Topo Posted October 18, 2016 Share Posted October 18, 2016 Jepp bilen ser ut kunna ta att Road of Bones vintertid med en klackspark:-) Kanske nåt att planera in för 2018..hehe Vad har du för vikt på lådan med alla tältsakerna? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted October 18, 2016 Author Moderators Share Posted October 18, 2016 Fullt uppackad 10-12kg tror jag. Är bara tältet som är tungt - liggunderlag, skorsten och fältsäng väger lite. Hjulet är jag lite mer osäker på men helgens tur avslöjar obarmhärtigt om det är för mycket lastat eller inte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted October 18, 2016 Author Moderators Share Posted October 18, 2016 I min strävan efter lämplig ersättare för Apflocken, de som driver kundfrustrenande och misserabel varuhandel på Sofiemyr, så for jag iväg till Jula idag för att komplettera camputrustning. En av produkterna jag raskade med mig var den där Primuslampan jag frågade om i en av taktältstrådarna... Nu måste jag nog erkänna att min kunnskap om Primus produkter sträcker sig till mitt fantastiska kök så detta med glödstrumpa och applicering av den samma gick så dåligt som det kan gå... Inte nog med det men plötsligt slutade det att komma gas oxå! Men vad i helv.te nu då? Ska det vara så förbannat svårt att sälja produkter som funkar? Lagom förbannad gick jag ner i garaget, plockade ner hela mojängen i atomer, blåste rent med tryckluft och badade vissa delar i aceton. Skruvade ihop allt och - Presto! - där kom det gas igen gitt . Det var ju bara halva segern insåg jag snabbt - ny glödstrumpa måste inskaffas omedelbart! Vilket perfekt tillfälle att prova hur Snövit beter sig med all utrustning på taket. Summa sumarum - bilen går som ett skållat troll, den behöver lite luft i Coil Ritesen för att inte rulla vid aktiv körning ( luftkuddar i bakfjädrarna ) - förutom det ligger hon som ett strykjärn på vägen i hastigheter som till och med tyska Autobahnlejon hade gett tummen upp... Och inte minst - här var det ljus och värme i höstmörkret . Nöjd kille! 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted October 18, 2016 Premium Member Share Posted October 18, 2016 Jag tittade efter de lamporna här i Sverige men Jula hade sålt slut på dem, finns ju på andra ställen men då var priset ett annat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Posted November 9, 2016 Share Posted November 9, 2016 (edited) Den 15.10.2016 at 18.25, Wiberg skrev: Åkey - då har vi lite mera erfarenheter med denna lavvon då... För det första - tummen upp till XXL och Bring! På ca 24 timmar packade och levererade de lavvo plus tältbotten - sånt gillar vi. Chauffören var dessutom världens gladaste värmlänning som hade all tid i världen att snacka med en gubbe från Götet... Lavvon ihoppackad är - var när den kom iallafall - ca lika stor som en stor sovsäck - vi får se om jag klarar att packa ner den lika fint... Hämtade ugnen igår. Tillsammans med 5 gamla däck och ett reservhjul... Det blev ett däck på taket - det fanns inte plats till en purjolök extra i bilen en gång. Ugnens rör är delat på tre längder á 1 meter. Såg för mig rör som man kunde peta in i ugnen för platsbesparelse men är rätt nöjd ändå - det är lättare med 3 delar än 10. Självklart proveldades ugnen i igår. Ja - är svaret på frågan om den ger värme. Satans massa - är svaret på frågan om hur mycket . Idag kunde jag inte hålla mig längre så efter att först ha testat att slå upp lavvon ca där jag testade ugnen så fick jag flytta den pga av plats. Den tar bra med m2 den där tingesten alltså. Lite fumligt första gången, lite mindre fumligt andra gången - satsar på att tiden kryper neråt till den är optimerad. Men - Mr Eriksson och hans taktält kommer aldrig att tangeras. Han kan fälla upp tält, fälla ihop tält, flytta bilen, fälla upp tält, fälla ner tält, åka och handla pilsner och fälla upp tält innan lavvo plus ugn är färdigriggad. Men om det är värt det? Skojjar du eller?!?!?! Tror nog att det lätt får plats 4 tältsängar + ugn + ved + bagage +++. Helst ska denna användas när det är snack om Basecamp - dvs rigga camp och stanna på plats en dag eller fler. Om man är flera och tränar ihop sig så går det nog relativt fort tillslut. Har redan ställt mig frågan om hur lösa tältpinnar till vintern - tar gärna tips där alltså. Stegen/ gardintrappan är för att jag ville kolla att det inte blev för illa varmt i toppen på skorstenen mot tältduken. Det blir varmt men inte så att duken eller myggnätet tar skada. Tror nog att jag smyger ut i kväll och provsover min nya lavvo ja . Så kan grannarna säga vad f-n de vill - Nordkapp februari 2017 - here I come . "Det blir varmt men inte så att duken eller myggnätet tar skada." Da fyrer du ikke hardt nok kompis:) hadde vært litt forsiktig med myggnettet og topphetta når du fyrer.. myggen kommer ikke inn ovenfra når du fyrer, og snøen som kommer inn er helt minimal. Just a heads up:) hatt ca 100 overnattinger i lavvo, samt at brannmannnsgenet slår litt inn:) snøplugger: https://www.xxl.no/helsport-snoplugg-50cm/p/1011484_1_style ellers har piteraq parkveien en 10-pack til underkant av 600,- Edited November 10, 2016 by Torgeir Teltplugger 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted December 24, 2016 Author Moderators Share Posted December 24, 2016 Tack vare fantastiska och kreativa vänner fick mina barn/ jag bästa julklappen ever . Snövit och jag ö skar er en fantastiskt God Jul och ett praktfullt Nytt Overlandingår ?. Japp, bilderna hamnade preciiiis överallt - spelar ingen roll - helt fantastiska tröjor . 6 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Administrators Andreas.E Posted December 24, 2016 Administrators Share Posted December 24, 2016 Himla kul ? 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted December 24, 2016 Premium Member Share Posted December 24, 2016 Trevligt med kreativa vänner som ger personliga presenter!! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted January 6, 2017 Author Moderators Share Posted January 6, 2017 Idag började jag jobbet med att byta fjädrar fram på Snövit. Jag hade nog kommit längre om jag kommit ihåg att ta med mig bilnycklarna... Suck... Glädjande nog så lossade alla muttrar och bultar men vaddennuheter som sitter fast i stabiliseringsstaget blev en smula skadad när den jävlades med att lossna. Är rädd jag måste lossa lite till på söndag när jag ska fortsätta men tror/ hoppas bli färdig med den operationen då. Sen är det bara resten kvar.... 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted January 6, 2017 Share Posted January 6, 2017 När jag jobbade som yrkesmek så brydde vi oss aldrig om att försöka få "klapperstagen" hela. Det blev dyrare för kunden att låta oss ta bort dom hela än bara kapa bort skiten och dit med nya. 1800kr/tim och en 1/2 timme blir dyrare an nytt. Inga cyklar och gräsklippare i garaget?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted January 6, 2017 Author Moderators Share Posted January 6, 2017 Klapperstag - är det dem som håller stabstaget? De kostade svimlande 100kr stk på Milner. Hade jag vetat det hade jag kört en Munk på dem... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted January 8, 2017 Author Moderators Share Posted January 8, 2017 Efter en god del frustration, kirurgi m vinkelslip, våld, vilja och vaselin så är nu nya fjädrar monterade på Snövit . OME 885 - de hårdaste om jag har fattat det riktigt. Blir spännande att testa bilen och inte minst se om det är stor skillnad i höjd. Har fått ett nytt favoritverktyg - 18v mutterdragare med herrejösses vridmoment. It saved my day mer än en gång idag. Återstår att byta SCV ventim samt lite lackfix - förhoppningsvis denna veckan. Sen får resten vänta till våren när behovet av mysigt garage inte är så stort. 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted January 8, 2017 Premium Member Share Posted January 8, 2017 De där batteriknackarna är riktigt trevliga, bortsett från priset kanske 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted January 8, 2017 Author Moderators Share Posted January 8, 2017 Ska leta igenom umgängeskretsen - någon känner någon som kan greja en för lite hyggligare pris hoppas jag. Fantastisk att kunna ha med i bilen oxå. Link to comment Share on other sites More sharing options...
