Jump to content

Smulan - Cervos LC150


CampForCer
 Share

Recommended Posts

Detta är ganska nära min "målbild".

Grövre och högre, front och winch - but not too much ? Dock inte exakt samma Bullbar som denna. Annars väldigt lika, med färg o allt ?

Dock skall jag så klart ha mitt Rhino rack/platform och tält med.

eb137aff0a190401708ec826830c9338.jpg

Edited by Ove Cervin
  • Like 7
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Bad ass ?

På tal om rostskydd, finns det tilsvarande produkter som detta i Sverige?

http://www.overlanding.nu/rostskyddsbehandling-lanolinoljan-fluid-film/

 

Orsaken till min fråga är följande, och det är endast baserat på vad "folk" menar jag pratat med för jag behandlade min bil med linolja/fårolja.

Citat

- Det är inget eller väldigt liten poäng att gå för en "vanlig" rostskyddsbehandling (tectyl och liknande) med mindre man skrapar rent ram och alla ytor. Fukt och rost blir liggande under den nya behandlingen och kryper så fram igen på kort tid.


Jag tjänar inga sponsorpengar på att säga detta. Men jag är grymt nöjd med min behandling med linolja. Ganska så billigt, och kan så göras gång på gång med liten eller inget förarbete.
Bara en tanke ;)

 

  • Like 3
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

18 minuter sedan, Andreas.E sade:

Bad ass 1f44d.png

På tal om rostskydd, finns det tilsvarande produkter som detta i Sverige?

http://www.overlanding.nu/rostskyddsbehandling-lanolinoljan-fluid-film/

 

Orsaken till min fråga är följande, och det är endast baserat på vad "folk" menar jag pratat med för jag behandlade min bil med linolja/fårolja.


Jag tjänar inga sponsorpengar på att säga detta. Men jag är grymt nöjd med min behandling med linolja. Ganska så billigt, och kan så göras gång på gång med liten eller inget förarbete.
Bara en tanke ;)

 

Tack

Jag tror du har helt rätt.  I mitt fall är det så pass "lite" och ytlig rost att detta försvinner då de högtryckstvättar och "blästrar" med "pinn-hammare" (som pealing... haha  )  Därför tror jag att min bil får skapligt rent under behandlingen - men jag kan ha fel.  Dock skall man så klart veta att samtliga ytor, inne i balkar o hålrum, där rosten påbörjats - där är man RÖKT!  Detta blir så klart kvar under all ev behanding för tid o evighet - amen!

Skall kolla din filmlänk!  Thx

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Andreas.E sade:

Bad ass 1f44d.png

På tal om rostskydd, finns det tilsvarande produkter som detta i Sverige?

http://www.overlanding.nu/rostskyddsbehandling-lanolinoljan-fluid-film/

 

Orsaken till min fråga är följande, och det är endast baserat på vad "folk" menar jag pratat med för jag behandlade min bil med linolja/fårolja.


Jag tjänar inga sponsorpengar på att säga detta. Men jag är grymt nöjd med min behandling med linolja. Ganska så billigt, och kan så göras gång på gång med liten eller inget förarbete.
Bara en tanke ;)

 

Linolja är ju en gammal beprövad bondmetod, och har ju en suverän förmåga att "krypa". Den är ju mycket bättre att hantera oxå än underredsmassor och annat.  

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Godmorgon!

Svampskogen i helgen...  Kul att kunna förena bilkörning med annat  :-)

Skall inte bli långrandig med vilka svampar vi plockade - eller hur vädret var denna helg, men jag tror jag fick lite mer koll på hur jag måste prioritera.

För att citera @MrWIB "Känn efter hur du kommer att vilja använda bilen innan du utrustar/bygger om" så är det nog så att jag i dagarna känner att det brister på ett par punkter.

1. Jag törs inte köra på många ställen pga "stora stenar" som troligen kommer att skada undertill  -->  Höjning 2" och pansar på valda platser

2. Grövre däck

3. Egenkännedom/körkunskap

...och sedan en successiv komplettering av annat.

Just nu slutade det med att jag inte vågade köra längre än ett trettiotal meter in då det senare såg för djupt, blött och stenigt ut med djupa spår. Lite besviken blev man så klart, men ändå glad att man fick köra lite i leran  :-) 

Jag tar det lite eftersom - men roar mig med att se och läsa vad ni andra tar er för med era fina fordon  :-D 

2017-09-17 15.19.55.jpg

2017-09-17 15.20.35-2.jpg

2017-09-17 18.48.17.jpg

  • Like 7
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

37 minuter sedan, blackstream sade:

@Ove Cervin Jag behöver oxå lära mig mer körning, hur tänker du göra?

Hade det funnits en 4x4 klubb med utbildning i Gbg, eller dess närhet, hade jag anmält mig direkt. Nu funderar jag på om det finns lärdom att hämta på "event/träffar" där det utlovas varierande terräng och spår. Frågan är om det där finns "utbildning", eller om det blir "prova och se"...?  Osäker.  Annars är det ett event 14/10 i Mölleröd/Hässleholm jag funderar på att visitera. Det gör jag nog oavsett tror jag.  Nackdelen med just det eventet är ju att det är fokus på mörkerkörning och då ser man inte alla stenar så bra...   ?

