Jump to content
pilten

En rød Jeep wrangler jk

Recommended Posts

Normalt moser du ventilene på denne motoren også om reima ryker. Svært sjelden at man ikke gjør det på moderne motorer, var lettere å slippe unna på 80-90 tallet. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ifølge en helt fremmed man på skytebanen, er litt sånn når man kjører jeep. Alle skal bort å prate litt. Han dreiv å jobbet med noe båtgreier å den VM motori var vist brukt i noen båter. Tidligere var VM motori Mercedes motorer, men så fikk italienerene over 51% av aksje majoriteten å da ble det hetende VM motori ifølge samme fremmende fyr. De gangene han hadde fikset en motor med ødelagt reg reim, var det noen bøyde armer han hadde skiftet? Samme kan det være, har ikke tenkt til å ryke noen regreim. 

Over til noe helt annet, nå er jeepen EU godkjent👌 

Og små lysa montertA04DB442-88B1-4549-BEBA-23FF98C4C15C.thumb.jpeg.12db72186f633762928782fb71f3d7b5.jpeg

får ta en tur i mørket etterpå å se om de er noe tess. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nja, som de fleste fremmede menn som tror de vet noe om Jeep fordi en kompis eller en nabo eller svigerfar kjørte Jeep på 90-tallet, har han ikke helt kontroll. :)

VM kommer av etternavnene til italienerne som startet butikken. DaimlerChrysler overtok aksjene i et amerikansk firma en gang på begynnelsen av 2000-tallet, som eide VM motori. Det ble brukt Mercedes 2.7CDI fra 2002-200x i Grand Cherokee etter at Daimler og Chrysler slo seg sammen, men den har ingenting med VM motori å gjøre.

Marine-motorer var hovedgeskjeften til VM motori på 60-tallet, men dagens motorer (etter 2001) har ikke noe med båter å gjøre.

Dieslene i Jeep fra 95 var basert på et marine-design med individuelle topper, både 2.5litern i Cherokee og 3.1litern i Grand Cherokee. Disse hadde støtstenger.

De eneste armene jeg kan komme på i motoren er vippearmer, men at de skal ryke før ventilene tviler jeg på. :)

Som du sier har det ingen praktisk betydning, men litt Jeep-historie tar ingen skade av. ❤️

Edited by iknutis
  • Like 2
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja hadde jeg sett han på banen idag, skulle jeg belært han litt. 

Fikk en fin jeep historie når jeg var ute å saget ned noen trær for svigers. Da kommer nabokona over for å se hva vi holder på med. Å etter litt skravling går hu bort til jeepen, gransker den nøye å synes den ser riktig fin ut. Når hu var jentunge så hadde bestefaren hennes en jeep på gården, som han brukte på de værste skråningene(hu er fra Vestlandet) å som de tjuvlånte når de skulle på heia. 

Så når man kjører jeep får man høre noen historier. 

 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Litt ryggelys bytting 9A9B3AF6-19DA-481F-8DA2-8C4BDA875FB3.thumb.jpeg.3018c37940c4698d384855a8deb27a7d.jpeg

Rakk litt mere fiksing today 

Kjekt at jeg hadde nye klosser liggende

6B9644FF-7E64-4DB7-85F9-0AA417B21023.thumb.jpeg.bedc42513817c2f129f3db27b92ecafd.jpeg

CA7CFE07-E25A-4EC9-90C5-7C02C13FDC26.thumb.jpeg.d07bd0b00047583e0e05c6c7a5bca925.jpeg

4E9EC976-0BC3-4CD5-8CDD-5E90EB38709D.thumb.jpeg.8acc1662fff126a7fce18b0f34ae1c4b.jpeg

A0C17749-9927-4927-8FFB-7DEE6760040E.thumb.jpeg.62454dc1c999b9123fb8aa6de2c74825.jpeg

2333D851-9996-48F3-894B-0401CFDC84D2.thumb.jpeg.a1dec191fc295323ddaf54fa0a448813.jpeg

Ble bra lys i det ryggelyset

692A6D30-D9B2-4DFF-90C5-BA00B8ABDD9B.thumb.jpeg.85237277bfc027d290c35f1e76f7a2be.jpeg

har en til, så mulig jeg monterer deg på andre siden? 

