Jump to content

Snövit - Wibergs LC120 AT35"


Wiberg
 Share

Recommended Posts

  • Moderators

Kort om mig då:

Jon Wiberg, bosatt i Norge sedan år -97, just nu Kolbotn - ca 20km syd Oslo, ursprungligen från Göteborg. Far till tre glada barn som gillar att åka " pappabilen " och bo i tält :).

Bilen, en Land Cruiser 120 2008 modell, införskaffades för ca 5 år sedan. Tanken var att ha en bil som kunde dra fiskebåten ( tidigare väldigt aktiv trollingfiskare ) och ta mig lättare till cykelstigarna ( tidigare väldigt aktiv terrängcyklist ( alla dessa " tidigare " kommer av tre små glada som tar mycket tid och energi... ) ). Inspirerad av bland annat min bror så " one thing lead to another " och bilen har, genom de 5 åren jag har haft henne, fått genomgå en viss modifiering. Jag visste inte att det bodde en sådan äventyrare i mig som behövde bil med taktält, snorkel, 35" hjul, vinch, HiLift etc etc men nu, med facit i hand och ett antal resor senare, så måste jag citera en herre från Sällskapsresan SOS - Didrik: 

Det känns helt rätt att ha en Snövit

Namnet Snövit bär väl präg av Göteborsk humor - bilen är förnärvarande kolsvart ( folie ) och måste således heta något som så absolut inte anspelar på färgen samtidigt som namnet har en lite dubiös betydning - allt är väl inte heeeelt enligt boken mtp Xenonlampor, LED ramper etc etc. Det statliga i Noreg har inte alltid samma förståelse för vad man behöver på en bil som inte är byggd för att sitta fast i rushtrafiken eller ska se bäst ut på Aker Brygge, som sina systerorganisationer runt om i Europa.

Bilens utrustning har kommit av reellt behov, inbillat behov och " den-där-grejen-gillar-jag " behov :)

Förnärvarande sitter det monterat kompressor, DC-DC laddare, AGM batteribank, digital VHF, vanlig CB radio, Laptop ( åker givetvis in och ut efter behov - primärt till navigering ), kylskåp ( blir utbytt innom kort ), lådsystem version 3.2 ( byggs om ca 1 gång per säsong... :) ).

Externt sitter det ASFIR vinchfångare med en Superwinch Tigershark SR 9000, ASFIR skidplates, Sigicon rocksliders, Custom bak-kofångare med 4-kants dragfäste, Coil Rites luftkuddar i fjädringen för styvare fjädring vid mycket last/ tungt släp, Sigicon XL taktält, HiLift, framåtriktad 23500 lumen LED bar, 4 stk mindre LED bars till navigering/ backljus åt sidor och bakåt, FoxWing markis ( fantastisk produkt - rekomenderar skarpt! ) etc etc etc. Bilen ändrar skepnad efter behov och krav på resa.

Kommande ändringar, förutom ny kyl, blir ett reservhjuls/ HiLift fäste model SwingOut monterat på bakfångaren, bredare rocksliders som dessutom ska fästas på annat sätt än idag. Tanken om en ARB-spärr i bakaxeln finns oxå men då vinchen gjorde entrè så hoppade spärrbehovet ett par knäpp bakåt. MaxTraxx körbroar står högt på listan över " bra-att-ha " grejor oxå. De visade sin förträfflighet på NLCK`s vinterträff för några helger sedan.

Mycket text blev det - beklagar. Här är lite bilder istället :). Från orginal till idag.

Orginal.jpg

DSCF5263.jpg

86E2AEDA-0AA0-4E41-A7F7-4052A8AD228F.JPG

09C5F1E1-CA64-49BD-B6C5-F4A8C59C989A.JPG

7E288CF3-49A3-4A09-886A-0F9A257A070A.JPG

20140111_105336.jpg

IMG_1650.JPG

20140203_111317.jpg

C699FE03-DF89-4626-A2B8-5A01EC82FFD2.JPG

20140708_111331.jpg

 

 

  • Like 11
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Då jag, till skillnad från resten av världen verkar det som, inte är på FB så gillar jag att använda mitt garage till allt möjligt av rapportering - så länge det har det minsta anknytning till bilen.

