Jump to content

Lars Jeep Grand Cherokee ZJ Overlander(wannabee)


Lars 9k
 Share

Recommended Posts

  • Premium Member
42 minuter sedan, pajeroramble sade:

Coolt, nån gång ska jag oxå bygga lådsystem... nästa bil kanske. Du har till och med fått till samma kulör som inredningen på bilen.

Har kompis som är färghandlare så han plockade fram färgtyp och hjälpte till med kulörvalet :)

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Så nu är inredningen i stort sätt klar. Det återstår lite justeringar och ett AGM batteri med batterilåda skall inhandlas, lutar åt Biltema.IMG_0733.thumb.JPG.aea22fc6cd066c08c234d7c6e9d4fa3c.JPG

Kabel klammad från bakre elutaget till Ctec laddaren.IMG_5159.thumb.JPG.42833c8ca904ea18e5955c81b95b0e03.JPG

Laddaren monterades uppe på kanten ovanför den tänkta batteriplaceringen och bakom kylen. Den provkördes mot ett löst batteri och verkade fungera som den skall.IMG_5160.thumb.JPG.731d7cbe300bff1c5d3c3bbedad2f714.JPG

Lådorna packades direkt eftersom det är planerat test och övernattning till Valborgsmässoafton. :) Här är en av kockans lådor.IMG_0735.thumb.JPG.a3e06a6b8980d447beaab7c30df78c2c.JPG

Spisen har tagit plats.IMG_0736.thumb.JPG.30f253bda82a92f1a73fdf101ba4db4e.JPG

Inre delen av dunklådan är vigd åt vinsch och bogseringsprylar och innanför det kemikalier, såsom oljor och kylvätska.IMG_0738.thumb.JPG.02e065ed83192e4ed208d9b9d79b5405.JPG

Här var det ytterligare en av kockans lådor ;)IMG_0740.thumb.JPG.91eedeb4eddd1fd4c03b8908a20d30f0.JPG

Kylen blev spänd med några gummistroppar som vi fäste genom att borra hål i lådbottnen och sen fästa de kapade stropparna med märlor. IMG_0742.thumb.JPG.e8f4b63418b8f76667ca9a2c438c5fe4.JPG

För att kompensera mina sjunkande bakfjädrar så ersatte jag bakre fjäderisolatorer med några puckar som låg i garaget. Det gjorde åtminstone + 25mm, får duga tills det åker på nya fjädrar.IMG_5151.thumb.JPG.f1252631da71af581c2bd0e7c06d014e.JPG

Imorgon skall det handlas batteri och sen skall taktältet på!! ☺️

Edited by Lars 9k
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest munkensbilder

Gillade vinflaskorna mest. Se till att inte bli för full bara. Puzzel kan vara klurigt i fyllan. 

Edited by munkensbilder
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Idag blev det lite fjäderbyte. Monterade nya 4,5" höjningsfjädrar istället för mina gamla nersjunkna 3":are. Tog samtidigt bort mina istoppade 2" puckar. Efter montering och kontroll tyckte jag dock att det blev för lågt, inte minst med tanke på kommande extravikt så det blev till att plocka av fjädrarna en gång till och ersätta fjäderisolatorerna med 2" puckarna och sen återigen montera fjädern. Den andra sidan får bli bytt imorgon.

Ganska mycket skillnad men inte fullt så mycket som jag trodde när de väl kom på plats. ?IMG_5205.thumb.JPG.2c8483f0136daf4d7da457f5f941c230.JPG

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

I dag blev det monterat på andra sidan. Lite meck och inte ett helt riskfritt jobb, igår gled spännarna vid ett tillfälle och det var väl egentligen bara tur att jag inte kom i kläm.

De små fjäderspännarna monterades med fjädern hopspänd genom att axeln hissades max med garagedomkraft. Genom att i detta läge spänna ihop fjädern och sedan släppa ner axeln och släppa krängingshämmare och stötdämpare var det "ganska enkelt" att plocka ur den gamla fjädern.

3" gamal höjningsfjäder+ 2" puck och 10mm fjäderisolator.IMG_5215.thumb.JPG.11efd45564754132fc622ed9fd69d6e5.JPG

Väl uttagna placerade jag fjädrarna i ett kraftigare vertyg där det kändes lite säkrare att släppa på fjäderkraften. Kraften i en sån här fjäder är enorm om den skulle släppa eller om verktyget går sönder!IMG_5216.thumb.JPG.75f068aa0ca82e9ccc3f4b1e92117faf.JPG

De nya fjädrarna komprimerades i den kraftigare spännaren och sen monterade jag de mindre klämmorna på fjädern.

