Jump to content

iknutis garage - alt mellom himmel og jord


iknutis
 Share

Recommended Posts

29 minutes ago, Wiberg said:

Väldigt clean set up @iknutis 👍.

Ja, ble nesten for clean. :) Ingenting som oser mann og ekspedisjon her. Har jo ikke hjul bak til Trasharoo heller..

 

41 minutes ago, Andreas.E said:

Du är en driftig karl som man får dåligt samvete av 🤣 .. nej då! Men jag är imponerad över hur snabbt du jobbar, blir trevligt att träffas igen, om inte så länge.

Jeg er jo ikke ferdig med bilen jeg vettu, og da blir det gjort litt. :) Skulle jo egentlig ikke på expoen før vi snakket sammen på Vårtreffet, så det ble en hektisk sommer. Alt som mangler nå er som sagt det nye vognkortet som jeg trenger for å bli internasjonal, så vi får krysse fingrene. Skal bli moro å møtes igjen, helt klart.

 

 

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Rakk dessverre ikke bygge om P38'n til en Classic, men nå er jeg tilbake etter EXPO og det har vært en helt utrolig opplevelse.
Har blitt kjent med utrolig masse hyggelige folk, og bilen gikk som en klokke både ned og opp. Ble 105mil i helgen, snittforbruk 0,7l pr mil.

Løpehjulene som var dårlige før jeg dro er nå helt ferdige, så de må byttes. Og så kom det noen flekker fra girolje-kjøleren som jeg må ordne opp i.

0E6720BB-2053-4263-82E6-00AD1040BC0C.jpeg

Edited by iknutis
  • Like 9
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fikk endelig på plass nytt strammehjul og giroljekjøler.

6438573A-B007-4466-9410-03D1F48BA3EE.jpeg

Grei arbeidshøyde. Bruker i tillegg bukker under når jeg ligger der, i tilfelle luftfjæringen skulle ryke.

290744AB-0788-4627-AD05-B9A1FBA95D72.jpeg

Rengjort bunnpanne på girkassa. Var litt brunfarge på giroljen, men svært lite grums i bunnen på bunnpanna og magneten.

0EDE9D3A-D4A9-4941-A870-DC477968D9DF.jpeg

Opp på ca 600moh for å teste alt alt virker som det skal.

7A2682C0-F2CD-4B1F-82F3-B60E327640B5.jpeg

Deretter testing på havnivå, litt grisevær her nå.

3F86626D-8D30-4F5A-9C5D-060FDD00ACB6.jpeg

Edited by iknutis
  • Like 5
  • Thumb up 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Den er 100% dekt av fangeren, men i leire vil den helt sikkert tettes. Uansett styrer jeg unna leire, for den kan presses inn andre steder den ikke hører hjemme. 😂

Jeg liker Roveren veldig godt, men det var som sagt et impulskjøp før sommeren og aldri intensjonen om å ha den veldig lenge.

I vinter skal vi pusse opp et gammelt hus, og i den sammenheng hadde det vært flott med en varebil eller pickup også, så vi får se hva som hender. 👍

  • Like 4
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 9/27/2019 at 10:00 AM, CampForCer said:

Förstår hur du tänker, men det är ju en fantastisk komfort att resa i den bilen.  Klart du skall ha den kvar!!

Komforten er fantastisk. :)  Men dette er en litt for pen orginalbil til at jeg har lyst å sette sagen i den, for å montere snorkel, roofrack, stige og større hjul.
Det er jo en klassiker tross alt.

 

Edited by iknutis
  • Like 7
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Skalvise;

Skulle legge om til vinterhjul på konebilen. Hun bemerket i fjor at stålfelgene var rustne og stygge, så jeg tømte siste rest av en Biltema-gummispray på de. Ble helt greit. Bilen var også på EU og har feil på glødeplugger, så jeg skal prøve å løsne de en av dagene denne uken. Knekker den, blir bilen solgt billig som prosjekt, uaktuelt å begynne å demontere topp etc.

Polerte også opp panseret på Roveren for å teste, ble mye bedre.

D255F2E8-B7CE-48AC-AD47-89F53CC2E68A.jpeg

C65D28FB-5C61-4AD9-9DEA-2E876DD695AC.jpeg

CDDECD4A-29CF-4D14-A237-467B355F6219.jpeg

D918B805-3AF6-4F15-8414-97C55686CA04.jpeg

B25D289B-E01E-4A3E-B1AF-6C637F8EB748.jpeg

Edited by iknutis
  • Like 6
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

@Steinvaldsen var innom med takteltet sitt i går, det ble luftet til i dag og deretter impregnert. Nå skal det få stå til i morgen, så pakker vi det ned og setter det i hyllen klart til våren. 

133ED115-CFE7-4D5D-9D5A-B813FCA63F48.jpeg
 

Edit;

Og jeg må ha ny strammer og demper på multireimen, har gjemt seg et fuglereir i det lageret. Piper ille ass. 

Edited by iknutis
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Måtte sørge for å skrue litt Toyota også, så den kommer seg på etterkontroll. Først fikse skiltlys, noe så enkelt som to nye pærer.

