Jump to content

Smulan - Cervos LC150


CampForCer
 Share

Recommended Posts

Just now, Andreas said:

Riktigt fin, Ove 

roligt att se din bil ta form,

framöver finns det inte många lerhål som stoppar dig1f44d-1f3fb.png

Tack Andreas!

Skall bli kul att komma ut - bortom asfalten, och kanske t.o.m light terrain.  Vi får se!

Skall bli kul med Vårträffen med där Andreas E riggar för test på militärfältet :) 

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Skall inte spamma sönder mer ikväll... :)  Sorry kompisar :/ 

Sista för denna vända blir att jag fick flyttat Webasto-avgasrör/ljuddämpare så att de inte längre sitter i hjulhuset där HJULET skall vara.

761A77A5-170E-4EAB-B8B8-1BD142889CED.thumb.jpeg.9a4e8b03d733cdc2d69b8e3f537888c1.jpeg

Petade även på Hilux fenderflares fr Delta4x4 i Germany 🇩🇪 
66426D66-4087-4A90-9001-FF3AD1F9CECB.thumb.jpeg.9226cd52bf2d8c8d886d9a0a5336aecc.jpeg

E5D15BA7-012A-461B-BDDF-06620BCB6C37.thumb.jpeg.07cb4ce70c37e81864b7643995c71041.jpeg

 

  • Like 4
  • Thumb up 4
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, CampForCer said:

Tack!!

Hehehe...  mmm.  Har tänkt tanken. Beställa en skylt, om det godkänns?

Som den nu sitter ryker den nog snabbt...  :/ 

Ta en bild utan den stora skylten och utan fästen till den. Rita och förklara att du inte har ngn annanstans att sätta skylten och att bara en liten får plats.

Finns två anledningar till att det kan bli tufft att få det godkänt. Dels om de tycker du kan sätta en stor skylt där du har din idag och dels för att det blir tal om ytterligare en dispens och det är att du inte ska ha den i mitten.

Sen ska man ha tur med vilken handläggare som får ärendet också. Jag hade tur och fick igenom liten både fram och bak men vet andra som gått bet. Det går inte heller att överklaga deras beslut.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Per Pettersson said:

Ta en bild utan den stora skylten och utan fästen till den. Rita och förklara att du inte har ngn annanstans att sätta skylten och att bara en liten får plats.

Finns två anledningar till att det kan bli tufft att få det godkänt. Dels om de tycker du kan sätta en stor skylt där du har din idag och dels för att det blir tal om ytterligare en dispens och det är att du inte ska ha den i mitten.

Sen ska man ha tur med vilken handläggare som får ärendet också. Jag hade tur och fick igenom liten både fram och bak men vet andra som gått bet. Det går inte heller att överklaga deras beslut.

OKi - tack.  Jag skall göra ett försök. Väntar kanske tills jag monterat fångaren baktill så att jag ser om det blir likn behov där...  :) 

Link to comment
Share on other sites

Hmm, like the style.

Angående skyltar så har min lilla röda dispens för liten skylt bak, men någon tidigare ägare har haft oturen att inte bara tappa framskylten utan även beställa fel så det sitter en liten skylt även fram, får nog ta tag i det någon gång så det blir rätt... 😉

 

  • Like 1
  • Thumb up 1
  • Haha 1
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

Aahhh...  Fick lite panic 😕

Beställde en extra fälg, av samma modell, för reserven igår. Method Race Wheel 308 Matte Black, 17x8.5, 139.7 6-hål.

Som tur var hade leverantören en kontainer på väg in med ett gäng sådana. Gott!!

Idag hörde firman av sig och sa att det inte kommit nog många i kontainern...  Detta var sista - de har gått ur produktion i USA. Aahhhh... :/

Han skulle höra med sina kontakter om det kunde skaka fram en, men verkade svårt 😕

Fick noja och kollade snabbt nätet. Inga i Europa och på Amazon i US fanns EN firma som hade sex fälgar kvar!!

Snabbt som s_tan sattes ett JetCarrier-konto upp och lika snabbt ändrades default-adressen i Amazon-kontot till en heeeeelt annan än i Västsverige :)

Beställt !!   Pronto!   Done!  Nu håller man tummarna...

