Jump to content

Suzuki


Andreas
 Share

Recommended Posts

Hejsan! ny glad medlem.

jag kör en ganska ny inköpt gammal samurai, den är höjd, med stenkryps låda, rejält tilltagna kofongare som är förbered för Vinch vilket jag beställt från 4x4offroad, väntar ivrigt på att denna ska komma. Den ska även få sig en uppgradering med lampor så att man ser i skogen. Nackdelen på vägen är att förra ägaren svetsat bakaxeln, tänkte jag skulle försöka hitta en annan axel,

hade turen att få se en Suzuki på en gård jag åkte förbi till jobbet, var bara tvungen att stanna och fråga fall denna bil var till salu,

? 3000:- drog hem den och slog i bensin åkte upp i skogen och motor, växlar samt diff och hög och låg funkade felfritt, nu har jag att plocka delar av??// kikat runt på sidan och ni verkar ha haft fantastiska resor, ska bli roligt att följa era upplägg, // Andreas 

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Hej Andreas och välkomen till forumet!

Låtet som att du har en kompetent skogsbil, de där små rackarna brukar klättra på bra!

Kanske inte lika kul att ge sig ut på en långtur med :P

 

PS Pickisen är ju riktigt tuff, är den inte räddningsbar?

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Idag fick jag fast tak"korgen", nu blir det att vänta tills lampor kommer, tänkte mig två bakåt en åt vardera sida och tre extraljus framåt. De hinner väl inte komma innan mini turen till veckan men jag får klara det ändå, det är ju planerat fiske också så man letar väl inte fina vägar hela natten?

image.jpeg

image.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Efter en mörk start väntar ljusare tider?

Nu har jag äntligen fått lite tid till att koppla ljusen på tak"korgen", tre framåt på helljusen, en till vardera sida, två ljus bakåt, samt sex stycken små varningsljus,

har även monterat hållare för mobiltelefon, com-radio och dosan till vinchen.

sen har min käre mor sytt ett stiligt överdrag att ha till vinchen.

 

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.png

image.png

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
12 timmar sedan, Andreas sade:

Nu har jag tillverkat ett litet bord till gasolköket1f60a.png

Har sett hur dom stora pojkarna har, och eftersom min bil är så liten fick det bli ett litet bord1f602.png

Kollat igenom din bilsida.  Snyggt!  Jättekul att se en annorlunda bil, och dessutom en så engagerat och snabbt bygge. Keep it up!  Du har fått till den kanon.

Jag funderar själv på hur jag skall sätta ett litet fällbart campingbord där bak. Dock bär det emot att göra åverkan i plasten på insidan dörren för mig ?

Edited by CampForCer
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
13 timmar sedan, CampForCer sade:

Kollat igenom din bilsida.  Snyggt!  Jättekul att se en annorlunda bil, och dessutom en så engagerat och snabbt bygge. Keep it up!  Du har fått till den kanon.

Jag funderar själv på hur jag skall sätta ett litet fällbart campingbord där bak. Dock bär det emot att göra åverkan i plasten på insidan dörren för mig 1f644.png

Leta upp beg plast på skroten och gör åverkan på. Spara den hela till du skall återställa.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu har jag fått plats för en reservdunk i reservhjulet,

Har även inköpt en gasolvärmare så att man slipper frysa på julbordet? En två kilos tub fick precis plats i en av lådorna på taket. Med en snabbkoppling som kostade lika mycket som värmaren? Är det bara öppna locket och ta ut slangen och snäppa i,

Fick bli en liten förvaringslåda att förvara lite grejor i, då jag för det mesta vill ha den fyrsitsig så gjorde jag den väldigt enkel så det går att lyfta ur snabbt.

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Se där! den sköter sig fint, min lilla Suzuki,veckan innan julbordet sa den till att lamellerna var dags att byta? Slirade fint så fort man tryckte på gaspedalen till vidundermotorn? 

Tur man har bilverkstad på granntomten, men den var för kort för att passa på lilla liften? så det fick bli mina trogna gamla träbockar, och jag gör smig ganska bra på rygg under en bil.?

