Jump to content

Lars Jeep Grand Cherokee ZJ Overlander(wannabee)


Lars 9k
 Share

Recommended Posts

  • Premium Member

Prov och justering av de nya lamporna.

Efter lite slutlig justering blev det en liten runda ikväll.

Som vanligt svårt att fånga på bild eller film men här kommer en film.

 

Ordning: allt tänt, släckt ramp, original helljus, halvljus, helljus slutligen åter allt, dvs 160W ledramp+2x40W ledramp+ 2x80W VisionX ADV.

  • Like 3
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

On 11/13/2021 at 7:44 PM, Lars 9k said:

VisionX 6,7” ADV 80w led vs Bosch 220mm big knick konverterade med 35w Xenon.


Jämförelse av det viktigaste,  ljuset!!

E4A1650C-25AF-4E88-9D7F-007C3A48FAFC.thumb.jpeg.b099fa4971e27129e6bee5881fb0935b.jpeg

Med reservation för hur mobilkameran återger.

LED-ljuset var både intensivare och ”kallare” en från xenonlampan.
Kanske något mindre ljuspunkt men då dessa bara skall ligga mitt på vägen långt bort och kompletteras med mina taklampor blir det nog riktigt bra.

Ett intressant, och tyvärr negativt, fenomen med LED och dess ljustemperatur/färg är väldigt tydligt i ditt foto. Det har jag läst och testat en hel del själv de senaste två åren.

Nackdelen med LED är att detaljrikedomen på den upplysta omgivningen försvinner. Det syns väldigt väl i ditt foto. Jämför hur väl du kan urskilja de trädstammar du har i skogen i fjärran. Det gamla gula BIG KNICK-ljuset ger bra detaljer, om än ngt gulvita. I LED-ljuset blir allt ett grått "blurr"...   Tyvärr.
Samma fenomen har man med upplysning av vägrenen och ev vilt som kommer springande.

Därtill blir alla skyltar galet reflekterande med LED, men det har nog INGEN missat...   :-D

  • Like 1
  • Thumb up 2
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Jag tror nog dina Big knick gör jobbet väl så bra.

Mina började bli tråkiga och så tog de lite för stor plats, tanken är att det skall på en antenn bakom det ena ljuset och det gick inte med de djupa Boschen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • Premium Member

Ikväll kom ett nytt nav på plats.

En kompis har hållit på med projektet ett tag.

Ganska snart efter att de gamla kollapsade startade han med att skaffa ämne att svarva.

469344D1-6593-440E-BF7F-579A5E9ED82B.thumb.jpeg.184448aa3539c5380fdddd572c3e069c.jpeg
 

 

Efter att svarvat ut rätt ytterdiameter, stacks de av.

7C39CEE8-BEA5-4168-A6B6-06605540ED94.thumb.jpeg.90df81cad111846fea1869169d3db258.jpeg
 

 

Sen svetsade de fast mot utbrända plåtar med Tig.

7F3C2CC7-DEB2-41E2-80A3-B7DFC72567D5.thumb.jpeg.138fe53f41a36b77921ffc89a0f0ce10.jpeg

 

F4527C07-05A6-4A45-A370-A186E9CCC214.jpeg.06e7a419d5032a0af71216bdf29d4af5.jpeg

 

Därefter svarvades övergångarna av och lagerlägena svarvades på insidan innan Göran mätte och borrade upp hålen för hjulbultarna.

F3DCE478-FD54-4EB7-8581-EFE838C1EECB.thumb.jpeg.7471261901a11bb5731fc65fd8be7d43.jpeg

 

 

Spindeln och drivaxeln på plats innan det nya navet monterades.
BE47A8CA-DE52-43CB-854D-26A188E9834F.thumb.jpeg.3bbb00f331e68703a0d1393fbdbe7c57.jpeg


 

Det verkar fungera bra, nu skall jag bara köra ett litet tag innan jag skall efterjustera hjullagerna. 

