iknutis Posted August 19, 2019 Share Posted August 19, 2019 Normalt moser du ventilene på denne motoren også om reima ryker. Svært sjelden at man ikke gjør det på moderne motorer, var lettere å slippe unna på 80-90 tallet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pilten Posted August 20, 2019 Author Share Posted August 20, 2019 Ifølge en helt fremmed man på skytebanen, er litt sånn når man kjører jeep. Alle skal bort å prate litt. Han dreiv å jobbet med noe båtgreier å den VM motori var vist brukt i noen båter. Tidligere var VM motori Mercedes motorer, men så fikk italienerene over 51% av aksje majoriteten å da ble det hetende VM motori ifølge samme fremmende fyr. De gangene han hadde fikset en motor med ødelagt reg reim, var det noen bøyde armer han hadde skiftet? Samme kan det være, har ikke tenkt til å ryke noen regreim. Over til noe helt annet, nå er jeepen EU godkjent👌 Og små lysa montert får ta en tur i mørket etterpå å se om de er noe tess. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted August 20, 2019 Share Posted August 20, 2019 (edited) Nja, som de fleste fremmede menn som tror de vet noe om Jeep fordi en kompis eller en nabo eller svigerfar kjørte Jeep på 90-tallet, har han ikke helt kontroll. VM kommer av etternavnene til italienerne som startet butikken. DaimlerChrysler overtok aksjene i et amerikansk firma en gang på begynnelsen av 2000-tallet, som eide VM motori. Det ble brukt Mercedes 2.7CDI fra 2002-200x i Grand Cherokee etter at Daimler og Chrysler slo seg sammen, men den har ingenting med VM motori å gjøre. Marine-motorer var hovedgeskjeften til VM motori på 60-tallet, men dagens motorer (etter 2001) har ikke noe med båter å gjøre. Dieslene i Jeep fra 95 var basert på et marine-design med individuelle topper, både 2.5litern i Cherokee og 3.1litern i Grand Cherokee. Disse hadde støtstenger. De eneste armene jeg kan komme på i motoren er vippearmer, men at de skal ryke før ventilene tviler jeg på. Som du sier har det ingen praktisk betydning, men litt Jeep-historie tar ingen skade av. ❤️ Edited August 20, 2019 by iknutis 2 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted August 20, 2019 Moderators Share Posted August 20, 2019 Damn! Där har du svar till andra främmande män Pilten 😁. 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
pilten Posted August 20, 2019 Author Share Posted August 20, 2019 Ja hadde jeg sett han på banen idag, skulle jeg belært han litt. Fikk en fin jeep historie når jeg var ute å saget ned noen trær for svigers. Da kommer nabokona over for å se hva vi holder på med. Å etter litt skravling går hu bort til jeepen, gransker den nøye å synes den ser riktig fin ut. Når hu var jentunge så hadde bestefaren hennes en jeep på gården, som han brukte på de værste skråningene(hu er fra Vestlandet) å som de tjuvlånte når de skulle på heia. Så når man kjører jeep får man høre noen historier. 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
pilten Posted August 21, 2019 Author Share Posted August 21, 2019 (edited) Litt ryggelys bytting Rakk litt mere fiksing today Kjekt at jeg hadde nye klosser liggende Ble bra lys i det ryggelyset har en til, så mulig jeg monterer deg på andre siden? Det bilde av bremseklossene kommer opp to ganger, rart jeg prøver å slette det, men vips så er det tilbake😱 Edited August 21, 2019 by pilten Litt bildepåfyll 5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
pilten Posted August 23, 2019 Author Share Posted August 23, 2019 3 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
pilten Posted August 29, 2019 Author Share Posted August 29, 2019 Litt lysbilde bilder😉 Nærlys fjærnlys var ikke riktigt mørkt, så får se om jeg tør å gå ut engang det er mørkt å prøve. 4 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
pilten Posted August 31, 2019 Author Share Posted August 31, 2019 Litt nerding litt moro å følge med på forbruket, å prøve å få det ned. På landevei rundt 80 så klarer jeg ikke hente inn så mye, men på bykjøring kan jeg nesten halvere forbruket ved å kjøre riktig. 2 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
pilten Posted September 1, 2019 Author Share Posted September 1, 2019 En video moderatorer må gjerne slette den om dere finner den støttende 😉 1 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
pilten Posted September 3, 2019 Author Share Posted September 3, 2019 Har bestilt catch can til jeepen, altså en sånn tingsebom som drenerer olja fra overtrykket fra topplokket. Men lurer på om det er noe negative sider ved å montere en catch can? Når jeg googler får jeg bare opp positive erfaringer, men lurte bare på om det er noe negativt med å montere catch can? Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted September 3, 2019 Share Posted September 3, 2019 De finnes normalt i to utgaver: en der de orginale slangene skal kobles på begge to, og en som bare går til luft. Den som slipper filtrert damp til luft er ikke tillatt i Norge og gir feil på EU. Eneste ulempen er at den må tømmes med ujevne mellomrom. Varierer veldig fra bil til bil og med bruk hvor mye olje det faktisk blir i de. Normalt skal det bare være kondensert oljedamp, men ved heftig offroading kan det også komme en skvett. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
pilten Posted September 3, 2019 Author Share Posted September 3, 2019 Den jeg har bestilt skal bare kobles på eksisterende slange. Å så er det en tappe skrue i bunn. Tenkte det er kjekt å få montert den før jeg renser IC og resten Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted September 3, 2019 Share Posted September 3, 2019 Høres ut som rette sorten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pilten Posted September 5, 2019 Author Share Posted September 5, 2019 (edited) Fant frem ram headet til snorkelen, monterte det for å se om det gjorde noe utslag på forbruks måleren. tok en liten test tur, å det virker som om motoren får mere luft med ram head. Må testes litt mer før jeg konkluderer Litt opprydding i bagasje rommet Edited September 5, 2019 by pilten Litt bildepåfyll 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
pilten Posted September 6, 2019 Author Share Posted September 6, 2019 Da er det offisielt høst, for nå er jakta igang. Alle årstider er jeeptider😉 med hengeren var det vanskelig å få forbruket ned. Selv om hengeren er tom. 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rubicon 2015 Posted September 7, 2019 Share Posted September 7, 2019 Flott bil👍 Link to comment Share on other sites More sharing options...
