Jump to content

Köp av stationär radio


Metalwolf
 Share

Recommended Posts

  • Administrators

Det är väl i korta drag helt riktigt....

Vi har fortfarande inte slagit i från oss tanken med att söka om en egen freq på det Norska VHF bandet, men det löser det hela bara här.
Hos flera av oss kör vi med både CB och VHF, men dom flesta kör med VHF.

Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, iknutis sade:

Jepp, er derfor jeg tenker at CB er veien å gå for å være lovlig. :)
Og for meg som er midt i mellom biler, kan det være mer praktisk med en bærbar CB kontra fastmontert.

Jag tycker du tänker helt rätt :)
Hittills har ingen kunnat förklara vad VHF ger för fördelar mot CB, men med den klara fördelen för CB är att den faktiskt är laglig överallt. 
Och skall man ut och "Overlanda" på riktigt är det surt att sitta fast med nitisk tullpersonal eller ännu värre, nitisk (icke kommunicerbar, dvs ej engelskspråkig) polis på olämpligt ställe.
Se bara till att köpa bra radio och montera den med rätt kabel, antenn osv för maximal räckvidd och bästa ljud ?

Edited by MrWIB
Svenskan ..
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Väcker en tråd ur sin dvala.

Jag har en Danita Mark 5 en äldre, men framförallt större modell och det är trångt i bilen så den har inte kommit på plats,  så jag funderar på en CRT One N eller liknande som är betydligt smidigare och lättare att hitta plats till. Eller kanske en CRT Mike där man bara ska hitta plats till micen. Har även fått tips på en Midland Alan 100 Plus-B Euro, 40 Kanal AM/FM

Men frånsett storlek är de nya komradio något att sträva efter? Eller ska jag ha kvar min gamla? Hur viktigt är det med SSB? Blir allt ändå skit om jag bara har en magnetantenn?

Mitt primära syftet är att antingen hålla kontakten med andra som färdas tillsammans, eller att kunna ropa på hjälp när mobilen inte har täckning så SSB kanske kan vara bra att ha. 
Och vill man ropa på hjälp gäller det ju att någon lyssnar, jag har bara hittat detta:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kommunikationsradio

Quote

En nödradiokanal på 27 MHz-bandet (CB-radio) är kanal 11A, ingen passning på denna sker dock i Sverige numera.

http://ecbf.eu/

Quote

Channel 9 remains the preferred choice for the use of Emergency Communications.

Ni med erfarenhet, både inom norden och ute i Europa (framför allt forna öst), hur ser ni på nyttan av en 27Mhz? Bra att ha om man är flera är självklart, men om man behöver hjälp och mobilen inte har täckning, blir man hjälpt av en 27Mhz? Eller ska man satsa på något annat?

Har ingen direkt lust att såga sönder bilen för att få dit en relik som jag inte kommer att få användning av.

Hjälp en förvirrad Norlin.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, norlin said:

Väcker en tråd ur sin dvala.

Jag har en Danita Mark 5 en äldre, men framförallt större modell och det är trångt i bilen så den har inte kommit på plats,  så jag funderar på en CRT One N eller liknande som är betydligt smidigare och lättare att hitta plats till. Eller kanske en CRT Mike där man bara ska hitta plats till micen. Har även fått tips på en Midland Alan 100 Plus-B Euro, 40 Kanal AM/FM

Men frånsett storlek är de nya komradio något att sträva efter? Eller ska jag ha kvar min gamla? Hur viktigt är det med SSB? Blir allt ändå skit om jag bara har en magnetantenn?

Mitt primära syftet är att antingen hålla kontakten med andra som färdas tillsammans, eller att kunna ropa på hjälp när mobilen inte har täckning så SSB kanske kan vara bra att ha. 
Och vill man ropa på hjälp gäller det ju att någon lyssnar, jag har bara hittat detta:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kommunikationsradio

http://ecbf.eu/

Ni med erfarenhet, både inom norden och ute i Europa (framför allt forna öst), hur ser ni på nyttan av en 27Mhz? Bra att ha om man är flera är självklart, men om man behöver hjälp och mobilen inte har täckning, blir man hjälpt av en 27Mhz? Eller ska man satsa på något annat?

Har ingen direkt lust att såga sönder bilen för att få dit en relik som jag inte kommer att få användning av.

Hjälp en förvirrad Norlin.

Tror du har mer nytta av eld => rök => röksignaler än en CB-radio i nödsituationer :) Jag skulle alla dagar i veckan satsa på en valfri PLB och bara bara ha 27Mhz till grupp-kommunikation. 
Jag har nått liknande (edit, exakt den tydligen) CRT-Mike monterat som funkar OK, dock med fast monterad jättelång antenn, inte magnetfot. Ryktena gör dock gällande att mycket hänger på kabel och kopplingar, inte bara antenn. 
Men som den "lone-wolf" jag är, så har jag det mest för utseendets skull, långa antenner inger alltid respekt ;)
Kolla min garagetråd så hittar du installation och tips vart du skall vända dig för proffsråd angående (all sorts) radio.
Letar du noggrant i garagetråden så har jag nog angett vilken PLB jag har också.

