Jump to content

Snövit - Wibergs LC120 AT35"


Wiberg
 Share

Recommended Posts

  • Moderators

Tack Lars :) .

Japp, nu är resten en promenad i parken ;) . Att ha kommit igång brukar ju föra till en positiv spiral så nu ska ni få se på f.n vad det kommer att gå undan :D .

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

I dag blev det en mycket blygsam fortsättning av lådbyggande innan HSB satte ner foten och menade att detta med barn och läggning inte bara är en persons ansvar - oavsett hur viktigt det är att bli klar med bilen hela familjen ska på tur med... Hon negligerade självklart min insats med gräsklipparen i tropikvärmen och det faktum att middagen stod på bordet när hon kom hem. Ähhhh, nu blev det lite väl bittert. Jag kom en bit vidare i alla fall :D .

Min tanke med ett " add on " fack till lådor blir nog mer permanent än önskat. Jag hade hoppats på att med hjälp av korta vagnsbultar och vingmuttrar hade löst infästningen mot kylskåpslådan lite smuttare men då topplattan är skevare än en dassdör i Albanien så blev det en extra liten vinkel där. Låt vara att det är litet antal skruv det är fäst med men det blir alltså ingen No Tools - Quick Fix.

Fuck it! Det ser ut som om det funkar just nu.

20170614_192930.thumb.jpg.463799b636066cfb785136b188b64985.jpg 

För att bibehålla bredden i det vänstra utrymmet så blev det en del " finsnickeri ". Vänstersidan av topplattan hålls upp av två stödben. Det innersta vilar mot ett mycket märkligt plastskydd över hjulbågen. Märkligt i det att den vinkeln måste komma från Mars. Oavsett hur f.n jag karvade och sågade så blev det fel. Med lite gummimatta från butiken vars kassor, och till dels administrationen, mest betjänas av Apor så löstes det problemet. Min tanke var att lätt kunna smätta in denna delen vid behov men det ser ut som om det blir lite mer meckit än först antagit.

20170614_192937.thumb.jpg.788d2ad3cc64ba29ba3bfa1d4473a5aa.jpg

Det ser dessutom ut som om det blir ett extra fack över de två plastbackarna i den vänstra delen av utrymmet. Där vill jag ha Primus Atle och gastuben i första hand plus vad utrymmet eventuellt mer klarar av att svälja av " got to have it, just got to have it " utrustning som förtjänar ett ögonblickligt behov. Den modifieringen kommer definitivt att göra " Add On " till " Permanent Fix ". Återigen - en skruvdragare och lite godvilja så är det löst.

20170614_192945.thumb.jpg.f91af3f3e7a400958ded4f79b2d3c5ef.jpg

Med lite tur så har jag då fixat ett utrymme där bak i bilen som oavsett situation klarar av att låta mig komma åt just det där jag är på jakt efter utan att behöva tömma hela bilen, strula med att få det in i bilen igen eller i värsta fall - inte ens orka hämta det pga placeringen i bilen.

De två svarta lådorna - en i bild just nu - ska rymma köksutrustning plus det vi behöver av torrvaror och " övrigt-bra-att-ha ". Det blir ett litet utrymme från yttersta lådan till bakdörren och det blir spännande att se vad vi klarar att klämma in där.

20170614_192949.jpg

Funkar detta så har jag i runda slängar byggt en " mockup " för ca 1500 spänn som någon snitsig gubbe ska få bygga i aluminium :D . Då blir det antagligen mer utrymme och mindre vikt - återigen - en flicka måste ju få drömma ;) .

Hela sulamitten ska ut igen och antingen kläs med filt eller målas i någon matchande färg - de skruvar som sticker ut ska slipas ner och det ska dessutom reduceras vikt med hjälp av hålsåg i ett lagom intrikat mönster där det låter sig göras utan att fucka up konstruktionen. 

En stor sten har fallit av de inbillade bördorna med detta med att rigga bilen inför semester. I helgen hoppas jag på att få byta dogbones och styrleder samt kanske rensa intercooler och diverse sensorer i bränsle/ luftsystem.

Om vädret tillåter så ska jag dessutom slänga upp det HSB och barnen ska bo i , i taktältet plus förtältet för att skaffa mig en ungefärlig bild av hur detta ska lösas varje dag i 3 veckor... Ja, jag ska ha med mig mitt Master Card mtp hotell ;) .

Mecki har rapporterat att han har bra koll på färdvägen, Thorstein och Øyvind har koll på sin resväg och vi hoppas att redan på dag 4 eller 5 kunna möta dem i Alperna för en aldrig så liten hook up på våran, Meckis och min, färd mot Pyreneérna. Shit vad klar jag är för tur nu :D .

