Jump to content

Snövit - Wibergs LC120 AT35"


Wiberg
 Share

Recommended Posts

  • Moderators

Hmmm, var låg dom? I någon av fickorna på sidan av tältet? Tog ner allt i från tältet igår men blev inte attackerad av några sockor.

Kom på varför det kändes som att det " saknades " något i går... Jag glömde handla diselfilter. Men det är å andra sidan en väldigt snabb fix. Så det sparar vi till veckan som kommer när allt fokus skall gå till att fixa bil inför Expo samt att fixa Expo ( och bittelitegranna städning av garage som skall rivas... ).

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • Moderators

Här sker det ju inte speciellt mycket - kanske för att man kör Toyota? :D .

Eller för att mitt garage är för litet och det är surt, blött och kallt ute.... Ja, det är nog mest det tyvärr.

Men med det sagt - Proudly Presents: The Mighty Yaris II - Greta :D .

20191125_162748.thumb.jpg.c163b2af426cff570abf783d826b3451.jpg

TMY I har dessvärre gått till de sälla Toyotamarkerna ( strängt taget står den och skäms bakom garaget i väntan på att Greta ska få lite bättre begagnade delar av henne ). Trolig orsak är slarv m oljebyte av tidigare ägare vilket har lett till sliten kamkedja vilket jag inte har fattat och fortsatt straffa den stackaren på motorvägen. 120km/t med TMY är en skräckinjagande upplevelse men om man överlever så är man i alla fall klarvaken när man kommer till jobbet...

Nå, sliten kamkedja hoppar tydligen på kamaxeln vilket resulterar i herrejösses oljud och relativt taskig prestanda kan man konstatera så här i efterhand.  

Då Greta med lätthet går in i garaget så blir det alltså hon som får lite kärlek under tiden Snövit står och morrar i höstrusket. Fast hon, Snövit alltså, har iofs fått nytt drivarkort till sin Eberspächer som kostade en halv Greta så henne är det egentligen inte ett dugg synd om.

Så nu är det fullt av Toyotor i och utanför garaget - lycka är MINST två Toyotor och en i reserv :) .

Bättre bild på Greta kommer så fort tillfälle ges.

  • Like 6
  • Thumb up 2
  • Haha 2
  • Happy tears 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • Moderators

Inga bilder, sorry.

Efter att ha tillbringat många timmar på Youtube som både tröst och inspiration - tröst för att jag inte kommer på tur med den frekvens jag önskar - så var det i dag dags att tvätta och inspektera min vinschlina. Ser ut som om vinschen kan behöva lite kärlek till våren den med. 

Vid senaste turen, den i mellandagarna, så trodde jag linan hade fått sitt. Mackan kommenterade att vinschlinan var som en tumstock - lättare att vika ihop än att spola upp på vinschen. Såg att min fairled ( ankarlys på svenska :) ) har blivit lite skadat och behöver putsas ner så den inte sliter onödigt på vinschlinan. 

Sen fick TMY II - Greta - agera motvikt när jag spolade upp linan igen. Konklutionen är att linan byts efter denna säsongen.

  • Like 4
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • Moderators

Uppdatering med bilder!

Whoop whoop!

I dag har jag äntligen tagit tag i att spola av bilen sen senaste turen. Snackade med Knut Arne idag ang rost på 120or och vi enades om att det viktigaste vi gör är att spola av bilarna under och dessutom ge dem någon form för rostskydd. Knut Arne skall ge sin bil en full Tectylbehandling om kort tid och jag funderar på att fräsha upp Snövits behandling jag med. Eftersom det inte är så länge sedan Snövit var plockad i molekyler så vet jag ca var och hur jag skall kunna plocka ner henne för att förbereda för en så grundlig behandling som möjligt - to be continued.

Jag mjukade upp dagen med att byta olja på #Greta. Vi hann med motorolja & oljefilter och en fullständig koll av samtliga " svaga punkter " med en Yaris - there can be none - TMY II :D .