 

 

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

PBL Personal Location Beacon

Nu har jag lärt mig något nytt.

https://ec.europa.eu/growth/sectors/space/galileo/sar/beacons_en

Och det verkar ju betydligt smartare än valfri radio som valfri individ ska råka lyssna på.

Men en 27Mhz för kompiskörning kan kanske vara bra att ha.

Eller ska man hoppa direkt på en PMR?

Danitan riskera nu att hamna på Tradera för att ge startkapital till nått annat.

Tusen tack @MrWIB

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, norlin said:

PBL Personal Location Beacon

Nu har jag lärt mig något nytt.

...

Eller ska man hoppa direkt på en PMR?

 

Så lite så.

Nu skall du bara lära dig den rätta förkortningen, PLB ;)

Tror att all radiokommunikation är på utdöende med tanke på mobiler och annat, undantag Australien och liknande länder/områden.

Bli coolast i gänget och köp en satellittelefon ;)

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

CB radio eller VHF till gruppkörning rekomenderas varmt. I olika gäng används olika apparater ( frekvenser ). Flera av de " gamla hundarna " i Overlanding.nu använder VHF men har samtidigt CB radion fortfarande monterad i bilen - jag är en av dem.

Mobiltelefon kommer aldrig kunna ersätta den omedelbara kommunikationen en radio ger. En annan nackdel med mobiltelefon som kommunikationsmedel mellan bilar är att även i så civiliserade strök som Skaninavien ändå är så skall man inte långt bort från storstäderna innan mobiltäckningen lämnar mycket att önska.

Radiosamband menar jag först och främst är för att kunna kommunicera mellan bilar i en grupp och valet av radio/er måste baseras på det som de andra i gruppen har.

För nödsituationer är en PLB eller satelittelefon ända vägen att gå - har du VHF i bilen och är nära kusten eller Vänern kan du alltid ropa på KBV på kanal 16 men om de har lång nog vinschkabel återstår att se ;) .

  • Thanks 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Wiberg said:

har du VHF i bilen och är nära kusten eller Vänern kan du alltid ropa på KBV på kanal 16 men om de har lång nog vinschkabel återstår att se ;) .

Fick mig att tänka på denna sköna skröna på temat kommunen med båt.

This is the transcript of a radio conversation of a US naval ship with Canadian authorities off the coast of Newfoundland in October, 1995. Radio conversation released by the Chief of Naval Operations 10-10-95.

 

Americans: Please divert your course 15 degrees to the North to avoid a collision.

 

Canadians: Recommend you divert YOUR course 15 degrees to the South to avoid a collision.

 

Americans: This is the Captain of a US Navy ship. I say again, divert YOUR course.

 

Canadians: No. I say again, you divert YOUR course.

 

Americans: This is the aircraft carrier USS Lincoln, the second largest ship in the United States' Atlantic fleet. We are accompanied by three destroyers, three cruisers and numerous support vessels. I demand that YOU change your course 15 degrees north, that's one five degrees north, or countermeasures will be undertaken to ensure the safety of this ship.

 

Canadians: This is a lighthouse. Your call.

 

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, iknutis said:

Jeg kjøpte meg en pent brukt CB-radio med magnet-antenne i fjor, mangler bare å montere den i nybilen. ;)

Gör som du, ska bara hitta en mindre, eller hitta en bra plats till den (stora) jag har.

Eller så låter jag Tradera ta det beslutet....

Link to comment
Share on other sites

Har undersökt utbredningen av CB, VHF, UHF eller annat tidigare i en annan overlandinggrupp. Där är utbredningen bland medlemmarna ca 45% CB/27MHz, 45% UHF/PMR446. De resterande 10 procent (om det ens var så många) använde andra alternativ som t.ex. VHF. En del medlemmar hade flera system. Inför den kommande vårturen har jag frågat de som anmält sig via en annan sida vad de använder. Där är fördelningen UHF/PMR446 75% och CB/27MHz 25%. Detta säger inget som vad som är bäst, bara vad som används av de som svarat. Icom har ju en satellitansluten radio där du får räckvidd över hela världen, men vem ska man prata med? Generellt kan man säga att CB och PMR446 är lika utbrett här i Skandinavien. Just på vårturen är fördelningen lite annorlunda där det väger över mot PMR446's fördel. Själv har jag pga. en slump en PMR446. Jag kommer således när det ev. gör sig gällande sannolikt uppgradera med ytterligare en PMR446 för att kunna kommunicera med en spot'er. Alla jag känner personligen har också PMR446 så för mig är det det som gäller. Sen kan det alltid bli en CB i framtiden då den har bättre räckvidd. Men då får man ju först ställa sig frågorna hur ofta kommer man ha behov av en sådan och de få gånger som jag hade haft nytt av en kan man sannolikt att klara sig alldeles utmärkt ändå.

