Jump to content

Smulan - Cervos LC150


CampForCer
 Share

Recommended Posts

On 5/21/2020 at 3:47 PM, Wiberg said:

Man kan inte sätta en prislapp på mental hygien - jag håller på dig Ove :D .

 

On 5/21/2020 at 8:19 AM, Lars 9k said:

Ja det är väl vara att läsa lite i denna tråden för att inse att han hade rätt!!! 1f602.png

 

On 5/21/2020 at 12:29 AM, Urban said:

När vi köpte frugans Yaris för några månader sen så stod en LC150 i hallen hos Toyota i Mölndal. Både jag och sonen stod och dreglade en stund vid den. Konstigt nog så avrådde säljaren mig att köpa den. Han hade öppet mål å behövde nog bara köra lite sweet-talk å ett bra inbytespris för min Forester så hade jag fallit dit, men hävdade att en sån är för dyr att äga. 

Hehehe.   Ni är för roliga :)

Förstår inte vad säljaren menade med att bilen är för du att äga. Den rullade ju på 0.75 med packning o annat, innan jag förstörde den... :) Skatt på 6000kr är heller inte mkt. Andrahandsvärdet står sig bättre än de flesta bilar, undantaget Porsche o Tesla då :) 

@Lars 9k Ahaaaa...  Nu förstår jag inte alls... :/    hehe

@Wiberg  Med min hjärna krävs mycket jobb med hygienen. Det är därför vi har våra möten i Sisjön vettu!!  :) 

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Pratade nyss med försäkringsbolaget ang bilförsäkringen. Ville höra/rådgöra hur de ställer sig till den försäkrade produkten (bilen med tillbehör) OM något skulle inträffa i framtiden. Jag är gärna på den säkra sidan...

Jag sa som det var, vad som var gjort i stora drag, och att den fortsatt är väglegal och besiktad. De önskade min uppskattning av värde samt bilder för att göra en bedömning. Väldigt tillmötesgående (så långt...  haha)

Räknade samman, avrundat till närmaste kronor ca.

Kan kanske vara av intresse för någon annan på forumet som planerar köpa/ändra en LC.

I korta drag är min "version" av ändringar enl. nedan.
 
Stötfångare fram:
Material: 22.000kr
Arbete: 7.000kr
 
Stötfångare bak, med hjulhållare och reservhjul (ej monterat på bild, men lika övriga hjul):
Material: 45.000kr
Arbete: 9.000kr
 
Skyddsplåtar under fordonet:
Material: 8.000kr
Arbete: 2.000kr
 
Fjädrar och stötdämpare (höjning av fordon):
Material: 11.000kr
Arbete: 8.000kr
 
Winch:
Material: 16.000kr
Arbete: 3.000kr
 
Takplattform:
Material: 12.000kr
 
Rostskyddsbehandling:
Arbete: 9.000kr
 
4+1 Komplett hjul (däck/fälg):
Material+Arbete:  16.500+5.000+14.500+3.500 = 39.500kr
 
Webasto bränsledriven värmare:
Material: 20.000kr
Arbete:  15.000kr
 
Ljusramp Rigid:
Material: 14.000kr
Arbete:  3.000kr
 
Dragkrok för fyrkantfäste:
Material: 3.000kr
 
Vinterfälgar Mickey Thompson 17":
Material: 22.000kr (Marknadsvärde). Köpte billigare via utförsäljn i USA
 
X-ljus Vision-X Light Cannon ADV:
Material: 8.000kr
 
Ljusramp Vision-X 35" (lätt beg):
Material: 12.000kr
 
Vinterdäck Nokian Hakkapelitta LT3, x5 (inkl montering😞
Material: 14.000kr
Arbete:  2.000kr
 
Elmaterial/kablar/reläer mm:
Material: 5.000kr
 
Rocklights KC-Highlights:
Material: 2.000kr
 
Interiöra rocker-switches:
Material: 2.000kr
 
MaxTrax Pro:
Material: 6.000kr
 
Kompressor: 
Material: 3.000kr
 
Övrig recovery gear:
Material: 10.000kr
 
Factor55 Flatlink mm:
Material: 3.000kr
 
Rago Fabrication - Mollepanels rear cargo windows:
Material: 5.500kr
 
Rago Fabrication - Ditch light brackets:
Material: 1.500kr
 
Orange Boxx Fabrication - Rear door table:
Material: 8.000kr
 
Ordered:  SSO Southern Style Offroad Rocksliders:
Material: 20.000kr
 
Taktält, Rhinorack Batwing 270, Dometic kompressorkyl 50, AUX-batteri, och $$$ campingprylar o kök  :-) 
 
  • Like 1
  • Thumb up 3
  • OMG 8
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Wiberg said:

Ville du verkligen göra den sammanställningen alltså???????  :D:D .

Ja, det är ju inte småpengar man petar in i sina projekt.