haakonbs Posted January 8, 2017 Share Posted January 8, 2017 4 minutter siden, Wiberg skrev: Ska leta igenom umgängeskretsen - någon känner någon som kan greja en för lite hyggligare pris hoppas jag. Fantastisk att kunna ha med i bilen oxå. Jasså? 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted January 8, 2017 Author Moderators Share Posted January 8, 2017 Just nu, haakonbs sade: Jasså? Bra att du tog den själv Haakon så jag slapp å masa ? ?. Testade vinkelslip på samma batteri oxå - mmmmm vilka härliga verktyg. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
haakonbs Posted January 8, 2017 Share Posted January 8, 2017 Batteri er tingen 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted January 15, 2017 Author Moderators Share Posted January 15, 2017 Då står den gamla damen utanför huset igen. Var och hämtade henne från vistelse i stort och fint garage i Råde - ett sånt garage jag ska ha när jag blir vuxen tänkte jag. I tisdags så bytte jag SCV ventil. Denna ventil är en viktig del i Common Rail bränslesystem och när den blir sliten så börjar spridarna ge fel värden och det blir soppa av allting. I teorin ska detta vara en enkel operation. Den sitter bak på dieselpumpen med två stycken M6 insex skruvar med en kontakt på sig. Det var teorin det... I själva verket sitter den helt j.vla omöjligt till bakom fjäderben, dämpartorn, bromsrör och all annan bråte som tydligen måste sitta just där... Hade den suttit var som helst annars så hade den varit bytt på ca 4 minuter inklusive gångtid - nu tog det ca 2 timmar. 50% av de timmarna var jämnt fördelade på att försöka träffa skruvhål i blindo, tappa skruv ner mellan dieselpumpen och hasplåten, leta efter skruven med ficklampa, tappa verktyg på ungefär samma ställe, bryta ihop och fundera på att sätta eld på den förbannade jävla bilen och sen göra allt en gång till. Väl monterad så visade det sig att delen är defekt och bilen inte startade... På fredag kväll var jag tillbaka för att byta till den gamla ventilen igen. Denna gången gick det lite fortare och nu startade bilen - härligt! I går, lördag, så hämtade vi hem bilen då det med att skruva på distans inte helt var optimalt - trots världens bästa garage. Helt omöjligt att säga något om de nya fjädrarna, det får ge sig på nästa tur. Bilen är ca 2-3 cm högre i alla fall och drivaxlarna pekar svagt neråt istället för svagt uppåt så det är ju alltid något . Listan har nu fått mer grönt än vitt eller gult så det går framåt... I dag körde vi en ny Overlandingbyfoot. Pappan bar ryggsäck med ved och termos, lillkillen ömsom bar ömsom körde sin R/C monstertruck och familjens tre damer gick och drällde som de brukar. Vi stannade vid mina barns dagis där de har en fantastisk Lavvo med en mycket sinnrikt utformad eldplats. Inte nog med detta - igår fick jag min nya sovsäck levererad på dörren - vilken service va? . Komforttemperatur på minus en jädra massa och massa dun - japp jag är mycket klar för tur nu. Fastkörd bil, insnöad, lavvo med lagom eld i kaminen, mätt och belåten, sitta i nya sovsäcken med en Norrlands... ja för fan, helt klar för det. 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted January 15, 2017 Premium Member Share Posted January 15, 2017 Alltid skönt när man kan kryssa i "klarrutan". Ja en tur ute, behöver inte vara så avancerad!! Bara en brasa i trädgården eller i närmaste skogsdunge kan ge en härlig stund och omväxling från vardagen!! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted January 16, 2017 Share Posted January 16, 2017 Din berömda ventil är oftast alltid klurig. Jobbade några år som transportbilsmekaniker på VW. Tror det var 5tim på Crafters. Men var det EGR ventilen på dubbelturbomotorn var det 16timmar och dom började bråka redan efter 2000mil. Jag har hela serien batteriverktyg från Royobi, riktiga "kalle anka" verktyg men garantin hinner aldrig gå ut innan dom går sönder så det blev livstidsgaranti på dom. Mitt störta problem nu är att laddningen fungerar inte i 10-15 minusgrader så jag får ha värmefläkt i bilen under dagarna för kunna använda dom. Det var en fin fjäderpress du lånade, brukar sätta fast pressen i skruvstycket. Sen till sist något som gör mej ledsen. Vår "Pippi långstump" tid är borta i Sverige. Att ha ett sådant fint tält offentligt skulle aldrig funka, det skulle inte dröja länge innan det blivit uppbränd eller sönderskuren. Brukar tänka på det när jag är i Norge att det finns vissa saker i er politik som förhindrar detta. Kul Kul att leka och planera inför sommaren.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted January 22, 2017 Author Moderators Share Posted January 22, 2017 Förberedelserna för Nordkap 2018 är i gång för fullt och när jag blev inbjuden att studera kortrest gran i ett fylke inte allt för avlägset så tackade jag självklart ja. Dels för att diverse nyliga dieselförbud och andra påhitt av lokalpolitikerna i huvudstaden givetvis har påverkan på den kortresta granen men också för att detta var ett gyllene tillfälle att skaffa mer erfarenhet av bruk av lavvo under lite barskare omständigheter. Först tillverkades det ett verktyg för att kunna penetrera även den mest frusna plats att slå upp lavvon på. Sen packades det lagom med utrustning och mat - världspremiär med den nya sovsäcken! Vi kom fram relativt sent på fredagskvällen så då fick vi testa att slå upp lavvon under de omständigheterna - i lyset av 40 000 lumen LED, massa snö, lagom skev/ sne plats till lavvon och lagom frossen backe. Det gick riktigt bra tycker jag. Den nya sovsäcken visade sig så fantastiskt överdimensionerad till de ynka -2 till -5 graderna vi hade så när Ivar vaknade och kollade sig runt så låg jag halvvägs ute ur den . Med beröm godkänd således. På lördagen så var det alltså dags att närmare studera dessa kortresta granar. Vi lämnade Camp ca 11.00 och returnerade inte förrän närmare 18.00. Dvs en lååång dag i skogen. Det var en härlig blandning av fordon på turen - engelskt, japanskt och amerikanskt. Ombygt och någorlunda orginalt. Alla körde samma spår och vi hade fantastiskt trevligt! Både igår kväll och idag morse så kockade vi på lavvokaminen med riktigt bra resultat - ytterligare en nyttig erfarenhet. Att packa utrustning och förnödenheter i plastboxar har återigen bevisat sin suveränitet så det kommer jag fortsätta med - skyddat mot snö/ fukt, väldigt översiktligt, lätt att stoppa undan i lavvon eller bilen. Jag är klar för tur nästa helg igen - intresserade hör av sig. Om det bara blir en kortis lördag till söndag spelar ingen roll. Längden att köra behöver heller inte vara speciellt lång. 5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted January 22, 2017 Share Posted January 22, 2017 Kul att det funkar med ditt "indiantält" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted January 22, 2017 Premium Member Share Posted January 22, 2017 Hur kändes de nya fjädrarna, var det någon skillnad mot innan? 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted January 23, 2017 Author Moderators Share Posted January 23, 2017 9 timmar sedan, munkensbilder sade: Kul att det funkar med ditt "indiantält" Över förväntan oxå . 9 timmar sedan, Lars 9k sade: Hur kändes de nya fjädrarna, var det någon skillnad mot innan? Riktigt bra. Bilen var ganska exakt 2,5 cm högre än sin syster när vi mätte trots att jag har en vinch i fronten. De var heller inte så styva som jag var orolig för. Mycket nöjd helt enkelt. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vikingen Posted January 28, 2017 Share Posted January 28, 2017 sett noe før fra nlck , men alltid morro med litt oppfriskning fin turbil uten tvil. skal bli spennende og se om vi får kjørt fast litt hvis jeg blir klar til vintertreffen 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now