 

 

 

  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Ikväll kom de nya vinterdäcken på Jeepen, jag har skrivit lite om projektet tidigare i däck och fälg -tråden.

En uppsättning BFGoodrich ALL Terrain T/A KO2 33X12.5 R15. Delvis sejpade  med hjälp av en däckskärningsmaskin.
https://rallyshop.se/dackskarningsmaskin

FF6A688E-C259-42B6-A0B8-CBC880D4C14E.thumb.jpeg.3703196af694980da7d0f9dd88ea13ad.jpeg

 

4D5FF526-599F-46DA-9621-1DCA5E9103FB.thumb.jpeg.69b51bc4de62d6dc0cde0418d6c42419.jpeg

 

 

Sen blev de dubbade med BestGripp 1350 dubb, lite drygt 100 per däck.
https://www.best-grip.se/product/bestgrip-1350

3617CC7F-2B4D-4FDB-ADFC-82E78DBCDAB2.thumb.jpeg.334f96efbb64a327cd9e4151894f5561.jpeg

634CA5E3-C427-4A85-9BFA-96C5E79BC49F.thumb.jpeg.c61cbb7db0a5b5972f21cbf859541258.jpeg



 

För att slutligen monteras på en uppsättning plåtfälgar försedda med internal beadlock.

https://www.umeaoffroad.se/index.php?main_page=product_info&products_id=1257

F652127C-1262-45FA-9967-0CF05FAE25CE.thumb.jpeg.e65a188b09c11efa193b2c6a7b7c6dec.jpeg

 

6A9CFF68-17E4-41C7-BFD6-1A65197162EC.thumb.jpeg.98fff5cda932c11770ddfad9a4ed2d1a.jpeg

 

02729EA9-3EA7-4BA7-A7BF-47F0E8CCA622.thumb.jpeg.bd44ffcb9c8af3f6bbe5601de4313646.jpeg


 

 

Skall bli spännande att se hur de fungerar senare i vinter.

 

  • Like 3
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
22 timmar sedan, sdt said:

Ser väldigt intressant ut! Jag hade ingen aning om att det fanns invändiga beadlocks. 
Ska bli kul att höra hur de funkar.

 

Efter lite provkörning i snön är jag väldigt positiv till greppet, känns som att de biter riktigt bra.

Men det var sämre med förmågan att hålla luft, lite lätt urluftade på morgonen.

Här är det 0bar i däcket, fälgen vilar på innerslangen/beadlocken.

5CEB3BC2-04E3-4406-9B9F-52BBC29FDC35.thumb.jpeg.5336af004ad9cf7da147adc4f063d4c7.jpeg

048F6644-772B-4723-98AA-86820A4495D3.thumb.jpeg.dce77017dc4126413fc6a76aa63b4c89.jpeg

 

 

Problemet hade vi blivit medvetna om redan vid monteringen.

Slangen till beadlocken fylls ju med en ventil som vi fick borra ett extra hål till.

Det tätades med en o-ring på insidan och en på utsidan. Allt ihop klämdes samman med en bricka och en låsmutter.

Problemet var att o-ringen kröp ut under brickan när muttern spändes med läckage som följd.

I ett första försök att få det bättre tillverkade Göran kupade brickor för att styra in o-ringen bättre och i ett försök att ytterligare förbättra tätningen monterade jag dem med silikontätning.

Återstår att se om det blir tillräckligt bra.

Med tömt däck la jag på lite silikon.

41F40A09-41BB-4140-854B-862A2C88886E.thumb.jpeg.4f1378ed1ba58c6d3756fc5df9185636.jpeg
 

 

Kupad bricka och låsringen.

8C268599-CC20-4870-8D80-2A8BD8C58A89.thumb.jpeg.2afee51839fc49a78987184eef2e5d77.jpeg

 



O-ring med bricka och lite mer silikon.