Luuuuugn Sickan...  Luuuugn...   Jag har ju inte tagit med tält och alla nödvändiga campingtillbehör och alternativa kok/eldstäder...!!   :-D 

  • Thumb up 1
  • Haha 2
  • Happy tears 3
Link to comment
Share on other sites

Så var det hemma - 😃

Känns kul att få upp hjulet på hållaren där bak på bilen inför nästa tur. Får se om det behövs ngn form av mindre modifiering för att hjulet skall passa. Hållaren från Kaymar tar 32" har de skrivit. Detta är väl 32.8".   Den som lever får se...   :-)

Billigt höll det på att bli i alla fall. De skulle ha 200kr (för däck och montering+balansering).  Verkligen?   Jag påtalade att däcket nog inte var med i den kalkylen...  Killen försvann ett tag och kom sedan tillbaka med en ny faktura på 3500kr...   hehe

2020-06-05 14.02.40-1.jpg

Edited by CampForCer
  • Thumb up 3
  • Haha 2
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Där kunde du ju sparat en slant men ... i det stora hela så!

Du får väl lufta ur det om det tar i vid montering.

Sen behöver du ju bara montera en ARB-kompressor under huven ;)

 

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Du är en sann entusiast Ove!
Det du gett för tillbehören inkl tält mm är i paritet med vad jag gav för min Subaru Forester när jag köpte den ny för 2,5 år sen 😱🤪😎

Hade aldrig fått igenom den listan hos HSB. 

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
1 hour ago, Urban said:

Du är en sann entusiast Ove!
Det du gett för tillbehören inkl tält mm är i paritet med vad jag gav för min Subaru Forester när jag köpte den ny för 2,5 år sen 1f631.png🤪1f60e.png

Hade aldrig fått igenom den listan hos HSB. 

Man räknar möjligen efteråt, ALDRIG före!
Mycket lättare att få förlåtelse än tillåtelse....  ;)

 

Edited by Lars 9k
  • Haha 2
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Filip Gustafson said:

Jäklar med pengar på Arbete, känner du ingen som kan hjälpa dig med detta framöver?

Annars känns det som ett relativt rimligt belopp för en utrustad bil, som PÅLITLIGT kan ta dig runt jorden! 

 

Japp - dyrt att få saker gjorda.

Rostskydd vad på Dinitrol i Gbg, kampanjpris då.

Montering ljusramp o frontbåge på billiga Toyota Bäckebol...

Allt annat på lokal verkstad med bra timpenning. Dock tar det så klart med tid när det är ovanliga saker att hantera/montera för dessa.  Men men...

Hade jag haft bättre med plats o likn hemma hade jag nog försökt göra lite mer själv, men inte de största momenten.

Dock skall jag själv montera min nya GODKÄNDA dragkrok imorgon 😬 😃

TÜV-cert EU krok fr ARB. Tung sak... Hade man satt den på Hondan här hade den nog satt sig på baken... :) 

424651A3-FFAD-4879-BC7E-56AF20020590.thumb.jpeg.fe2e3a1d73b0a67851d20314c15c37b0.jpeg
 

Reservhjulet måste också sättas på plats. Passade inte heller på Hondan... :) 

FD0953E2-F02E-4EA1-9889-F0657479093C.thumb.jpeg.1d1157c144dc6d4646518d7baa5c6b35.jpeg

  • Like 2
  • Thumb up 4
  • Haha 1
  • Happy tears 4
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Per Pettersson said:

Och där har tråkiga jag en fråga... Är fyrkantsfästet på kofångaren också godkänt?

Hehehe   I know...   Men det har jag beslutat skita i  :-)     Eftersom de numera inte kontrollerar draget vid besiktning, och "allt annat" är OK så låter jag det vara.

Grannen, som just gick i pension, har arbetat på Bilprovningen i 40 år och säger att det inte ens kontrollerar sådant numera. Därmed inte sagt att jag ALDRIG kommer att få något problem/påpekande. Det som intresserar mig mest är att ha en säker draganordning - och det VET jag att den är...  :-)    Precis som du säger är inte fyrkantfästet EU-cert. Dock är det märkt med cert-info för Australien  :-D

Jag kommer, till 99% av tiden, köra med annat fäste där - som Snövit o @Wiberg   Släp drar jag kanske 3ggr per år - just nu.

  • Thumb up 5
Link to comment
Share on other sites

Yey!!   Det blev ju riktigt bra :)

Ikväll kom reservhjulet på plats, liksom ARB-draget.
895081AC-B717-40FB-ABF5-A736D0817D9F.thumb.jpeg.c29cf6310875587bda586317b9c8b321.jpeg

Nu får jag nog testa att beställa en mindre reg.plåt, och flytta den...  hehe

Även den nya generationen overlander var på plats :)

3220E693-72C6-485B-AD1C-A11C7BA48C06.thumb.jpeg.aa2ee49443808cbde669dbc660b60b6d.jpeg

Nöjd!

