Moderators Wiberg Posted January 28, 2017 Author Moderators Share Posted January 28, 2017 Vi får hoppas av vintern har fattat att det ska vara snö då, annars blir det nog så som så med fastkörning. Men tur blir det oavsett. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted January 28, 2017 Author Moderators Share Posted January 28, 2017 Eftersom dagens tur blev kansellerad så ägnades dagen åt lite småfixing av utrustning. Först en tur till Aphjärnorna på Sofiemyhrs argaste konkurrent - Jula. Där gick det fort en hövding på alla " måste-bara-ha-en-sån-oxå ". Men helt klart värt det . Bland annat ett set m O-ringar så nu funkar gasspisen igen efter julbordet... Karbinkrokar till utbedring av lavvons tältlinor/ barduner. En 50lit plastlåda som blir en del av interiören i bagaget. Sen fick jag kopplat in kompressorn, fyllt upp med ved till morgondagens dagstur ( om nu inte fler blir sjuka i natt ) samt packat lite isfiskeutrustning. Dessutom har jag trösthandlat en tidig 45års present till mig själv . Tyckte den matchade bilen så himla bra!!! Det ska snöa i Årjängsområdet i morgon så det kanske blir expeditionskänsla på riktigt? Hoppas det . 5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted January 28, 2017 Share Posted January 28, 2017 (edited) Tråkigt att du inte fick campa med ditt "indiantält". Har själv varit till Jula, Clas O och Biltema. Det blev dyrt men det mesta är till kunder och verktyg. Men det som jag blev gladast av på hela resan var att polaren rådde mej att tanka hem appen "Lokalsinne" Den har GPS och gröna kartorna samt är interaktiv. Den skulle jag och Carl haft i onsdags då vi gick vilse i skogen.... Kul Kul... Nu skall jag ut i sprutboxen och lacka ett par Audi skärmar. Grattis till att du snart blir gubbe när det en var.... Edited January 28, 2017 by munkensbilder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted February 2, 2017 Author Moderators Share Posted February 2, 2017 I brist på annat vettigt så satt jag och hängde lite över kartor - ja, digitala givetvis - och drömde mig bort. Så slog det mig. Det var våldsamt vad spår jag har i " närområdet " . Dessvärre så är det 99% i samma område. Meeeen, det ger ju rum för förbättring . Eriksson drog ju igång en tråd om resa Österut - i Sverige - i år. Det borde resultera i lite mer spår åt det hållet. Även söderut i Sverige vore kul att komma på besök. Sen har vi ju det nya moderlandet som har galet massa fint att bjuda på - där blir Thorstein och Øyvind mina guider, eventuellt andra lokala förmågor. Känner att jag glädjer mig till Overlandingåret 2017 . 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted February 26, 2017 Author Moderators Share Posted February 26, 2017 Inför stundande vinterträffar och turer så är det smart att kolla att utrustningen funkar. Mina grannar - de upphör aldrig att förvånas över påhittigheten - skakade i vanlig ordning över Svenskens påhitt . Med hjälp av YarisPower så drog jag ut vinchrepet och sedan fick Yarisen agera motvikt för att få lagom spänn på rullen. Mina barn reagerade inte ens på att jag tvingade in deras mamma att styra det lilla blåbäret - att pappa vinchar eller gör annat med bilen är helt normalt... En stressfaktor är att huvudströmbrytaren jag handlade hos " butiken-vi-inte-nämner-vid-namn " är så rävva att när den har stått ett tag så måste man vrida på den flera gånger för att nöta bort något belägg innan det blir kontakt. Tips på var handla bra kontakt mottages tacksamt. Den onödigt dyra Factor55 vinchkopplingen är värd sin vikt i guld. Funkar 100% och lägger sig flatt mot bumpern efter vinchning. Notera att Yarisen har rejäla recoveryfästen, inget piss som ska skruvas fast och är borta när den behövs. Antagligen är Yarisen förberedd för detta då det går rykten om att den är fin att bärga lastbilar med - då är rejäla fästen av stor vikt... ? . Recoverytillbehören i 2017 ska alltså vara highwiz orange - vi är lite noggranna med sådant i Snövit . Det luktar tur nästa lördag till söndag, förhoppningsvis med inslag av fastkörning, snöskottning, dåligt väder och annat som förgyller en biltur . 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted February 26, 2017 Share Posted February 26, 2017 Är du en lekfarbror eller.... Förstår inte varför du har en huvudströmbrytare till vinsch. Dom tål ca 100-400 A och din vinsch drar mer ström än detta. Är det då undra på att det blir konstigheter?? Jag har brytare direkt på batteriena i stället. Annars har Swedol det mesta av det bästa och även dessa brytare. Biltemas billiga = 100A Biltemas dyraste = 250A Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member thorstein Posted February 26, 2017 Premium Member Share Posted February 26, 2017 (edited) Vet ikke pris men AT har en solid en, aldri hatt noe tull med den ??? Edited February 26, 2017 by thorstein Link to comment Share on other sites More sharing options...