Påske! Denna högtid i Norge då hela världen ( innanför gränsen Svinesund, Charlottenberg, Östersund och Alta ) stannar upp och urinnevånarna drar på jakt efter(!) snön för att i solens sken inmundiga en komplicerad variant av Kexchoklad och app(!)elsiner och grisa ner skidorna med klister för att få fäste i den rövruttna snön... Sorry ass... Nu får det ta mig faen räcka med snö för mig. Jag fick nog på vinterträffen då jag skottade mer snö och satt mer fast i den samma än vad en vanlig Svensson klarar i en livstid. Låt vara med ett stort smil runt munnen :) .

Nu är det ju så att jag är Nörd - japp - Nörd med stort N! Jag kan inte bara göra en grej, jag måste gå " all the way " när jag blir intresserad av något - jag tror det är definitionen av Nörd. Hollywood har en annan definition - undertryckt fucking looser som alltid får kaffelatteblondinen med tuttarna i slutet av filmen - kanske jag är Hollywoodnerd oxå då ;).

Fan vad jag spårar ur - det var ju påske vi skulle gå igenom. Och nerdbiten. Jag älskar att jobba i skogen. Ved, bil som drar ut träd, motorsåg - kort sagt alla element runt vedsamlandet. Jag är så lyckligt lottad att mina föräldar har en stuga i Alingsåstrakterna där jag kan leva ut min ved-fetish järnet. Vad har då det med Overlanding att göra? Inte ett skit antar jag förutom att bilen kommer bra till pass och utrustningen i bilen funkar som fjäll vid träfällning. HiLift, ryckstroppar och shacklar - ett måste vid varje riktad träfällning i hård vind :) .

Så här såg bilen ut packad för en vecka med småbarn som ska leka i " söla " och blöta ner sig vid varje givet tillfälle ( vilket de gjorde... )

20160322_093139.jpg

Den stackars pappan hade med sig motorsåg, ägnat skydd till den samma och två par kalsonger....

 

Stugan ligger helt episkt till vid en sjö. Den har seff torvtak för att smälta in i miljön. Fotot är taget ifrån A.O ( Area of Operations ) vad gäller vednerderiet. Det växer så galet att mitt krig mot grönskan - ett två-årigt varmt krig utan dolda motiv - knappt kan skådas.

20160322_160605.jpg

 

Den första dagen/ kvällen bjöds det på en variant av Biff Rydberg. De små bortskämda skitung... arvingarna tyckte givetvis inte att det var speciellt bra. Pappan/ Kocken tyckte det var episkt! Och så fick jag testat Muurikkan på en kontrollerad grillbädd för en gångs skull. Nu måste jag köpa en klotgrill - f-n oxå...

20160322_174611.jpg

20160322_174618.jpg

En av anledningarna till att jag är van att fixa ved är det berömda " Krematoriet " på stugan. Enligt moderna mått - kanske världens, ialla fall Skandinaviens - minst effektiva öppna spis! Men den är enorm och ger en galet fet " men nu har vi det bra " effekt på alla som sitter och tittar i den. Men den kräver sitt av ved - det råder det ingen tvivel om!

20160322_190613.jpg

Area of Operations från en annan vinkel - från verandan på stugan

20160323_091022.jpg

A.O i ett litet Jesus ögonblick - Hallllååååååååååå, påsk sa jag juh!

20160323_135241.jpg

En HiLift kan användas till mycket. Bland annat att till styrning av träd som ska fällas. En annan positiv sak med att " leka sig med utrustningen " är att man lär känna den. Hi Lift är ett av de mest livsfarliga verktyg man kan använda! Fel användt så tar den livet av dig på 1-2-3 och hoppar egentligen över både 2 och 3 - det bara smäller och så är det klart. Jag överåter åt YouTube att visa vad som ska till - massa bra videor där om hur använda grejorna. Jag la en spännrem runt en sten och förlängde HiLiften till trädet med feta laststroppar och spännde upp den. När trädet böjde sig(!) så tyckte jag det borde gå åt rätt håll ( i stark vind I mind you ). Min HiLift lyfter/ drar 10 ton. Det är galet mycket energi om det går åt fel håll så det var med viss skepsis jag stog och spännde upp den. Men när det är sagt - att stå tryggt och se vad den gör och inte minst hur den funkar under ordnade förhållanden gör dig mer trygg på djävulskapet den dag då det är skarpt läge och du är trött, skitig, halvdesperat och HiLiften är din sista väg ut ur eländet. Då kommer " leken " att betala sig - du och bilen överlever.