BFF6BDA7-956C-4889-A58B-0B31B24D80F2.thumb.jpeg.14866ceb5d5183ecf07a1490e042e4bf.jpeg


 

Spänt lite ”lagom” det återstår att se imorgon vad som händer när jag börjar fylla däcken.

DACD40C6-B202-45DB-89BF-183D9BBB4656.thumb.jpeg.c5d45538445a28c87736113ac24cea1d.jpeg

 

 

  • Like 2
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

Det där var en sak jag funderade på när jag såg det. Det krävs ju klart att det blir 100% tätt runt hålet. I alla fall om man inte kör med slang till däcket. 

Fördelen här är väl i och för sig att även om däcket tappar luften så kör du inte på fälgen utan beadlocken håller ju i alla fall lite luft i hjulet.

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • Premium Member

Efter att ha tätat runt ventilerna med packningssilicon är hjulen nu täta.

A7F73064-5087-4A5C-B97D-13DB542182E7.thumb.jpeg.268ee8be6f5ada7a36fde3dd1b60d840.jpeg
 

D13EDE82-17B1-44D2-B647-E941FE2D4AEE.thumb.jpeg.bbeb968016ef16127b1ebe0a6468d1cf.jpeg

 

 

Planen är att framöver ytterligare förbättra med svarvade hylsor som verkligen låser fast o-ringarna, men just nu verkar denna lösning åtminstone fungera.

 

Ynglingen Benjamin har även han varit aktiv och tillverkat fästen till Vision X lamporna.

Tanken var ju att få plats med en 27mHz antenn bakom ett av dem.

Dessutom behövde de komma längre in för att skyddas av kofångaren, vilket innebar att de även behövde komma högre upp.

Det var inga problem för 15 åringen, han tillverkade på några timmar ett par distanser med infällda gängor och fäste för antenn.

 

Snyggt snedkapade.

DD2D97D0-D56A-410B-848A-92CFAAC58FE8.thumb.jpeg.92640226526d92e3214d2761a2261857.jpeg


 

 

Det vänstra med öra på baksidan som annennfäste.

6A792A5B-4DC8-4ABD-81A8-85A468E27881.thumb.jpeg.3f227e431307e31486dfebb051c65be8.jpeg
 

 

 

Lite högre montering än tidigare men också längre bak och skyddade av kofångaren.

E0F7F7D6-95B2-4B9B-B601-74D570251F50.thumb.jpeg.7d1e18df57238da0b75f78cd811117df.jpeg



 

Antennen på plats och inkopplad. Nu har jag en antenn för PMR bak på Jeepen och denna fram för 27mHz. Troligen kommer den att bytas mot ett 2m stålspröt senare men denna fanns hemma.

6EC92F47-EE27-44B5-B5CA-154C24AD538C.thumb.jpeg.3e54a509d29f011e5e9273f2d6ed675d.jpeg



 

Ganska elegant jobb av den unge smén!

52959BFC-0C10-4750-B98D-89ED221A33A0.thumb.jpeg.1a14c22bcfb7e1a486ea3a1d8a17a228.jpeg
 

  • Like 4
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • Premium Member

Äntligen blev blev det tid till att ge Jeepen lite kärlek.

På senaste tiden har det hänt att den inte startat förrän på 5-6 varvet på startmotorn istället för direkt  vilket den annars gör.

Ett nytt fördelarlock  har dessutom legat på bänken ett tag.

Det sitter dock jäkligt illa till så det kräver MYCKET inspiration, lite fint väder och ”nu är det äntligen helg” känsla för att det skall bli verkstad!! :)

 

Där inne sitter det, bakom motorn och under kanten på motorhuven.

