Jump to content

Smulan - Cervos LC150


CampForCer
 Share

Recommended Posts

On 2017-11-17 at 20.53, Lars 9k sade:

Hmm.. såg just reklam för Mekonomen, för det priset Toyota tar får man en ljusramp också. Kanske läge och kolla priset för montering där?

Tack Lars,

Desperat kollat Youtubevideos i helgen. Ser många tips och "kläm på här", "koppla in där"...   Instruktivt - ja. Fungerar för mig - nej....  Har verkligen tittat noga i dagsljus och det är så in i helv_te tight och hårt draget med kablar att det är helt omöjligt att ens lossa en liten kontakt på baksidan av lamporna. Om man nu inte tar sig för att demontera saker etc, vilket jag inte gör i dagsläget.  Urk

Jag tyckte hos Mekonomen det lät som att de monterar vad de säljer. Inte gärna "andra saker" man köpt själv.  Kollade där innan men de sålde inget jag ville ha monterat  :-/

Om det nu ändå blir Toyota denna gång, trots priset, kommer kravlistan att vara högre. Eftersom det skall monteras annan bumper/front vill jag har en bit kabel "över" så att justermån finnes för flytt av ramp till ny position.  Likaså ang brytare i kupén - extra 20cm eller så kvar så att byte av brytare kan ordnas till ngt roligare framöver.  Vill även att dragning av nya kablar till relä utförs så att jag själv ENKELT kan koppla in fler ljus framöver utan att rota i signal fr helljus på nytt...  :-) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Så kom då vintern till Göteborg (Lerum)...  Oj oj så kallt!!  haha

Man upptäcker snabbt som attan nackdelen med att bilen inte längre går in i garaget...   haha    Eftersom det kom 5-7cm blötsnö och natten gav -7 grader var PANZER-ICE ett faktum på morgonen...  Fick nästan göra inbrott i bilen ?

Skall nog montera av takräcket så att bilen kan ställas i värmen...   ?

2017-11-19 10.07.13.jpg

2017-11-19 10.07.08.jpg

2017-11-19 10.07.18.jpg

Edited by CampForCer
  • Haha 3
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Wiberg sade:

Eberspächer eller Webasto Ove - det kommer du aldrig ångra ;) . Dessutom mår motorn väldigt bra av att slippa startas iskall.

Hehehe

Yes... tänkte det senast i morse kl 05.50 kan jag lova!!  Haha

Haft det i de senaste fyra bilarna, men då sett till att det suttit i när jag köpt.  Nu är det ju griiiiiisdyrt att eftermontera - men jag vet ju att du har rätt...... :-/

Plånboken gråter blod ?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2017-11-20 at 14.43, CampForCer sade:

...

Om det nu ändå blir Toyota denna gång, trots priset, kommer kravlistan att vara högre. Eftersom det skall monteras annan bumper/front vill jag har en bit kabel "över" så att justermån finnes för flytt av ramp till ny position.  Likaså ang brytare i kupén - extra 20cm eller så kvar så att byte av brytare kan ordnas till ngt roligare framöver.  Vill även att dragning av nya kablar till relä utförs så att jag själv ENKELT kan koppla in fler ljus framöver utan att rota i signal fr helljus på nytt...  :-) 

Jag tror, utan att veta, att det är bättre att lämna in den till någon välrenommerad billjuds-verkstad för ett sådant jobb. Tror de drar kabel lika bra som Toyotapersonalen och antagligen till ett bättre pris. 
Tanken är att på Toyota är det lite mer löpande band princip, standardjobb som de har rutiner för och kan göra bra och prispressat(?). Specialjobb tar nog mer tid än det smakar för dem och därmed blir det onödigt dyrt för dig. Liten (ljud)firma, liten "overhead cost" :geek: och de drar kablar i bilar hela dagarna = rutin för dem.

Men jag har varken tips på firma eller annat :(

Jag gör det för 4 999,00 sek  plus kringkostander :P:D

  • Thanks 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

On 2017-11-21 at 18.24, MrWIB sade:

Jag tror, utan att veta, att det är bättre att lämna in den till någon välrenommerad billjuds-verkstad för ett sådant jobb. Tror de drar kabel lika bra som Toyotapersonalen och antagligen till ett bättre pris. 
Tanken är att på Toyota är det lite mer löpande band princip, standardjobb som de har rutiner för och kan göra bra och prispressat(?). Specialjobb tar nog mer tid än det smakar för dem och därmed blir det onödigt dyrt för dig. Liten (ljud)firma, liten "overhead cost" :geek: och de drar kablar i bilar hela dagarna = rutin för dem.