HiLift versus 25 meter Al

20160324_094407.jpg

20160324_094424.jpg

Slaktbänken efter ett par dagar.

20160324_163859.jpg

Två märkesvaror jag håller väldigt högt när det kommer till skogsarbete :) . 

20160324_164259.jpg

Så var det Långfredag - denna dag då hippien blev nailad till korset och fick höra att kärnkraft absolut skulle stå för energin framöver och NoX skulle ersätta digerdöden, ack ve... Som de barbarer familjen Wiberg är så firade vi detta med röksignaler och den klassiska Grävling-a-la-Snövit, en mycket omtyckt gryträtt som varje sann Overlander borde lära sig :) .

20160325_140413.jpg

20160325_131819.jpg

Grävlingen tilbereddes givetvis på en vedeldad Husquarna. Att göra det enkelt är lixom inte helt grejen. Lamm..Grävlingen fick faktiskt åka så länge att det nästan blev " pulled grävling " för de som är bekanta med rätten. Episkt gott! Serverad med rostade potatisar och Rydbergs Bearnaise, en färdig sås som har fått till och med mig som gammal kock att ge upp att piska egen, helt sjukt bra sås och ett måste vid varje OverlandingBBQ - testa själva.

Så blir det ett par stämningsbilder. Jag verkligen älskar den första. Tre generationer ( en bakom mobilkameran - tänk den som hade en riktig en, laddad och klar vid varje Kodac moment... ). Stämning i massor menar jag. De andra två visar en härlig dramatisk himmel och den sista visar vyn från verandan på stugan när lugnet har lagt sig.

20160325_183415.jpg

20160325_183651.jpg

20160325_183651.jpg

20160325_184524.jpg

Så blev det lite bilrelaterat igen då. Broders LC100 jämte sin lillasyster Snövit. Broders bil har varit runt större delen av Europa, Marocco, Ryssland och till sommaren så spikar han Georgien. 

20160326_173454.jpg

Vad kan man säga? Helt grymt bra påsk! Inte helt Overlanding men spelar det egentligen roll? Bilen, miljön, lycklig Overlander = mental hygien :) .

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Moderators

Dax att presentera Lådsystem Version 3.42. Fortfarande inte heeeelt 100% men nu tror jag packning och bruk skall funka lika bra i fält som på garageuppfarten :) .

Det är inte helt lätt att bygga ett system som låter dig få tag på precis allt med bara ett grepp när utrymmet är så begränsat som det är i min bil. Det jag prioriterar är:

Gas-spis med gas, go-stol ( norsk benämning på " skönaste-stolen-mannen-du-vet " som Svenne hade sagt ), kylskåp samt ting att laga mat i och på. 

Det är fortfarande en del osäkra moment som måste fälttestas på en grus/ traktorväg inom kort men jag tror att 90% av grejorna kan vara kvar i bilen när jag riggar till kök etc. Då är det bra!

Utgångspunkten vid utfart i helgen:

20160411_162315.jpg

Det som har tillkommit är, förutom ny ordning i existerande utrymmen, ett separat fack för gas-spisen och " reservköket ".

20160414_175216.jpg

På bilden över ser man det ihopfällbara bordet som dessutom innehåller 4 stk helt ok stolar. Det i sin tur håller Muurikkan på plats. Den hystersika 80-tals ryggsäcken helt till höger i ibld innehåller allt av bestick, tallrikar, vinglas etc. Under kylskåpet står gasflaskan, verktygskitt, hylsnyckelsats, skärbräda.

20160414_175235.jpg

Denna lådan innehåller numera bara köksutrustning. Knivar, stekpannor, kokkärl etc ( ja, lite mycket tyckker någon men va fan - jag gillar att laga mat :) ) .

Helt innerst under kylskåpet bor batteribanken, kompressorn och min DC-DC laddare ( den ser man inte på bilden ).