7538A54D-859A-4EB4-8653-C7890D3D6AA4.thumb.jpeg.6570ece3f434a48a16a4ed3ba9a57089.jpeg


B534C0E1-81F3-47A8-8FF2-339D2F1EA43B.thumb.jpeg.47aa1cffa3b3c5875e18f2aa837ecc8d.jpeg

 

 

För att minska risken att jag skulle sätta tillbaka de nio kablarna fel valde jag att märka upp dem med färgade stripes. Uppmärkningen var det som tog klart längst tid men…… här vill jag inte få det fel.

8CA6F44B-DC10-4E67-89D3-9418265A107A.thumb.jpeg.2520bae4fff2c246192f694bf4be82db.jpeg

 

 

Det visade sig mycket riktigt att det var behov av byte. Tre anslutningar, varav en var från spolen, var rejält oxiderade och så klart såg det ännu värre ut uppe i tändkablarnas kontakter.


F0A9D692-7479-4D3D-BF08-111F85718481.thumb.jpeg.ff8e24aec8677aac41562bee8cbb9bb9.jpeg
 

F1E4AFBB-9ADC-44D5-9CC9-169C5D7709CE.thumb.jpeg.7bf64d6b86db961c327f35724b27b072.jpeg

 


Inne i locket såg det bättre ut, men visst var det hög tid att byta såväl locket som rotorn.

FFD88DCB-809A-408B-A90C-52D9C56FDF77.thumb.jpeg.e8cb26fa2933366395a1682b3604bac9.jpeg

927E9DF1-E543-4FDB-BD75-A4E284AA1C8E.thumb.jpeg.d869cc39d806eb7d25f92de7bd5248ca.jpeg

 

 

Dock såg det värre ut när jag bytte senast (2014) . Sen dess har Jeepen rullat ca 13000mil.

AC7D317B-6500-421E-A3E6-FE8B4E752EFF.thumb.jpeg.59cce64d25a51724d450b3b786eb088a.jpeg

27F7BECB-0B06-4B2D-8A7E-998C6B6423F1.thumb.jpeg.52e1d3a246bc73f85733238d003f6f1f.jpeg

 

 

Den noggranna märkningen fungerade kanon och kablarna kom åter på plats och nog tusan startade motorn kvickare och gick jämnare!! :)

61CF8337-3DA2-4988-9B0A-E94A6CE7418B.thumb.jpeg.849ee89c0d631d5c6ea793e71a876056.jpeg
 


Det kostade dock lite rispor då det som sagt är jäkligt trångt att komma till att skruva där.

AFD0C3CE-C91F-473F-8A31-6A1C94C4DAF3.thumb.jpeg.9cf374e4fcfe4e036456ddbac58085e3.jpeg

 

 

När  nu jag ändå var i skruvartagen passade jag även på att byta kupéluftfilter.

Först av med torkararmarna som i vanlig ordning skapade en del problem innan spärrarna var loss.

Rejält skitigt under plastskyddet.

843FDDB4-881D-4F2D-87EB-7BB2BE35709C.thumb.jpeg.4c4cc1197df179e9e8ccfb0d0dd96e15.jpeg


Mitt hemmafixade filter såg också ganska ”mögigt” ut.

9B6A3E54-2DD0-4D2E-9207-8A9FF7750539.thumb.jpeg.1e24b5871969a0cce7ab73c4b777976d.jpeg


FA892F7F-5D20-488C-8714-2E45F7B6D80D.thumb.jpeg.a516c652b9df0deb9f2362a4f8672fcd.jpeg

 

 

När inte slangen räcker upp ….

CAEAFFCD-04CB-4F48-AA83-9B5FA0A790AC.thumb.jpeg.b4f00bb2dd907d4a994b00254899e88b.jpeg

 

 

Utsidan

360B9E98-E61D-4E94-BEAF-371B426B22A4.thumb.jpeg.24620bf3cdd90930b66affbf215cb174.jpeg

 

 

Insidan, lite nytta gör det allt.

4C61C18C-E208-4022-8B02-06108DE86B71.thumb.jpeg.cecadf28e3cffedf5391c58445d9b5f8.jpeg

 


Nytt filter på plats, sen var det bara till att montera tillbaka plasten över och torkarna.