Men jag har varken tips på firma eller annat :(

Jag gör det för 4 999,00 sek  plus kringkostander :P:D

F_n....!!

Torsdag morgon, kl 05.10 - uppstigning.  Letat mig iväg till Toyota Bäckebol för montering. Anländer till kundmottagningen där två killar sitter och swipar på sina smartphones.

Måttligt intresserade tar de emot bil och nycklar samt stämmer av vad som skall göras. Det går inte att prata med den mekaniker som senare skall utföra arbete/montering etc, trots att man ber om det. "Vem som helst i verkstaden kan ta den..."   Känner mig inte helt 100 på saken då jag sedan går i regn och halvstorm till en kall busshållplats för färd in till stan igen.

Vid elvatiden ringer det från ett 031-nummer jag inte känner igen. Verkstaden.  Hur vill du ha den monterad?  (ljusrampen). Diskussion om detta.

Vid 12-tiden ringer det igen - samma nummer.  Det går inte att ordna. Stötfångaren är för mjuk för att montera något. "Det går bara att montera om man har en bullbar eller annan rörbåge."  Alla helv_tes tankar snurrar...  HUR kan det vara så svårt att ordna, på Toyota Center, med en Toyota bil ???!!!

Inte heller gick det att montera ett lastgaller (uppenbarligen fel årsmodell) trots att samma verkstad tidigare på telefon sagt att just detta galler passar...!!

...och någon standard Toyota-knapp för av/på till extraljus har de inte heller. Bara en "rund" liten "ClasOhlson-knapp" finns att tillgå.  Föreslår att Reservdelar kanske kan fundera på att för framtiden se över möjligheten att ha ett annat sortiment, med tanke på allt OEM-material som finns för Toyota på nätet i andra länder. "Nej - det gör de inte. De har redan sagt att de inte kommer att ändra sortimentet. Denna runda knapp är det enda som finns".

Dock skall sägas att killen inne på verkstaden försökte göra ett riktigt jobb, och den kundmottagare som ringde under dagen, samt tog emot på eftermiddagen var helt reko och professionella. Inget klandrande på dem i detta.  Men det är förb. frustrerande ändå!!

Summa - inget gjort och 800kr i verkstadskostnad samt ytterligare till Västtrafik och deras bussar...  urk!!

 

  • Sad 5
Link to comment
Share on other sites

On 2017-11-24 at 13.42, Lars 9k sade:

Riktigt trist MEN nu kom ju vinschkofångare högre upp på ”måste” listan. ;)

Jag misstänker att låta dem montera ledrampen på takräcket hade blivit ännu dyrare.

Hahaha   Ja, lite så känner man ju...   Får se var det landar.   Att dra det till taket tror jag inte de klarar.  Då måste jag ju kravställa en massa annat också...  Det skall ju gå att ta ner takräcket med belysningen emellanåt = kopplingar etc.

Link to comment
Share on other sites

Jeg så en på det norske LC-forumet hadde montert ledbar på et stativ fra Thule, med hurtigkobling slik at den kan tas av om sommeren feks.
Det er trekkingen av kabel fra motorrom til tak som er den største utfordringen kan jeg se for meg, men flere nyere biler har en gummi eller plastlist ved siden av frontruten som man kan legge en kabel under.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, iknutis sade:

Jeg så en på det norske LC-forumet hadde montert ledbar på et stativ fra Thule, med hurtigkobling slik at den kan tas av om sommeren feks.
Det er trekkingen av kabel fra motorrom til tak som er den største utfordringen kan jeg se for meg, men flere nyere biler har en gummi eller plastlist ved siden av frontruten som man kan legge en kabel under.

Oj oj som jag har googlat detta alternativ...  Tack - ja, det lutar åt att dra det via rutan/kanten med en "platt" kabel och lämplig area.  Sedan snabbkontakt i liten vattentät box satt innanför takrelingen har jag tänkt.  Skall söka upp den länken till Thule och se vad jag finner.

Mitt primära problem har varit inkopplingen mot helljuset då det är så in i helv trångt och korta kablar i motorrummet.  Sedan var det ju uppenbart inte enkelt (för Toyota) att fästa något i "stötfångaren" av plast där fram   urk!    Till sommaren blir det ljus på taket, och då kabeldragning.  Dock kommer sådant endast att göras när det är +20 grader och varma sommarkvällar...  :-D    (2027 ?)

  • Like 1
  • Haha 3
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, Lars 9k sade:

Går det inte att montera på ditt takräcke?

