Jump to content
MrWIB

Att välja Overland fordon

Recommended Posts

2 hours ago, Wiberg said:

En 2wd HiAce med kjetting tar sig fram som en stridsvagn om man har lite last där bak. Min första bil, Dolores, var just en sådan :) . Med hemsnickrad inredning och Eberspächer bodde vi som kungar i den när jag var i Frankrike och åkte bräda för tusen år sedan eller vad det kan ha varit. Ingen dum idé där @kimar 1f44d.png. Ska se om jag hittar några bilder på " Dollan ".

Det høres jo veldig bra ut! Og er det jeg tenker ja Hiace med en enkel innredning og med diesel varmer som denne du hadde. Så gjerne legg ut bilder hadde vært veldig moro og sett. :)

Edited by kimar

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 18.3.2020 at 20.47, kimar sa:

Første bilen jeg brukte til Overlanding var jo en Volvo 740 som hadde sine begrensinger men klarte meg fint med den selv på dårlige og bratte grusveier så kom jeg frem selv om jeg til tider hadde noe hjulspinn men det var nok mye pga dekkene. Men jeg har ikke så mye erfaring på annet en grusvei med 2wd da bakkeklaringen på Volvoen var for dårlig til og prøve seg på noe annet.

Jeg tenker iallefall at bilen må kunne oppfylle disse kravene, driftsikker, lett og skru på, mulighet til og bo/sove inni ved behov, noe kjørekomfort og billig i innkjøp/drift og klare litt dårlig vei. Så tenker at mulig en liten varebil kunne vært noe men ønsker ikke bobil akkurat så eks en Hiace hadde vært greit. En pickup med camper er veldig fint men utenfor min prisklasse.

Om du inte ska bo i bilen utan bara kunna sova i den och ha dina grejor där så kolla in Subaru Outback. 22 cm frigång och marknadens bästa awd. Går att få höjning, glidplåtar, vinsch och det mycket annat. Fast det kostar en del de tillbehören. Får som regel beställas från Primitiv Racing i USA. Glidplåtar finns dock hos Subaru själva.

Här är ett exempel på en av nyare generation: https://expeditionportal.com/featured-vehicle-2017-4xpedition-subaru-outback-3-6r/

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
38 minutes ago, Jonas Andersson said:

Om du inte ska bo i bilen utan bara kunna sova i den och ha dina grejor där så kolla in Subaru Outback. 22 cm frigång och marknadens bästa awd. Går att få höjning, glidplåtar, vinsch och det mycket annat. Fast det kostar en del de tillbehören. Får som regel beställas från Primitiv Racing i USA. Glidplåtar finns dock hos Subaru själva.

Här är ett exempel på en av nyare generation: https://expeditionportal.com/featured-vehicle-2017-4xpedition-subaru-outback-3-6r/

Takk for tipset! Men Outback er alt for dyr og for liten dessverre. For vil ha muligheten på neste bil til og bo inni bilen om nødvendig så jeg har muligheten til og dra på tur helle året om jeg vil det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ble litt skeptisk når det ligger fire til salgs med defekt motor. 😲

Spørs om Subaru kanskje skulle holdt seg til bensin. 

FD03AC15-72D4-4941-BF52-D7C32AF5A827.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minutes ago, iknutis said:

Ble litt skeptisk når det ligger fire til salgs med defekt motor. 1f632.png

Spørs om Subaru kanskje skulle holdt seg til bensin. 

