Jump to content

iknutis garage - alt mellom himmel og jord


iknutis
 Share

Recommended Posts

Det fine med disse motorene (blant annet) er at de har bunnsolide vannpumper, med metallskovler orginalt.
De fleste vannpumpene går bilens levetid, noen få får slitt lager og bør byttes. Men skovlene overlever alt, så det skal ikke stå på sirkulasjonen og som vi ser nå uten termostat er det ikke problem. Så vi skal angripe litt mer termostaten tror jeg. :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Her har det vært stilt gitt. Jeg har ikke tatt ut noe ferie i sommer, så jeg har vært på jobb hver dag og så har jeg vært syk siste to ukene. :(

Men i går mannet jeg meg opp etter jobb og tok en økt i garasjen. Fikk da endelig byttet abs-sensorene. Den ene gikk greit, den andre hadde grodd fast så jeg måtte ut med drivakselen igjen og slå ut sensoren med dor. Etter å ha satt alt sammen igjen forsvant feilmeldingen. Nå venter jeg bare på ny slepering til rattet, trolig den som er årsaken til at hornet ikke virker. 

CF6D8489-CCCD-425C-9040-15B2AB4D128A.jpeg

C3B847E2-ED09-4339-A61C-CD1CEDF38FC2.jpeg

 

8C5587CF-B46A-439E-96C8-209040DC852D.jpeg

04E23F6D-06BD-4479-BDC1-087CEE5D76CD.jpeg

Edited by iknutis
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Takk for det Lars. 😀

Begynner å bli endel nye deler ihvertfall. Glemte å skrive at jeg justerte spissingen på den også idag, justerte ned fra 5mm toe out til 1mm. Fabrikkspec er 0.6-1.8mm hvis jeg ikke husker helt feil. Hadde meg en prøvetur og den er kjempegod å kjøre, med så gode bremser som man kan forvente. 👍

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Etter prøveturen forrige uke la jeg merke til at det innebygde antirust-systemet virket igjen.

Pga varmen ble det utsatt til i dag å finne ut av det, og jeg har tydeligvis vært litt uforsiktig på ett eller annet tidspunkt og skadet akselpakningen.

Så nå blir det bestilt to nye med express i morgen. Expo nærmer seg og jeg begynner å bli stresset. 😁

065F4C9F-6CC0-4566-80F6-3E1B9C9DD3C7.jpeg

A6B4096E-250C-4019-B96A-EEFA0C715F4F.jpeg

  • Like 1
  • Sad 2
Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, kimar said:

Så da blir Roveren og se på Expo? :)

Det er planen ihvertfall! 😀 Men uten innredning, snorkel og alt det andre jeg har lyst på. Rekker ikke alt rett og slett. Skal prøve å rekke å få på takteltet, men jeg er usikker på de orginale takbøylene og vekten. Så vi får se hva jeg får til. 👍

  • Like 3
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Høres bra ut! :) Og vil vell tro at det skal gå bra med de orginale takbøylene? På min så har jeg lovlig taklast under kjøring men når jeg sover i teltet så overstiger jeg vekten takbøylene er godkjent med ca 50 kg og ca 80 kg over det bilen har som taklast og har aldri hatt noen problemer så tror slikt tåler langt mer en hva enn tror.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg hører flere som sier de tror det går bra. :D

Men de ser så tynne og spinkle ut. Jeg mener det står max 75kg på de, men det er jo dynamisk last under kjøring. Takteltet er 60kg, så det skal gå greit.
De bygger dog veldig høyt, så jeg tror det kommer til å se ut som en awac-antenne på toppen. Og så skal de jo tåle 200kg statisk last, og det er der jeg er bekymret.
Hadde jeg hatt rails ville jeg vært mye mindre bekymret, for da kunne jeg fordelt tyngden helt annerledes. Men det må jeg evt kjøpe brukt fra UK med tilhørende leveringstid.

Uansett må jeg vente med å prøve til bilen er ferdig, og jeg får hentet bøylene som ligger hos tidligere eier og hente takteltet hos forhandler. Blir noen spennende uker. :)

  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

Det ser dessverre mørkt ut for Roveren på Expo i år, alt mekanisk er på plass men hornet virker fortsatt ikke.
Må rote litt i kabelsalaten denne uka, se om jeg finner ut av det. Men siden det og EU-kontroll tar tid, tviler jeg på at jeg rekker det til neste onsdag.
Så jeg jobber allerede med en reserveløsning.

98AAF10C-617E-4686-8A54-5B9F02430494.jpeg

Edited by iknutis
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Lars 9k said:

Måste tutan styras från ratten, kan du inte koppla in en kabel direkt från en knapp(o relä) så länge?

Jeg skal se på det i kveld, mulig jeg kan løse det med en kabel direkte fra BECM (hovedsentralen i bilen) og frem til sikringsboksen. :)
Blir litt feilsøking, men den siste uken går nok fort.

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Fikk ekstremt god hjelp på det norske LR-forumet og etter masse måling hele veien fra sikringsboksen i motorrommet, gjennom BECM’en under passasjersetet og kobling under rattet, viste det seg at problemet var i selve rattet. Til slutt løste det seg med en ekstra ledningsbit og en kabelsko. Så nå er bilen kjørt til verkstedet for kontroll, så det er bare å krysse fingrene. :)

  • Like 3
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...