Jodå - det går.  Men där har jag andra planer  :-D 

Skall bli en rad med sådana där, som komplement till Rigid rampen på 20" i fronten.   Some for the looks and some for the light...pro6_8light_straight_set_1_.png 

  • Like 3
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • Premium Member

Såg denna LC 200 på Blocket och noterade den diskreta monteringen av vinschen!

Inte det stuk du är ute efter, men häftigt att det går att gömma undan en hel vinsch innanför fronten!

A16C277D-39F2-47AB-BBD7-6FC41B4EA75D.thumb.jpeg.7440e2b6fd06d4b6b1aea0243969b724.jpeg

F0A9611B-5589-4034-937B-D59619CF02FC.png

Edited by Lars 9k
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Lars 9k sade:

Såg denna LC 200 på Blocket och noterade den diskreta monteringen av vinschen!

Inte det stuk du är ute efter, men häftigt att det går att gömma undan en hel vinsch innanför fronten!

Tack Lars!

Ja, jag är nog nästan lite inne på det med dolt winchfäste på bilen.  Det verkar nog allt för krångligt och dyrt med att montera en full bullbar med winch och allt vad det innebär. Särskilt när man inte kan göra något av jobbet själv ?   Jag har fått en del prisförslag på lösningar, men det har inte landat i slutligt beslut.

Nu hamnade jag i situationen i december att jag var tvungen att forcera fram en lösning snabbare ang ljus och det var då aktuellt med ljusrampen jag slutligen fick Toyota Center att montera. Detta, apropå din kommentar om utrymme bakom stötfångaren, stämmer väl med vad som skedde hos Toyota i mitt fall.  Min ljusramp, med fäste bakom reg.plåt, gick inte att lösa då bumpern fram var så mjuk i plasten och det inte "fanns något" att fästa i bakom denna. Detta beror troligen på att det är långt bak till "steel" pga att det skall finnas plats för winch där.

För mig slutade det med att jag fick skaffa en rörbåge, som jag själv under senare år döpt om till "hantverkarbåge" då alla hanterkarbilar rullar med sådana och extraljus i olika former.

Jag kommer troligen, ingen är ju bestämt förrän det har hänt, att fokusera på det som är nödvändigt för just overlanding och då är nog inte bullbar viktigast. Därför kan det mycket väl bli ett dolt montage av winch för min del.  Vi får se...    Nu är det snart dags att beställa taktält så att man har det innan våren!! 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nackdelen med LED-ljus när det snöar...     Det smälter inget av snön då det är noll värme, jämfört med de gamla halogenlamporna...   suck.

Sista delen av den sträcka jag körde (E6 i snöfall under december) blev mörkare och mörkare. Körde bitvis med dimljus istället då det var katastrofsikt med halvljus i snöyran.

"Det var bättre förr"...   haha    Så smälte snön! ?

5a4602df3fc15_2017-12-1018_35_21.thumb.jpg.810a3aae2a7b54b6188d457626388a49.jpg

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

...och så kom då ljusrampen på plats...

Rätt nöjd med resultatet, trots allt strul med montering.   Ger mkt bra ljus och alla "features" som frontkamera och p-sensorer fortsatt i funktion. Dessa är även en anledning att inte montera en klassisk bullbar då det sällan slutar väl för moderna saker som dessa...

Slutnota:

- Ljusramp: 14995kr  ( -10% rabatt)

- Outnyttjat fäste bakom reg.plåt i rostfritt: 800kr

- Toyota verkstadstid för FÖRSÖK till montering: 900kr

- Strömbrytare i Toyota-design inne i kupé, fr STEDI.com.au med frakt o tull: 600kr

- Via Toyota o Trucker.se, beställd rörbåge:  7000kr + 1000kr (frakt) + 1000kr rostfritt fäste + 4000kr montering

- Via Toyota, montering ljusramp och strömbrytare, flytt av kamera etc : 4000kr 

 

?  Billigt och bra...   Jag tänker INTE summera ovanstående!

5a460401dd75c_2017-12-1609_23_58.thumb.jpg.11af6ec8c081021b289aaca2a4ee3051.jpg5a4603fdcf748_2017-12-1609_23_51.thumb.jpg.fa1d0f596b625cc0f769edbf81d8ae1a.jpg5a4603f5a8f57_2017-12-1609_25_28.thumb.jpg.1dfd85f8526e4f76424f789855dba3ec.jpg

2017-12-16 09.25.19.jpg

  • Like 3
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Oj... det blev några kronor/lumen.... men skönt att det löste sig och att du är nöjd! Lite extra krom/rostfritt passade ju snyggt in i resten av fronten! :) 

Jag har liknande lösning på en av jobbets bilar, tyvärr tappar man ju lite frigång fram då bågen hamnar under spoilern.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 minuter sedan, Lars 9k sade:

Oj... det blev några kronor/lumen.... men skönt att det löste sig och att du är nöjd! Lite extra krom/rostfritt passade ju snyggt in i resten av fronten! :) 

Jag har liknande lösning på en av jobbets bilar, tyvärr tappar man ju lite frigång fram då bågen hamnar under spoilern.