Snövit & Wiberg - över och ut.

 

 

20170614_192937.jpg

Edited by Wiberg
Strul med bilder nu igen...
  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Snyggt ?

Angående arbetsfördelningen har jag samma diskussioner hemma ? det är bara vissa uppgifter som ska delas lika på och jobb som gräsklippning, häckklippning renovering av huset med mera räknas inte som arbete alls.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Och i ämnet Wiberg tjatar hål i huvudet på alla forummedlemmar ang resa söderöver så fortsätter vi glatt med de senaste klargörningarna:

Har fått lite färg på inredningen - nej Lars jag har inte kopierat dig, det faktum att jag har grå färg på min låda kommer senare i tråden.

5946bf9e68702_Mlat.thumb.jpg.183d7268ce6faf844aa044ac7aaf46a8.jpg

5946bf9b27735_Mlat2.thumb.jpg.34a483380ad2cc82c12c2a0bc29cb5f8.jpg

Japp, jag har missat på flera ställen - det var dumt...

Eftersom jag inte klarar av interiörbilten speciellt bra så har jag fokuserat på det exteriöra lite. FoxWing on! Torgeir var och tittade på den men trodde han ville ha en större. Det är svårt att uppskatta den utan att det sitter väggar uppfällda, hoppas ramla inom en Rhino Rack förhandlare på vägen i Europa. Då blir det ett par väggar.

 

Foxwing.thumb.jpg.2bf5e4564cb208ff52d54d3321d31f62.jpg5946c3ddcd793_Foxwing2.thumb.jpg.0becb145b041615559ae9ac7c947bc14.jpg

 

Efter att ha målat inredningen så var det bara att provpacka det där som ska med. Med tre plastboxar så tror vi ( HSB has cast her vote ) att vi har plats till allt det som ska med av " det -där-vi-använder-hemma-oxå " . 

5946c4747dd5f_Klardrbak.thumb.jpg.d878f3367fd042a829038fa4b0814b14.jpg

Jag trodde vi skulle slita med tre Duffelbags men det ser ju ut som om 4 blir rätt lätt :) . På höger sida av lådan kan man fortfarande knö ner " hemlig utrustning " . Muurikkan är inte tagit hänsyn till alls då vi räknar med att det råder extremt eldförbud i hela Europa mtp branden i Portugal just nu. Den ska vi nog klara att smita in i packningen när det närmar sig höstturer i Skandinavien.

Förutom ett par mekaniska detaljer så menar vi att vi är klara för tur, både Snövit och jag ;) .

Semesterklar.thumb.jpg.f545e61e1b1d02e2cb3b2ba55ec3f1ea.jpg

Det som har häftat oss något i våran " Overlanding vardag " - förutom det där med barn, jobb och livet som sådant - är den lilla detaljen på bilden nedan. Den är iofs snart klar, typ samtidigt som vi drar på tur till Pyrenéerna :D .

Huset.thumb.jpg.4febec7537e6634cabae07b2ad467135.jpg

 

Snövit och Wiberg - klart slut!

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Är det inte lite att ta i.... bara för att rättfärdiga för HSB att du behövde förg och virke till Snövit... ?

 

Fast det där "sidan om" projektet såg ut att bli bra det också! :)

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

@Klydd Nu pratar du strunt utan att ha sett det IRL Henrik. För det första: mitt expressfikabord är delbart så man kommer åt det nödvändigaste i kylen även med pryttlar på 50% av fikabordet - bygger inte alla så? Sen har det visat sig att jag är väldigt komfortabel med att lasta ur lådorna och även använda dem som " köksbänk " till spisen. Så det blev 100% fel i - den välmenande kritiken hoppas jag?!?! ;) .

@Lars 9k Det är precis så man gör det - gömmer de små och viktiga prosjekten i ett betydligt större ;) . Då har HSB inte en chans att kolla det i FDV dokumenten senare :D .

Edited by Wiberg
Skriveleif igen. .
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

12 minuter sedan, Wiberg sade:

@Klydd Nu pratar du strunt utan att ha sett det IRL Henrik. För det första: mitt expressfikabord är delbart så man kommer åt det nödvändigaste i kylen även med pryttlar på 50% av fikabordet - bygger inte alla så? Sen har det visat sig att jag är väldigt komfortabel med att lasta ur lådorna och även använda dem som " köksbänk " till spisen. Så det blev 100% fel i - den välmenande kritiken hoppas jag?!?! ;) .

