Jump to content

Snövit - Wibergs LC120 AT35"


Wiberg
 Share

Recommended Posts

  • Moderators

Fullt uppackad 10-12kg tror jag. Är bara tältet som är tungt - liggunderlag, skorsten och fältsäng väger lite.

Hjulet är jag lite mer osäker på men helgens tur avslöjar obarmhärtigt om det är för mycket lastat eller inte.

 

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

I min strävan efter lämplig ersättare för Apflocken, de som driver kundfrustrenande och misserabel varuhandel på Sofiemyr, så for jag iväg till Jula idag för att komplettera camputrustning.

En av produkterna jag raskade med mig var den där Primuslampan jag frågade om i en av taktältstrådarna... Nu måste jag nog erkänna att min kunnskap om Primus produkter sträcker sig till mitt fantastiska kök så detta med glödstrumpa och applicering av den samma gick så dåligt som det kan gå... Inte nog med det men plötsligt slutade det att komma gas oxå! Men vad i helv.te nu då? Ska det vara så förbannat svårt att sälja produkter som funkar? 

Lagom förbannad gick jag ner i garaget, plockade ner hela mojängen i atomer, blåste rent med tryckluft och badade vissa delar i aceton. Skruvade ihop allt och - Presto! - där kom det gas igen gitt :) .

Det var ju bara halva segern insåg jag snabbt - ny glödstrumpa måste inskaffas omedelbart! 

Vilket perfekt tillfälle att prova hur Snövit beter sig med all utrustning på taket. 

Summa sumarum - bilen går som ett skållat troll, den behöver lite luft i Coil Ritesen för att inte rulla vid aktiv körning ( luftkuddar i bakfjädrarna ) - förutom det ligger hon som ett strykjärn på vägen i hastigheter som till och med tyska Autobahnlejon hade gett tummen upp...

Och inte minst - här var det ljus och värme i höstmörkret :) .

20161018_203113.jpg

Nöjd kille!

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Den 15.10.2016 at 18.25, Wiberg skrev:

Åkey - då har vi lite mera erfarenheter med denna lavvon då...

För det första - tummen upp till XXL och Bring! På ca 24 timmar packade och levererade de lavvo plus tältbotten - sånt gillar vi. Chauffören var dessutom världens gladaste värmlänning som hade all tid i världen att snacka med en gubbe från Götet...

Lavvon ihoppackad är - var när den kom iallafall - ca lika stor som en stor sovsäck - vi får se om jag klarar att packa ner den lika fint...

Hämtade ugnen igår. Tillsammans med 5 gamla däck och ett reservhjul... Det blev ett däck på taket - det fanns inte plats till en purjolök extra i bilen en gång. Ugnens rör är delat på tre längder á 1 meter. Såg för mig rör som man kunde peta in i ugnen för platsbesparelse men är rätt nöjd ändå - det är lättare med 3 delar än 10.

Självklart proveldades ugnen i igår. Ja - är svaret på frågan om den ger värme. Satans massa - är svaret på frågan om hur mycket :) .

20161014_160542.jpg

20161014_160554.jpg

20161014_160557.jpg

Idag kunde jag inte hålla mig längre så efter att först ha testat att slå upp lavvon ca där jag testade ugnen så fick jag flytta den pga av plats. Den tar bra med m2 den där tingesten alltså. Lite fumligt första gången, lite mindre fumligt andra gången - satsar på att tiden kryper neråt till den är optimerad. Men - Mr Eriksson och hans taktält kommer aldrig att tangeras. Han kan fälla upp tält, fälla ihop tält, flytta bilen, fälla upp tält, fälla ner tält, åka och handla pilsner och fälla upp tält innan lavvo plus ugn är färdigriggad. Men om det är värt det? Skojjar du eller?!?!?! Tror nog att det lätt får plats 4 tältsängar + ugn + ved + bagage +++.

Helst ska denna användas när det är snack om Basecamp - dvs rigga camp och stanna på plats en dag eller fler. Om man är flera och tränar ihop sig så går det nog relativt fort tillslut. Har redan ställt mig frågan om hur lösa tältpinnar till vintern - tar gärna tips där alltså.

20161015_154534.jpg

20161015_154602.jpg

20161015_160051.jpg

20161015_160940.jpg

Stegen/ gardintrappan är för att jag ville kolla att det inte blev för illa varmt i toppen på skorstenen mot tältduken.

20161015_152721.jpg

Det blir varmt men inte så att duken eller myggnätet tar skada.

Tror nog att jag smyger ut i kväll och provsover min nya lavvo ja :) . Så kan grannarna säga vad f-n de vill - Nordkapp februari 2017 - here I come 1f606.png .

 

"Det blir varmt men inte så att duken eller myggnätet tar skada."