SafariTec Posted February 26, 2017 Share Posted February 26, 2017 Jon, her er et alternativ http://cpanel5.proisp.no/~batbuygk/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=1915&category_id=3&keyword=hovedstrømsbryter&option=com_virtuemart&Itemid=53 Skal montere noko liknande imorra på ein LC, kan ta bilde & sende Link to comment Share on other sites More sharing options...
haakonbs Posted February 27, 2017 Share Posted February 27, 2017 Jeg bruker denne https://www.devon4x4.com/albright-su280-isolator-250a.html Montert i motor rommet og kan styres fra kupeen med en bryter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted February 27, 2017 Author Moderators Share Posted February 27, 2017 Ahhh, där var den Haakon. Då får det bli en sådan. Lite smuttare att bara slå på knappen inne i bilen än den operationen jag driver med nu vid vinching. Link to comment Share on other sites More sharing options...
haakonbs Posted February 27, 2017 Share Posted February 27, 2017 58 minutter siden, Wiberg skrev: Ahhh, där var den Haakon. Då får det bli en sådan. Lite smuttare att bara slå på knappen inne i bilen än den operationen jag driver med nu vid vinching. Og ikke minst mye tryggere enn å skulle løpe ut, åpne panseret og så vri om bryteren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted March 16, 2017 Author Moderators Share Posted March 16, 2017 Beklagar radiotystnad från detta garaget och på övriga forumet - har bara dåliga ursäkter. Har varit fullt upptagen med att organisera vinterträff för Norsk Land Cruiser Klubb som vi hade på Åstjern Hyttetun ca 1 timme nord för Oslo. Vi hade den på samma ställe som Norsk Land Rover Klubb så det var mycket fina bilar att titta på och hyggligt folk att snacka med - jag hoppas att fler Land Rover förare hittar hit efter träffen. Det var en massa snö att fastna i också så vinchar, maxtrax och snöskyfflar fick jobba rejält under helgen - även om Arctic Trucks ombygda bilar klarade sig en smula bättre ( tro Pelle det, det är ju detta de är byggda för ) så fick både @thorstein och jag jobba för pengarna när vi skottade väg åt de andra. Håvards 40 serie visade iofs att gammal är äldst och hade inga problem med varken snö eller stökig terräng. Jag fick inte tatt en enda bild under hela helgen så jag bidrar med något helt motsatt än vinterbild. Då det närmar sig vår och sommar så slänger jag helt enkelt upp en bild från Kroatien 2015 på två badpojkar i bästa form och våra superbilar. 9 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted April 23, 2017 Author Moderators Share Posted April 23, 2017 I brist på annat så slänger jag upp lite bilder på när Snövit användes som jordbruksredskap nu i helgen. 9500 punds dragkraft dubblad i block - den stackars Tujan hade inte en chans . Har dessutom lämnat bilen ifrån mig för komplettering av utrustning. Sen ska det byggas nytt system bak, monteras taktält, modda existerande skydd över tältet så förtältet kan vara permanent monterat, göras storservice på bilen och förbättra lite rostskador. Sen är vi klara för Pyreneérna . 6 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted April 23, 2017 Premium Member Share Posted April 23, 2017 Vinsch är bra när man skall dra upp "ogräs" ? 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted April 25, 2017 Share Posted April 25, 2017 Har haft pajeron med mig på kundjobb och fällt träd mellan husen. Vinschen och ett "bungyjump snöre" styr med mm precision. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Pettersson Posted April 27, 2017 Share Posted April 27, 2017 On 2017-04-23 at 17.41, Wiberg sade: modda existerande skydd över tältet så förtältet kan vara permanent monterat Något jag inte tänkt på och som lät klart intressant! Nyfiken på resultat... 