de anledningarna vi åtgärdat på detta.


Det vill säga att yttre lagret ej tryckt på rätt sätt utan har bottnat antingen på spindeln eller att muttern bottnat i gängan.

Framtiden lär utvisa om vi lyckats åtgärda problemet.

Själv håller jag verkligen tummarna för att så är fallet!!!

 

 

 

  • Like 1
  • Thumb up 5
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...