Da fyrer du ikke hardt nok kompis:) hadde vært litt forsiktig med myggnettet og topphetta når du fyrer.. myggen kommer ikke inn ovenfra når du fyrer, og snøen som kommer inn er helt minimal. Just a heads up:) hatt ca 100 overnattinger i lavvo, samt at brannmannnsgenet slår litt inn:)

snøplugger: https://www.xxl.no/helsport-snoplugg-50cm/p/1011484_1_style

ellers har piteraq parkveien en 10-pack til underkant av 600,-

Edited by Torgeir
Teltplugger
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • Moderators

Tack vare fantastiska och kreativa vänner fick mina barn/ jag bästa julklappen ever :) .

Snövit och jag ö skar er en fantastiskt God Jul och ett praktfullt Nytt Overlandingår ?.

20161224_164649.jpg

20161224_164628.jpg

20161224_160803.jpg

20161224_160821.jpg

Japp, bilderna hamnade preciiiis överallt - spelar ingen roll - helt fantastiska tröjor :) .

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Moderators

Idag började jag jobbet med att byta fjädrar fram på Snövit. Jag hade nog kommit längre om jag kommit ihåg att ta med mig bilnycklarna... Suck...

Glädjande nog så lossade alla muttrar och bultar men vaddennuheter som sitter fast i stabiliseringsstaget blev en smula skadad när den jävlades med att lossna. Är rädd jag måste lossa lite till på söndag när jag ska fortsätta men tror/ hoppas bli färdig med den operationen då. Sen är det bara resten kvar....

IMG_20170106_171341.jpg

IMG_20170106_170630.jpg

IMG_20170106_170701.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

När jag jobbade som yrkesmek så brydde vi oss aldrig om att försöka få "klapperstagen" hela. Det blev dyrare för kunden att låta oss ta bort dom hela än bara kapa bort skiten och dit med nya. 1800kr/tim och en 1/2 timme blir dyrare an nytt. 

Inga cyklar och gräsklippare i garaget??

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Efter en god del frustration, kirurgi m vinkelslip, våld, vilja och vaselin så är nu nya fjädrar monterade på Snövit :) .

OME 885 - de hårdaste om jag har fattat det riktigt. Blir spännande att testa bilen och inte minst se om det är stor skillnad i höjd. 

Har fått ett nytt favoritverktyg - 18v mutterdragare med herrejösses vridmoment. It saved my day mer än en gång idag.

Återstår att byta SCV ventim samt lite lackfix - förhoppningsvis denna veckan. Sen får resten vänta till våren när behovet av mysigt garage inte är så stort.

IMG_20170108_131158.jpg

IMG_20170108_131145.jpg

IMG_20170108_131810.jpg

IMG_20170108_144347.jpg

IMG_20170108_144600.jpg

IMG_20170108_144634.jpg

IMG_20170108_165512.jpg

IMG_20170108_182120.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Då står den gamla damen utanför huset igen. Var och hämtade henne från vistelse i stort och fint garage i Råde - ett sånt garage jag ska ha när jag blir vuxen tänkte jag.

I tisdags så bytte jag SCV ventil. Denna ventil är en viktig del i Common Rail bränslesystem och när den blir sliten så börjar spridarna ge fel värden och det blir soppa av allting. I teorin ska detta vara en enkel operation. Den sitter bak på dieselpumpen med två stycken M6 insex skruvar med en kontakt på sig. Det var teorin det...

I själva verket sitter den helt j.vla omöjligt till bakom fjäderben, dämpartorn, bromsrör och all annan bråte som tydligen måste sitta just där... Hade den suttit var som helst annars så hade den varit bytt på ca 4 minuter inklusive gångtid - nu tog det ca 2 timmar. 50% av de timmarna var jämnt fördelade på att försöka träffa skruvhål i blindo, tappa skruv ner mellan dieselpumpen och hasplåten, leta efter skruven med ficklampa, tappa verktyg på ungefär samma ställe, bryta ihop och fundera på att sätta eld på den förbannade jävla bilen och sen göra allt en gång till. Väl monterad så visade det sig att delen är defekt och bilen inte startade... 

På fredag kväll var jag tillbaka för att byta till den gamla ventilen igen. Denna gången gick det lite fortare och nu startade bilen - härligt! I går, lördag, så hämtade vi hem bilen då det med att skruva på distans inte helt var optimalt - trots världens bästa garage. Helt omöjligt att säga något om de nya fjädrarna, det får ge sig på nästa tur. Bilen är ca 2-3 cm högre i alla fall och drivaxlarna pekar svagt neråt istället för svagt uppåt så det är ju alltid något :) .

Listan har nu fått mer grönt än vitt eller gult så det går framåt...

ToDo Snövit.JPG

I dag körde vi en ny Overlandingbyfoot. Pappan bar ryggsäck med ved och termos, lillkillen ömsom bar ömsom körde sin R/C monstertruck och familjens tre damer gick och drällde som de brukar. Vi stannade vid mina barns dagis där de har en fantastisk Lavvo med en mycket sinnrikt utformad eldplats.

