Jump to content

Lars Jeep Grand Cherokee ZJ Overlander(wannabee)


Lars 9k
 Share

Recommended Posts

  • Premium Member

Det hände en sak…..

Detta kunde jag struntat i att skriva om, men, men, någon får ju vara det dåliga exemplet.

På väg hem igår kändes det plötsligt väldigt fel, ganska mycket felaktig camber här.

F00525F3-2CB6-4BB5-AFBD-E60639205887.thumb.jpeg.fbb0261d3e1470054aa6cbd982bc766b.jpeg


 

Verkstadsvolvon fick rycka ut då Jeepen var tömd på verktyg.

3852E72E-C64C-4528-AD71-EE0F70E3DE09.jpeg


 

När hjulet kom av visade det sig att muttrarna till lagret var lösa och hela navet hade glidit ut och skadat frihjulsnavet.
6AEA4365-FB91-4F40-BCEA-10B730A31AEF.thumb.jpeg.764f99d19a7d4043815c7f04fac6ad4d.jpeg


 

Jag plockade av navet och hubben för kontroll och rengöring.
AA39F1B6-DCEC-4620-8AAB-A6AA88A2F314.thumb.jpeg.a09d266c74be7802a2b1864f28bbfc70.jpeg


 

Täckte drivaxeln och lät Jeepen stå över natten.
A44980E7-D83D-40C7-9079-2808BA78C742.thumb.jpeg.97ea259c1665cb93b4643d625fd52742.jpeg

 



Det visade sig att navet som vi tidigare monterat nytt lager med större ytterdiameter i, nu hade brustit inåt, lagerbanan hade glidit in och tappat spänning så muttern lossat.

Navet är alltså i stort sett kass.

Så ikväll blev det till att plocka av drivaxeln och montera original axel och hjulnav.

4F13CF2B-E01C-4558-9BC8-B5AC9C02526C.jpeg


 

467202BC-5C68-4BD3-9B3D-7641B7C1F0BF.thumb.jpeg.2d3e8e2aa898a580eb24ec7987443eed.jpeg


 

I med en annan axel då yttre drivaxeln är kortare för att passa i orginalnavet.

6ED478D0-0E93-4EE4-A6EF-4E5922298773.thumb.jpeg.d170a6b26ff1994e14e500406155095c.jpeg


 

 

Montera dit ett nav som också låg där hemma.

1DE2DB65-18FA-4BA6-BD8D-6B5FCB1FB303.jpeg
 

 


Skiva och bromsok tillbaka.

EFEBEC4B-6ED4-499D-ACAA-DCA7C105F39B.jpeg

 

 

Den här muttern och sprinten trodde jag inte att jag skulle behöva montera igen…

DC8CB546-2AAD-4574-A967-5E648BACE6D2.jpeg


 

Så ikväll var Jeepen åter på hjul men nu utan frihjulsnav på vänster sida.

7C858E2A-16C9-4655-9376-E8D4B1B0F937.thumb.jpeg.ca3f66199ea2edf84118675310d1b517.jpeg


 

Just nu har jag ingen aning om hur jag skall gå vidare men det löser sig framöver!

  • Like 1
  • OMG 2
  • Sad 7
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
37 minuter sedan, sdt said:

Tråkigt att det fortsätter strula. Hoppas bara att det löser sig på bästa sätt. 

Säg till om jag kan hjälpa till på nåt sätt, rejäl svarv, fräs och lite annat finns att tillgå :)

Planer finns och det kan nog komma att innehålla lite av det du räknar upp.

Jag återkommer om jag behöver hjälp! 🙏

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Premium Member

I väntan på att vi skall försöka fixa till navet har vinschen fått sig en översyn.

Trumman blev sned i Blåningsmåla och gnagde i motorns gavel. Det var dock inte värre än att vi kunde rikta den i Görans garage. Så även om jag ett tag övervägde ny vinsch så får den hänga med ett tag till.

7C77D60F-F1B0-4A2F-8C7B-13A13DED9309.thumb.jpeg.0b66d37be94765a1b7d5f9cec856bbc3.jpeg
 

B6118CFA-D06A-4D2F-A6AC-779D117124F3.thumb.jpeg.7e2023419de969878e374c9ae58b47e8.jpeg
 

7730D909-A82D-4585-B8D6-0567A46FA8FA.thumb.jpeg.bf40cb9dcc1d6ec4276b6f0027157d67.jpeg

 

 

När vinschen ändå var delad, särade och servade jag växelhuset och motorn.

Det har jag skrivit mer utförligt  om i Vinschtråden.

