Moderators Wiberg Posted August 20, 2019 Moderators Share Posted August 20, 2019 Väldigt clean set up @iknutis 👍. Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted August 20, 2019 Author Share Posted August 20, 2019 29 minutes ago, Wiberg said: Väldigt clean set up @iknutis 👍. Ja, ble nesten for clean. Ingenting som oser mann og ekspedisjon her. Har jo ikke hjul bak til Trasharoo heller.. 41 minutes ago, Andreas.E said: Du är en driftig karl som man får dåligt samvete av 🤣 .. nej då! Men jag är imponerad över hur snabbt du jobbar, blir trevligt att träffas igen, om inte så länge. Jeg er jo ikke ferdig med bilen jeg vettu, og da blir det gjort litt. Skulle jo egentlig ikke på expoen før vi snakket sammen på Vårtreffet, så det ble en hektisk sommer. Alt som mangler nå er som sagt det nye vognkortet som jeg trenger for å bli internasjonal, så vi får krysse fingrene. Skal bli moro å møtes igjen, helt klart. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
pilten Posted August 20, 2019 Share Posted August 20, 2019 Du rekker å bygge den slik 1 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted August 26, 2019 Author Share Posted August 26, 2019 (edited) Rakk dessverre ikke bygge om P38'n til en Classic, men nå er jeg tilbake etter EXPO og det har vært en helt utrolig opplevelse. Har blitt kjent med utrolig masse hyggelige folk, og bilen gikk som en klokke både ned og opp. Ble 105mil i helgen, snittforbruk 0,7l pr mil. Løpehjulene som var dårlige før jeg dro er nå helt ferdige, så de må byttes. Og så kom det noen flekker fra girolje-kjøleren som jeg må ordne opp i. Edited August 26, 2019 by iknutis 9 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted September 8, 2019 Author Share Posted September 8, 2019 Ny giroljekjøler bestilt, og nytt strammehjul til AC. 2 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted September 15, 2019 Author Share Posted September 15, 2019 (edited) Fikk endelig på plass nytt strammehjul og giroljekjøler. Grei arbeidshøyde. Bruker i tillegg bukker under når jeg ligger der, i tilfelle luftfjæringen skulle ryke. Rengjort bunnpanne på girkassa. Var litt brunfarge på giroljen, men svært lite grums i bunnen på bunnpanna og magneten. Opp på ca 600moh for å teste alt alt virker som det skal. Deretter testing på havnivå, litt grisevær her nå. Edited September 15, 2019 by iknutis 5 2 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted September 15, 2019 Premium Member Share Posted September 15, 2019 Den kylaren ser ju ut att sitta väldigt utsatt ifall man kör i lera eller snö men det är kanske bara som det ser ut? Hur går det annars med Rovern, snart klar att sälja eller börjar du bli riktigt förtjust i den? Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted September 15, 2019 Author Share Posted September 15, 2019 Den er 100% dekt av fangeren, men i leire vil den helt sikkert tettes. Uansett styrer jeg unna leire, for den kan presses inn andre steder den ikke hører hjemme. 😂 Jeg liker Roveren veldig godt, men det var som sagt et impulskjøp før sommeren og aldri intensjonen om å ha den veldig lenge. I vinter skal vi pusse opp et gammelt hus, og i den sammenheng hadde det vært flott med en varebil eller pickup også, så vi får se hva som hender. 👍 4 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted September 27, 2019 Share Posted September 27, 2019 On 9/15/2019 at 11:53 PM, iknutis said: og aldri intensjonen om å ha den veldig lenge. HAHAHAHAHA Du är för rolig kompis!! Förstår hur du tänker, men det är ju en fantastisk komfort att resa i den bilen. Klart du skall ha den kvar!! 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted September 27, 2019 Author Share Posted September 27, 2019 (edited) On 9/27/2019 at 10:00 AM, CampForCer said: Förstår hur du tänker, men det är ju en fantastisk komfort att resa i den bilen. Klart du skall ha den kvar!! Komforten er fantastisk. Men dette er en litt for pen orginalbil til at jeg har lyst å sette sagen i den, for å montere snorkel, roofrack, stige og større hjul. Det er jo en klassiker tross alt. Edited April 28, 2020 by iknutis 7 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted October 7, 2019 Author Share Posted October 7, 2019 (edited) Skalvise; Skulle legge om til vinterhjul på konebilen. Hun bemerket i fjor at stålfelgene var rustne og stygge, så jeg tømte siste rest av en Biltema-gummispray på de. Ble helt greit. Bilen var også på EU og har feil på glødeplugger, så jeg skal prøve å løsne de en av dagene denne uken. Knekker den, blir bilen solgt billig som prosjekt, uaktuelt å begynne å demontere topp etc. Polerte også opp panseret på Roveren for å teste, ble mye bedre. Edited April 28, 2020 by iknutis 6 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted October 9, 2019 Author Share Posted October 9, 2019 (edited) @Steinvaldsen var innom med takteltet sitt i går, det ble luftet til i dag og deretter impregnert. Nå skal det få stå til i morgen, så pakker vi det ned og setter det i hyllen klart til våren. Edit; Og jeg må ha ny strammer og demper på multireimen, har gjemt seg et fuglereir i det lageret. Piper ille ass. Edited October 9, 2019 by iknutis 6 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted October 14, 2019 Author Share Posted October 14, 2019 Måtte sørge for å skrue litt Toyota også, så den kommer seg på etterkontroll. Først fikse skiltlys, noe så enkelt som to nye pærer. Deretter ohme glødepluggene; -ta bort intercooler som ligger oppå motoren, ved å løsne tre skruer