Jump to content

Smulan - Cervos LC150


CampForCer
 Share

Recommended Posts

On 2017-10-05 at 20.27, Lars 9k sade:

Sitter ute just nu och grillar i skogen :)

Ha!  Jag fick så mycket inspiration av er kvällsgrill att jag drog med tjejen på "kvällsmåltid" med öppen eld igår. Helt oplanerat, och tämligen enkelt. Kanonväder, kristallklart och sjöutsikt  :-D   Perfekt avslutning på måndagen...

Attans vad mörkt det blev bara! Glömde hur svart det kan vara så det blev till att laga maten med mobillampan denna gång. Ett antal vedträn och en gasolbrännare så var vi igång. Ett par timmars snack och lite musik - sedan var allt grillat och uppätet. Rökskadade och glada vände vi hemåt. Givetvis med den obligatoriska kommentaren från passageraren...  "...men inte för ofta va...!? "   Förstår inte alls...  :-D 

2017-10-09 18.55.36.jpg

2017-10-09 20.01.52.jpg

2017-10-09 20.06.37.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

11 minuter sedan, LantzPatrol sade:

Lite förvånande att det inte finns något rostskydd. Eller snarare skandalöst. Som du skiver, det är ju inte direkt en budgetkärra du köpt.

Har inte Toyota någon rimlig ursäkt till detta? Blev det en dyr behandling?

Hmm...   Jag mailade säljaren att de kanske borde erbjuda rostskydd som "extrautrustning" när de säljer bilarna nya i Skandinavien. De skulle ta detta till sig. Vi får väl se...  De flesta LC rullar ju knappast i Norden...  :-)     Dock behandlas ju flertalet småbilar redan i hamnen när de kommer hit, via importkedjan/säljkanalerna.

Denna Dinitrol hade jag 10% på så slutnotan för mig hamnade på 8.200kr   Totalt tre dagars tid. Tvätt, blästr/rens, tork, tunnflytande olja inuti alla utrymmen o balkar, tjock skyddsmassa, tork ett dygn...

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

10 minuter sedan, LantzPatrol sade:

Snålt att inte rostskyddbehandla dem som standard. Skulle ge göra det på alla blir deras kostnad inte i närheten av vad du betalade och således också bara en bråkdel av kostnaden av bilen. Mycket märkligt att man verkar ha samma syn på en Yaris som en LC 1f615.png

Exakt!  Håller helt med dig...   urk!

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
1 timme sedan, Ove Cervin sade:

Ha!  Jag fick så mycket inspiration av er kvällsgrill att jag drog med tjejen på "kvällsmåltid" med öppen eld igår. Helt oplanerat, och tämligen enkelt. Kanonväder, kristallklart och sjöutsikt  :-D   Perfekt avslutning på måndagen...

Attans vad mörkt det blev bara! Glömde hur svart det kan vara så det blev till att laga maten med mobillampan denna gång. Ett antal vedträn och en gasolbrännare så var vi igång. Ett par timmars snack och lite musik - sedan var allt grillat och uppätet. Rökskadade och glada vände vi hemåt. Givetvis med den obligatoriska kommentaren från passageraren...  "...men inte för ofta va...!? "   Förstår inte alls...  :-D 

Härligt!! Mycket  bättre än tv....

En pannlampa är inte fel att ha i bilen, inte minst nu när höstmötkret gör att utemiddagen får tillredas i mörker. ;)

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nice!  Så har äntligen mitt Rhino rack, "Pioneer Platform", kommit med bud. Söndagen räddad!  Imorgon är det shopping i stan som gäller enl min sambo...

Frakten var fri, men det kostade ca 850kr i förpackningsmaterial, inkl pall.

Fredag den 13:e......!    Förpackningen var vid leverans kraftigt skadad (kartongen) utmed hela ena långsidan, och ett delpaket hade fallit ur (men låg med på pallen). Får hoppas att ingen annat fallit ur...   Firman har dock registrerat och rapporterat skadan och att förpackningen var öppen.