Sen kröp jag under Snövit med krabbedyse/ rörrensare. Jag spolade till det var rent vatten som droppade/ rann ur ramen - det tog rätt bra tid kan jag säga. Hittade en liten gran från någon av de senaste turerna oxå, den hade smugit sig in vid ca växellådan.

20200215_132311.thumb.jpg.ed8dc14c27bc4ac9aaa74df8361212cc.jpg

Efter att ha spolat både det ena och det andra betydligt längre än vad jag egentligen ville/ önskade så tog jag en liten testtur i kvarteret. Jag han ca 300 meter till jag kör förbi min granne och är tvungen att backa tillbaka.

Kort digression och presentation av grannen då:

Peter - bästa killen. Har en Elendigwagen han har varit i Afrika med, handlade taktält av @Nils Dale utan att någon av dem vet att vi alla " vet " vem vi är :) . Peter vill bygga en bil som funkar om möjligt ännu bättre på nästa Afrika tur så då åkte vinkelslip och svets fram. AluCaben från Nils kommer att bli en viktig del i hans koncept oxå.

20200215_122224.thumb.jpg.5fe5b4ca8e28e51a03b091de15b4b5f6.jpg

20200215_122242.thumb.jpg.5260acdfe294f337e03efab79cfee05f.jpg

Allt i allt en riktigt skön dag med precis lagom med bilar som för en gångs skull inte jävlas.

De två systrarna då:

#Snövit & #Greta :D

20200215_132012.thumb.jpg.2c370df66352fa5a77aa66fc902b844e.jpg

 

  • Like 9
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Väldigt intresserad av veta mer om hur man kämpar mot rosten. Köpt några olika produkter av CarroProtect som jag kanske tänkte använda nu i vår. 

Vad är bästa/effektivaste sättet att behandla en äldre bil när det redan är ytrost? Sökt massor om det och finns väldigt många olika svar. Har en dunk med kokt linolja som jag tänkte spruta på i värsta fall 😁

Link to comment
Share on other sites

Tectyl/Mercasol etc er et godt produkt på nye biler, eller eldre biler som blir komplett sandblåst og primet før påføring. Gammel Tectyl sprekker opp, så det er ingen evigvarende behandling og kan godt vedlikeholdes med olje (Fluidfilm/Lanolin).

Problemet oppstår ofte når folk påfører Tectyl på bil uten å fjerne rusten først, eller ikke vedlikeholder.

Nå blir min bil blåst 100% under, og påført Tectyl. Og der man ikke kommer til blir det behandlet med olje.

Men olje alene, på en 15år gammel bil med tykk brun patina under, stopper ikke rusten det heller. Har det kommet for langt er det sandblåsing som gjelder.

Jeg snakket med forhandlere for Tectyl, Mercasol og Fluidfilm før jeg leverte inn min, og det var en viss konsensus om man stilte konkrete spørsmål om dette. 
 

Edit:

Fluidfilm-forhandleren tilbydde heller ikke vasking av ramme innvendig, som også veide tungt. 

Edited by iknutis
  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg holder en knapp på fluid film, men det må påfylles regelmessig. Når jeg tok jeepen første gang, ble den spylt helt rein å sto på verkstedet å tørket før den ble sprøytet. Når jeg tok den igjen i høst, var mye av oljen vasket/slitt vekk men inne i ramme og hulrom var det fremdeles olje. Når den ble tatt igjen så la han inn ekstra fett i ramma og på div utsatte plasser. 

