Jump to content

Att välja Overland fordon


MrWIB
 Share

Recommended Posts

18 minuter sedan, Carlos said:

kommentarer på denna kärra:

https://www.blocket.se/annons/stockholm/mitsubishi_l200_dubbelhytt_2_5_4wd_automat/94646798

 

tänker mig taktält på flaket, 

Jag köpte en sådan ny och körde närmre 20 000 mil med den. Det enda problemet jag hade var att ett blad gick av i bladfjäderpaketet. Det i sin tur kan man kanske skylla på att jag lastade hyfsat stora rundbalar med ensilage på den till hästarna så kanske inte bilens fel... :) 

Är den rosfri som det står i texten tror jag att den kan vara ett ganska hyggligt köp.

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, Carlos said:

kommentarer på denna kärra

Att det är tur att den är lite långt bort för mig och att jag redan har ett fordon för ändamålet.

Jag skulle troligen åkt på tittat och kommit hem med den, men så kör jag ju KIA åxå...

  • Haha 1
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

det jag fått fram om L200 är att Pajero Sport är byggd på L200, dock är ju L200 dyrare än vad en Pajero Sport är och kanske lite mer "arbetsbilig" än sporten. ahja, det är väl en början med att åka o glo på den

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...
On 3/24/2021 at 11:23 AM, Carlos said:

kommentarer på denna kärra:

https://www.blocket.se/annons/stockholm/mitsubishi_l200_dubbelhytt_2_5_4wd_automat/94646798

 

tänker mig taktält på flaket, 

Kör själv l200, fast 2012 med snart 16k på mätaren.

Går än så länge original men den tar sig fram på de ställen där jag har velat åka, tar sig över stock och sten och genom leriga åkrar såväl som upp för hyfsat branta(i min mening) sandiga "stränder".

Ena dämparen fram har pajat och bytt bränslefilter är väll det ända som har varit med den, förutom rostiga bromsok.

Förutom överhänget bak så trivs jag riktigt bra med den. Skulle vilja ha typ en jeep charokee för den är lite smidigare, men flaket är oftast fullt när jag åker så får stå ut med längden.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 5 months later...
On 3/28/2020 at 12:23 AM, Urban said:

Subaru diesel före 2010 skall undvikas. Problemet är ramlagret närmast svänghjulet som har ett gjutfel som gör att oljan inte kommer fram. Är blocket och vevaxeln bytt är dom ok. Annars spring fort och långt bort. 
Sen är kopplingen för klen på manuella dieslar. Den byts till en förstärkt modell som är seriöst tungtrampad. Kökörning är en pina. Har numera bytt min manuella Forester diesel från 2010 till en Forester 2017 diesel med CVT. Helt underbar växellåda. Hoppas alla barnsjukdomar är fixade. 7500mil och inga problem.

Frugans nya Yaris Hybrid med CVT är dock inte lika go att köra. Den är lika gummibandsaktig som salig DAF 66. 

Det är väl prislappen som visar att applikationen av mjukvaran fick mer kärlek hos Subaru. 

2 år senare och numera strax över 13000 mil så luffsar Forestern på. Har ett lagerljud bakifrån som kommit de senaste 500 milen. Har inte lokaliserat vilket lager ännu då ljudet inte ändrar sig vid slalomkörning. Å det ändrar sig inte vid gaspådrag/släpp heller. Så skall låta sonen köra med mig i baksätet. Ett hjullagerpaket kostar 750 kr per hjul så det är väl bara att bita ihop och beställa 2. Skall nog göra en garagetråd isf att besudla denna mer...

  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

13 timmar sedan, Norlin said:

Ser fram emot det, är rätt nyfiken på Forester, men har du inte redan en garagetråd?

 

Se där, tur du håller koll på mig 🤣

Var lite för länge sen jag var inloggad på forumet...

  • Haha 1
  • Happy tears 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Nu drar jag lite paralleller med den resa jag nyss kom hem ifrån och det vi såg samt passerade när vi va ute, och det faktumet att jag bara har haft 1 fordon för Overlanding och precis skaffat mig en vagn som går att nyttja till detta.

Personligen skulle jag anse att en ekipagevikt på max 3500kg är att föredra, en maxhöjd på 3.5 meter och en läng på sådär 6-7 meter, om vikbart (Bil med släp). Vi åkte Hallsberg - Sundsvall - Åre - Trondheim - Röros - Älvdalen - Hallsberg, den resan leddes så gott som bara via google maps och vi kom in på ställen med viadukter som hade maxhöjd 3.8 meter, eller totalvikt 3.5 ton. 