Kosta vad det kosta vill...  Som @Wiberg säger - Eurocard Gold är en vinnare :)

jc_header_logo.png

Edited by CampForCer
  • Like 1
  • Haha 3
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

...och så kom det ett paket :-D 

”Nöjd” sambo ringer och meddelar att budfirma står hemma och undrar var de skall lämna. Den nysomnade 6-mån vaknade ”glatt” när hunden skällde ut inkräktarna...  Hörde direkt jag var poppis i luren :) 

Dessutom vet vi ju alla vad som levererats...  Inte ngt Zalando-skräp för 199kr, utan mer solida saker :-D 

Då jag kände vibbarna genom telefonen slätade jag snabbt över med  - Den jag beställde i juni, förra året du vet...  Dvs inga nya inköp... :-D  Solid statement 😎

Väl hemma hittade jag den! Nice

2C058446-BFAF-4853-94DD-C886DB03D475.thumb.jpeg.b5cf54469c98cfb3b85752092b136015.jpeg

Ringde sonen och bad om lite assistans framåt kvällen. Måste ju omplaceras till garaget. Kan ju inte ha den utanför entrén... Sagt o gjort, lyft ut allt du har i garaget för nu skall denna ha plats. Tur att den andra AFN-lådan precis flyttat ut...

C5754E98-D99C-4511-8095-2A7EED1A3C85.thumb.jpeg.c65e862856faca0c2aa978eace422a9e.jpeg

C5D22FE5-91A2-44C8-9EEA-6A1E9D9DDAAE.thumb.jpeg.46631882c40956c4fb733a59e02da444.jpeg

93C785D0-0A46-4BEC-8D13-BD6868F56445.thumb.jpeg.9d682fe5626c9adb80897c01fc133587.jpeg

Mindre tur att fem orig sommarhjul och fyra vinter dito skulle in, och någon j_vla plastig orig stötfångare, frontbåge och lite annat krafs!!  Hur lösa?  Hmm...  Jo, principen stapla allt som går och hoppas på det bästa.

Sedan var det bara att rulla iväg och hämta 150kg låda. Smidigt... :) 

107B67D9-95D0-4AFE-8900-F7D34DBCAB23.thumb.jpeg.0a1e7d5f7d6d4a2f0bfaae90cccf659e.jpeg

B7E69E35-D86F-461A-8F38-3359666578A4.thumb.jpeg.b70668fef62df15d3ebb1b587ec8f4d9.jpeg

Ägaren fick sedan agera solid motvikt för att lådan inte skulle tippa av Bertils gafflar som inte räckte helt o fullt.

BCA61A88-4CEF-4310-9175-38222DCFD3D6.thumb.jpeg.96f203fcb91ef33c05825a86ba23f0d0.jpeg

Fattar ni att jag inte laddat batterierna EN ENDA GÅNG sedan jag köpte dem beg/recond för snart två år sedan!!  Antingen är det världens bästa batterier, eller så drar trucken otroligt lite - alternativt kör herrn för lite med sin nyttosak...  :/ 

Glada! Allt inne och dörren gick igen :)  Montering första veckan i maj, dvs innan vårträffen 2020!

Edited by CampForCer
  • Like 8
  • Thumb up 5
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
5 minutes ago, CampForCer said:

 

 

BCA61A88-4CEF-4310-9175-38222DCFD3D6.thumb.jpeg.96f203fcb91ef33c05825a86ba23f0d0.jpeg

Fattar ni att jag inte laddat batterierna EN ENDA GÅNG sedan jag köpte dem beg/recond för snart två år sedan!!  Antingen är det världens bästa batterier, eller så drar trucken otroligt lite - alternativt kör herrn för lite med sin nyttosak...  :/ 

Den drar i och för sig nog inte så mycket, men då det är blybatterier så mår de absolut bäst av att hållas välladdade, så jag skulle rekommendera att du laddar dem lite då och då.

  • Thanks 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2/13/2020 at 8:47 PM, CampForCer said:

Då jag kände vibbarna genom telefonen slätade jag snabbt över med  - Den jag beställde i juni, förra året du vet...  Dvs inga nya inköp... :-D  Solid statement 1f60e.png

Jeg har funnet ut at leveringsadresse på jobben fungerer veldig bra. Der kan jeg pakke ut, og fjerne alle pakksedler og fakturakopier, så er det bare snakk om å få smuglet delene hjem til garasjen før konen forstår hva som hender🤪

Men mistenker at hun gjennomskuer meg allikevel🤔

  • Like 1
  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Måste fråga en sak, Ove. 
Fick äran av att åka med en LC 150 av 2010 års modell häromdagen i Finland. Jag la direkt märke till däcksljudet. Herrn ifråga hade rätt så standardaktiga Nokian odubbade vinterdäck och underlaget var plogad asfalt. Var en bra bit norrut i Finland. 
Har du oxå ett högt däcksljud i din 150 med någorlunda standarddäck? Kändes lite B med så högt ljud i en så dyr bil. Mitt dreglande efter en LandCruiser fick en liten törn. 