Deretter ohme glødepluggene;

-ta bort intercooler som ligger oppå motoren, ved å løsne tre skruer og to slangeklemmer

-ta bort plastdekslet under intercooler, fire skruer

-skru av isolasjonen på toppen av hver plugg

-løsne den felles tilkoblingen til alle pluggene, en mutter pr plugg og ta bort denne

Viste seg at en plugg hadde 2.1ohm, resten hadde null. Så da ble det bestilt et sett Bosch-plugger.

Og litt offtopic: snekkeren som skal bytte bordkledning og tak på det nye huset vårt kom med stillas i dag. 

76939CF1-9333-4976-8A33-614AD2041ADC.jpeg

886FD1FC-5693-4D61-B29D-39BFFF0E5C13.jpeg

48F18EA7-01C5-4D90-AAA8-3FB0F618540B.jpeg

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bestilte 4 nye Bosch glødeplugger fra Autodoc, byttet de og kjørte på etterkontroll; godkjent.

I tillegg har vi vært plaget med en ulyd fra konebil, siden sist kontroll for 2år siden. To forskjellige, uavhengige verksteder har fortalt meg at det ikke er noe galt med bilen. Så jeg har bare innfunnet meg med at Toyota skal banke og smelle i forstillingen.

Men på denne kontrollen kunne de nevne at venstre lenkearm foran var litt slitt, ikke nok til å få feil men de noterte det. Min mening er at det ene leddet var helt ferdig, så jeg byttet begge to. Og nå er forstillingen endelig stille. Det hjelper med Nascar-deler. 

EFB360C8-47BB-4B0C-9BB0-4E014B0EC89E.jpeg

  • Like 4
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Lang historie kort;

han som kjøpte Roveren trodde tydeligvis det var en Polo med 1.6tdi han kjøpte, og var ikke forberedt på at 2tonn britisk luksusbil vil ha en liter diesel på mila. Jeg var ikke vond å be og hevet kjøpet.

Så havnet bilen tilbake i garasjen der den hørte hjemme.

63BDFCB1-141A-469D-8A28-87EBF73BD6AB.jpeg

  • Like 4
  • Thumb up 2
  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

Det var da på tide å bytte reimstrammer og strammehjul på multireim. I motsetning til alle oppskrifter på nett som maner om å ta ut motorviften, er det fullt mulig å gjøre uten. Det er trangt og man blir hudløs på hendene, men det gikk likevel ganske greit.

 

Helt siden jeg kjøpte bilen har den hatt en høylytt plystrelyd under pådrag. Jeg har fryktet sliten turbo, men etter å ha byttet trykkslanger tidligere i høst, fant jeg en flekk med tykk olje/bek under egr-ventilen og konkluderte til slutt med defekt membran i ventilen. På fredag var jeg på besøk med en entusiast i området og hentet meg; et nytt 110ah batteri for å erstatte det lille 95ah batteriet som sto i bilen, pent brukt egr-ventil uten lekkasje og fire orginale 16-tommere med gode Michelin AT-dekk på. Har dukket opp en abs-feil jeg ikke finner ut av, så nå er jeg på jakt etter et diagnoseapparat.

9CD48928-EAF1-4555-B0FF-17DE8F49454C.jpeg

DF7FB59D-1453-44B5-AD60-B8975BB33DFF.jpeg

A64FD545-6D03-4B3D-89B1-2FC62D3BFB25.jpeg

EFB33579-834D-4AC7-9794-0816CD8DDF2A.jpeg

6C5CFB3A-E9D9-4E3A-9A2F-7AFDF829FCA4.jpeg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Roveren er for tiden lånt bort til en kompis som er billøs. Sist helg kjørte vi oss en tur til en lokal gapahuk hvor vi tente bål, koket kaffe og koste oss med spekemat og ost.

Og så måtte man jo benytte seg av Arctic Trucks Julekalender.
Har også bestilt meg 2stk softshackles fra US, så da er det bare å glede seg til første fastkjøring. :D

D44A0500-C0CB-4016-9768-34F23A7C4D6C.jpeg

92AB4501-8095-43E3-BBE9-3AD585D5206B.jpeg

Edited by iknutis
  • Like 4
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

On 6/14/2019 at 8:30 PM, iknutis said:

På vei til Vårtreffet2019 begynte Pajeroen til Steinar tidvis å gå varm. Som oftest rett etter en lengre pause, og normaliserte seg ofte etter mye klemming på radiatorslangene.

@Steinvaldsen har siden sist satt inn bilen sin til en lokal ekspert på Pajero, og han fant fort ut hva som var årsaken til varmgang: et reimhjul var dårlig, og førte til at reimen var for slakk og dermed ikke dro rundt vannpumpa slik den skulle hele tiden. Da hjalp det ikke at vi forsøkte å stramme reimen til det perfekte, når det bare holdt til motoren ble startet. Så nå er forhåpentligvis det problemet løst. :)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

De fleste Range Rover P38 gir innimellom en SRS-lampe og varsel om feil på airbag.

Skyldes normalt dårlig kontakt i nettopp en kontakt, under fører- eller passasjersete.

Også på min, stort sett etter justering av førersete.

Fixet på 10minutter med en loddebolt.

45842A9E-2CE9-4326-9266-B601766560FD.jpeg

  • Like 4
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...