20160414_175416.jpg

Det enda som återstår nu är fälttest - de brukar hårt och brutalt avslöja om man har haft otur när man har tänkt.... ?

Detta är som sagt en prototyp under utveckling. När den känns färdig ska jag försöka få den byggd med exakta mått i något proffsigt material som alu eller så.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Jag försöker utveckla ett rödvinsglas som inte går tomt, så ja - det är på prototypstadiet ;) .

Har glömt kaffekoppen där tidigare. Du skulle inte tro hur länge den stod kvar innan det small nått våldsamt med splitter över hela vägen...

  • Like 4
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • Moderators

Ett litet inlägg som väl egentligen skulle ligga under " Overlanding Cooking " men det funkar lika bra här :) .

Förra helgen så var vi och sågade i skogen igen och vad passar bättre till sultna skogsarbetare än grillmat? Ingridienserna kan självklart varieras i det oändliga men grundprincipen - grillat kött/ fisk - färdigkokta potatisar som steks med massa lök - grillade/ stekta grönsaker med massa färska örter och Rydbergs - är så enkel att den kan appliceras och göras på nästan varje tur man tar, bara man sänker skuldrorna och tar sig lite tid att tillbereda grejorna.

20160507_193446.jpg

20160507_194312.jpg

20160507_195222.jpg

20160507_195228.jpg

20160507_195219.jpg

  • Like 6
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Vi har ju redan etablerat det faktum att jag är nörd så att befinna sig på kärestetur i Malaga hindrar inte undertecknad i att sitta och fundera kring var och hur man borde kunna köra bil i området - även när smaskens Paella avnjuts i kombination med en flaska Rosévin. Som tur var är min Fru helt på det klara med vilken idiot hon har gift sig med - jag har faktiskt en hel del förlåtande egenskaper ;) - så hon överser glatt alla hysteriskt insnöade kommentarer om de bilar vi har " spottat " här nere. Nämner i fläng: massa fina Land Rovers, en helt felbygd Nissan, en LC 125 ( bara två dörrar!) och en riktigt fin LC 7x serie, kanske den finaste jag har sett. Salt och rost är ett okännt begrepp här.

Oavsett då, det fick mig att tänka att jag bara måste skriva ett kommande inlägg om en typisk " Svennes " reaktion på utlandet. Stay tuned för plötsligt kommer det ;) .

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Äntligen framme i Hasslö efter ett maratonrace från Kolbotn via Åmål för att hämta Danne plus båt!

Vi blev stoppade i Växjö av polisen som påpekade att min svenska var utmärkt och att i Sverige är det faktiskt bara lov att köra i 80km/h och inte 115 - oavsett hur fiskesugen man är... ? .

Den unge polisen, som var meget hygglig, påpekade oxå att visst var det en stabil och fin dragbil men att det fanns gott om idioter som jag kanske måste bråbromsa för. Visste jag vad 35km/h hade kostat i Norge??? Efter att ha fått blåst i alkotestaren så fick vi köra iväg i lagliga 80 med mössan i handen. Stort tack för bara en varning!

Vi har sett massor av fantastiska ställen, bland annat ett militärmuseeum i Skillingaryd.

I morgon går reveljen ca 0430 och så ska vi jaga storlax ca 30nm ut i riktning Bornholm - rapport följer.

20160519_000743.jpg

20160519_000829.jpg

  • Like 6
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Trevliga berättelser o bilder Jon som alltid. Har på min LC 120 upptäckt att jag är i överkant på tillåten totalvikt. Har du vägt din? Tror det är min extratank som spökar. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Carl, sorry sent svar.

Min bil får max väga 2850kg. Med full expeditionspackning är det snubblande nära de siffrorna - har hitills aldrig varit över!

 

Annars kan jag meddela att 2 dagar à 12 timmar med laxfiske kan uppsummeras med - vilken tur att jag är mer glad i Entrècote och Rydbergs bearnaise än Lax och Sandefjordsmör...

Vi hade kontakt med 2 granna fiskar men det var allt. De 4-5 näbbgäddorna/ horngjelen och den ena fiskmåsen som nappade räknas inte.. Vi var ca en vecka försent i år, nya tag nästa år.

Lite bilder piggar alltid upp:

Utlägg klockan 0530.