4,5" höjningsfjädrar och 2" puckar på plats bara att höja axeln och börja avlasta spännarna.IMG_5217.thumb.JPG.7f868c07ae229b2742d4060e47402a7a.JPG

Resultatet blev ca 2" högre än innan och just nu för högt. Dock saknas nu bakre kofångare med reservhjulshållare som ligger som byggsats i garaget, tankskydd, dragkroksbalk och reservhjul samt  mat, vatten, tält mm så totalt tror jag att det tillkommer 150-200kg vilket lär sänka bakändan någon tum.IMG_5218.thumb.JPG.32ce06473f2d324fe89a2e220432c721.JPG

Edited by Lars 9k
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Igår blev det puzzlande i garaget (utan vin :P) Bitarna såg efter ganska mycket klurande ut att kunna höra ihop.

Lite spännande när det helt saknas beskrivning. Men först byggde vi ihop hornen/hörnen efterhand som vi kom på hur vinklarna borde vara.IMG_5234.thumb.JPG.6240b2c99195e15fef13ae35cb5d8886.JPGIMG_5233.thumb.JPG.6fe19995b8fbe184c4b39a6b2f43e2c9.JPG

 

Det började likna en kofångare och måtten verkade inte helt tokiga. IMG_5237.thumb.JPG.4ae53e82fa59cfdaa45e00d657520905.JPGIMG_5235.thumb.JPG.9d86fdf4f4f93f7a5bac4dd684b5f72c.JPG

 

Kl 24 lämnade vi garaget och då var den punktad ihop. Vi kom dock på lite justeringar som måste göras så ikväll kommer vinkelslipen fram en stund innan svetsningen fortsätter. IMG_5241.thumb.JPG.89aad85eac1c9539bf74cbed127af766.JPG

 

Edited by Lars 9k
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
1 timme sedan, Wiberg sade:

Är det bakre kofångaren Lars? Hur tjock plåt är det?

Blir kul att se komplett bil med byrå, hävning och ny kofångare!

Har precis börjat skissa på min egen byrå... 

Ja det är bakre enligt den förlaga jag tror jag visat tidigare i tråden.

Är några utmaningar kvar att lösa med lagring av hjulhållare mm men det ger sig förhoppningsvis efterhand.

 

Ser fram emot att se din lösning på den "optimala förvaringen" ;)

 

Edited by Lars 9k
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Optimal för dig och din bil med dina förutsättningar! Mer kan man ju inte önska eller skapa :)

Ang plåttjocklek, jag använder 4mm, en kompromiss, kan bli lite vekt i skogen men jag vill inte ösa på med mer vikt än nödvändigt. Vi skall lägga in lite stagningar där vi tror det hjälper.

Edited by Lars 9k
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Blev lite mer svetsat ikväll. Hann också testa passformen lite noggrannare och ......... den är ca 20mm för bred. :(IMG_5254.thumb.JPG.f5f62643788f452b51263ff84823e33f.JPG

IMG_5255.thumb.JPG.521d69ee2c428a42ff8139c801b5d024.JPG

Får se om vi kan kapa av den på mitten och smalna av den. ?

Den skall upp en bit till.IMG_5257.thumb.JPG.9eeb29fa69209588b25dcce82a6e2e5f.JPG

Annars tycker jag det ser ganska ok ut. Hjulhållaren kommer ju också till framöver.IMG_5256.thumb.JPG.3ab0aea73952d5e513758a0bf21b95e5.JPG

IMG_5258.thumb.JPG.ad2f903b5fc947db280f42adbf27356d.JPG

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Idag blev kofångaren kapad på mitten och en remsa på 20mm togs bort. Nu är den punktad ihop och verkar passa ganska bra.

IMG_5267.thumb.JPG.4b13b05b515256e17fe73360c80b248d.JPG

IMG_5268.thumb.JPG.347df2d7ae33dfff24285465d7f353e1.JPG

Fick kapa lite i "hornen" för att få den att passa till skärmkanterna. Även skärmarna trimmades lite.IMG_5270.thumb.JPG.4bff04a35e12a8d092c4da2304943441.JPG

Jag har även gjort hål för att kunna fälla in släpvagnskontakten i kofångaren.IMG_5269.thumb.JPG.8b172504ccbc2948f80476efa09e9c34.JPG

IMG_5271.thumb.JPG.e071124003c38eedd5f18875ef292c3d.JPG

Locket får nog sticka ut en aning, annars måste jag göra hålet ännu större för att kunna öppna locket om det är innanför kanten.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Det där blir riktigt bra. Jag gjorde T- formade hål i min till Hilift och för att kunna spola ur ramen. Nu vet jag iofs inte hur ramen ser ut på din bil, om det är möjligt alltså?