...och för er som ev noterat det redan - bad Andreas om nytt "alias" på forumet då fulla namnet kom med av misstag från början. Nu relaterade jag det till Camp/-ing Forest och efternamnet istället  :-) 

2017-10-13 12.29.41.jpg

2017-10-13 12.27.32.jpg

2017-10-13 12.35.29.jpg

Edited by CampForCer
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

On 2017-10-13 at 18.15, Wiberg sade:

Samma som jag har tror jag ( Osäker på längd på mitt ). Mycket nöjd med mitt. Hoppas det överlevde transporten.

 

Gott att höra ? Då hoppas jag det var ett bra val.  Inga skador eller saknade delar när jag monterade. Skönt...  Dock lite synd att det är så pass många plastdetaljer (de rundade hörnen på plattformen etc). Undrar hur de står sig över tid i Gobi-öknen? Men det håller nog i Göteborg iallafall :-)

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Så var det äntligen helg och tid för montering!!  Yes!

Kidsen hjälpte till, både att mäta, märka ut och annat inför borrande av hål i plattformen. Bra att de får lära sig lite praktiska saker med, inte bara ”online o VR”...  Vi hade trevligt ett bra tag. Dessutom skönt att ha hjälp att lyfta på plats :-)

Pratade med grannarna en vända (läääänge enl kidsen :-D ) och när en granne var på väg hem fr affären senare under kvällen sa deras 2.5 åring ”Undrar om han fortfarande lagar bilen...!?”  Haha

Der tog en stund - men sjukt nöjd med resultatet.

Här har vi även monterat två extra överliggande crossbars vilka jag tänker fästa tältet i framöver. Ser ut att bli rel enkelt att komma åt nu. Dessutom blir det plats för LED och lite annat med ?

D33AE15A-6EDB-47C1-9FE3-28DABF0FAF0A.jpeg

92E1CFD3-C620-4E37-98BB-BCA101C599E8.jpeg

ED7359FD-03AA-45AD-BD40-20509D5173A2.jpeg

2D0613F7-8449-433E-B7CC-756A1E1CD3C6.jpeg

4F6126BE-1231-4D35-B379-AF2F9F06727D.jpeg

DF5D058D-47B4-4B49-BB6F-2D8218BB7AF9.jpeg

1B18DFE0-EC12-4DB4-898F-5683CC209EAB.jpeg

63CF7588-862F-48F8-B045-A9D31D53CC79.jpeg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Lars 9k sade:

Snyggt!

 Var det tight med spoilern? Tänkte om du funderar på hängande LED under racken för ljus bakåt.

Tack!  :-D

Det skall inte vara några problem med spoilern efter vad jag ser. Det är ett par cm kvar mot spoilern när rutan öppnas uppåt.

Tänkte mig LED som dessa, små...front-runner-10-250mm-led-flood-light-w-bracket-RRAC058-1.thumb.jpg.2f405ca8768dcfa58a6dc1e43dc0d66c.jpg

2017-10-15 18.17.25.jpg

2017-10-15 18.17.09.jpg

2017-10-15 17.11.33.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Så har mörkret dragit in och vinterdäcken sitter på för säsongen som kommer. Isen är livsfarlig varje morgon denna vecka...

Skall köra till norrland (Sollefteå) framöver så jag insåg att jag behövde bättre ljus.  KC Lights PRO 6 kommer på taket framöver, men jag fick råda bot på det mest akuta, det bedrövliga helljuset, först.  Helljuset är original under all kritik.  Nu får det bli denna Rigid ljusramp först. Tillfällig lösning planeras då jag skall flytta den till en riktig front bumper framöver. Dock vill jag ha en riktig brytare inne i bilen, även om det kopplas till helljuset.