Tectylbehandling er jeg litt mere skeptisk til, greit man kan gjøre alt riktig. Men når man bruker bilen å det blir skader i belegget, vil jo vann å salt driten trenge seg inn å begynne ruste bak tectyl belegget. 
 

uansett hva man velger å gjøre, vil det være mye bedre enn å ikke gjøre noe  

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Kan legge til litt her om tectyl/rustbehandling av bil. Jeg har hatt en del interesse for dette og har også gjort litt slikt arbeid på biler gjennom årene.  Og etter hva jeg har til nå opplevd så sprekker tectyl skjeldent har kun opplevd dette på en nesten 40 år gammel Volvo som hadde et veldig tykt lag under og dette virket veldig stivt og hardt. På eksempel Dinitrol behandling som jeg har en god del erfaring med fra flere biler så sprekker denne tectylen ikke selv etter mange år. Den virker tynnere og mykere en den som var på Volvoen jeg nevnte. Dinitrol sin tectyl har også fordelen at den bare flasser av om det skulle begynne og ruste bak/under tectylen noe jeg har sett flere ganger på biler som ble behandlet for sent. Så jeg er overbevist om at det finnes flere typer tectyl som oppfører seg annerledes over tid og ved rustdannelse. Kan også legge til at den tektylen jeg har funnet som kommer nærmest Dinitrol sine egenskaper er denne http://www.hagmans.se/no/rustbeskyttelse/carosol/e/11260/carosol-tyck-rustbeskyttf40-/ har brukt den i 4-5 år nå og er veldig fornøyd med denne til nå.

Fluidfilm har jeg ikke brukt mer en i ca 3 år så har ikke enormt erfaring med det men ser ut til og fungere og spesielt inni hulrom så virker dette utrolig bra. På en Yaris som jeg vedlkeholder som har mye grov rust inni kanalene så har Fluidfilm hindret gjennomrustning i noen år nå. På understell så ser det også ut til og fungere men slites fort vekk så en må ha behandlig ofte. Har også opplevd Fluid film som ble påført en bil som hadde blitt tectyl behandlet og er ikke helt for dette da på denne så ble tektylen en seig gugge og mistet slitestyrke og ble et griseri. Men mulig det ikke alltid skjer?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • Moderators

Tjolahopp!

Här sker det ting. Faktiskt så mycket att jag inte helt har hunnit uppdatera eller snarare har orkat :( .

I påskas så startade projekt " Nytt garage 2020 ".

343301504_Garageutgngspunkt.thumb.jpg.c203aca479954cecec87e146b7650549.jpg

Jag fick hjälp av ett par grabbar med att riva taket då de ville ha takstolarna - det sparade mig ca 2 dagar med rivning.

Takstolar.thumb.jpg.227f180e1111a8f60fe7e2aeb0439ec2.jpg

Det gick relativt fort att riva ner resten av garaget och på morgonen dag 2 av rivning så såg det ut så här.

275753603_Rivinggaragedag2.thumb.jpg.fdc9eabb5981fc0c6fb054d590cf0d3b.jpg

Då var det dags att låta junioren rigga till lite mer manliga sätt att riva garage på.

2127461412_Lillkillenriggarvinsch.thumb.jpg.03064183f1e5cbcee953c0855d2987ff.jpg

 

485894107_Lillkillenriggarvinsch1.thumb.jpg.da766288066329c29dac3d74d8647678.jpg

Ready, steady - GO!

873131534_Lillkillenriggarvinsch2.thumb.jpg.5022e8cc5acba5bda0a67b06cce122fa.jpg

Dag 3 så såg det ut så här.

1229047840_Rivinggaragedag3.thumb.jpg.f3146c4ab4a21200ee263a861cf9907f.jpg

Då hade jag fyllt en 35m3 container.

1852864706_Full35m3container.thumb.jpg.c1c8e6a055a326dd1f8e37c5f9ef176a.jpg

 

Innan resten av garaget försvann var det dags att gå över Snövit inför stundande besiktning/ EU kontroll. Det visade sig att både bakbroms och handbroms har varit försummade över väldigt lång tid och det var på hög tid att åtgärda dem bägge.

Belägg som har sett bättre dagar.

2181940_Belggheltslut.thumb.jpg.d17609276c691b33cbe41d503fe72e04.jpg

Fullständigt slut bromsskiva.