Eld i lavvo.jpg

Lavvo.jpg

Inte nog med detta - igår fick jag min nya sovsäck levererad på dörren - vilken service va? :) . Komforttemperatur på minus en jädra massa och massa dun - japp jag är mycket klar för tur nu. Fastkörd bil, insnöad, lavvo med lagom eld i kaminen, mätt och belåten, sitta i nya sovsäcken med en Norrlands... ja för fan, helt klar för det. 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Alltid skönt när man kan kryssa i "klarrutan".

Ja en tur ute, behöver inte vara så avancerad!!  Bara en brasa i trädgården eller i närmaste skogsdunge kan ge en härlig stund och omväxling från vardagen!! :)

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

Din berömda ventil är oftast alltid klurig. Jobbade några år som transportbilsmekaniker på VW. Tror det var 5tim på Crafters. Men var det EGR ventilen på dubbelturbomotorn var det 16timmar och dom började bråka redan efter 2000mil. Jag har hela serien batteriverktyg från Royobi, riktiga "kalle anka" verktyg men garantin hinner aldrig gå ut innan dom går sönder så det blev livstidsgaranti på dom. Mitt störta problem nu är att laddningen fungerar inte i 10-15 minusgrader så jag får ha värmefläkt i bilen under dagarna för kunna använda dom. Det var en fin fjäderpress du lånade, brukar sätta fast pressen i skruvstycket. Sen till sist något som gör mej ledsen. Vår "Pippi långstump" tid är borta i Sverige. Att ha ett sådant fint tält offentligt skulle aldrig funka, det skulle inte dröja länge innan det blivit uppbränd eller sönderskuren. Brukar tänka på det när jag är i Norge att det finns vissa saker i er politik som förhindrar detta. 

Kul Kul att leka och planera inför sommaren..

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Förberedelserna för Nordkap 2018 är i gång för fullt och när jag blev inbjuden att studera kortrest gran i ett fylke inte allt för avlägset så tackade jag självklart ja. Dels för att diverse nyliga dieselförbud och andra påhitt av lokalpolitikerna i huvudstaden givetvis har påverkan på den kortresta granen men också för att detta var ett gyllene tillfälle att skaffa mer erfarenhet av bruk av lavvo under lite barskare omständigheter.

Först tillverkades det ett verktyg för att kunna penetrera även den mest frusna plats att slå upp lavvon på.

IMG_20170118_182621.jpg

Sen packades det lagom med utrustning och mat - världspremiär med den nya sovsäcken!

Vi kom fram relativt sent på fredagskvällen så då fick vi testa att slå upp lavvon under de omständigheterna - i lyset av 40 000 lumen LED, massa snö, lagom skev/ sne plats till lavvon och lagom frossen backe. Det gick riktigt bra tycker jag.

IMG_20170121_101101.jpg

Den nya sovsäcken visade sig så fantastiskt överdimensionerad till de ynka -2 till -5 graderna vi hade så när Ivar vaknade och kollade sig runt så låg jag halvvägs ute ur den :) . Med beröm godkänd således.

På lördagen så var det alltså dags att närmare studera dessa kortresta granar. Vi lämnade Camp ca 11.00 och returnerade inte förrän närmare 18.00. Dvs en lååång dag i skogen.

FB_IMG_1485093688811.jpg

IMG_20170121_111222.jpg

FB_IMG_1485093627833.jpg

Det var en härlig blandning av fordon på turen - engelskt, japanskt och amerikanskt. Ombygt och någorlunda orginalt. Alla körde samma spår och vi hade fantastiskt trevligt!

FB_IMG_1485099782726.jpg

FB_IMG_1485099809116.jpg

FB_IMG_1485099753746.jpg

Både igår kväll och idag morse så kockade vi på lavvokaminen med riktigt bra resultat - ytterligare en nyttig erfarenhet. Att packa utrustning och förnödenheter i plastboxar har återigen bevisat sin suveränitet så det kommer jag fortsätta med - skyddat mot snö/ fukt, väldigt översiktligt, lätt att stoppa undan i lavvon eller bilen.

Jag är klar för tur nästa helg igen - intresserade hör av sig. Om det bara blir en kortis lördag till söndag spelar ingen roll. Längden att köra behöver heller inte vara speciellt lång.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators
9 timmar sedan, munkensbilder sade:

Kul att det funkar med ditt "indiantält"

Över förväntan oxå :) . 

9 timmar sedan, Lars 9k sade:

Hur kändes de nya fjädrarna, var det någon skillnad mot innan?

Riktigt bra. Bilen var ganska exakt 2,5 cm högre än sin syster när vi mätte trots att jag har en vinch i fronten. De var heller inte så styva som jag var orolig för. Mycket nöjd helt enkelt.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...