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
2 timmar sedan, Wiberg sade:

Det där blir riktigt bra. Jag gjorde T- formade hål i min till Hilift och för att kunna spola ur ramen. Nu vet jag iofs inte hur ramen ser ut på din bil, om det är möjligt alltså?

Jag tycker nog den är lite för klen, 4mm, för att lyfta i. Jag har sådana i fronten men där är det 6mm i mittpartiet Räcker oftast att lyfta i mina tröskelrör.

Att spola ram är inte fel på ZJ heller, även om ramen är integrerad i karrossen så fylls den lika mycket med lera som på en helt fristående.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Premium Member

Igår, eller rättare sagt i förrgår, hände det lite igen i garaget.

Jag insåg att jag måste kunna plocka ut släpvsgnskontakten bakåt, så det var bara till att fila upp hålet. Kan meddela att det tar några timmar att fila upp ett 60mm hål till drygt 70mm i 4mm plåt. Men nu kommer det gå att byta kontakten när den går sönder. ;) Den skall dock sitta längre in än på bilden.IMG_5279.thumb.JPG.34fbf2080e6d65774ea6f08c13b03756.JPG

Vi la också in förstärkningar i kofångaren samt fästplåt till kontakten.IMG_5282.thumb.JPG.4469ec37cb86db1fc8ae6a9e5fa67c7d.JPG

Då det är en kant i övergången mellan kaross och "ram" svetsade vi på distanser i nederkanten på infästningarna.IMG_5286.thumb.JPG.855c5eb6d2ddaf5e80fa21e57f37de79.JPG

IMG_5285.thumb.JPG.b40c116c58b60678355c2bdd926e6078.JPG

När vi testade att hänga kofångaren på plats visade det sig att den slagit sig lite och det ena hornet pekade utåt ca 5mm.IMG_5284.thumb.JPG.2fde337e96f900e8d31137deba04c28d.JPG

Ett snitt, spännband och ny svetsning fixade vinkeln.IMG_5287.thumb.JPG.dcd96f784d3dbf6c3dbca97939c65a72.JPG

Nu återstår att fixa muttrar i fästbalkarna, kapa isär fästena och flytta upp dem ca 20mm för att få upp kofångaren i rätt höjd och så slutligen den lilla detaljen med arm och fäste för reservhjulet. 

Edited by Lars 9k
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Idag blev kylaren utbytt. Det blev rejäl skillnad på tempmätaren. När jag står i garaget och testar så skiljer det nog drygt 10grader vid normaldrift och 20 när jag drar igång AC:n :)

Den gamle var "ganska" igensatt och saknade en hel del lameller.IMG_5297.JPG

Den nya ser lite bättre ut!IMG_5298.thumb.JPG.347bc2dabaa5c9c600b503f00d65004b.JPG

Lite strulligt innan jag fick luftat men varmkörming, masserande av övre kylarslangen och därefter påfyllning direkt i kylaren upprepade gånger löste det.

 

Edited by Lars 9k
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Lite arbete med kofångaren blev det också i kväll. 13mm håll uppborrade i fästbalkarna.IMG_5302.thumb.JPG.925293801a8a4cfd749af6106f58c72b.JPG

Totalt 4 förstärkningar la vi in i kofångaren, får hoppas det räcker när man ställer bilen på en sten. Eventuellt skall vi lägga in någon bit till i hörnen för att stärka upp "hornen" ytterligare.IMG_5303.thumb.JPG.3c87e0e8457a0b927eff28e2354f846a.JPG

Edited by Lars 9k
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Kul att du tycker tråden är spännande. :)

Jag hoppas att den kan ge lite inspiration och tips om hur man kan utveckla en gammal SUV till en riktigt potent och rolig bil, användbar både på långtur och i  skogen. 

Ritningen köpte jag härifrån http://flatland4x4.com/ 

Men det krävdes en hel del jobb för att få CAD ritningen att fungera. En som tittade på den trodde att den var gjord redan på 90-talet.

Edited by Lars 9k
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...