Jump to content

Att välja Overland fordon


MrWIB
 Share

Recommended Posts

2 hours ago, Wiberg said:

En 2wd HiAce med kjetting tar sig fram som en stridsvagn om man har lite last där bak. Min första bil, Dolores, var just en sådan :) . Med hemsnickrad inredning och Eberspächer bodde vi som kungar i den när jag var i Frankrike och åkte bräda för tusen år sedan eller vad det kan ha varit. Ingen dum idé där @kimar 1f44d.png. Ska se om jag hittar några bilder på " Dollan ".

Det høres jo veldig bra ut! Og er det jeg tenker ja Hiace med en enkel innredning og med diesel varmer som denne du hadde. Så gjerne legg ut bilder hadde vært veldig moro og sett. :)

Edited by kimar
Link to comment
Share on other sites

On 18.3.2020 at 20.47, kimar sa:

Første bilen jeg brukte til Overlanding var jo en Volvo 740 som hadde sine begrensinger men klarte meg fint med den selv på dårlige og bratte grusveier så kom jeg frem selv om jeg til tider hadde noe hjulspinn men det var nok mye pga dekkene. Men jeg har ikke så mye erfaring på annet en grusvei med 2wd da bakkeklaringen på Volvoen var for dårlig til og prøve seg på noe annet.

Jeg tenker iallefall at bilen må kunne oppfylle disse kravene, driftsikker, lett og skru på, mulighet til og bo/sove inni ved behov, noe kjørekomfort og billig i innkjøp/drift og klare litt dårlig vei. Så tenker at mulig en liten varebil kunne vært noe men ønsker ikke bobil akkurat så eks en Hiace hadde vært greit. En pickup med camper er veldig fint men utenfor min prisklasse.

Om du inte ska bo i bilen utan bara kunna sova i den och ha dina grejor där så kolla in Subaru Outback. 22 cm frigång och marknadens bästa awd. Går att få höjning, glidplåtar, vinsch och det mycket annat. Fast det kostar en del de tillbehören. Får som regel beställas från Primitiv Racing i USA. Glidplåtar finns dock hos Subaru själva.

Här är ett exempel på en av nyare generation: https://expeditionportal.com/featured-vehicle-2017-4xpedition-subaru-outback-3-6r/

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, Jonas Andersson said:

Om du inte ska bo i bilen utan bara kunna sova i den och ha dina grejor där så kolla in Subaru Outback. 22 cm frigång och marknadens bästa awd. Går att få höjning, glidplåtar, vinsch och det mycket annat. Fast det kostar en del de tillbehören. Får som regel beställas från Primitiv Racing i USA. Glidplåtar finns dock hos Subaru själva.

Här är ett exempel på en av nyare generation: https://expeditionportal.com/featured-vehicle-2017-4xpedition-subaru-outback-3-6r/

Takk for tipset! Men Outback er alt for dyr og for liten dessverre. For vil ha muligheten på neste bil til og bo inni bilen om nødvendig så jeg har muligheten til og dra på tur helle året om jeg vil det.

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, iknutis said:

Ble litt skeptisk når det ligger fire til salgs med defekt motor. 1f632.png

Spørs om Subaru kanskje skulle holdt seg til bensin. 

FD03AC15-72D4-4941-BF52-D7C32AF5A827.png

Ja diesel motoren i disse er alt annet enn god så bør unngås. De nyere har også hatt mye problemer med automatkassene også har jeg fått med meg. Fikk du sett den episoden med TV2 hjelper deg i fjor hvor en av disse var med? Var skikkelig komisk for omhandlet girkasse problemer på en nyere Outback og i prat med en hos importøren så forsnakket han seg og fikk sagt at de hadde byttet mange diesel motorer på disse på garanti.

Link to comment
Share on other sites

Ja deras diesel ska man undvika. I vart fall i de första. Men man kan inte säga att Subaru är dåliga bara för det. Generellt är de mycket bra bilar som är mycket populära i vissa områden. Och alla märken har sina problem av och till. Audi A4 drog olja, Volvo V40 automat gasade av sig själv, VW hade stora problem med sin automatlåda. DSG eller vad den nu hette. Mercedes har haft sina kvalitetsproblem osv. Toyota har problem med startbatterier... Volvo hamnade på 23e plats bland nöjda bilägare i Sverige. Subaru brukar vinna. När Volvo XC90 kom hamnade den under medel i besiktningsprotokoll.

