Jump to content

Snövit - Wibergs LC120 AT35"


Wiberg
 Share

Recommended Posts

12 hours ago, Wiberg said:

Byte av framdämpare och fjädrar - del 2 & byte av bakdämpare och fjädrar - del 1.

I dag kom Espen på besök för att bistå med montering av framdämpare och demontering av bakdämpare. Han hade med sig proffsfjäderklämmor och då är det bara lagom otäckt att spänna upp fjädrarna och montera dit dämpare med fjäderbenslager etc. Fördelen med att jag hade handlat allt som behövdes var att vi inte behövde demontera de gamla dämparna.

20210614_183939.thumb.jpg.e4c385cf6a52f5ddfd4f0ec3b3b5fd3a.jpg

 

Kontroll av att mutter är i botten:

20210614_185039.thumb.jpg.1da48d0f794f0fc8a0fd2fba9702ca2e.jpg

 

Ca 30 minuter efter att vi startade så satt både höger och vänster fjäder och dämpare på plats. Med nya bussningar till krängningshängarstag och med ordentligt med fett på allt så att det går att lossa igen.

20210614_195512.thumb.jpg.6328f3c855231c832760eba19286e5a3.jpg

20210614_195527.thumb.jpg.61be5b8362931652eb4a68dd10a5dabb.jpg

 

Då var det dags för det bakre partiet. Det har inte varit lossat sedan jag monterade mina luftkuddar för läääänge sedan. Det märktes för det var absolut inte något som lossade som det skulle. Trots ivrigt sprayande av 5-56 som nämnts tidigare. Då är det bara att ta fram le såg de Tigre och ge fanskapet.

20210614_201940.thumb.jpg.b3d684700453f1fbd0838395c9a8dcb8.jpg

20210614_201946.thumb.jpg.48af676d78d513f0a740b51f6e6a8713.jpg

 

Efter sjukliga mängder med sågande och bruk av våld så kom dom loss, dom bakre dämparna. Det var inte så mycket kvar av dom...

20210614_202440.thumb.jpg.cedfcffe25d37e750aa9c1e14cb5af71.jpg

 

Sen skulle vi " bara "  bända ut fjädrarna men det jävlades det också men till slut kom de ut. Med luftkorvar som även de satt som gjutna inne i fjädrarna.

20210614_212022.thumb.jpg.539eb3896cf51f852938e349bc6941a8.jpg

Till min stora glädje så visade det sig att en av LC120s största rostproblem inte var ett problem på min bil. Det har nog med grundlig avspolning av underrede att göra. Fjäderbenstornet på bakaxeln. Väldigt utsatt för vatten, skit och salt. Innan jag monterar något som helst skall jag slipa lite på det och lägga på lite skyddande lurium. Även luftkuddarna måste ses över då det är läckage i en av dem. Men med de nya fjädrarna är dessa nog inte så kritiska som med de gamla, oavsett så är det nu de skall fixas, när de är ute.

20210614_212037.thumb.jpg.b1212bfaffb5d6d88a1590230eba2957.jpg

20210614_212052.thumb.jpg.a9a70e9fdbba03f9d7547637675890c3.jpg

Längre kom vi inte idag, så får vi se när vi klarar att färdigställa dämpare och fjädrar bak.

Liten hög med järnskrot efter dagens arbete:

20210614_212006.thumb.jpg.5979e53aa759b79799d9725b34918872.jpg

20210614_212015.thumb.jpg.0bc46271a14d322bda4b839483ddde31.jpg

 

Snövit och Wiberg - Out!

Neste gang bruker du et skikkelig blad så går det mye fortere 🥰

Bajonettsagblad Carbide Vehicle Rescue | Neo Select A/S

  • Thumb up 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Montering bakdämpare och fjädrar - del 2

Då var allt på plats. Efter att återigen ha studerat instruktionsfilm på YT så var det bara att kasta sig över uppgiften. Knepet på LC 120 är att börja på förarsidan, lossa stabstag och bända ner axeln. För säkerhets skull så klämde jag ihop fjädrarna lite oxå med livsfarliga klämmor från Feltema. De duger åt bakfjädrar och inget annat. Utmaningen med dagens operation var att inte klämma luftslangen till mina luftkuddar - coilrites. Men det gick det med till slut. Efter montage så blåste jag upp dem lite och det höll tätt - gött! Passade på att snygga till slangdragningen Efter att han världsmästaren våldförde sig på bilen och blandade ihop höger och vänster slang. 

La med en bild på rostlösaren oxå så inte du tror jag far med osanning Knut Arne ;) .