DE95CB80-C04C-42A7-9912-EA4F7CB89CBE.jpeg

Det bilde av bremseklossene kommer opp to ganger, rart jeg prøver å slette det, men vips så er det tilbake😱

Edited by pilten
Litt bildepåfyll
  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Litt lysbilde bilder😉 

Nærlys 

CA7609D5-DA91-4B2A-B6C2-542AC903E267.thumb.jpeg.59d604c6619278a2d31d4fbca14d9543.jpeg

fjærnlys 

C69F8509-FCBD-4555-909D-FB087A42A861.thumb.jpeg.5818b1876f0776a3542ce3465b30aa36.jpeg

DE7775F3-C0F9-4582-B247-5BC7C02E80C2.thumb.jpeg.2b94b06f73f5ca40fb0ca9d29f2f080c.jpeg

var ikke riktigt mørkt, så får se om jeg tør å gå ut engang det er mørkt å prøve. 

  • Like 4
  • Thumb up 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Litt nerding 

20079880-F18E-44A7-B920-9685939984B6.thumb.png.4de2f041d37f4e771ed08cee9152f0b8.png

9770A756-D60A-47FD-96AC-E37A59A9DF21.thumb.png.0aabc7a34b95e804ccf1d40c777d0d40.png

3A95B053-E5B5-47A6-A65E-E8D91A5E99D5.thumb.png.f3498447a29c04e1e77ec57c4f7c001f.png

E622A687-60DA-4206-A41F-C55B3676EE19.thumb.png.d870831ee912e9a2d5016bb30a61d8a5.png

litt moro å følge med på forbruket, å prøve å få det ned. På landevei rundt 80 så klarer jeg ikke hente inn så mye, men på bykjøring kan jeg nesten halvere forbruket ved å kjøre riktig. 

  • Like 2
  • Thumb up 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har bestilt catch can til jeepen, altså en sånn tingsebom som drenerer olja fra overtrykket fra topplokket. Men lurer på om det er noe negative sider ved å montere en catch can? Når jeg googler får jeg bare opp positive erfaringer, men lurte bare på om det er noe negativt med å montere catch can? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

De finnes normalt i to utgaver: en der de orginale slangene skal kobles på begge to, og en som bare går til luft.
Den som slipper filtrert damp til luft er ikke tillatt i Norge og gir feil på EU.

Eneste ulempen er at den må tømmes med ujevne mellomrom. Varierer veldig fra bil til bil og med bruk hvor mye olje det faktisk blir i de.
Normalt skal det bare være kondensert oljedamp, men ved heftig offroading kan det også komme en skvett.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den jeg har bestilt skal bare kobles på eksisterende slange. Å så er det en tappe skrue i bunn. Tenkte det er kjekt å få montert den før jeg renser IC og resten 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fant frem ram headet til snorkelen, monterte det for å se om det gjorde noe utslag på forbruks måleren. 

DB3D230E-E946-4295-B0F1-5D7233036B48.thumb.jpeg.8db483bdc2c7e034ef3f3c771abe5825.jpeg

20038DC5-8DFE-4713-9615-F8B641356C60.thumb.png.49d35e67b8714cff44a21a1ba9ca4747.png

tok en liten test tur, å det virker som om motoren får mere luft med ram head. 

Må testes litt mer før jeg konkluderer 

 

Litt opprydding i bagasje rommet 

62E7B29E-2F56-410C-ABF4-C9303BF9201C.thumb.jpeg.69caa0ee4cb2e003ba2b6f01c1b29476.jpeg

Edited by pilten
Litt bildepåfyll
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da er det offisielt høst, for nå er jakta igang. Alle årstider er jeeptider😉 

B665C6BB-787F-488D-9326-1C64DB347D06.thumb.jpeg.ac0b02f6e70ed41467a20a62b85527d9.jpeg

med hengeren var det vanskelig å få forbruket ned. Selv om hengeren er tom. D56CFEF5-6A7D-4572-8856-FACD32EC1BB1.thumb.png.92e204556d512f9ff60b49256073c5e0.png

 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 hours ago, Rubicon 2015 said:

Flott bil1f44d.png

Takker (Hånden er en jeepwave to you)

 

men idag fikk jeg en feilkode p0871 

894CD0EB-7E84-4ADE-8F13-E738E9FDC69E.thumb.png.0999265dead3a84e7cf12bd55655b163.png

har fått den engang tidligere også, å kom etter at jeg hadde vært litt uvøren over noen humper, vei arbeids hull. Så det slo litt i jeepen.  Er det tegn på en sliten kasse, eller kan det være slaget som rister noe løst? Når jeg søker på Google kommer det opp forslag om dårlig kontakt, solenoid som ikke fungerer riktig, dårlig olje og noe til. Noen som har vært borti det? 

 

147F3751-3090-4A86-814E-4275F80BA6ED.thumb.jpeg.fe65cea309fd16d329df80f7d13c5b5e.jpeg

Å så lurte jeg på om dere har noen tips, hengeren hopper og rister så veldig når den er tom, å jeg kjører på humpete vei. De er det mange av i Telemark. Har 25 psi i dekka 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg tipper dårlig tempsensor på kassa, evt dårlig kontakt. Vet ikke hvordan det er å komme til for å sjekke ledningen til sensor, men verdt et forsøk dersom det kun kommer ved slag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja har lest meg litt opp på det nå, å det første som må sjekkes er en transmission pressure sensor. Kan være dårlig kontakt, eller en dårlig sensor. Siden jeg kun fikk p0871 så tyder det på at det kun er den sensoren som sliter( ifølge det jeg fant på google). Har nytt filter liggende så kanskje greit å bytte olje også. Selv om oljen er rød å fin. 

Kan jeg måle om en sensor er gåen? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jepp, ulempen på en trykksensor er jo å få målt noe vettugt på den. Den har sikkert en viss motstand den skal gi når motor ikke går og kassa er kald, og en annen når kassa er varm og motor går.

  • Thumb up 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da høres det ut som om det er lettere å bestille en ny. 

Har også en lekkasje på slangene til oljekjøleren, det lekker litt i klemmene som holder slangene fast til røra. Så må få fikset det også. Har sett noen YouTube fiks, men trur jeg plukker dem av og leverer de til tess eller noe lignende. 

 

Har funnet sensoren, ser ut som en enkel jobb å bytte. 

Får bestille ny å ta en liten service på kassa. 

5DF66BF5-F052-4C13-82BC-1804F1F2889F.thumb.jpeg.8f0ad07699348a711b25e93d307a177c.jpeg

En liten reminder til meg selv

 

Edited by pilten
Litt bildepåfyll
  • Like 2
  • Thumb up 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er fornøyd med lysbilde nå, har god kontroll over grøftekanter og lyser langt nok. 

35EE976C-55A2-4887-BFB8-B786B726581D.thumb.jpeg.40ef58864a888c81a88735d9ece897b7.jpeg

EB2600AD-0130-41A5-9041-AC4F06C746F8.thumb.jpeg.16f345f5f04e84cfe36419fc557ee461.jpeg

 

9AD0287C-C27D-4BE4-B2C5-52A59C07A4E0.thumb.jpeg.8ac26f4a164cc72bcae32a5dde4c38e9.jpeg

kom bak denne vogna, å trur den hadde passet godt bak jeepen? 

 

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da er den mørke hardtopptiden kommet, rakk å få byttet fra soft til hard før regnet plasket ned. 

Var på huggeren for å se om jeg fant noen rails som kunne passet på hardtoppen. Men fant ingen. Så da begynte jeg å gruble litt videre, å lurer da på om jeg monterer sand stigene direkte på hardtoppen, da kan de jo bli brukt som en plattform/roofrack? 

24952B36-7D91-433D-92DA-350DB57A12DC.thumb.jpeg.b9670c9bf58e5f01d52b55306fe521db.jpeg

Bare laget noen slike fester 

http://sandladder.net/other-product/sand-ladder-bracket/ 

For å stive ekstra av, kan jeg skru det fast i veltebøylen. Hardtoppen ligger på varebil bøylen, så hvis jeg borer å fester i den vil det bli veldig stabilt. 

Edited by pilten
Bildepåfyll
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...