Andreas Posted October 26, 2020 Author Share Posted October 26, 2020 Ja 2020 har varit ett knepigt år på många vis, och Övernattnings turer har det blivit lika ont om, som uppdatering på forumet🙁 Men den nya vandrings ryggan har fått Slita lite på sig, alltid något😃 Men när det blir mer tid hemma hinner man pyssla om suzukin lite, då den fyller 30 år i januari, (Hipp Hipp Hurra 😁)så Har den fått en ordentlig service med kamrem och oljor med mera, den är även Ny besiktad och nästa gång den behöver in blir oktober 2022😃 skatten är även den betald för all framtid. Det har blivit nya däck och fälgar, inte för att jag Varit missnöjd med cooper däcken men jag vill ha snöflinga och alptopp på en uppsättning. Samma storlek 31” 10.5 då jag tycker detta räcker för suzukin och den körningen jag gör. köpte en lite ordentligare kompressor att pumpa med. jag har även byggt vidare på släpkärran. det har blivit en markis 2,5x2,5 m jag tog hjälp av min mor för att sy om en Tarp som jag kan ha som sidovägg. Blev riktigt bra med enkla kardborreband på väggen att snabbt montera och demontera den. sen har jag med hjälp av min far byggt en reservhjuls hållare och en reservdunks hållare. en bakläm har tillverkats. Ett fäste för markisen jag köpte en alulåda till tältsäng,stol samt fiske spö m.m Nu är det lite tuffare däck på kärran kvar, men det får bli lite längre fram. det har blivit ett fäste för en surfplatta. Och en garmin handhållen GPS för vandrings turerna. jag längtar verkligen efter en tur nu😅 jag har börjat gå ett varv med ytskikt i huset så det finns verkligen att göra, men En tur under december måste jag bara ut på😀 3 5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted October 27, 2020 Premium Member Share Posted October 27, 2020 Snyggt @Andreas många smarta lösningar!! Du har verkligen fått till ett ändamålsenligt ekipage med hjälp av ditt släp!! Sina föräldrar uppskattar man ju oftast men kanske lite extra när de kan bistå så bra med utveckling av riggen! Fast står inte släpet liite lågt nu 😛 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted October 27, 2020 Moderators Share Posted October 27, 2020 Riktigt snyggt Andreas! Så fort jag får lov för Erna kommer jag över på tur, hoppas det passar m ditt schema . 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Posted October 27, 2020 Author Share Posted October 27, 2020 49 minutes ago, Lars 9k said: Fast står inte släpet liite lågt nu 😛 Helt rätt Lars😅 det blir andra däck på kärran men det får vänta lite. Dock blir det inte 31” som jag kanske egentligen vill ha. dom här däcken har jag tänkt mig. Eftersom detta är en besiktningsfriad kärra Pga sin ålder Så vill jag inte ändra däck dimension för mycket. Då måste bladfjädrar och draghanske byggas om, Och detta har jag så klart kikat på men anser nog att det inte blir mycket kvar, av vad som VAR den gamla kärran😅 detta kanske då skulle innebära om reggning. 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted October 27, 2020 Share Posted October 27, 2020 wow! Grymt jobbat med din expeditionsbil Andreas! Håller med de andra - snyggt och ändamålsenligt. Så de nya BFG AT är med snöfilnga? Hmm Kanske borde man satsat på sådana...? Nu blev det Hakka för mig denna gång. Men men... Ser att vi troligen har "samma" kompressor Min ser identisk ut, men har en annan etikett. Säkert hopsatt på samma plats av samma händer... Min har fungerat utmärkt så långt. Klart nöjd! Hoppas vi ses i vinter!! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted October 27, 2020 Share Posted October 27, 2020 21 minutes ago, Andreas said: besiktningsfriad kärra Pga sin ålder Vem ska då få veta att du byggt om den med större däck, höjd, bytt handske mm? Lysande bygge! Varje gång du uppdaterar finner jag mig strax därefter letandes efter en Samurai/Jimny . 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Posted October 27, 2020 Author Share Posted October 27, 2020 37 minutes ago, norlin said: 1 hour ago, Andreas said: Vem ska då få veta att du byggt om den med större däck, höjd, bytt handske mm? Ja jag är helt med på den tanken😅 men om jag skulle åka in i en flygande känns det sådär. Och dömmer dom ut den så antar jag Att jag får åka in och regga om den vilket jag tycker inte är värt risken. För större däck på kärran är väl till 98% enbart för utseende, en kärra som väger ca 440 kilo lastad behöver kanske inte riktigt 31” tum för att gå uppe på? men något jag behöver är grövre och tåligare däck så jag minimerar risken för punktering på skogsvägar. sen ska man aldrig säga aldrig😋 47 minutes ago, norlin said: letandes efter en Samurai/Jimny 😃 tack så mycket. Skulle vara roligt med en samurai kompis på forumet😁 1 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Posted October 27, 2020 Author Share Posted October 27, 2020 1 hour ago, CampForCer said: Ser att vi troligen har "samma" kompressor Tackar Ove😊 Jag köpte min på 4x4offroad jag har inte hunnit testa den så mycket än men det var en stor skillnad än Biltemas som jag hade förut😅 1 hour ago, CampForCer