Nu återstår pubertalt 3" avgassystem, uppfräschning av Asfir och rocksliders och sen är jag klar för en semestertur.  Innan jag åker över till Sverige så ska hasplåtarna eller deras ersättare på - fullvaccinerad 17e Augusti - tjohooo!

20210615_210108.thumb.jpg.d684fc7726c21afaaedae22714fd7a51.jpg

20210615_210115.thumb.jpg.10e8ff3421c68bd42ef1c32a5da6fc78.jpg

20210615_210128.thumb.jpg.65d28c504a5f1cb678da3f74c3697a4a.jpg

20210615_210136.thumb.jpg.c32e6e6b9ab25db72a9ce7944fc4bee1.jpg

20210615_210221.thumb.jpg.067781f71a7fe00da3524ba90e3e6571.jpg

20210615_210234.thumb.jpg.2924e33497a6e1db61ce2aab066cc58b.jpg

20210615_210243.thumb.jpg.ac7cc6036e484a62bbe595722f72f2b4.jpg

20210615_211424.thumb.jpg.14cf92b42826da2a6d60ecd2d4749ef3.jpg

20210615_211500.thumb.jpg.e1cf09f5f39482e4f1b5f141f9a596ea.jpg

 

Snövit & Wiberg - Out!

  • Like 5
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

I går färdigställdes då äntligen montering av avgasystem och lite annat smått och gott.

Alla som har skruvat bil vet att man plötsligt stöter på muttrar och bultar som bara inte vill. Det finns flera skolor om hur man våldar av dessa och bruken av våld beror lite på hur dom sitter. I mitt fall var det de tre muttrarna som håller fast downpipen på turbon. Redan när jag satte dit hylsan fattade jag att detta kommer aldrig å gå vägen - det gjorde det heller inte.

Fram med tigersågen och kapa av downpipen så nära turbon jag vågade och så fram med nytillskottet av våldsverktyg - skärande hylsor. Dessa bankas på de skadade muttrarna och har ett rejält fäste i bak-kant så man går bra grepp med sin mutterknackare. Då hade dom j.vlarna inte mycket att sätta emot :) .

1577918772_Kapaddownpipe.thumb.jpg.c9c4f1de33dcf4ce8382e9b8ff9a4906.jpg

568781237_Skrhylsor.thumb.jpg.332864ddfb10389537104f31891eaf1e.jpg

 

Detta gav möjlighet att titta lite på hur turbon hade det. Inget glapp åt något håll och snurrade så fint så. 

Turbo.thumb.jpg.cdf0c3c737ff973f2067d377351a32da.jpg

 

Med katalysator och downpipe ute så var det " bara " att börja montera del för del av det nya systemet. Väldigt tillfredställande att montera helt nya grejor. Allt av bultar och muttrar fick rejält med kopparpasta på sig för att underlätta evt demontering senare.

1872439260_Katalysatorute.thumb.jpg.e14c4851717de6499f0282d53261c092.jpg

Nu när bilen ändå hängde i luften så passade jag på att byta den där ABS givarkabeln som har legat i garage/ källare i ca 2 år... Kabeln kom komplett med clips och braketter så det var en ren fröjd att montera den.

707870652_ABSgivarkabel.thumb.jpg.a681e6704300f0888a0ab951f02b38bc.jpg

26502590_ABSgivarkabel1.thumb.jpg.eb0f881b1f2bf3bc286b221dc2de17a6.jpg

Blev riktigt trevlig vy från under bilen:

202430178_Nyttavgassystem.thumb.jpg.9d1d6e02844d22999e5facf677267eae.jpg

Och en rejäl hög med järnskrot vid sidan av bilen:

1682622665_Hgmedskrot.thumb.jpg.08ef935af161f7caa3a87e738dcfd459.jpg

Det blev rätt gött ljud i bilen, synd man inte har en V8 - då hade det mullrat ännu härligare :) .

Så nu ska, som sagt, bara de svarta delarna av bilen få en liten uppfräschning så är vi klara för semestertur tror jag.

605418486_Snvitklarfrtur.thumb.jpg.7f078b43b22d4614c2d3fb2ffcd9d381.jpg

Så med det nyinstallerade ljuset över arbetsbänken i bakgrunden tackar vi för oss denna gången.

337630907_Ljusfrnarbetsbnk.thumb.jpg.c586623f227b104f3e2507e1fac6aad0.jpg

 

Snövit och Wiberg - out!