 

Yes...   Tänker mig en 2-3" höjning, skidplates och bättre däck för att få den "klar"  :-) 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Precis det Lars skrev ang frigång tänkte jag men sen såg jag ditt inlägg om höjning. Hantverkarbågen - bra namn :D - kommer att ge ljud i från sig innan något vitalt tar skada om du ger dig ut i terrängen. Overlanding är ju inte det samma som full OffRoad heller så detta kommer att funka 100% Ove!

Snyggt med båge och LED! 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

On 2017-12-29 at 22.47, Wiberg sade:

Overlanding är ju inte det samma som full OffRoad heller så detta kommer att funka 100% Ove!

Snyggt med båge och LED! 

Thanks!   Japp - det är ju bara att inse sanningen  :-)   Vissa saker får vänta, andra prioriteras bort.  Håller med vad @MrWIB skrev ngn gång tidigare - hellre pruta bort bilkostnader till förmån för resan som helhet.  Att samla prylar är ju ingen mening om man inte kommer iväg...  Helt sant.

Nu får det bli fokus på Overlanding.  Klurar på hur bästa setup blir med packningen då jag är orolig att de två nedfällda sätena (7-sits) tar väldigt mycket space när man vill bygga lådkonstruktion och plats för frys...  vi får se!

Link to comment
Share on other sites

On 2017-12-30 at 20.04, MrWIB sade:

God damn! Du skulle slagit till på mitt erbjudande ;)

Återkom gärna med recension på Rigid-rampen, skall tydligen vara the shit, och med det priset så kan man ju bara hoppas att det stämmer :)

 

Hahaha   Japp!  Jag vet!!  Jag är hopplös med att missa sådana erbjudanden!!  ...och nu ser vi ju alla hur det gick... ?

Innan jag valde denna Rigid var det så klart mååååånga minuter på tuben med reviews...  vad skulle man göra annars med all sin tid? ?   Det svåraste med jämförelser kring ljus är ju att de flesta som lägger ut videos etc filmar med undermåliga kameror och man får HELT FEL bild av hur mycket/lite en ljusramp verkligen lyser upp, eller hur långt den når.  Jag skall se vad jag kan göra.

Såhär långt kan jag direkt säga att den upplevda kvalitetskänslan på rampen samt kablage är tipp topp. Känns extremt solid. Vad jag missade själv var att jag bara köpte med två låsmuttrar/stöldskydd.  Det hade nog varit bra med några liknande till de två klammer som nu sitter runt "hantverkarbågen"...   annars skapligt lätt att skruva loss där och tämligen meningslöst med låsmuttrar på sidan av rampen...  hehe  Får fixa!    ev även med lite lim och krossat glas att pensla på...

Det finns tre sådana Rigid 20" E-ramper, med olika ljusspridning.  "Driving", "Spot" och "Combo".    Eftersom jag i flera reviews tyckte att spot såg ut att vara väl smal ljusbild, och Combo inte heller såg "bra" ut så valde jag "Driving".  Med denna bil kör man inte så vansinnigt fort och jag ansåg mig hellre vilja ha bredd på ljuset för att se vilt och annat.  Nu har jag ett fantastiskt ljus, och jag är glad att jag fick rampen monterad relativt högt upp. Blir ändå extremt ljust nära bilen, vilket man kanske inte vill, trots att den sitter en bit upp.  Upplever nog ca 160-170 graders vinkel på ljuset och duktigt vass ljusbild utanför vägen.  Längdmässigt räcker det till, absolut. Mötande bilister blinkar gärna att man skall blända av tämligen tidigt...  Dock kanske en "combo" hade varit vassare så klart vad gäller räckvidden.

En av anledningarna att jag inte tog hänsyn till räckvidden är det faktum att jag kommer att skaffa spottar på räcket framöver. Dessa blir fokuserade på räckvidd och en anledning till spot-ljus där är att jag vill minimera ljusflödet och risken för bländning via motorhuven, vilket en ljusramp ofta orsakar.

Jag skall fixa några relevanta bilder på hur ljusbilden blev.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...