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted April 27, 2017 Author Moderators Share Posted April 27, 2017 I`ll keep you posted Per. Tanken är att förlänga eksisterande skydd där det behövs och få sytt/svetsat in spännremmar så det blir ett löst skydd man kan ta helt av. För att hindra damm och fukt att komma in så måste eksisterande skydd alltså bli lite större så det går att vika in under tältbotten. Med spännremmar insydda och de tre extra remmarna jag har över skyddet idag borde det hålla i massor. Det är en kopia av hur Eezi Awn ( ? ) har sina skydd på tälten. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted May 15, 2017 Author Moderators Share Posted May 15, 2017 Jodå, då har man klarat av en liten tur igen då. Den årliga turen till Hasslö, Blekinge, sydöstra Sverige. Vad gör man där då? Jo, där åker man ut på havet för att möta vandringslaxen som är på väg in för att leka/ gyta längre upp i älvarna längs svenska östersjökusten. Vi har, under de 5 år jag varit där nere, haft bra och dåligt fiske. Denna gången hade vi knappt dåligt fiske... Det blåste så skjortan stog rätt ut och då det var rak östlig vind så betyder det att sjön byggde upp sig från ca Polen innan den nådde kusten. Det ska ju vara lite mysigt att fiska oxå och inte någon blek kopia av Deadliest Catch så vi fick ihop ca 10 timmar på två dagar - sen bröt vi och åkte hem. Tråkigt med fisket men en fantastiskt hygglig tur med " gubbarna grus ". I hamnen var det nästan gött väder och knappt vågor... Svårt att få med sig nivån på sjön som gick men fint med utrustning i bild ialla fall . Mer utrustning och sjö som ser snäll ut... Men du vet att det blåser och går för j.avlig sjö när masten till paravanerna knäcker... Jag övar på att dricka vatten ur getskinn om jag ska till Marocko... Oo. Och med en sådan storfångst... ... är det bara att trösta sig med en pizza med extra allt - en av de bästa pizzor jag har ätit btw! Men allt var inte nattsvart på denna turen! På hemvägen mötte Håvard upp och lämnade över bilen som han har jobbat med . Helt sjukt vad duktig han är - vilken finish på grejorna - wow! Det dumma med det är att nu ser resten av bilen ut som en dass i stället... Jaja, ordnar sej vettö. Njut av bilderna nedan . 11 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Olsson Posted May 21, 2017 Share Posted May 21, 2017 On 2016-10-18 at 21.01, Wiberg sade: Nöjd kille! Har suttit och kollat på denna lampan/värmaren. Hur mycket värme genererar den tycker du? Fungerar det att värma upp förtältet på ett taktält? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted May 22, 2017 Author Moderators Share Posted May 22, 2017 @Tobias Olsson Har inte provat den i förtältet än Tobias så kan inte svara på det. Men den ger 120W enligt Primus så i teorin borde den klara att ge lite bakgrundsvärme ialla fall. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Posted May 25, 2017 Share Posted May 25, 2017 Den 15.5.2017 at 19.02, Wiberg skrev: Jodå, då har man klarat av en liten tur igen då. Den årliga turen till Hasslö, Blekinge, sydöstra Sverige. Vad gör man där då? Jo, där åker man ut på havet för att möta vandringslaxen som är på väg in för att leka/ gyta längre upp i älvarna längs svenska östersjökusten. Vi har, under de 5 år jag varit där nere, haft bra och dåligt fiske. Denna gången hade vi knappt dåligt fiske... Det blåste så skjortan stog rätt ut och då det var rak östlig vind så betyder det att sjön byggde upp sig från ca