Jump to content

iknutis garage - alt mellom himmel og jord


iknutis
 Share

Recommended Posts

Da ble det plutselig en impulshandel igjen. Jeg har hatt mye forskjellige biler opp igjennom, men det er ingen tvil om at Pajeroene jeg har hatt, er de jeg har trivdes best med totalt sett.

Kjøpte meg en Vitara som billig arbeidsbil før sommeren, og jeg syns den lille bilen er helt fantastisk på mange måter. Men jeg savnet litt plassen, og litt komfort rett og slett.
Har nå vurdert både Land Cruiser, Patrol, Discovery3 og andre modeller, uten helt å finne rette bilen. Var også på en 8 timers bomtur (tur-retur) til nord-trøndelag for å se på en Patrol Y61 med heving og 35" hjul, som viste seg å være et stort repobjekt med både små og store feil.

Det dukket så opp en rimelig bra Pajero i Molde, og etter litt inspeksjon viste det seg at bilen var utrolig bra! Masse nye slitedeler i understellet, så med unntak av litt smådill innvendig, og behov for en liten polering utvendig, var det her bare tut og kjør. Ja, og så må AC-kompressoren byttes. AC er et must, både for egen og ikke minst barnas komfort.

 

Planer:

  • liten polering
  • polere frontlykter
  • montere lysbøyle
  • montere ekstralys foran
  • bytte defekte pærer i instrumenteringen
  • bytte defekt klips på midtarmlene foran
  • bytte skjermen til kjørecomputer pga defekt lcd på klokka
  • montere håndtak på A-stolpene
  • montere 1-din spiller med DAB, BT og handsfree
  • montere enten 1-din CB-radio istedet for den gamle cd-spilleren, eller montere oppbevaringshylle på samme sted
  • montere manglende sentermutter på to av felgene
  • bytte AC-kompressor og toppe anlegget med gass
  • montere Defa-kupevarmer (har motorvarmer)
  • takrack, awning og taktelt
  • grovere dekk (BFG AT)
  • montere lys i bagasjerommet
  • bruke bilen til turer

Pajero2.jpg

Edited by iknutis
  • Like 10
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, blackstream skrev:

Kul, Pajero ligger ju mig varmt om hjärtat.

Samme her, det er en helt spesiell feeling. :) Jeg liker alt, inklusive de mange gode løsningene som justerbar seterygg bak til barna når de begynner å bli trøtte.

6 minutter siden, blackstream skrev:

Är det BFG TA KO2, 265/65/17, du är ute efter så kommer kanske mina 4st. bli till salu. Har rullat ca 1000 mil. Finns 5 st. 17x8 Jack Wheeler stålfälgar, dom kan vi byta mot en kopp kaffe. Fick aldrig ordning på dom, så du får gärna göra ett försök. 

Det høres ut som om jeg må ta meg en tur om ikke så lenge da. :) Er hypp både på dekk og felger. Send meg en PM isåfall.

 

6 minutter siden, Andreas.E skrev:

Skall bli kul och följa med på tråden, är alltid intressant och se något som inte är mainstream.

Jeg trodde Pajero er mainstream. :D 

Det kan se ut som om det er mye mindre rust på Pajero enn Patrol og LC fra samme år, LC ser jeg spesielt er plaget i bakre del av ramme. Patrol ruster over alt. Pajero kom fra fabrikk med ferdigrustet bakluke og bakre hjulbuer, men ellers er det ganske bra.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ny økt i garasjen i går;

-monterte ny spiller fra Pioneer, med handsfree og dab. Antennen ble skjult i ett av bakvinduene, knapt synlig utenfra med lommelykt og usynlig på dagtid

-skiftet pærer i klimakontrollen

-skiftet display til kjørecomputer

-monterte en ekstra hylle fra tysklandsbil der den orginale cd-spilleren er på norsksolgte biler

79A7D249-E088-4F9F-B6F9-7735EFC8778F.jpeg

315CF1ED-EF8C-4C15-BAFD-C0D746D3A9DC.jpeg

FE38311C-F9DE-421C-B211-6056F31AE09B.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Lysbøyle montert. Elendig passform, men fikk det til på et vis. Kommer til å flytte skiltet lenger ned og montere ekstralys der skiltet er på bildene.

Blir jeg stoppet i kontroll kan bøylen fjernes med fire skruer og en vanntett hurtigkobling til lysene. 