 

 

 

  • Like 7
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Bensin och V8 är fusk ;)

Provkörde en tur idag, bilen är rejält mycket styvare nu och lite stötig med 2,5bar i däcken och nästan tom. När den blir semesterpackad så lugnar det sig nog.

Nästa större ingrepp får bli till hösten/ vintern när eldragning ska gås över. 

  • Like 3
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • Moderators

Det händer dessvärre väldigt lite både i och utanför garaget om dagen. 2021 är hittills ca lika rävva overlanding år som 2020.

Men ett litet lifehack ska jag bjuda på :) .

När man monterar pubertalt 3" avgassystem med relativt hyggligt muller i så ska man inte hänga sitt Thule-cykelstativ på den orginala kroken. Då träffar nämligen varma avgaser både cykelstativ och framförallt - hjulet till den nya cykeln...

Som tur var så upptäckte jag det så pass tidigt att jag han flytta cykeln till det yttersta läget så att inte hela hjulet gick åt pipsvängen.

Vad göra? Tja, jag har ju inte kommit ihåg att handla ny dragkrok så då fick det bli plan B istället - reflektor.

Så vet ni det ;) .

20210808_145553.thumb.jpg.7d4570a6e0c1d2187b0a886ddb40dfb3.jpg

20210808_145547.thumb.jpg.cb967e4c57ed6babf92785417845e4fa.jpg

20210808_145520.thumb.jpg.39e5607991c03b96aa474b6121693086.jpg

 

Snövit & Wiberg - out!

  • Like 5
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Moderators

Overlandingrelaterad uppdatering :D .

Full av anticovidmedel i kroppen kan jag sätta kursen mot mitt gamla hemland utan att hamna i karantän eller andra hemskheter vid retur till mitt nuvarande hemland.

Och eftersom det är så pass länge sedan jag har haft bilen i lågväxel och leriga däck är det stor chans att Gammeltackan ska få smaka på lite Värmländsk mylla i helgen. Då är det bra att ha sina hasplåtar/ underkörningsskydd/ skidplates på plats.

Just det, det var dom där ca varenda skruv knäcktes vid demontering... Hmmm, vad göra?

De verktyg som fanns tillgängliga vid första försöket dög inte till mycket alls. Mest frustration faktiskt.

Men efter att ha googlat ihjäl mig efter vad pop-nut eller rivet-nut heter på Würth-norska - blindnaglemutter... - så införskaffades det sådana och ägnat verktyg till dessa.

Så var det " bara " hem och borra ut de gamla knäckta skruvarna - med hela armarna sönderbrända av rövvarma borrspån och sedan applicera dessa pop-nuts och klämma till med tången. I teorin. Helvete vad sega dessa pop-nuts var/ är. Jag köpte självklart de hårdaste de hade, det blir en del påfrestning på plåtarna med mitt användande, då ska de sitta också.

Med hjälp av skaftet till domkraften, all kraft jag kunde uppbåda och ett par rejäla svordommar senare så satt de där de skulle. Det kändes som om jag höll på att lyfta hela bilen ett tag, jävlar vad arg jag var :) .

Men det blev skitbra faktiskt :D .

Utborrad skruv:

20210817_163342.thumb.jpg.ce6c685d023c789592ea1c95426bee19.jpg

Verktyg med extra hävarm:

20210817_163722.thumb.jpg.eb9bfc55417aa2ea6d698a5fd691ad8b.jpg

Närbild på verktyg:

20210817_163746.thumb.jpg.afa838bd39fc5c4663ec313fa7232dd8.jpg

Resultat:

20210817_163312.thumb.jpg.7a4b4655e8a3c127b2177da833bb849d.jpg

Man vet att plåtarna är använda när man måste vålda dit dem med sin domkraft:

20210817_180425.thumb.jpg.9ebb36d67841dd41aa664bf44becfa4c.jpg

Det är bara lite spänn i plåtarna... :

20210817_182222.thumb.jpg.82be422f5776e67b46ac638695e03422.jpg

Grunnat stor pågång av skruvande i det sista blev det lite vad som fanns kvar av M8 skruv ju längre bak på bilen jag kom i mitt skruvande:

20210820_094602.thumb.jpg.cfae1b229c7ebc62e013d2c635123bc6.jpg

Efter provkörning kunde man konstatera att det där pubertala avgassystemet jävlades igen. Så i morse kröp jag in under bilen och plockade ner ett av fästena till plåtarna och customiserade det lite med flera typer kärleksverktyg. Fin morgongymnastik för en gammal kropp :) .