26B35568-48D6-4E7A-97DD-CD1AA5C02455.jpeg

 

183EF71D-3546-4551-8FFF-F46C5436541A.jpeg

 

 

Väl återmonterad verkade den fungera igen. Dock skall jag anamma @Rasmus Evertsson variant på säkring efter att funderat på hur lite det skall till, för att det skall bli kortslutning i en gammal skitig elmotor.

  • Thumb up 5
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Förutom att linan kom på vinschen blev det reparation av Hannas fönster.

På hennes sida har det en tid inte gått att få ner rutan hela vägen.

Det blev till att plocka av dörrsidan och lossa plasten.

34DDBCAA-64EE-4796-B449-2C064D714875.thumb.jpeg.c9ab18796989835ef3329ff9c2dcbf8b.jpeg


 

Det visade sig vara den bakre styrningen till rutan som rostat sönder och lagt sig under rutan.

55F1F554-837C-42A9-A345-D0BCB9EF3A5E.thumb.jpeg.a25e107a2cea8c4ffae5a9f9d2189ba6.jpeg


 

Det satt en helare på reservdelsbilen som blev monterad och se, vips så fungerade rutan igen.

Inte helt ovanligt fel, undrar om jag inte fixat det en gång tidigare på en av de andra dörrarna. 🤔

  • Like 1
  • Thumb up 4
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • Premium Member

I veckan har bakaxelns vinkel justerats efter lite studerande på nätet.

Enligt det jag hittat skall en bakaxel där man använder dubbelknutskardan vridas så   att yoke på axeln pekar mot yoke på fördelningslådan minus 1-2 grader.

Vi hade sedan tidigare vinklat upp bakaxeln ca 13 grader vilket gav en rak linje mot fördelningslådan MEN när vi nu kontrollerade visade det sig att fördelningslådans yoke pekade 4 grader ner mot bakaxeln. Det innebar ju att bakaxelns vinkel skulle minska med 4 plus 2 grader så den nya vinkel skulle vara ca 7 grader istället.

Genom att förlänga de nedre  bärarmarna med 15varv/30mm så var vi hemma.

Samtidigt som kardanen var av så byttes ett knutkors och splinsen i kardanen fick sig en rengöring och infettning.

B69B1F5C-45E7-472C-97FE-4E9B89DCA0D9.thumb.jpeg.8cb7f956b1126de5f7676a2abea97dc9.jpeg
 

 

Förhoppningen vara att detta skulle ta bort vibrationerna som vi har vid mororbroms, tveksamt om det hjälpte så mycket.

 

Ikväll åkte sen framkardanen av för att slippa de betydligt värre vibrationerna från den under helgens tur.

90F45ADC-FB20-4A70-B67F-2A59DB2376A7.thumb.jpeg.72e1cbd3e27ea43421256826e422587b.jpeg


 

Vi har ju fortfarande inte löst problemet med det trasiga framhjulsnavet men NU skall vi ut på tur!

 

 

 

  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Ikväll blev det lite häng på lyften i Johannes garage.

Det var byte av spindelleder på vänstersidan som stod på programmet.

I grunden ett ganska okomplicerat jobb, av med hjul, bromsok och hela navet inklusive drivaxel. Genom att knacka på spindeln gick det att få loss den ifrån spindellederna. Här hade det underlättat med en ”gaffel” till att bända vilket vi saknade.

4C355AA2-BBFC-40AF-A490-B44D752993DB.thumb.jpeg.00378332ad38f86afb1f3889cea50e1f.jpeg


 

Den nedre leden var rejält lös och glappig.



För att få ut spindellederna hade vi lånat en rejäl avdragare med diverse distanser och med vars hjälp  det gick ganska oproblematiskt att få ur lederna.

Utan avdragaren hade det nog inte gått. Den gick till viss del även att använda vid montering av de nya lederna.

1BBA5801-2445-4406-B542-73296C97185B.thumb.jpeg.abc596f58c6d0833ff9c850f0c84689c.jpeg
 

 

När vi var klara svängde jag förbi Görans garage och där hade det monterats nya 37” hjul på en storväxt pickup.

9C3489FB-79CB-4676-B166-C9D0E2916CA0.thumb.jpeg.941c32c26f8cc7202d7c6d43ae7098e9.jpeg


 

Så var vi klara för en ny liten tur….

  • Like 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Snyggt, det där skulle jag nog behöva kolla över på min kärra också.

Nu har jag litegrann förträngt, men har du bytt dina spindlar? Till WJ?

Tycker mig se x-over styrning eller?

Det är verkligen något jag skulle vilja göra, för bromsarna är inte de bästa från fabrik på de här vagnarna...!

Chevan var ju lagom fet, men inte alls lika smidig som en ZJ 😁

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Spindlar och bromsar är original men styrningen är ”over the knuckle” från IRO.