1478E79B-ED7F-4B9C-BC5D-447F327C08D3.thumb.jpeg.e43cefccbfe7247d6686b560ee4be0d2.jpeg 


 

Efter att ha beställt nya kablar och lite annat smått och gott var det bara till att njuta av vädret, lapa lite sol och sen förbereda för helgen. 

  • Like 4
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

 

On 4/29/2022 at 3:28 PM, Lars 9k said:

Äntligen blev blev det tid till att ge Jeepen lite kärlek.

På senaste tiden har det hänt att den inte startat förrän på 5-6 varvet på startmotorn istället för direkt  vilket den annars gör.

Ett nytt fördelarlock  har dessutom legat på bänken ett tag.

Det sitter dock jäkligt illa till så det kräver MYCKET inspiration, lite fint väder och ”nu är det äntligen helg” känsla för att det skall bli verkstad!! :)

 

Där inne sitter det, bakom motorn och under kanten på motorhuven.

7538A54D-859A-4EB4-8653-C7890D3D6AA4.thumb.jpeg.6570ece3f434a48a16a4ed3ba9a57089.jpeg


B534C0E1-81F3-47A8-8FF2-339D2F1EA43B.thumb.jpeg.47aa1cffa3b3c5875e18f2aa837ecc8d.jpeg

 

 

För att minska risken att jag skulle sätta tillbaka de nio kablarna fel valde jag att märka upp dem med färgade stripes. Uppmärkningen var det som tog klart längst tid men…… här vill jag inte få det fel.

8CA6F44B-DC10-4E67-89D3-9418265A107A.thumb.jpeg.2520bae4fff2c246192f694bf4be82db.jpeg

 

 

Det visade sig mycket riktigt att det var behov av byte. Tre anslutningar, varav en var från spolen, var rejält oxiderade och så klart såg det ännu värre ut uppe i tändkablarnas kontakter.


F0A9D692-7479-4D3D-BF08-111F85718481.thumb.jpeg.ff8e24aec8677aac41562bee8cbb9bb9.jpeg
 

F1E4AFBB-9ADC-44D5-9CC9-169C5D7709CE.thumb.jpeg.7bf64d6b86db961c327f35724b27b072.jpeg

 


Inne i locket såg det bättre ut, men visst var det hög tid att byta såväl locket som rotorn.

FFD88DCB-809A-408B-A90C-52D9C56FDF77.thumb.jpeg.e8cb26fa2933366395a1682b3604bac9.jpeg

927E9DF1-E543-4FDB-BD75-A4E284AA1C8E.thumb.jpeg.d869cc39d806eb7d25f92de7bd5248ca.jpeg

 

 

Dock såg det värre ut när jag bytte senast (2014) . Sen dess har Jeepen rullat ca 13000mil.

AC7D317B-6500-421E-A3E6-FE8B4E752EFF.thumb.jpeg.59cce64d25a51724d450b3b786eb088a.jpeg

27F7BECB-0B06-4B2D-8A7E-998C6B6423F1.thumb.jpeg.52e1d3a246bc73f85733238d003f6f1f.jpeg

 

 

Den noggranna märkningen fungerade kanon och kablarna kom åter på plats och nog tusan startade motorn kvickare och gick jämnare!! :)

61CF8337-3DA2-4988-9B0A-E94A6CE7418B.thumb.jpeg.849ee89c0d631d5c6ea793e71a876056.jpeg
 


Det kostade dock lite rispor då det som sagt är jäkligt trångt att komma till att skruva där.

AFD0C3CE-C91F-473F-8A31-6A1C94C4DAF3.thumb.jpeg.9cf374e4fcfe4e036456ddbac58085e3.jpeg

 

 

När  nu jag ändå var i skruvartagen passade jag även på att byta kupéluftfilter.

Först av med torkararmarna som i vanlig ordning skapade en del problem innan spärrarna var loss.