Självklart i all välmening? I min enfald fick jag ju för mig att man byggde lådsystem för att inte behöva ta ut allt på en gång. Men, självklart kan man ju bygga lådsystem för att det ska vara lätt att just ta ut allt på en gång ? 

Snyggt blev det i alla fall?

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators
14 timmar sedan, MrWIB sade:

Ser bra ut 1f44d.png

Men jag ser inga fastsättningsgrejor, skall det inte spännas fast på nått sätt? 

Saker och ting har ju en tendens till att flytta på sig när det skumpar lite ... 1f913.png

Jag var lite orolig för att Primusköket skulle fara runt men det ligger bomstill. Allt det andra av packning måste pressas på plats så det enda stället det rör sig på är varorna i lådorna i så fall. 

Kylen ska få ett lås som hindrar den från att åka baköver oxå.

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
10 minuter sedan, Wiberg sade:

Jag var lite orolig för att Primusköket skulle fara runt men det ligger bomstill. Allt det andra av packning måste pressas på plats så det enda stället det rör sig på är varorna i lådorna i så fall. 

Kylen ska få ett lås som hindrar den från att åka baköver oxå.

Gör det det även om du tvingas öppna i en rejäl uppgörsbacke ute i ett lerigt spår? ;)

Det är främsta orsaken till mina boxlås. :P

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Det enda som behöver säkras är kylen. Det andra sitter riktigt bra. Och ska jag ha något i en lerig backe så är det i alla fall inte mat eller kall pilsner - då är det recovery och det ligger på taket :D . Ölet får vänta till bilen är loss helt enkelt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Då är det bara timmar kvar till vi äntligen kan kasta loss och styra mot sydligare breddgrader.

Det har varit ett infernaliskt slutspurtande med packning och utrustning så nu hoppas jag teori och praktik kan fungera ihop för en gångs skull.

Jag har provat att packa ihop tältet med förtältet fortfarande fastsatt - det funkar. Sen om det funkar att köra så flera mil vet man inte än. Tänker då på fukt och smuts som eventuellt hittar in under gummihättan. Vid provkörning på motorväg igår så gick det jättebra men det var ju bara några mil. Oavsett, om det funkar så sparar man några värdefulla minuterr vid riggning av camp och även vid uppbrott. 

Tältet är fyllt av vanliga täcken, extra madrass och ett gäng med kuddar till dem som skall bo där.

Far har provblåst sin nya Expbed ( jävligt snofsigt liggunderlag med dun i... ? ), givetvis med kompressor. Har även provlegat och det ska nog funka ihop med en fältsäng. Hittade en mycket tunn sovsäck som oxå åker med om det visar sig att bara lakan blir för kallt.

Kylen i huset är tömd och varorna huserar numera bak i Snövit, batteriladdare är kopplad till bilen, service är gjord, däck är roterade etc etc. Bara nu biljäveln håller ihop...

Mest som en kul grej så fick denna åka med :) . Japp det finns Svenskt kaffe på hotellet ;) .

20170702_123757.thumb.jpg.8c6338d7eb60a7edad6868d7962491e9.jpg

Och så här ser det alltså ut då med nästan allt packat... 2tum8an ska få en lite annan placering, den är tänkt att hjälpa på blött och ojämnt underlag till tältets stege.

20170702_163743.thumb.jpg.300fb926267dc5cbe148be984af9a837.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

On 2016-10-15 at 18.25, Wiberg sade:

Åkey - då har vi lite mera erfarenheter med denna lavvon då...

För det första - tummen upp till XXL och Bring! På ca 24 timmar packade och levererade de lavvo plus tältbotten - sånt gillar vi. Chauffören var dessutom världens gladaste värmlänning som hade all tid i världen att snacka med en gubbe från Götet...

Lavvon ihoppackad är - var när den kom iallafall - ca lika stor som en stor sovsäck - vi får se om jag klarar att packa ner den lika fint...

Hämtade ugnen igår. Tillsammans med 5 gamla däck och ett reservhjul... Det blev ett däck på taket - det fanns inte plats till en purjolök extra i bilen en gång. Ugnens rör är delat på tre längder á 1 meter. Såg för mig rör som man kunde peta in i ugnen för platsbesparelse men är rätt nöjd ändå - det är lättare med 3 delar än 10.

Självklart proveldades ugnen i igår. Ja - är svaret på frågan om den ger värme. Satans massa - är svaret på frågan om hur mycket :) .