Edited by Jonas Andersson
Link to comment
Share on other sites

Ja Subaru er gode biler men som på alle bilmerker så er det noen modeller som må unngås. Men Subaru har jo som typisk Japansk færre av disse en et Tysk bilmerke. At nyere Volvo gjør det dårlig overasker meg dessverre ikke de lager ikke biler som de gjorde før men det igjen gjelder også flere bilprodusenter dessverre. 

Er derfor en Toyota Hiace er veldig aktuell for meg nå til overlanding da de er billig i innkjøp og har ingen svakheter utenom rust så får jeg heller leve med at de ikke kan kjøres i terrenget noe jeg ikke gjør mye av uansett. Og rust kan en alltid gjøre noe med så lenge det ikke er for sent. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag kör Outback 2.5 bensin med cvt, köpte den för att dom har bästa 4wd. Men automat har typ 60/40 drivning och manuell har 50/50. Den drar inte så mycket och lägger man till dpf, spridare, glödstift, turbo osv i kalkylen som det sitter på en diesel så tror jag att man i slutändan sparar på en bensin. 

Cvt är lite egen men snål, typ snålare än en manuell. Tror min är en som inte är berörd av problem

Den är till salu för övrigt 😎

Rekommenderar alltid grabbar i hantverkarbranchen att köpa hiace 4wd men aldrig någon som nappar, alla ska ha transporter...

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Landmann said:

Rekommenderar alltid grabbar i hantverkarbranchen att köpa hiace 4wd men aldrig någon som nappar, alla ska ha transporter...

Det er veldig rart det der skjønner det ikke. For Hiace er uten tvil den beste varebilen som noen sinne er laget. Denne her som er tilsalgs her i Norge har nå 793.000 km på seg og har fortsatt original motor/gir enda https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=161276288 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, kimar said:

Det er ikke en Chevy men en Ford E series :). Men har også sett byggingen av denne skikkelig flott bil.

Stemmer, han er jo Ford-mann.

Jeg ønsket meg en Chevrolet Cargo Express i mange år, så det var den jeg hadde i bakhodet. 😉

  • Like 1
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, iknutis said:

Jeg ønsket meg en Chevrolet Cargo Express i mange år,

Jeg har også hatt lyst på en av disse men bensinforbruket gjør det totalt uaktuelt og eie en. Deler kan også være en utfordring tror jeg ved eks havari på langtur og en trenger deler raskt.

Link to comment
Share on other sites

Subaru diesel före 2010 skall undvikas. Problemet är ramlagret närmast svänghjulet som har ett gjutfel som gör att oljan inte kommer fram. Är blocket och vevaxeln bytt är dom ok. Annars spring fort och långt bort. 
Sen är kopplingen för klen på manuella dieslar. Den byts till en förstärkt modell som är seriöst tungtrampad. Kökörning är en pina. Har numera bytt min manuella Forester diesel från 2010 till en Forester 2017 diesel med CVT. Helt underbar växellåda. Hoppas alla barnsjukdomar är fixade. 7500mil och inga problem.

Frugans nya Yaris Hybrid med CVT är dock inte lika go att köra. Den är lika gummibandsaktig som salig DAF 66. 

Det är väl prislappen som visar att applikationen av mjukvaran fick mer kärlek hos Subaru. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

På mina bilar så har jag kompenserat priset på drivmedel med att serva och skruva själv.... Man blir ju lite beroende av äldre bilar då visserligen, men man får ju oftast en bättre bil för pengarna än vad som produceras nu..... Samt har de redan från grunden lite "patina" så räds man inte igenvuxna vägar och några fler repor i lacken,   Sen är ju en bil med patina lite mera intressant än en Fjollträsk suv som tom räds kantstenar...    (isso,däck=lågprofil)

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Tycker denna är så talande att jag lägger den här

Att kunna välja exakt vad man vill till sitt bygge innebär inte att det automatiskt blir bra, man måste ha en plan ;)
ASW skulle lyssnat bättre på sin kompis Paul Marsh.