EFFE9AF6-B923-44CE-B91C-05496D608AF0.jpeg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg og kidsa var på en liten fjelltur i går, vinteren nærmer seg. Bilen fungerte som forventet i snødekte, bratte bakker; helt nydelig.

Vi passerte en med Hyundai Terracan på vei opp, og når vi snudde for å kjøre ned igjen hadde han begynt å rygge da de ikke turte kjøre lenger. 

7D831ECC-8712-4FF8-9FB5-F2DDB7A1A539.jpeg

14814D86-80B5-4B7C-9404-9BDEE186169B.jpeg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Jeg er i grunnen det. LED-baren lyser mye mer opp foran bilen enn bøtter, veldig praktisk når jeg kjører på skogsveier i lav fart. Sørger for at det er lett å se hull og steiner i veibanen.

Den sprer også ganske bra faktisk. Kunne kanskje ønsket meg litt mer lys konsentrert 3-400m rett frem i veibanen, men da må jeg nok til med bøtter i tillegg.

Så jeg må si meg fornøyd. :) Jeg må nok 2-3 ganger opp i pris for å få bøtter med bedre lys.

Link to comment
Share on other sites

Lite oppdateringer her, men det betyr ikke at det ikke skjer noe. :)
Jeg tok av lyktebøylen og led-baren fordi bilen skulle på EU. Bestemte meg også plutselig for å hive meg i gang med bytte av AC-kompressor og tørkefilter i radiatoren.

Tørkefilteret var umulig å få ut uten å ødelegge radiatoren, så da ble det bestilt ny radiator fra Tyskland. Den kommer forhåpentligvis i morra, og blir satt inn i morgen kveld.

Så skal bilen på EU onsdag, håper å få den gjennom uten feil. Byttet også olje og filter på den forrige helg så da er det unnagjort også.

Støen4x4 greide å skaffe til veie to nye senterdeksler til sommerfelgene mine når alle andre gav opp, så da er de komplette også.

 

I mellomtiden bruker jeg Vitaraen som reservebil, den fikk ny olje og filter i går, og skal også få seg ny termostat iløpet av uken.

1C2018D1-BED9-4EC0-A96E-19CBD20E4BCD.jpeg

67C4AECA-FA10-4C79-AC1C-FE2589A5FFFD.jpeg

751D238A-19D4-4817-B080-ABC8F75B1892.jpeg

 

Edit:
Har også følgende som byttes på Pajeroen prevantivt:

Ny reim til AC-kompressor

Nye dynamo/vannpumpereimer
Ny termostat

Nytt luftfilter

Edited by iknutis
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lykkeønskningen fra Lars9k var det som skulle til; null hull på besiktningen!

Ny ac-kompressor, ac-radiator, 3l girolje, 6l kjølevæske, ny motorolje, nytt oljefilter, nye reimer, ny termostat og nytt luftfilter gjør at bilen føles ny ut. En deilig følelse.

Monterte tilbake kufanger og ledbar idag, men med denne skiltplasseringen hadde jeg nok blitt stoppet overalt..

0F29C383-51C7-4BA2-A8B2-4807153A4FB7.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Skal vi se;

bilen brukes også til turer. I slutten av september dro vi til Oppdal og kjøre veiene til Orkelsjøen og Vesle Orkelsjøen. Brukte mye tid på fiske, men var max uheldige med veldig mye vind så overnatting i telt utgikk. Plan B var en hytte i nærheten, der vi koste oss med flatbiff og øl. Fikk også prøvd oss litt i et offroad-terreng i, alt i alt en knall helg. 

583F3920-4D7F-4FE7-A46C-070CC9644047.jpeg

75E9E12A-3094-426F-B5BB-309CD92D395C.jpeg

88CA4558-2745-48FC-B290-8AC139742E86.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Torsdag og fredag denne uken gikk turen til Västerås for å hente passende hjul til Pajeroen hos @blackstream, som viste seg å være en skikkelig trivelig kar som også visste hvor man kunne kjøpe Sveriges beste varmrøkte laks <3.

Kjørte ca 160mil på 30timer, dessverre bare asfalt. Men bilen fungerer utrolig bra!

41258B44-B067-42A6-928B-81E2768AB455.jpeg

  • Like 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • iknutis changed the title to iknutis garage - Pajero3 og JKU

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...