pilten Posted September 7, 2019 Author Share Posted September 7, 2019 5 hours ago, Rubicon 2015 said: Flott bil Takker✋ (Hånden er en jeepwave to you) men idag fikk jeg en feilkode p0871 har fått den engang tidligere også, å kom etter at jeg hadde vært litt uvøren over noen humper, vei arbeids hull. Så det slo litt i jeepen. Er det tegn på en sliten kasse, eller kan det være slaget som rister noe løst? Når jeg søker på Google kommer det opp forslag om dårlig kontakt, solenoid som ikke fungerer riktig, dårlig olje og noe til. Noen som har vært borti det? Å så lurte jeg på om dere har noen tips, hengeren hopper og rister så veldig når den er tom, å jeg kjører på humpete vei. De er det mange av i Telemark. Har 25 psi i dekka Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted September 7, 2019 Share Posted September 7, 2019 Jeg tipper dårlig tempsensor på kassa, evt dårlig kontakt. Vet ikke hvordan det er å komme til for å sjekke ledningen til sensor, men verdt et forsøk dersom det kun kommer ved slag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pilten Posted September 7, 2019 Author Share Posted September 7, 2019 Ja har lest meg litt opp på det nå, å det første som må sjekkes er en transmission pressure sensor. Kan være dårlig kontakt, eller en dårlig sensor. Siden jeg kun fikk p0871 så tyder det på at det kun er den sensoren som sliter( ifølge det jeg fant på google). Har nytt filter liggende så kanskje greit å bytte olje også. Selv om oljen er rød å fin. Kan jeg måle om en sensor er gåen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
haakonbs Posted September 8, 2019 Share Posted September 8, 2019 Man skal vel kunne måle motstand i sensor? Ohm altså Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted September 8, 2019 Share Posted September 8, 2019 Jepp, ulempen på en trykksensor er jo å få målt noe vettugt på den. Den har sikkert en viss motstand den skal gi når motor ikke går og kassa er kald, og en annen når kassa er varm og motor går. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
pilten Posted September 8, 2019 Author Share Posted September 8, 2019 (edited) Da høres det ut som om det er lettere å bestille en ny. Har også en lekkasje på slangene til oljekjøleren, det lekker litt i klemmene som holder slangene fast til røra. Så må få fikset det også. Har sett noen YouTube fiks, men trur jeg plukker dem av og leverer de til tess eller noe lignende. Har funnet sensoren, ser ut som en enkel jobb å bytte. Får bestille ny å ta en liten service på kassa. En liten reminder til meg selv Edited September 9, 2019 by pilten Litt bildepåfyll 2 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
pilten Posted September 10, 2019 Author Share Posted September 10, 2019 Er fornøyd med lysbilde nå, har god kontroll over grøftekanter og lyser langt nok. kom bak denne vogna, å trur den hadde passet godt bak jeepen? 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
pilten Posted September 11, 2019 Author Share Posted September 11, 2019 (edited) Da er den mørke hardtopptiden kommet, rakk å få byttet fra soft til hard før regnet plasket ned. Var på huggeren for å se om jeg fant noen rails som kunne passet på hardtoppen. Men fant ingen. Så da begynte jeg å gruble litt videre, å lurer da på om jeg monterer sand stigene direkte på hardtoppen, da kan de jo bli brukt som en plattform/roofrack? Bare laget noen slike fester http://sandladder.net/other-product/sand-ladder-bracket/ For å stive ekstra av, kan jeg skru det fast i veltebøylen. Hardtoppen ligger på varebil bøylen, så hvis jeg borer å fester i den vil det bli veldig stabilt. Edited September 12, 2019 by pilten Bildepåfyll 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now