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Urban said:

Måste fråga en sak, Ove. 
Fick äran av att åka med en LC 150 av 2010 års modell häromdagen i Finland. Jag la direkt märke till däcksljudet. Herrn ifråga hade rätt så standardaktiga Nokian odubbade vinterdäck och underlaget var plogad asfalt. Var en bra bit norrut i Finland. 
Har du oxå ett högt däcksljud i din 150 med någorlunda standarddäck? Kändes lite B med så högt ljud i en så dyr bil. Mitt dreglande efter en LandCruiser fick en liten törn. 

Tjena,

Nejdå - med originaldäck har bilen aldrig bullrat. Jag har faktiskt konstaterat flera gånger att min LC150 2016 ofta varit lika tyst, eller tystare, än andra nya bilar jag haft - inräknat Audi A8L, MB 500 cab osv. Anledningen till det tror jag var att LC'n inte har så förbaskat breda och stenhårda däck med låg profil. Dessutom i kombination med att det är fysiskt långt avstånd mellan däcket och karossen pga de rymliga hjulhusen, jämfört de vanliga sedanbilarna.

När jag däremot monterade de ngt större 33" KM3'orna så blev däckljudet en HELT ANNAN femma. Dessa hörs!  Trodde man ngt annat får man nog skylla sig själv...  :-)

Kanske blir det att jag sajpar dessa för att minska buller och öka grepp - kanske inte. Har inte beslutat i saken.

Det enda jag inte är helt nöjd med eg ang bilen är att sätena inte är av samma klass som jag är van sedan tidigare bilar. Likaså LC200 har ljusår bättre stolar.

Link to comment
Share on other sites

Tack!

Då får jag nog pallra mig iväg till Toyota och få till en provkörning. 
Egentligen ingår förmånsbil i min tjänst på jobbet men vi får bara välja Volvo och det går fetbort. Så tickar in milersättning istället för privatägd bil. 

Edited by Urban
La till text
  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Urban said:

Tack!

Då får jag nog pallra mig iväg till Toyota och få till en provkörning. 
Egentligen ingår förmånsbil i min tjänst på jobbet men vi får bara välja Volvo och det går fetbort. Så tickar in milersättning istället för privatägd bil. 

Haha  Förstår det...  Har samma här.

Innan jag ändrade på min bil rullade den torr landsväg, o stadigt 90km/h, på 0.78 l/mil. Kör man över 90 kryper det snabbt uppåt. 110km/h hamnar man närmare 0.95

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Äntligen påbörjat den förstärkta ljusbilden :-D 

Ljusrampen i fronten är fantastisk för körning i moderat fart då den är skarp och med bra ljusutbyte, de första 250-300m. Sedan är det inget kvar på längden då den har helt annan ljusbild än fjärr.

Nu snubblade jag på dessa två, som kommer att hamna på taket tillsammans med ytterligare tre. Därmed får dessa två anses vara starten för ljusmontaget ovan vindrutan :)

FBD595F5-5769-4D58-8868-809CB3F3DDD9.thumb.jpeg.1cef3e2c2dd2f6563e0c59234d307eb5.jpeg

Känns väldigt solida! Ser fram emot att testa i mörkret framöver...

F8C746E6-F59F-49D8-B286-B8DECED2B7F6.thumb.jpeg.e585df86b8e0f4cbbe887ba0b49f7cd0.jpeg

https://www.prestandabelysning.se/product/vision-x-light-cannon-adventure-6-7-80w-halo-led-e-markt

Jag hade dock turen att snubbla på dem på Blocket för halva priset :-D  Dessutom i set om 2, samt kablage.

Fett nöjd!

  • Like 6
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Ja två är ju en bra början, jag hade sex på det gamla takräcket och börjar nu kolla efter något nytt till plattformen.

Vill ju undvika det det billigaste och hitta det som är prisvärt, vad pyntade du för dessa?

  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...