FD03AC15-72D4-4941-BF52-D7C32AF5A827.png

Ja diesel motoren i disse er alt annet enn god så bør unngås. De nyere har også hatt mye problemer med automatkassene også har jeg fått med meg. Fikk du sett den episoden med TV2 hjelper deg i fjor hvor en av disse var med? Var skikkelig komisk for omhandlet girkasse problemer på en nyere Outback og i prat med en hos importøren så forsnakket han seg og fikk sagt at de hadde byttet mange diesel motorer på disse på garanti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja deras diesel ska man undvika. I vart fall i de första. Men man kan inte säga att Subaru är dåliga bara för det. Generellt är de mycket bra bilar som är mycket populära i vissa områden. Och alla märken har sina problem av och till. Audi A4 drog olja, Volvo V40 automat gasade av sig själv, VW hade stora problem med sin automatlåda. DSG eller vad den nu hette. Mercedes har haft sina kvalitetsproblem osv. Toyota har problem med startbatterier... Volvo hamnade på 23e plats bland nöjda bilägare i Sverige. Subaru brukar vinna. När Volvo XC90 kom hamnade den under medel i besiktningsprotokoll.

Edited by Jonas Andersson

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja Subaru er gode biler men som på alle bilmerker så er det noen modeller som må unngås. Men Subaru har jo som typisk Japansk færre av disse en et Tysk bilmerke. At nyere Volvo gjør det dårlig overasker meg dessverre ikke de lager ikke biler som de gjorde før men det igjen gjelder også flere bilprodusenter dessverre. 

Er derfor en Toyota Hiace er veldig aktuell for meg nå til overlanding da de er billig i innkjøp og har ingen svakheter utenom rust så får jeg heller leve med at de ikke kan kjøres i terrenget noe jeg ikke gjør mye av uansett. Og rust kan en alltid gjøre noe med så lenge det ikke er for sent. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag kör Outback 2.5 bensin med cvt, köpte den för att dom har bästa 4wd. Men automat har typ 60/40 drivning och manuell har 50/50. Den drar inte så mycket och lägger man till dpf, spridare, glödstift, turbo osv i kalkylen som det sitter på en diesel så tror jag att man i slutändan sparar på en bensin. 

Cvt är lite egen men snål, typ snålare än en manuell. Tror min är en som inte är berörd av problem

Den är till salu för övrigt 😎

Rekommenderar alltid grabbar i hantverkarbranchen att köpa hiace 4wd men aldrig någon som nappar, alla ska ha transporter...

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 hours ago, Landmann said:

Rekommenderar alltid grabbar i hantverkarbranchen att köpa hiace 4wd men aldrig någon som nappar, alla ska ha transporter...

Det er veldig rart det der skjønner det ikke. For Hiace er uten tvil den beste varebilen som noen sinne er laget. Denne her som er tilsalgs her i Norge har nå 793.000 km på seg og har fortsatt original motor/gir enda https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=161276288 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minutes ago, kimar said:

Det er ikke en Chevy men en Ford E series :). Men har også sett byggingen av denne skikkelig flott bil.

Stemmer, han er jo Ford-mann.

Jeg ønsket meg en Chevrolet Cargo Express i mange år, så det var den jeg hadde i bakhodet. 😉

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 hours ago, iknutis said:

Jeg ønsket meg en Chevrolet Cargo Express i mange år,

Jeg har også hatt lyst på en av disse men bensinforbruket gjør det totalt uaktuelt og eie en. Deler kan også være en utfordring tror jeg ved eks havari på langtur og en trenger deler raskt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Subaru diesel före 2010 skall undvikas. Problemet är ramlagret närmast svänghjulet som har ett gjutfel som gör att oljan inte kommer fram. Är blocket och vevaxeln bytt är dom ok. Annars spring fort och långt bort. 
Sen är kopplingen för klen på manuella dieslar. Den byts till en förstärkt modell som är seriöst tungtrampad. Kökörning är en pina. Har numera bytt min manuella Forester diesel från 2010 till en Forester 2017 diesel med CVT. Helt underbar växellåda. Hoppas alla barnsjukdomar är fixade. 7500mil och inga problem.

Frugans nya Yaris Hybrid med CVT är dock inte lika go att köra. Den är lika gummibandsaktig som salig DAF 66. 

Det är väl prislappen som visar att applikationen av mjukvaran fick mer kärlek hos Subaru. 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...