181843288_Misshandladebromsskivor.thumb.jpg.3cde56254428ee1ac8110369691aeeb3.jpg

 

Detta var en relativt enkel sak att åtgärda men så var det dags för handbromsen. Det är märkligt att evolutionen på just denna funksjonen är så sjukt långsamtgående. Makan till korkad konstruktion. Nåväl, efter att ha byggt ihop den och plockat ner den ca 3-4 ggr så visade det sig att de bromsskor Milner Offroad hade levererat var ca 1,5-2mm för långa. Detta upptäckte jag när jag jämförde bilderna nedanför.

1754926140_Handbromsgammal.thumb.jpg.446122f0d63ac80be591170309963594.jpg

890440216_Nyabromsskormonterade.thumb.jpg.188f6c45b90b83c176479b357def2e21.jpg

Jag fick både psykisk och fysisk hjälp av en god kamrat med tillpassning av dessa skorna samt ihopmontering en 4e eller 5e gång.

1296072248_Tillpassningavbromsskor.thumb.jpg.62e6e5b97afb2187ab49c81e4770dc74.jpg

Även min " chefs-distans-mekaniker " @iknutis var rejält innblandad i operationen.

Dagen innan besiktning fick jag äntligen kontroll på handbromsen... :D .

1002994652_Lyckadbromsstest.thumb.jpg.811606299d2f9f97934324e42fdafb11.jpg

Så då är vi tillbaka till garagebyggning.

Dag 1 så gick det undan ska sägas.

689498327_Grvmaskindag1.thumb.jpg.40dd2e2336e7029b2d9ca14fac3578b3.jpg

Dag 2 så gick det som det måste gå...

1651799548_Grvmaskindag2.thumb.jpg.803ac7b8b0d38ef781dbf2d7e6c59967.jpg

Så i morgon - hoppas jag - kommer gubbarna med borren och krutet och så får vi se hur det går framöver.

Om jag orkar så har jag två turer att skriva om också ;) .

 

  • Like 7
  • Thumb up 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Wiberg said:

 

Om jag orkar så har jag två turer att skriva om också ;) .

Klart du orker! Og klart det er fullt av fjell under gamlegarasjen. Alt du trenger for å lage en Batcave.

Når det gjelder Millner ser jeg flere klager over passformen og kvaliteten på deler derfra, så jeg kommer til å fortsette med Autodoc også i tiden fremover. :)

Edited by iknutis
  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

En port Per. 3 meter hög, 5 meter bred. Helt platt tak med innvendig höjd på 4 meter minus takkonstruktion.

Tyvärr får jag inte bygga större garage än 50m2 men vid sidan av garaget så blir det en platta ( samma platta som garaget iofs ) på 3,5 x 8 meter ca. Kan ju hända att det blir en carport av den... ;) .

Edit:

Här är en ritning som jag hoppas stämmer rätt bra med verkligheten.

Garage.thumb.JPG.6f9cbd3dd3ae98b2c04d85501c1cc5d0.JPG

Edited by Wiberg
Ritning på garaget
  • Like 7
  • Thumb up 2
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • Moderators

Liten update igen då.

Plattan som garaget skall stå på är gjuten och den blev som ett parkettgolv :) . Fick fantastisk hjälp av grabbar som har jobbat med betong över hela världen med 20 års erfarenhet. Hade jag stått och kladdat med det hade resultatet blivit något helt annat - of that I´m sure. Så väl investerade pengar där känner jag.

Nu ska jag bara lösa takkonstruktionen så jag vet hur högt jag behöver mura väggarna för att kunna räkna ut materialåtgången. Målet är ju fortfarande så nära 4 meter minus takkonstruktion utan att bygga det så klent att taket kommer farande vid belastning.

729098272_Garagestp.thumb.jpg.55d2871f693a0fa36885b7ea696701bf.jpg

  • Like 5
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
17 minutes ago, Wiberg said:

Fick fantastisk hjälp av grabbar som har jobbat med betong över hela världen med 20 års erfarenhet. 

Härligt när det blir bra, men 20 års erfarenhet är ju ingen garanti......,

;)

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...