og to slangeklemmer -ta bort plastdekslet under intercooler, fire skruer -skru av isolasjonen på toppen av hver plugg -løsne den felles tilkoblingen til alle pluggene, en mutter pr plugg og ta bort denne Viste seg at en plugg hadde 2.1ohm, resten hadde null. Så da ble det bestilt et sett Bosch-plugger. Og litt offtopic: snekkeren som skal bytte bordkledning og tak på det nye huset vårt kom med stillas i dag. 7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted October 26, 2019 Author Share Posted October 26, 2019 Bestilte 4 nye Bosch glødeplugger fra Autodoc, byttet de og kjørte på etterkontroll; godkjent. I tillegg har vi vært plaget med en ulyd fra konebil, siden sist kontroll for 2år siden. To forskjellige, uavhengige verksteder har fortalt meg at det ikke er noe galt med bilen. Så jeg har bare innfunnet meg med at Toyota skal banke og smelle i forstillingen. Men på denne kontrollen kunne de nevne at venstre lenkearm foran var litt slitt, ikke nok til å få feil men de noterte det. Min mening er at det ene leddet var helt ferdig, så jeg byttet begge to. Og nå er forstillingen endelig stille. Det hjelper med Nascar-deler. 4 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted October 26, 2019 Author Share Posted October 26, 2019 I dag benyttet vi anledningen til å spise lunsj på 600moh. Frisk temperatur og kald vind. En kompis prøvde sine nye Goodyear Wrangler MT, virket som veldig gode dekk. 3 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted October 28, 2019 Author Share Posted October 28, 2019 Og der var det britiske eventyret over for nå, Range Roveren er overlevert til ny eier. Nå begynner jakten på neste vogn, men det er enda lenge til Vårtreffet2020, så jeg har foreløpig veldig god tid. 😛 3 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted October 28, 2019 Moderators Share Posted October 28, 2019 Du är bäst @iknutis! Glädjer mig till å få se vad det blir för ett nytt järn som dyker upp i garaget . 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted November 24, 2019 Author Share Posted November 24, 2019 Lang historie kort; han som kjøpte Roveren trodde tydeligvis det var en Polo med 1.6tdi han kjøpte, og var ikke forberedt på at 2tonn britisk luksusbil vil ha en liter diesel på mila. Jeg var ikke vond å be og hevet kjøpet. Så havnet bilen tilbake i garasjen der den hørte hjemme. 4 2 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted November 24, 2019 Author Share Posted November 24, 2019 Det var da på tide å bytte reimstrammer og strammehjul på multireim. I motsetning til alle oppskrifter på nett som maner om å ta ut motorviften, er det fullt mulig å gjøre uten. Det er trangt og man blir hudløs på hendene, men det gikk likevel ganske greit. Helt siden jeg kjøpte bilen har den hatt en høylytt plystrelyd under pådrag. Jeg har fryktet sliten turbo, men etter å ha byttet trykkslanger tidligere i høst, fant jeg en flekk med tykk olje/bek under egr-ventilen og konkluderte til slutt med defekt membran i ventilen. På fredag var jeg på besøk med en entusiast i området og hentet meg; et nytt 110ah batteri for å erstatte det lille 95ah batteriet som sto i bilen, pent brukt egr-ventil uten lekkasje og fire orginale 16-tommere med gode Michelin AT-dekk på. Har dukket opp en abs-feil jeg ikke finner ut av, så nå er jeg på jakt etter et diagnoseapparat. 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted December 10, 2019 Author Share Posted December 10, 2019 (edited) Roveren er for tiden lånt bort til en kompis som er billøs. Sist helg kjørte vi oss en tur til en lokal gapahuk hvor vi tente bål, koket kaffe og koste oss med spekemat og ost. Og så måtte man jo benytte seg av Arctic Trucks Julekalender. Har også bestilt meg 2stk softshackles fra US, så da er det bare å glede seg til første fastkjøring. Edited December 10, 2019 by iknutis 4 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted December 10, 2019 Author Share Posted December 10, 2019 On 6/14/2019 at 8:30 PM, iknutis said: På vei til Vårtreffet2019 begynte Pajeroen til Steinar tidvis å gå varm. Som oftest rett etter en lengre pause, og normaliserte seg ofte etter mye klemming på radiatorslangene. @Steinvaldsen har siden sist satt inn bilen sin til en lokal ekspert på Pajero, og han fant fort ut hva som var årsaken til varmgang: et reimhjul var dårlig, og førte til at reimen var for slakk og dermed ikke dro rundt vannpumpa slik den skulle hele tiden. Da hjalp det ikke at vi forsøkte å stramme reimen til det perfekte, når det bare holdt til motoren ble startet. Så nå er forhåpentligvis det problemet løst. 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted December 16, 2019 Author Share Posted December 16, 2019 Smittybilt 15tonns softshackles. 3 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted December 17, 2019 Author Share Posted December 17, 2019 De fleste Range Rover P38 gir innimellom en SRS-lampe og varsel om feil på airbag. Skyldes normalt dårlig kontakt i nettopp en kontakt, under fører- eller passasjersete. Også på min, stort sett etter justering av førersete. Fixet på 10minutter med en loddebolt. 4 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted December 30, 2019 Author Share Posted December 30, 2019 Fruen ville ha takstativ i påvente av snø. Som sagt så gjort. 5 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted January 8, 2020 Author Share Posted January 8, 2020 (edited) . Edited April 28, 2020 by iknutis 1 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now