20210820_093353.thumb.jpg.ceb6f22c78f56e8c77b6cf4a8345aa06.jpg

20210820_093320.thumb.jpg.6cbc143197227a0718bd4156011ef12c.jpg

20210820_093345.thumb.jpg.7102ef4083e25add6f2ff257a071f233.jpg

Men nu är passformen runt avgasröret perfekt, plåtarna sitter där de skall, bilen är färdigpackad och jag är ca 8 minuter från avgång till Sverige! :D .

20210820_094544.thumb.jpg.baa8e479ff1effef83ecae7c593c5382.jpg

 

Snövit och Wiberg - Out!

  • Like 2
  • Thumb up 5
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Popnuts är kanon!


Håller med ang dina skruvar, en sliten sexkant kan man oftast få på en hylsa eller i värsta fall skära ett spår i, men insex…..👎

Kul att du äntligen är på väg ut, vi önskar dig en bra tur, njuuuuut!!!!

  • Like 1
  • Thanks 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Kul att se ditt kämpande och arbete med bilen där!  Bra jobbat. Är helt säker på att jag kommer att sno din idé med dessa rivets framöver...  Plåtarna måste ju ner när man skall underredsbehandla inser jag ju.  Nu är Snövit redo för nya turer i höst!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • Moderators

Kan forumets medlemmar kanske hjälpa mig med tänket här?

Taktältet skall förvaras hängande i taket på garaget. Jag har kollat lite på färdiga lösningar från tex Thule och liknande producenter men litar inte helt på deras konstruktioner.

Tältet väger ca 60kg ( tror jag ) och min önskan/ tanke är att mer eller mindre klara av att lyfta av och på det själv. Dvs någon form för taljor måste involveras i konstruktionen.

Då taket består av betongelement så tänker jag montera 2x4" träbord som taljorna skall fästas i. Detta för att slippa punktbelastning, hellre sprida vikten på flera fästpunkter i taket ( ca 4 per bord borde klara sig ). 

En av utmaningarna blir att samla de rep som skall lyfta tältet - lamporna i taket sitter antagligen i vägen - och jag inser att jag måste ha någon form för utväxling då 60kg blir sjukt tungt att dra för hand ( handkraft initialt - motor på sikt ).

Har knåpat ihop en mycket ofullständig principskiss som ni gärna får använda till era ivriga och hjälpsamma kommentarer.

Detta skulle helst varit byggt i går men produktionen kan säkert dröja lite i väntan på den optimala lösningen :) .

Taktältslyft.JPG

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Wiberg said:

hjälpsamma kommentarer


 

Vad tror du om att ha fyra fasta linor i taket som är i korrekt höjd med tältet när det är på förvaring, då belastar du inte själva lyft mekanismen under förvaring, bara vid lyft. Då behöver du endast en talja i mitten för lyftet, detta blir då enklare att byta från handdrivet till motor, på sikt😉. Samt att det kan bli enklare den gången du behöver fira ner tältet ända till garagegolvet. 
 

detta kräver ju dock att du gör en lyft stropp som går från 4 på tältet till 1 i mitten, som du först sätter på tältet och sen firar ner din krok från taket. När du då höjer blir det väl som vanligt att lasten vill vrida sig lite, men när du är i rätt höjd med tälten hänger du i dina fasta linor och har då fem punkter som håller tältet.🤔

 hoppas du förstår vad jag menar😅 

inte alltid lätt att förklara en idé🤠

lycka till med din anordning, ska bli kul att se vad det blir för slutresultat.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Enkel løsning:

Thule Multilift.
https://bilxtra.no/thule-multilift-loftessystem?gclid=CjwKCAiAqIKNBhAIEiwAu_ZLDntBHrd9gM4PuX9KiN65PP5JghwdmZYzK0Re1oZjYLNFB0T4a427dBoCtCoQAvD_BwE

Oppgitt til max 100kg, men løfter nok nærmere 130kg i praksis. :)

Litt mer avansert løsning:
to stropper rundt takteltet, samles i en krok på oversiden.
Wire eller tau opp i en enkelblokk i taket:
https://www.biltema.no/batutstyr/battilbehor/blokk/enkelblokk-2000021531
Bort til enda en enkelblokk ved veggen.

https://www.biltema.no/batutstyr/battilbehor/blokk/enkelblokk-2000021531

Deretter ned til en vinsj i arbeidshøyde.
https://www.biltema.no/batutstyr/bathengere/vinsjer/vinsjer-2000022764

Kan erstattes med motorisert vinsj senere. Med denne løsningen kommer ikke lampene i veien heller.

  • Like 2
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...