Man har väll sneglat lite dom där stora fina "offroad" lastbilarna som finns att köpa eller bygga något eget. Men efter denna semestersväng som vi va på har jag helt uteslutit något sånt, iaf som jag vill kunna resa i dagsläget.  

Mitt lilla fredags tillägg till denna tråd. 

Edited by Vikingstål
  • Thumb up 4
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 7/28/2023 at 11:03 PM, Vikingstål said:

Man har väll sneglat lite dom där stora fina "offroad" lastbilarna som finns att köpa eller bygga något eget. Men efter denna semestersväng som vi va på har jag helt uteslutit något sånt, iaf som jag vill kunna resa i dagsläget.  

Inköpspriset är ju ofta den minsta kostnaden, speciellt när det gäller sådana fordon. Vart man än skall så blir det en ganska häftig premie för sådana fordon, färjor, broar, vägavgifter och bränsle (även om min inte ligger långt efter ang det sistnämnda 😰) Knappast något som kanske stör ägarna till de specialbyggda monstren, men något man kan ha i åtanke om man vill ge sig på att bygga en overlanding-lastbil.

Ytterligare en aspekt man kan ha i åtanke om man vill ge sig hän, är att när man väl är ute på äventyr i sin 10-15tons truck och kör fast, då behövs det minst något liknande för att dra loss den.

Nä, jag tror hårt på en lätt ombyggd LC (kanske den nya 250 med hybrid), typ https://www.toms-fahrzeugtechnik.de/en/worldcruiser-3,  är bland det bästa man kan använda för äventyr (förutom LC100 med taktält då 😉)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, MrWIB said:

Inköpspriset är ju ofta den minsta kostnaden, speciellt när det gäller sådana fordon. Vart man än skall så blir det en ganska häftig premie för sådana fordon, färjor, broar, vägavgifter och bränsle (även om min inte ligger långt efter ang det sistnämnda 😰) Knappast något som kanske stör ägarna till de specialbyggda monstren, men något man kan ha i åtanke om man vill ge sig på att bygga en overlanding-lastbil.

Ytterligare en aspekt man kan ha i åtanke om man vill ge sig hän, är att när man väl är ute på äventyr i sin 10-15tons truck och kör fast, då behövs det minst något liknande för att dra loss den.

Nä, jag tror hårt på en lätt ombyggd LC (kanske den nya 250 med hybrid), typ https://www.toms-fahrzeugtechnik.de/en/worldcruiser-3,  är bland det bästa man kan använda för äventyr (förutom LC100 med taktält då 😉)

Ja, det blir fort dyrt med stora fordon. Även reservdelar, däck och fälg och annan utrustning sticker fort iväg.

Den där lådan såg ju nästan bekant ut! Undra vart jag kan ha sett nått liknande förut? 🤔

 

Nackdelen med en dom där LC250 är väll att dom knappt finns på våran kontinent 😆

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Vikingstål said:

Ja, det blir fort dyrt med stora fordon. Även reservdelar, däck och fälg och annan utrustning sticker fort iväg.

Den där lådan såg ju nästan bekant ut! Undra vart jag kan ha sett nått liknande förut? 🤔

 

Nackdelen med en dom där LC250 är väll att dom knappt finns på våran kontinent 😆

LC250 tror jag bestämt kommer, till Västeuropa iaf, och då lär det inte vara så svårt att göra privatimport i värsta fall. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu står jag här, velande och beslutsångesten är hög. Jag har glott lite suzuki samurai LWB då jag tyckt dom sett fräna ut, men efter att ha diskuterat med några ägare av dessa så har jag insett att det inte är rätt bil för mig. Därför vänder jag mig nu till er på forumet om hjälp.

Mina preferenser för ny bil är

1. Max 80k kr (volvon kostade strax över 50, vill åka jättedyr bil i skogen och "billig" bil till vardags.)

2. Diesel, automat, 4wd med 4L 

3. Pickup (då jag är inne på att bygga camper för att maximera vintercamping)

4. 1.5 hytt eller dubbelhytt?

5. Möjlighet att ta den ut i Europa utan att känna sig orolig.

Jag har gått igenom blocket och kolla på vad som erbjuds, det enda som faller mig i smaken är mitsubishi L200 2000-2006 eller Ford Ranger typ kring 2011. Dom ligger båda i samma prisklass. 

Frågan är alltså. Vad är era input på L200 eller Ranger, vilken, varför?

Har kikat lite på forumet, men hittar knappt nå trådar med L200 från 2000-2006.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Att välja Overlanding fordon.
Ja det är inte lätt, eller det är väldigt lätt att missa vilket behov man har och efter att ha varit Kia Sorento ägare i dryga 5 år och Subaru Outback i nästan 1 år så har det blivit lite klarare vad som behövs och vad man vill ha, då dessa saker är inte alltid är samma sak, och det kan summeras lite.