Håller med om bromsarna de är inte speciellt bra på min vilket jag håller på att felsöka lite lågintensivt.

Jag har bland annat fel huvudbromscylinder sen jag konverterade till skivor bak.

Har funderat lite på byte till WJ men kräver inte det 16” fälgar?

Link to comment
Share on other sites

Just now, Lars 9k said:

Spindlar och bromsar är original men styrningen är ”over the knuckle” från IRO.

Håller med om bromsarna de är inte speciellt bra på min vilket jag håller på att felsöka lite lågintensivt.

Jag har bland annat fel huvudbromscylinder sen jag konverterade till skivor bak.

Har funderat lite på byte till WJ men kräver inte det 16” fälgar?

Ah, på så vis.
Näedå, jag har sett gott om folk som kör 15" på WJ-spindlar, men det blir inte mycket utrymme över mellan ok och fälg.
Inte för att jag skulle se det som ett problem, jag tar hellre det o får bättre bromsar och styrning.
Verkar enklast med plåtfälgar men ser en del som kör alu också, 15x8" med ET-20 typ.

Borde inte vara några konstigheter med dina fälgar tycker jag! 👍🏼

 

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
5 minuter sedan, Gurfen said:

Ah, på så vis.
Näedå, jag har sett gott om folk som kör 15" på WJ-spindlar, men det blir inte mycket utrymme över mellan ok och fälg.
Inte för att jag skulle se det som ett problem, jag tar hellre det o får bättre bromsar och styrning.
Verkar enklast med plåtfälgar men ser en del som kör alu också, 15x8" med ET-20 typ.

Borde inte vara några konstigheter med dina fälgar tycker jag! 👍🏼

 

Hittade den här tråden som beskriver bra och där säger de samma, 15” skall fungera.


https://www.cherokeeforum.com/f5/wj-zj-front-brake-swap-128812/

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Det pågår lite sidoprojekt inför vintern, det ena är ett nytt kapell till tältet eller rättare sagt alternativt kapell för vinterbruk.

Då vi tycker att taktältet fungerar tillräckligt bra även på vintern men att kapellet varit en pina håller vi på att få sytt ett tunnare och mer lättarbetat kapell som skall fästas på annat sätt än originalet.

8CC51F52-388E-496E-9774-8B63102F03DD.thumb.jpeg.c669c552e465b6ae32c0be1d9020d2b8.jpeg
 

BA0321DB-1B4D-459A-BCE6-B5EF44735118.thumb.jpeg.cfd69c8c52a0468a0ae84c244b90ad86.jpeg

 

0396CF5E-5309-4855-9C6C-517B20A3F40F.thumb.jpeg.c63bb85d71741e887db5c442f4e3ba54.jpeg

 

 

Galonet med dess blixtlås är kasst i minusgrader, detta skall förhoppningsvis bli bättre. 

  • Like 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
4 minuter sedan, CampForCer said:

Wow!!   haha

Hur många mil per verkstadsoverall blir det i snitt?  :-D 

Samma overall, om än tvättad, men jag har bara kört 15-20 000 av milen så det blir väl just 15-20 000 mil per overall då…  🤔 😆 

  • Happy tears 4
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

VisionX 6,7” ADV 80w led vs Bosch 220mm big knick konverterade med 35w Xenon.

Ikväll började jag montera de nya VisionX lamporna som @Norlin hjälpte mig köpa.

8241BE3A-0143-46B1-B51D-FF650CB7FC2B.thumb.jpeg.a4a4dcb7210eb369daeec9327001cef8.jpeg

 

De skulle ersätta mina gamla bigknick som hängt med länge.

Av med de gamla och bort med drivdonen, sen var det bara till att koppla på ledlamporna istället. 
 

Jag valde att koppla med abikokontakter som jag sedan drog över med limmande krympslang.

VisionX lamporna ger onekligen ett lite modernare intryck än de gamla Bosch.

03F275A5-54CF-4EBC-8965-A8A4C24E4F29.thumb.jpeg.3f6415375f720a1bed05c7e7c7feeb56.jpeg


Jämförelse av det viktigaste,  ljuset!!

E4A1650C-25AF-4E88-9D7F-007C3A48FAFC.thumb.jpeg.b099fa4971e27129e6bee5881fb0935b.jpeg

 


 

Med reservation för hur mobilkameran återger.

LED-ljuset var både intensivare och ”kallare” än det från xenonlampan.
Kanske något mindre ljuspunkt men då dessa bara skall ligga mitt på vägen långt bort och kompletteras med mina taklampor blir det nog riktigt bra.

Återkommer med resultat på väg, när båda är bytta och jag inte druckit öl. ;)

 

 

  • Like 4
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...