 

6ADD8848-3154-4E00-B313-71708567894E.jpeg

FFF17BA0-A9C4-4705-A632-E5E98DA5E846.jpeg

096AFA7F-AE89-4FCF-84B2-36EE052DB048.jpeg

  • Like 4
  • Thumb up 4
Link to comment
Share on other sites

Försök beställa den tvåradiga MC-regskylten. Den passar på vänstra halvan av ordinarie skyltplats, där det står MEB idag. Så slipper du fiddla med skyltljus, det finns ju redan på plats. 
Jag tror den enradiga USA-skylten blir för bred där. 

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

On 6/13/2020 at 8:15 AM, Urban said:

Försök beställa den tvåradiga MC-regskylten. Den passar på vänstra halvan av ordinarie skyltplats, där det står MEB idag. Så slipper du fiddla med skyltljus, det finns ju redan på plats. 
Jag tror den enradiga USA-skylten blir för bred där. 

Tack!  Bra idé.   Ja, vore nice att slippa krångla med ljus...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Så - imorgon går brev med förfrågan/begäran om mindre registreringsskyltar iväg till Transportstyrelsen  :-)

Ikväll dras det iväg med släp för första gången med nya draget...  :-D   Får hoppas det sitter kvar...  hehe

Annars är det som "vanligt" här.   Saker på väg med post, paket via tullen, via Jet Carrier och brännande plastkort i fickan! :-D 

Precis avslutet ett irrelevant och tråkigt möte. Spenderade tiden med att rita ett planerat "el-schema"...  Nu är ju inte jag expert så det är varken helt korrekt (garanterat...  hehe) eller med rätt symboler  :/   Men tanken är att få helheten någorlunda så att man kan börja köpa kabel, reläer och säkringsboxar etc. Semestern är ju nära och saker ligger redo för montering...  :-D 

1419100312_Planeringoeldragning.thumb.png.25f430c0e956ba15ef6743eaa64f3e96.png

  • Like 1
  • Thumb up 6
Link to comment
Share on other sites

Det ser godt ud. Kører Toyota med 2 batterier som standard ?

Som jeg læser dit diagram, har kun bilens 2 batterier til at forsyne dig når du kører? 

Jeg ser dit 12v Aux Batteri, som en option, som ikke er tilsluttet hele tiden ?

Om du ikke bruger 12v Aux til Kyl, så kan du dræne bilens batterier, og nåske ikke starte 😕

Kig på Cteks nye 220SE som er DC/DC solar charge controller og forberedt på  til nye batterier (lithium)

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Jesper Løwe said:

Det ser godt ud. Kører Toyota med 2 batterier som standard ?

Som jeg læser dit diagram, har kun bilens 2 batterier til at forsyne dig når du kører? 

Jeg ser dit 12v Aux Batteri, som en option, som ikke er tilsluttet hele tiden ?

Om du ikke bruger 12v Aux til Kyl, så kan du dræne bilens batterier, og nåske ikke starte 1f615.png

Kig på Cteks nye 220SE som er DC/DC solar charge controller og forberedt på  til nye batterier (lithium)

 

 

Tack Jesper!

Super med lite inspel och kunskap!   Fick även några extra idéer av herr Wiberg för ett par dagar sedan.

Ja, dessa Toyotas har här i Norden "Arctic package" som standard. Dvs motorvärmare, rattvärme, värme i speglar etc - samt då även ett extra startbatteri fram. Till skillnad från varmare länder där de istället har mer sofistikerade paket med extra kupé- och dammfilter etc   :-)

Ja, det är precis som du tänkte. AUX-batteriet är tillkopplat i bilen under resor. Likaså kylen som bara är med på resa. Under vintern är den inte alltid med, och därmed är det inte heller aktuellt att ha med ett extra AUX-batteri på de turerna i kylan.

SOm sagt, vet inte om jag ritat det rätt, men min tanke är att ha en switch där jag kan växla så att 12v till Fusebox 1 kommer (1) från startbatteri, (2) från 12v AUX. Till detta tänkte jag koppla det så att jag kan köra DC/DC till mitt AUX-batteri (och även nyttja solpanelen), men även ha möjlighet att koppla mitt AUX till startbatteriet för "support", och då utan att gå via DC/DC.

Jag vill även kunna köra Fuse panel 2 antingen via bilens startbatteri, eller efter brytare/switch istället från 12v AUX om man står stilla länge.

Jag försökte illustrera att allt till takplattformen skall kunna kopplas loss, precis som AUX-batteri och kyl.

Här är en uppdaterad skiss   :-) 

71250916_Planeringoeldragning_rev_b.thumb.png.2e518856672eef30fe9b651b2395edbf.png

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...