Polen innan den nådde kusten. Det ska ju vara lite mysigt att fiska oxå och inte någon blek kopia av Deadliest Catch så vi fick ihop ca 10 timmar på två dagar - sen bröt vi och åkte hem. Tråkigt med fisket men en fantastiskt hygglig tur med " gubbarna grus ". I hamnen var det nästan gött väder och knappt vågor... Svårt att få med sig nivån på sjön som gick men fint med utrustning i bild ialla fall . Mer utrustning och sjö som ser snäll ut... Men du vet att det blåser och går för j.avlig sjö när masten till paravanerna knäcker... Jag övar på att dricka vatten ur getskinn om jag ska till Marocko... Oo. Och med en sådan storfångst... ... är det bara att trösta sig med en pizza med extra allt - en av de bästa pizzor jag har ätit btw! Men allt var inte nattsvart på denna turen! På hemvägen mötte Håvard upp och lämnade över bilen som han har jobbat med . Helt sjukt vad duktig han är - vilken finish på grejorna - wow! Det dumma med det är att nu ser resten av bilen ut som en dass i stället... Jaja, ordnar sej vettö. Njut av bilderna nedan . Sweet!?? 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted June 12, 2017 Author Moderators Share Posted June 12, 2017 Dessvärre lite bilder - faktiskt inga bilder i detta inlägget... Det förbereds för lååång tur med förtvivlan som en av drivkrafterna. Vaffö´ då då? Sååå mycket att göra - så lite tid. Har gjort en ordentlig service på bilen i alla fall inklusive spridar-rens. Dvs allt av oljor, filter etc. Upptäckte till min glädje att det var massa kvar av både bromsskivor och bromsbelägg. Det luktar dessvärre byte av spridare men det får bli efter semester - spridare #2 & #4 är inte helt där de ska vara... Rensen hade i alla fall det goda med sig att dieselknacket på kall motor lugnade sig. Jag hade inte mycket knack men tillräckligt för att störa mig. Det som tar mest av tiden för mitt grubblande är den förbaskade inredningen där bak. Kylskåp och plastlådor tar för mycket plats men de måste ju med så då är det bara att lösa problemet. Tror jag har kommit lite längre efter att ha mätt och mätt och offrat en get - nu ska det nog gå . Efter vårträffen har jag tvättat bil också. Hela uppfarten var en enda lerpöl. Fick tydligen med mig våldsamma mängder med Värmländsk mylla hem. Så om ni nu håller tummarna så kommer det kanske lite bilder innan vi lägger ut på tur om 23 dagar... Ett hav av tid om man har koll på sitt skit - det har inte jag . 7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted June 12, 2017 Premium Member Share Posted June 12, 2017 Då ser vi fram emot bilder på din nya inredning! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted June 13, 2017 Author Moderators Share Posted June 13, 2017 (edited) Stort tack till Thorstein som hjälpte en broder i nöd idag! Vi hade det väldig hyggligt när vi började snickra på inredningen bak i Snövit idag och vi kom riktigt långt oxå . Prinsipen är alltså fast monterad låda till kylskåp med en " add on " till lådor på vänstersidan. I kylskåpsdelen sitter kompressor, Ctek laddare. Allt står på en bottenplatta som ska skydda golvet och även hålla fast batteriet. Jag hade tänkt och tänkt, Thorstein hade ett par bra ideér och så gav vi järnet. Resultatet ses på bilder nedan. Inte helt klar än men ett gigantiskt stort steg framåt - stooort tack igen Thorstein! Edited June 14, 2017 by Wiberg Ordnat bilderna lite... 6 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member thorstein Posted June 13, 2017 Premium Member Share Posted June 13, 2017 Bare hyggelig Jon! Bare morro og snekre og holde på med sånt 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now