20160519_062638.jpg

Några av dagens beten:

20160520_091152.jpg

Det e lite spön/ stenger som ska ut ja :) .

20160520_083219.jpg

Allt ute - då börjar väntan...

20160520_071905.jpg

Vilken tur att kocken tog med sig sitt Primuskök - dagens lunch: Hamburgare!

20160520_130115.jpg

Ett stort lockblänke funkar perfekt som stekspade :) .

20160520_130328.jpg

Med ett tvålågigt kök kan man steka burgare OCH rosta bröd samtdigt - vilken tur!

20160520_131421.jpg

 

I sann kartnörderi-anda så spottade jag vilt massa spår längs vägen från Åmål till Blekinge. Det ser ut som väldigt fin campingnatur med små åar och vattendrag längs hela vägen. Definitivt värt turen utan båt bakom någon gång.

Över och ut!

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Det närmar sig besiktning/ EU kontroll så lite fixings är på sin plats...

 - En lista är bra grejor eftersom jag har en förhållandevis teflonbelagd ihågkommelse. Man kan dessutom föra upp ting på den som man kommer på längs vägen eller noterar att behöver fixas.

20160531_095305.jpg

Det är ett jädra meck att byta lampor eftersom kofångaren måste lossas för att komma till den där ena skruven... Sen är det en del mer drivdon och grejor till Xenon-lamporna. Men som jag har sagt tidigare - ljusbild och utsèende gör det värt jobbet.

20160531_103531.jpg

20160531_104812.jpg

Så var det dax att slipa bakre kofångare och sminka upp den lite. Den behöver plockas ner och sandblåsas ordentligt men för att hålla stilen i sommar så räcker detta gott.

20160531_123954.jpg

 

 

Så var det bromsarnas tur. Jag har upplevt hur bilen drar åt vänster vid häftig inbromsning - vid inspektion av beläggen så var väl inte det så konstigt..

20160531_145508.jpg

 

Det stökiga med att bygga " custom " är att vedlikehåll/ service blir både svårt och dyrt. Jag har bromsok från en HiLux för att kunna köra 15" fälg - tror ni jag kommer ihåg vad varunummret är på de beläggen??? Det är nog därför Gud uppfann Google och internethandel. Men jag behövde dem idag så det blev rövdyra belägg från Mekonomen :( . Nu har jag hittat dem hos Millner Offroad så nu ska jag aldrig mer glömma det... Förra gången jag bytte bromsbelägg så jävlades det våldsamt. De förbättringar jag gjorde då tycktes ha burit frukt för nu gick bägge sidor på en dryg timme :) .

 

Det färdiga resultatet av lackering.

20160531_162758.jpg

 

Lagenliga lampor.... ? ?

20160531_162813.jpg

 

Forts följer förhoppningsvis.

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Inte så dumt Haakon. Jag är mer old school så jag sparar kvitteringarna. Blir som att söka med ett grymt trögt OS ;) .

Btw - för priset jag betalade för beläggen till framaxeln hade jag kunnat få två (!) uppsättningar skivor och belägg hos Milner.... Lite mer framförhållning vad gäller underhåll tror jag.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Den som trodde det skulle bli mer rapport om vedlikehold på Snövit idag får tji... Lusten att kravla runt i slipstöv/ slipdamm i 30graders värme utgick ganska omgående idag när jag skulle börja. 

Så blev jag brått påmind om att jag faktiskt har en båt som oxå behöver lite kärlek. Så vinkelslip och luftverktyg byttes mot högtryckstvätt och polermaskin. Nå, eftersom mr Erikssons och min tur utgår så får jag väl ta en tur på sjön i stället :) .

Håll tummarna för Snövits EU kontroll i morgon nu gubbar! ?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Snövit är EU godkänd för ytterligare 2 år :) !

Kontrollören var en väldigt bilintresserad herre som berömde henne och önskade mig lycka till på väg till Sahara!?!? 

Så jädra gött - nu är pappa lycklig ?

 

  • Like 4
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Så där - då är taktältet monterat för 2a el 3e gången i år. Resa mot Folldal på torsdag där NLCK har sin Landsträff i år. Har till och med printat ut kartor över området O.o flushed face.

Taktält.jpg

 

Kartor.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...