Var ut igårkväll och planerade kring placeringen. Har skaffat ett rostfritt fäste att sätta under nummerskylten, men det gäller att hitta placering som inte skymmer kamera och p-sensorer. (Ursäkta de kassa bilderna fr mobilen - gillade inte kvällsmörkret något vidare)

Har även planerat för kommande camping-events. Köpte ett nytt Primuskök och lite annat skoj som yxor och knivar mm. Kunde inte heller låta bli en Muurikka-panna. Dum som jag var tänkte jag "Oj, Classic måste vara rätt storlek = KÖP!"    Pannan anlände och storleken på kartongen varslade om problem....  hehe   Tjejen tyckte den var NÅGOT stor   (78cm + handtag).  Nu skickat för nedgradering till 58cm så att den även passar på Weber-grillen om man så önskar  :-) 

Toyota i Gbg ville "bara" ha 4500 SEK för monteringen av Rigid-rampen. Då har jag redan LED-ramp, fästen, bultar, och wire harness med säkring...   urk!

 

2017-11-12 16.21.05.jpg

2017-11-12 16.20.29.jpg

2017-11-12 13.51.23.jpg

  • Like 1
  • Haha 1
  • OMG 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Den monterar du väl själv till helgen och sparar de pengarna till bumpern! Du kan ju börja med rampen direkt på heljuset i steg ett och sen dra in - till reläet i kupen helgen efter.

Går det inte att sätta den över skylten? Gör rätt mycket på ljusbilden om du kan få upp den lite högre och så sitter den inte så uttsatt i skogen!!

Förstår att det är tight gentemot (kameran?), är ramen runt nummerskylten gjuten?

Edited by Lars 9k
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Lars 9k sade:

gjuten

Gjuten....!?  Mmm...  kanske i en gjutform för mjukplastdetaljer...!!  Haha

Jag måste ju medge att det gör det problematiskt för mig att inte ha ngt varmgarage att pyssla i, utan bara ha en kall, mörk o regnig parkering ? Lägg sedan till ryggproblem/ryggskott så blir inte nyfikenheten att meka (eller ens ta fram en skruvmejsel) särskilt stor i dagsläget :-(  Tyvärr...

Önskar jag kunde säga att jag skulle ta tag i det till helgen men så kommer det nog knappast att bli...   men men...  Huvudsaken är att det kommer ljus på bilen innan december :-) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

OK   Skall gå ut igen idag och kika hur det ser ut.  Solen skiner så...   kanske det känns enklare  :-)

Det finns en uppsjö "plug-play" kabelkit för att koppla på kontakten bakom lamphuset, men inte till den facelift jag har på 2016 (2015-) då den har HB3/H11 lampor.  En variant att lösa snyggt verkar vara att lokalisera kabeln under instrumentbrädan och sno signalen där.  Skall forska lite mer.   Segt att lägga 4500kr till Toyota för en inkoppling.

Hittat ett par sidor med kvalitetsprylar jag gillar. Saker på väg med posten nu...  :-) 

KC Lights:  http://www.kchilites.com/industry/new-products/gravity-led-pro6-led-light-bar.html 

 91331_toyotatacoma_pro6_zoom_1.jpg

SPOD:  Touch-panel    http://www.4x4spod.com/product_p/8-700-ts-uni.htm

STEDI:  OEM Knappar som lockar   https://www.stedi.com.au/modern-toyota-oem-push-switches.html

 

Vi får se hur vintern slutar...  :-)

 

 

2017-11-17_09-42-03.jpg

2017-11-17_09-49-26.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 minuter sedan, blackstream sade:

Jag har köpt liknande strömbrytare på ebay, har fått dom men inte monterat. Dom känns ok. https://www.ebay.com/itm/322628966626

Nice!   Jag kikade en hel del på Ebay men tyckte mig inte finna några som garanterat passade LC 150 2015-.   Dock verkar de du länkar till ha tydlig beskrivning och att de skall passa.  Kanske köper jag med ett par knappar.  Alltid kul med special edition som Zoombie lights!    Även Rabbit burners är en favorit!  hehe

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om du inte vill förstöra orginal kablage, så kan du använda en XBB.

Det använder jag på min norska tjänstebil. Det är ju så tråkigt med dessa norska regler med att man bara får ha två extraljus :(

Jag har bixenon så har bara satt tjuven på signalen för ställ motorn.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...