Kunde även tänka mig att höra mig för hit: http://www.terrangcampekeby.se/  för att lära.  Kanske kunde vi få till ett "gruppevent"?  Eventuellt även med anpassning så att vi får köra med egna fordon (i viss mån?)

Finns även denna:  http://www.trafikcenter.se/om-oss/ 

Jag har nu skickat en förfrågan om kostnadsbild för 6 pers. Får se vad de svarar.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

9 minuter sedan, blackstream sade:

Ja, sorry för att jag skräpar ned i din tråd 1f601.png. Jag kan va med och rodda om det behövs hjälp, koka kaffe och annat.

Helt lugnt!  :-D   Min garagetråd är ju skrämmande tom ännu...   dock värre i min hjärna...  späck-fullt med tankar o ideer...  haha

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

För de som bor i Västsverige så kan denna vara bra http://offroadershaggum.com/bilder/2015-4/terrang-touring/

Det fina med den träffen är att den sker i sandterräng (undvik vattnet om ni inte vill byta hjullager mm inom kort) vilket är väldigt snällt mot bilen vid eventuella misstag från föraren.
Ännu bättre är att de ställer upp och åker med i bilen för att ge tips och tricks till nybörjare, det lärde jag mig väldigt mycket av och man vågade lita på bilen (och sig själv) lite mer ?

Tyvärr tror jag det var inställt i år, men 2018 kan ju kanske bli av, bästa är väl att maila.

Håll er borta från stenig terräng till att börja med, det tar styggt på bilen vid eventuella misstag, och sådana vill man ju ha marginaler för att göra i början av sin köra i terräng-karriär ;)

OBS! Hittade bildbevis på att jag faktiskt varit där, eller min bil i vilket fall :P OBS! 

Edit 2, hittade ju även bildbevis för 2013, lite svårare att hitta min bil ... 

Terrängträff2012.jpg

Terränträff2013.jpg

Edited by MrWIB
Hittade en bild från 2012
  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nästa vecka har bilen tid för sin tredagars behandling för rostskydd.  Linolin får bli när den åldrats en tio-tolv år ytterligare.  Detta borde mota olle i grind i dagsläget iallafall.

Tisdag lämnas åbäket in för behandingen och då ingår även tvätt så det slipper jag ordna efter söndagens mini-träff med @Klydd  hehe

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 9/29/2017 at 14.16, Ove Cervin sade:

Investment done!   Order placed... :-)   Eurocard loves it...

50-10JA0093     Pioneer Platform (1928mm x 1236mm), 862,02 €
50-1643137B     Rhino Rack Pioneer Accessory Bar, 122,00 €

Snart kommer det!  Jippiii  :-D

 

Intressant! Letat runt men det närmaste jag hittade som är i rätt storlek (hela taket) var Frontrunner men de kostar ju en förmögenhet på Expeditionstore. Blev frakten dyr?

Link to comment
Share on other sites

3 minuter sedan, LantzPatrol sade:

Intressant! Letat runt men det närmaste jag hittade som är i rätt storlek (hela taket) var Frontrunner men de kostar ju en förmögenhet på Expeditionstore. Blev frakten dyr?

Nja...   Frakten stannade på ca 900kr enl websidan vid min order.  Dock kom det en text på orderbekräftelsen idag som säger "kind of del. : Fracht frei" så jag tycker det låter som att jag slipper frakten ?

Detta var den jag beställde, utöver ett tillbehör för att fästa RTT i senare.  https://www.offroad24.de/index.php?artnr=50-10JA0093&view=detail

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2017-09-14 at 22.47, Ove Cervin sade:

Så var jag idag tvungen att ta vara på möjligheten till vad "Rostskyddets dag" kunde ge - fri rostskyddskontroll.

Självfallet visste jag i princip vad resultatet skulle bli när jag rullade in i hallen på Dinitrol-centret... 1f62c.png Det är ju en asiatisk bil av plåt... 1f62c.png

...men - det var faktiskt värre än jag befarade! Det finns NOLL rostskydd, bortsett grundfärg o lack!!  Ingen behandling undertill, skärmar eller likn. Därav redan rost, trots att bilen är en 2016 och bara inne på sin 11:e månad!!  En vinter...  2000mil...  riktigt dåligt anser jag. Bilen är ju inte direkt gratis när den säljs ny.

Nu har jag bokat en behandling inkl extra allt för att få den så rostskyddad den borde levererats ursprungligen.

Hur gör ni andra Toyota-ägare?  Jag hade tänkt behålla denna ett större antal år men vill ju inte ha den rostig :-(

Nu motar man ju iallafall Olle lite i grind med detta.

 

 

IMG_7772.JPG

IMG_7773.JPG

IMG_7774.JPG

IMG_7775.JPG

Så har man då hämtat ut bilen igen efter dess vistelse på Dinitrol i Göteborg.

Mycket bra och trevlig service där.

Här nedan är resultatet efter behandlingen. Självfallet behandlades även insidan av skärmar, inuti dörrar, hålrum och motorhuv (mellan inner o ytterplåt).  Hoppas det står sig en tid nu.

Kul att se skillnaden mot ovan...

Trevlig kväll på er

 

IMG_8281.JPG

IMG_8282.JPG

IMG_8283.JPG

IMG_8284.JPG

IMG_8285.JPG

IMG_8286.JPG

IMG_8287.JPG

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...