20161014_160542.jpg

20161014_160554.jpg

20161014_160557.jpg

Idag kunde jag inte hålla mig längre så efter att först ha testat att slå upp lavvon ca där jag testade ugnen så fick jag flytta den pga av plats. Den tar bra med m2 den där tingesten alltså. Lite fumligt första gången, lite mindre fumligt andra gången - satsar på att tiden kryper neråt till den är optimerad. Men - Mr Eriksson och hans taktält kommer aldrig att tangeras. Han kan fälla upp tält, fälla ihop tält, flytta bilen, fälla upp tält, fälla ner tält, åka och handla pilsner och fälla upp tält innan lavvo plus ugn är färdigriggad. Men om det är värt det? Skojjar du eller?!?!?! Tror nog att det lätt får plats 4 tältsängar + ugn + ved + bagage +++.

Helst ska denna användas när det är snack om Basecamp - dvs rigga camp och stanna på plats en dag eller fler. Om man är flera och tränar ihop sig så går det nog relativt fort tillslut. Har redan ställt mig frågan om hur lösa tältpinnar till vintern - tar gärna tips där alltså.

20161015_154534.jpg

20161015_154602.jpg

20161015_160051.jpg

20161015_160940.jpg

Stegen/ gardintrappan är för att jag ville kolla att det inte blev för illa varmt i toppen på skorstenen mot tältduken.

20161015_152721.jpg

Det blir varmt men inte så att duken eller myggnätet tar skada.

Tror nog att jag smyger ut i kväll och provsover min nya lavvo ja :) . Så kan grannarna säga vad f-n de vill - Nordkapp februari 2017 - here I come 1f606.png .

 

Hahaha

"Nordkapp, here I come..." :-D

 

Jag har samma tält, Helsport 8-10, men utan förtält. Fanns nog inte den versionen i Sverige när jag köpte.

Grymt smidigt tält ändå!

När jag köpte mitt inhandlade jag även en likadan lavvo med skorsten. Dock lämnade jag tillbaka den dagen efter (oanvänd) då jag var för feg att elda med småbarn och sovsäckar i natten. Även funderat på hur tält och saker luktar av rök efter eldning med lavvon?

Hur är det med det? @Wiberg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Det är inga konstigheter med en kamin i lavvon Ove. Se bara till att alla har respekt/ förståelse för hur varm den är. 

Min skorstens värmesköld är dessvärre allt för kort så jag har ett par tråkiga brännhål i topphättan men det går att laga.

När vi är ute på våra vinterturer så är kaminen den enda anledningen till att vi orkar bo i lavvon. Det är dessutom sjuk " mysfaktor " med att vakna och elda igång kaminen och sedan somna om när värmen sprider sig i tältet.

Turkläder ska lukta av läger eld!

Frågor på det?? ?

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • Moderators

Så därja, då är reserapporten vidaresänd för publicering. Då återstår det väl egentligen bara att förbereda bilen för nästa tur då :D .

I går passade jag på att torka tältet lite. Det har legat ihoppackat sedan hemkomst nästan. Det var torrt förutom lite fukt på utsidan - det som blir botten när jag fäller upp det. Det kommer av små hål i presenningsskyddet som bär spår av flitigt användande i dryga 4 år.

20170805_172107.thumb.jpg.d9d37cc6c2452799bcee61d464f05542.jpg

Idag har jag tvättat bilen och polerat (!) den. Polerat och polerat - gnidit in den med nått som ska ge lite mer svart till den väldans solblekta folien. Det är nog bara att inse - folien har gjort sitt efter extremt påfrestande fyra år den oxå. Den har spruckit på ett ställe, solblekt överallt och dessutom full av repor etc.

Det blir ingen billig höst/ vinter detta inte... :( . Men om det är värt det? Lätt, varenda spänn :D .

20170806_174003.thumb.jpg.091b7ddbb5f1bd4b94b7520404ce4cd8.jpg

Jag upptäckte att mitt extrabatteri inte fick den laddningen det behöver plus att kylen drog mycket ström pga dålig ventilation. Nu är ventilationen fixad, återstår att dra fram ny matarkabel till laddare och batteri. Antagligen sker inte det innan " hemliga lådan " under bilen tillverkas. Tänkte stoppa ner batteri, kompressor och evt en liten lufttank under bilen för att frigöra vitalt utrymme i bilen - får se hur det går med det :) .

Fantastiskt nöjd med min 45års present oxå - den levererade verkligen varorna på vår tur i sommar. En mycket smäcker Lenovo Thinkpad som är löjligt over powered till mitt användande. WIN10 funkar som tusan med alla mina program oxå - var en smula skeptisk till det.

20170806_201619.thumb.jpg.6143778c244d1c580291a3104d387866.jpg

Så då är det väl bara att packa och dra på tur igen då ;) .

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...