  • Like 1
  • Thanks 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Tack @Jonas Andersson, som du kanske mins har jag en det du kallar "spotter radio" som hos fam Norlin går under namnet "hjälp att backa med släp" men har samma funktion. 2st enkla från Kjell & co som kanske inte är ett under av prestanda, men billiga!

Jag har insett att säkerheten löses med en PLB, kompiskommunikation med CB och/eller PMR466 kanske en VHF. (Och VHF verkar mera för sjöliv & kräver ett Short Range Certificate (SRC) ) Och då PMR466 & CB 27MHz är vad jag förstått licensfria & tillåtna i Europa faller VHF på backburner tills vidare.

Så slutledning, då jag (ännu?) inte roar mig med kompiskörning och jag har en enkel spotter radio så avvaktas utbyggnad komradioandet, men jag har nu en handlingsplan. (jag vet känns helt verklighetsfrämmande och väldigt ovant) 

  1. Undersöka marknaden kring PLB så jag är beredd när det blir dags för en seriösare tur.
  2. Kolla efterfrågan på den CB jag har för att se om jag ska skapa plats för montering av stor radio eller om jag har en grundplåt till en mindre CB eller bättre PMR.
  3. Uppgradera PMR till något mer seriös.
  4. Satellitradio

Tusen tackar forumet!

 

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Hi all, I am looking for at radio solution that can be mounted permanently in the car - like a CB-radio with an external antenna, but I often roadtrip with people who don't have radio's, so it would be nice to have a handheld walkie that I could let them use.. I understand that most off the shelf walkies are not on the CB frequencies, but I can see that handheld CD-walkies do exist - only they are a bit expensive compared to regular walkie sets.. do any of you have experience with a similar setup (with a vehicle mounted CB and a CB-walkie communicating)? 

 

Link to comment
Share on other sites

On 3/2/2021 at 8:24 PM, MrWIB said:

...
Tror att all radiokommunikation är på utdöende med tanke på mobiler och annat, undantag Australien och liknande länder/områden.
...

 

On 3/3/2021 at 9:28 AM, Wiberg said:

...
Mobiltelefon kommer aldrig kunna ersätta den omedelbara kommunikationen en radio ger. En annan nackdel med mobiltelefon som kommunikationsmedel mellan bilar är att även i så civiliserade strök som Skaninavien ändå är så skall man inte långt bort från storstäderna innan mobiltäckningen lämnar mycket att önska.
...
Radiosamband menar jag först och främst är för att kunna kommunicera mellan bilar i en grupp och valet av radio/er måste baseras på det som de andra i gruppen har.

Vill bara förtydliga att jag anser samma som store-bror (inga hot inblandade ;) ), radio => mellan bilarna kommunikation, och där finns ingen riktigt bra ersättning ännu, inte ens Microsoft Teams :)
Sen funkar mobil till 99%, men till den sista % skulle jag se till att ha med en PLB, de är ju så billiga nu, och skulle jag åka riktigt långt bort, satellittelefon.
Men sånt verkar man tyvärr slippa tänka på även 2021 :(

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Prodigy said:

Hi all, I am looking for at radio solution that can be mounted permanently in the car - like a CB-radio with an external antenna, but I often roadtrip with people who don't have radio's, so it would be nice to have a handheld walkie that I could let them use.. I understand that most off the shelf walkies are not on the CB frequencies, but I can see that handheld CD-walkies do exist - only they are a bit expensive compared to regular walkie sets.. do any of you have experience with a similar setup (with a vehicle mounted CB and a CB-walkie communicating)? 

 

I have that solution, CB-mounted in the car and a handheld CB-unit, works fine up to a couple of hundred meters (testing, never used in a real life situation). 
I bought my handheld CB-unit second hand for a few hundred sek, so cant complain about the price :)

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, MrWIB said:

I have that solution, CB-mounted in the car and a handheld CB-unit, works fine up to a couple of hundred meters (testing, never used in a real life situation). 
I bought my handheld CB-unit second hand for a few hundred sek, so cant complain about the price :)

Nice price, the cheapest handheld CB I can find here in Denmark is about 1000 dkr - what CB unit do you have mounted? and does it have the SWR feature for adjusting your antenna lenght or did you buy a control-swr-box to hook up when adjusting? 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Prodigy said:

Nice price, the cheapest handheld CB I can find here in Denmark is about 1000 dkr - what CB unit do you have mounted? and does it have the SWR feature for adjusting your antenna lenght or did you buy a control-swr-box to hook up when adjusting? 

 

I have this one. Dont even know what SWR are, so probably no, or at least I havent used it :$ I justed mounted it in the car, switched it on and it worked 👍 using a 2m antenna

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, MrWIB said:

I have this one. Dont even know what SWR are, so probably no, or at least I havent used it :$ I justed mounted it in the car, switched it on and it worked 👍 using a 2m antenna

It think you should always tune your antenna to your setup, but I am new to this..  I have just seen it in several videos about CB's: 

 

 

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...