Kia Sorento 2005, första generationen, 2002 -2009 kallad BL, och byggd som en äkta 4x4.
Rambyggd med fördelningslåda och stel bakaxel med LSD. Fram är det individuell upphängning (IFS).
Drivs av en 2,4L 4cyl bensin med manuell som har 2wd hög, 4wd hög och 4wd låg och den lilla motorn vill ha ~9.5L/100Km i ren transportkörning, inte allra värst, och ~11.5L/100Km med en sovlåda bakom.
Den fick en 30mm höjning och nya stötdämpare och skyddsplåtar undertill, sen var det i princip slut på "bolt on" delar, skyddsplåten krävde dessutom modifiering för att få dit, vinkelslip & svets. Extra ljus och LED i backljusen har den åxå fått.
Avsaknaden av "bolt on" delar kan emellanåt ses som en fördel då man inte kan spontanshoppa massa villhöver delar.
Frånsett normalt underhåll av stag, leder och bromsar har rosten varit det som krävt åtgärder. Och då runt upphängningen av bakaxel. Svag punkt i 4x4 systemet är aktivatorn i främre diff men det går att svetsa i ständigt ingrepp.
Riktigt hur duktig den är ute i spenaten har jag ingen egen erfarenhet av, men YouTube vitnar om att den inte är sämre än vad man kan förvänta sig. (sen är ju föraren och graden av modifiering rätt avgörande)
Så för att summera.

  • + Billig i inköp & bränsleförbrukning.
  • + Riktig 4x4.
  • - ingen ESP
  • - Ont om tillbehör.
  • - Rostar.
  • +/- Udda.

Subaru Outback 2011, fjärde generationen, 2009-2014 kallad BR/BM, är en softroad/Crossover en vanlig kombi som från fabriken har något högre markfrigång och AWD. I detta fall Subarus Symmetrical All Wheel Drive, så inget koppa i/ur och ingen lågväxel.
4cyl boxer på 2.5L och en 6 växlad manuell växellåda. Individuell upphängning i alla 4 hörnen, typ McPherson.
Snittar lätt 2.5L/100Km mindre än KIA, både med & utan sovlåda
Inga chassi modifieringar, LED i backljuset är statusen so far, men det fins att välja på, bara att googla.
Svaga punkter, ja det fins några modellspecifika som dåliga reflektioner på xenon ½ ljuset (förlängd garanti, kolla så det är bytt innan köp)
Den är helt underbar på vintern och framkomligheten på dåliga vägar är riktigt bra, kanske bäst bland icke 4x4. Kollar man på modifierade bilar på YouTube verkar det vara bra framkomlighet även utanför vägen. Det som vanligtvis brukar klagas på är avsaknad av lågväxel och CVT automaten. Tyvärr har Subaru höjt utväxlingen på 1 & R så man saknar faktiskt lågväxel. 
Summering.

  • + Bekväm.
  • + Bränslesnål.
  • + Framkomlighet på vinterväg.
  • + Rymlig.
  • - Dyr i inköp.
  • - ingen lågväxel.
  • +/- Udda 

Så hur stämmer nu dessa två fordon in i behöver & villhöver?
Vi har inget behov av all den offroad kompetensen som Sorenton har och avsaknad av ESP gör den väl spännande på vintern. Outbacken klarar allt vi har utsatt den för, men det får sliras väl mycket på kopplingen med sovlåda påkopplad.

Så en Outback med lågväxel? Ja det fins på manuella bensinare fram till 2009, och hos syskonet Forester fram till 2012.

En annan tänkt Sorento ersättare kunde vara en Suzuki Grand Vitara som mellan 2005-2015 som vekar vara som en Sorento utan ram men med en riktig 4x4 inkl ESP. Jo nyare Sorento har ESP, men då kommer det mad V6 med betydligt högre bensinförbrukning, eller diesel & hög skatt. 

Så vart leder oss allt detta?
Ingen direkt stans just nu, inget bilbyte förrän till våren/sommaren som tidigast och Outbacken stannar på gården då den är den klart bästa pendlarbilen jag ägt.

För att knyta ihop så började jag med att "vad som behövs och vad man vill ha, då dessa saker är inte alltid är samma sak" och det är svårt att veta innan, om jag vetat det jag vet idag när Sorenton köptes så skulle jag siktat på en Forester (av rätt modell) då det är mer dåliga vägar än avsaknad av vägar vi färdas på.
Fast mer körning utan vägar lockar fortfarande.

  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...