Hoppas detta går vägen nu så man kommer iväg till helgen?

Men en dag i garaget med några Carlsberg mår man ju inte dåligt av??

 

 

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
29 minuter sedan, Andreas sade:

Se där! den sköter sig fint, min lilla Suzuki,veckan innan julbordet sa den till att lamellerna var dags att byta1f60a.png Slirade fint så fort man tryckte på gaspedalen till vidundermotorn1f602.png 

Ja att kopplingen överhuvudtaget klarar av att hantera det massiva vridmomentet i dessa motorer är ju ett mysterium!! ;)

Sitter det stenkryparrlåda på den eller det står på önskelistan? (Det har du kanske skrivit om? ?)

Link to comment
Share on other sites

Nu är provturen gjord och allt verkar som det sköter sig fint,

lamellpaketet kostade 556:-

så nu får man väl säga att man kostat på den lilla bilen?

förutom en duktig förkylning som jag hoppas lägger sig, så ska jag vara redo att inta julbordet nästa helg? Och inte bli stående med slirande lameller iaf

image.jpeg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

När jag var ute och åkte för någon vecka sedan, så small det kraftigt ifrån bilen i en kurva, 

Då jag har misstänkt att svetsdiffen i bakaxeln skulle gå sönder så småningom,

så var det detta jag misstänkte hade hänt, men när jag provade så kände jag inget speciellt, inga ljud eller något konstigt,

så jag for hem och senare på dagen skulle jag upp till grillplatsen med lite ved,

Då åkte kugghjulet antagligen av drivaxeln,60793145-97F4-41D9-A657-8FACFD00C07C.thumb.jpeg.f98269a7964e2978132b1c560cb969cb.jpeg

Det började skramla från bak axeln och jag satte mig duktigt fast i leran på vägen upp för berget. Det Drev bara på ena hjulet bak och jag fick svar på mina funderingar på vad det var som small.

Det blev in till grannen och riva isär.590E0E2B-573C-44AD-8758-216654C14166.thumb.jpeg.2e746b926c17ea2bf10f19b48af452ed.jpeg

Då jag köpte en reservdels bil för ett tag sen så hade jag lite reservdelar hemma, detta var ju dock en sj413 

så pinjong drevet tror jag det heter och det stora drevet i bakaxeln skiljer sig från samurajen.226BE869-502B-4E19-8C62-EB27B53B3DAD.thumb.jpeg.4b83e96d75e417b87825357bb9a2d3b4.jpeg

Men själva klumpen med små drev i verkar vara lika så jag  bytte det stora drevet och satte i den,

ska få i en typ av diff så småningom, men jag vet för lite om dom olika modellerna än så länge, får höra med folk som sysslat med detta, för och nack delar med klo diff och lamelldiff och allt som dom heter.

och vilken som är mest prisvärd för mina ändamål. Det verkar ju som man kan lägga hur mycket pengar som helst i en axel.

Jag är väldigt novis på detta, och detta var den första bak axeln jag hade isär.

De som svetsade denna diff valde att plocka ur fyra drev och pinnarna, de svetsade dreven där drivaxlarna går i klumpen, men det gjorde ju att klumpen blev helt obrukbar då man aldrig kommer kunna göra rent den från svetts. 

Så jag hoppas det stämmer med klumpen från sj413 

nu väntar jag bara på hjullager som var lika bra att byta då man ändå tog isär det.

hoppas de hinner komma under veckan så man hinner få ihop den innan körningen vid Bosses till helgen,

då lär man nog fastna i snön lite lättare, som jag har förstått det ska den driva på det lättaste hjulet bak med original i?

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Nu har jag besiktat suzukin för första gången i min ägo,

det gick fantastiskt bra faktiskt, 

Bara två enkla tvåor att fixa till,

ett relä som saktar in ledblinkersena och ett nytt fäste på mitten av ett bromsrör.

 

Edited by Andreas
Krångligt skrivet
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...