Rejält skitigt under plastskyddet.

843FDDB4-881D-4F2D-87EB-7BB2BE35709C.thumb.jpeg.4c4cc1197df179e9e8ccfb0d0dd96e15.jpeg


Mitt hemmafixade filter såg också ganska ”mögigt” ut.

9B6A3E54-2DD0-4D2E-9207-8A9FF7750539.thumb.jpeg.1e24b5871969a0cce7ab73c4b777976d.jpeg


FA892F7F-5D20-488C-8714-2E45F7B6D80D.thumb.jpeg.a516c652b9df0deb9f2362a4f8672fcd.jpeg

 

 

När inte slangen räcker upp ….

CAEAFFCD-04CB-4F48-AA83-9B5FA0A790AC.thumb.jpeg.b4f00bb2dd907d4a994b00254899e88b.jpeg

 

 

Utsidan

360B9E98-E61D-4E94-BEAF-371B426B22A4.thumb.jpeg.24620bf3cdd90930b66affbf215cb174.jpeg

 

 

Insidan, lite nytta gör det allt.

4C61C18C-E208-4022-8B02-06108DE86B71.thumb.jpeg.cecadf28e3cffedf5391c58445d9b5f8.jpeg

 


Nytt filter på plats, sen var det bara till att montera tillbaka plasten över och torkarna.

1478E79B-ED7F-4B9C-BC5D-447F327C08D3.thumb.jpeg.e43cefccbfe7247d6686b560ee4be0d2.jpeg 


 

Efter att ha beställt nya kablar och lite annat smått och gott var det bara till att njuta av vädret, lapa lite sol och sen förbereda för helgen. 

Ouff, vet precis hur illa det sitter med de där grejerna.

Bytte lock, rotor och stift förra hösten, och för någon månad sen kostade jag på mig riktigt fina Accel grova tändkablar så då var man där o rev igen.
Det är för övrigt något som kan rekommenderas, GUD vilken skillnad det blev på gången o prestandan med nya tändkablar! Trodde aldrig det kunde göra så stor skillnad men herrejösses alltså...

Edited by Gurfen
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Arbetet fortsätter högt och lågt.

Just nu med den årliga ”sminkningen”, efter tvätt är det lite bättringsmålning och vaxning på programmet.

Fälgarna har tagit en del stryk men med lite gul färg skall det väl snart se bättre ut.

A58BB921-C822-4A31-A001-EA1F1D2D179C.thumb.jpeg.0b7b06fe28aaaa9daafde6e48a4bfab2.jpeg

 


Trösklarna och sidorören kommer att behöva lite jobb.

8C607703-66AC-4330-8094-9DA2B932ECCB.thumb.jpeg.6314db77654cb8946d6d1d098798f470.jpeg

 

  • Thumb up 4
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Fördelen (det finns många nackdelar) med att ha två bilar som kan användas för tur är att en kan stå stilla utan stress.

När vi kom hem idag och lite tråkiga ”måsten” var avklarade blev det någon timme i garaget.

Jeepens vårsminkning fortskrider.

Ena sidan är snart klar, vaxad och rengjord, fälgarna bättrade och nu även trösklarna.

32D65B7B-47FD-40BB-9C06-4B6581607053.thumb.jpeg.b45a5e0c50ba7d32e7c2988a107a23f1.jpeg 


image.thumb.jpg.d2253279598cfcd3ea4f805c01687cfd.jpg

 

Fortsättning följer …….

  • Like 3
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

Det där ser roligare ut ändå.
Jag tänkte jag skulle slängt på mina nya fina 31" men då behagade startmotorn dö. Igen... 3e gången på 1 år, så det är väl dags att krypa till korset o köpa en ny startmotor... 🙄
Men de sitter ju föredömligt till på dessa vagnar.

Fortfarande avundsjuk på hur mycket fint Du fått gjort på din pärla!

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...