Till och med Ronny Dahl går ju back to basic med sin HiLux.
Efter att ha haft "obegränsad" tillgång till prylar och byggt sina (lite för) kittade bilar, så är de nu tillbaka till ruta ett med "asketiska" byggen.
Skall bli sjukt roligt att se vad det kan landa i. 

Laddade upp gamla bilder till molnet för safe-keeping och hittade då lite bilder från första resan med taktält, 2009.
Kan med stolthet meddela att jag har kvar samma kök, bord osv. 
Stolarna var billigast på Jula, men höll i goda 10 år innan de byttes ut.

IMGP4542.thumb.JPG.c0cb2457d609f1ccaa3c83f46cf98c10.JPG

Vill väl som vanligt landa i: strunta i alla saker, ut och res med vad du har (gäller 2021 :D ) och lär dig vad du behöver, troligen mindre än vad du tror.

 

  • Like 2
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner godt at Cherokee'en er gode 5-600kg lettere enn de andre store SUV'ene jeg har hatt, spesielt med en gang vi kjører i litt røft terreng. Men klart: den har jo mye mindre innvendig plass, spesielt bagasjerom.
Den har også mindre nyttelast og mindre godkjent taklast.
Så skal vi klare oss med en Jeep er vi nødt å være spartanske når det gjelder utstyr og dermed komfort. Med 120'n hadde vi mulighet til å ta med oss nær sagt hva som helst. :) Og det var svært behagelig når vi lå flere dager på samme sted.
Men skal vi kjøre, campe, kjøre, campe og kanskje kjøre et litt utfordrende spor: da er det ikke tvil om at et lettere setup er å foretrekke.

  • Like 3
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

On 12/31/2020 at 10:11 AM, iknutis said:

Med 120'n hadde vi mulighet til å ta med oss nær sagt hva som helst. :) Og det var svært behagelig når vi lå flere dager på samme sted.

Håller med dig.  Man kan få med sig massor, men det är alltid något som inte är "100" rätt i planering för den "optimala" packningen.

Det skiljer sig våldsamt om man skall på egen tur, två personer, eller familj med fem och hund. Gäller att inte bygga fast saker i packningsutrymmet som är till besvär när många skall med...  Likaså skiljer sig packningsbehov om det är iskallt, snö eller regn, kontra sol och bad...   Samma med möjligheterna kring trailer - bra ibland, skitkass ibland...  :-) 

Slutsats:  Man behöver många fordon, med olika anpassningar, ett par trailers och en jävla massa villhöverprylar!  :-D 

  • Thumb up 3
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

On 12/30/2020 at 9:40 PM, MrWIB said:

Att kunna välja exakt vad man vill till sitt bygge innebär inte att det automatiskt blir bra, man måste ha en plan ;)
ASW skulle lyssnat bättre på sin kompis Paul Marsh.

Till och med Ronny Dahl går ju back to basic med sin HiLux.
Efter att ha haft "obegränsad" tillgång till prylar och byggt sina (lite för) kittade bilar, så är de nu tillbaka till ruta ett med "asketiska" byggen.
Skall bli sjukt roligt att se vad det kan landa i. 

Håller med!!   Har sett o hört hans resonemang kring bygget, och hur han nu ser på resultatet. Klart intressant. Skall bli mycket spännande att se var det landar, både för honom och R Dahl.

 

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Gillar den här tråden. Har egentligen inte någon fråga men delar lite av mina tankar. Sitter o tittar runt på "billiga" alternativ och oroar mig för att när jag köper en bil jag kanske inte vill ha, så kommer det komma upp en bil, på blocket eller liknande, som jag hellre skulle köpt. Drömmen är ju en 4runner men finns inte många sånna till salu på blocket.

Så istället har jag sneglat på en del L200, årsmodeller runt 2000, samt på några pajero sport från samma tid. Men jag har aldrig varit helt bekväm i att köpa gamla bilar i 50kkr klassen. Tar hellre repkostnader på en bil för 20kkr. Tänker kanske fel o borde hosta upp 200kkr och få en rejäl bil från första början.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Wiberg said:

Det som styr är väl plånbok, kunskap och tid antar jag?

 

Ja så är det ju alla ggr.😊 Men jag tror jag tänkt om en del, ett fordon som är preppat för oberlanding står högt i kurs idag så det är nog ingen dum idé att köpa något rejälare att bygga på. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...