said: Så de nya BFG AT är med snöfilnga? Hmm Kanske borde man satsat på sådana...? Bf ko2 At köpte jag, har inte riktigt koll på bf men @Lofterudhar kört en vinter på sådana och är helt klart nöjd. Och både alptopp med snöflinga i är det på dom😁 Ska bli roligt att prova dom i vinter, men med en bil utan ABS och antisladd och all annan bra att ha grejer, skulle det nog egentligen vara dubbat på vintern kanske😅 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Posted October 27, 2020 Author Share Posted October 27, 2020 2 hours ago, Wiberg said: Så fort jag får lov för Erna kommer jag över på tur, hoppas det passar m ditt schema . Tackar Jon😃 det ser jag verkligen fram emot 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted October 27, 2020 Share Posted October 27, 2020 31 minuter sedan, Andreas said: Jag köpte min på 4x4offroad Ahhh Samma här... hehe Ändå olika "märkning"... Men den är bra! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted October 27, 2020 Share Posted October 27, 2020 (edited) Jag kollade med bilprovning om att byta till större däck på ett obromsadsläp, och fick svaret att det inte påverkar då den är just obromsad. Skulle det vara ett bromsat släp behövde man bevisa att bromsarna klarade ändringen så de bromsar lika bra som med originalstorlek. Det enda som var helt förbjudet att ändra var avstånd kopplingen till hjulaxel. Ring å kolla, men behöver ju inte nämna vad som står på registreringsskylten.😉 Kan vara praktiskt med samma storlek på hjul på släpet så man optimera reserhjulshanteringen. Just DO it. 😉 Edited October 27, 2020 by norlin 5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Posted November 5, 2021 Author Share Posted November 5, 2021 Senaste turen jag var till Sunne slocknade helljusen, precis svart blev det. efter mycket felsökning, visade det sig att någon kabel i härvan från ljusspaken gått rejält varmt. Har inte riktigt hittat vad orsaken till det är, men det slutade med att jag fick dra nya kablar från spaken till lamporna. Då det är h4 lampor med plusjord, eller det vill säga att lampan har ström på alla kablar, tills man väljer halv/eller helljus och då växlar en av kablarna till jord. för en lekman som jag är, blir det ganska jobbigt tanke arbete😅 Men till slut😃 slänger även in det nyaste tillskottet på gården. Nu kör även min sambo 4x4 2 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted November 5, 2021 Share Posted November 5, 2021 Visst är el kul! Särskilt om konstruktionen är lite udda. Kan kanske inspirera? https://www.mudster.ro/en/ 1 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted November 5, 2021 Premium Member Share Posted November 5, 2021 Jäkligt tuff även om jag inte förstår vad de pratar om !! Risken är ju att hon kör ifrån sukkan i skogen i så fall!!! 😜 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted November 6, 2021 Premium Member Share Posted November 6, 2021 11 timmar sedan, Andreas said: Senaste turen jag var till Sunne slocknade helljusen, precis svart blev det. efter mycket felsökning, visade det sig att någon kabel i härvan från ljusspaken gått rejält varmt. Har inte riktigt hittat vad orsaken till det är, men det slutade med att jag fick dra nya kablar från spaken till lamporna. Då det är h4 lampor med plusjord, eller det vill säga att lampan har ström på alla kablar, tills man väljer halv/eller helljus och då växlar en av kablarna till jord. för en lekman som jag är, blir det ganska jobbigt tanke arbete😅 Men till slut😃 Hmm… vet att jag läst om Suzukis lösning med lite bakvänd matning och styrning av ljuset, lite knepigt det där. Men satt där inget relä alls? I så fall är det ju risk att du eldar upp kablar igen och kanske mer än kablar om man har otur…. Fast efter lite letande på annat forum så verkar det ju vara relästyrt, bättre än på vissa Jeepar alltså! https://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic.php?t=54876 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Posted November 6, 2021 Author Share Posted November 6, 2021 22 minutes ago, Lars 9k said: Men satt där inget relä alls? Nej jag kan inte finna något relä vare sig på förare eller passagerare sidan som går till ljusen, är helt inne på ditt spår med att jag vill ha ett relä, men eftersom en kabel med plus på, blir minus när du slår på helljusen, ”man flyttar alltså en arm vid spaken från plus till minus” har jag inte riktigt klurat ut hur jag kopplar ett relä på vägen, på passagerar sidan har jag kabelhärvan samt boxen som hör till Swift motorn, men hittar inget här heller som hör till ljusen. satte hängsäkringar på de nya kablarna jag drog. Jag klurar vidare, kanske skulle man dra om så att det blir minus jord och plus som styr, men då vet de tusan fall jag kan använda spaken vid ratten, 🤔 extra ljusen har jag reläer till, dessa får jag koppla med både styrströmen,”blå” och jord för att få att slå till. Med heljuset. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted November 6, 2021 Premium Member Share Posted November 6, 2021 Finns ju lite matnyttigt på 4x4 Sweden Här en tråd om extraljus men det blir ju samma princip http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic.php?t=1770 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted November 6, 2021 Share Posted November 6, 2021 Koppla helljuset som om det var extra ljus, lär lysa lite braigare åxå då du får mindre spänningsfall. Man kan göra lika dant med halvljuset åxå om man vill. Mot Biltema och köp lite extraljusrelä. Edit. Ett sånt här kit kanske funkar?https://www.biltema.se/bil---mc/bilbelysning/tillbehor-till-bilbelysning/kabelsats-for-stralkastare-2000040790 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted November 6, 2021 Share Posted November 6, 2021 9 hours ago, Lars 9k said: Jäkligt tuff även om jag inte förstår vad de pratar om !! Slå på undertext på engelska så ger det en indikering av vad dom pratar om. Sen såg jag att det verkade vara rätt gott om tillbehör till Dustern, verkar blivit en populär bil. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lukas Nilsson Posted November 6, 2021 Share Posted November 6, 2021 Gött att du lyckades lösa felet än så länge iallafall och grattis till ännu en fyrkrafsare! Nästa gång du har haveri i krokarna så kan du ju slå en signal, servicebil finns att tillgå Ang. problemet med ljuset, var det bara helljuset som dog? Halvljus var ok? 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Posted November 7, 2021 Author Share Posted November 7, 2021 20 hours ago, Lukas Nilsson said: Ang. problemet med ljuset, var det bara helljuset som dog? Halvljus var ok? Bara helljusen, jag tror att pluskabeln till halvljus och helljus har smält ihop någonstans i härvan från spak till ljus. När jag slog på helljus spaken hade jag jord vid spaken, men tre plus på h4 lampan, vilket gör att den slocknar. Slog jag av helljus spaken blir en av kablarna jord och halvljus lyser. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted November 8, 2021 Share Posted November 8, 2021 Skönt du lyckades klura ut hur du skulle få ljus igen Ingen hit att köra i mörker... Själv är jag inte så kunnig i temat så jag har inga tips att komma med. Kul med ny bil! Perfekt för henne på blöta gräsytor vid hundtävlingarna. Slipper riskera fastkörning då! 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Posted December 20, 2021 Author Share Posted December 20, 2021 Jag har haft lite bekymmer med motorn den senaste tiden. Den har blivit för varm, det verkar som att det finns ett övertryck i den. Den har tappat vatten två gånger, slangar har spruckit. samt att givare till tempmätaren och givaren till fläkten inte stämmer överens som dom gjort tidigare. termostat, givare m.m är kollade och verkar som dom fungerar när jag värmer upp dom utanför motorn. Jag har även gjort ren kylare och spolat ur kanalerna i motorn, Den har heller inte velat starta när den är kall, jag har aldrig tidigare behövt använda startgas. men nu tjuras den som aldrig förr. efter lite prat med olika kunniga människor så lutar det i värsta fall åt en spricka i toppen, och i bästa fall åt en blockpackning. Eftersom det verkar bli en vinter till, med begränsat umgänge, var det inget svårt val att ställa Suzukin längst in i tältet och börja skruva. Nu är toppen ur och ska rengöras och undersökas, om jag inte hittar några sprickor eller stora fel, får jag väl försöka mäta på något vis ifall den behöver planas. Annars är det tänkt att byta blockpackning, termostat samt samtliga givare. men om jag hittar något som kräver mer jobb.. då tror jag att jag fortsätter att skruva ur resten av motorn. Jag har två original samurai motorer som båda gick när jag skruvade ur dom, även om jag tappar ett antal hk på att sätta i en originalmotor. Känns det ändå som rätt väg att gå. om det blir så , hoppas jag vintern blir lång😅 då antar jag att jag får skruva isär båda och plocka det göttigaste. Byta lager, packningar samt remmar. Kanske även kann ringar. Ja en motor renovering. Finns säkert mycket jag inte vet än som jag måste byta. Jag får se hur utgången på detta blir, men skruvningen i vinter verkar iaf vara räddad. 3 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lukas Nilsson Posted December 20, 2021 Share Posted December 20, 2021 Aldrig roligt när det krånglar - men det är rätt så roligt att skruva, sålänge man har tid! Såg dig faktiskt på örsholmen förra månaden, kul att du faktiskt brukar bilen utöver turer! Hoppas topp mm är OK och att du får ha kvar den lite piggare motorn, men somsagt du får väl ha roligt under tiden, den blir ju faktiskt bättre för varje grej du gör med den 😉 2 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted December 20, 2021 Premium Member Share Posted December 20, 2021 Hmm… du skriver att den gått varm och att givare kanske inte fungerar, kan du ha något mer elfel kvar sedan kabelbranden som påverkade ljuset? Det kan ju i så fall ha gjort att kylfläkten inte startat och därmed exempelvis skjutit toppackning eller något annat!! 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now