Jump to content

iknutis garage - alt mellom himmel og jord


iknutis
 Share

Recommended Posts

Merket når jeg kjøpte bilen at håndbrekket tok lovlig langt opp. Med besiktning/eu-kontroll denne uken, måtte jeg sørge for korrekt justering.
På Pajero er løsningen å plukke ut en gummiplugg bak navet, og justere bremseskoene. På Cruiseren må man jekke opp bilen på begge sider og plukke av hjulene for å komme til.
Jeg har merket justeringshullet med rød sirkel på ene bildet, der stikker man inn et tynt flatt skrujern. Ved å justere skruen opp, strammen man. Og ned slakker man.
Justeres ved å stramme til man ikke greier å bevege navet for hånd, og deretter tilbake 3-4 knepp. Står 7-9 mange steder på nett, men det syns jeg blir for mye.
Da skal navet gå rundt uten motstand og lyder. Gjør deretter samme jobben på motsatt side.

Etter å ha gjort dette hadde jeg fortsatt for lang vandring. Tok så ut koppholderen i midtkonsollen, og ut med gummiplaten i bunnen. Der er det 2 stjerneskruer som også skrues ut.
Man kan da ta tak i denne delen av midtkonsollen og dra den rett opp, er klipset fast. Under finnes en 12mm mutter som man så kan stremme for å justere wiren.
Etter en god justering har jeg nå konge håndbrekk på 5 hakk på håndbrekkarmen.

 

(Bilder lånt fra nettet)

håndbrems1.jpg

håndbrems2.jpg

  • Like 5
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Bilen ble godkjent uten feil. 👍

Nå er teltet på, og jeg skal begynne på innredningen. 😁

La om til sommerdekk på Sparebössen(tm) idag, og benyttet anledningen til å pynte på kalipperne. 

1B3B8B1C-609C-4640-9DB2-1CFF4C8EB070.jpeg

17B5ACB4-EF6F-4750-A16F-83E6A32FBD11.jpeg

85DF83A7-1765-45FC-ADA4-3F48C4CC60D7.jpeg

  • Like 5
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

I går hadde vi en fin tur til Ikea. Ca 40 mil tur/retur.

Det har aldri vært så stille fra baksetet noen gang, så Targus-holdere fra Clas Ohlson til 300kr pr stk var vel anvendte penger.

2580kg med full tank, taktelt, markise og fire i bilen.

Da blir vi også lovlige med innredning og litt oppakning. 😁

67E6B66B-007A-4B24-A76A-8AD910A0A1E8.jpeg

04942EF9-E0A5-47C1-8B1E-0E6D22E63054.jpeg

  • Like 6
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lang dag i garasjen;

fruen har klaget over at Rav’en tidvis ikke vil starte. Oppleves avogtil som at den bare kinner, avogtil vil den ikke kinne heller. Så vi bestilte ny starter, og dro samtidig til med nytt kupefilter, luftfilter, olje og oljefilter og dieselfilter. Det var særs trangt å bytte starter:

-løsne øvre og nedre del av luftfilterboksen og ta den ut

-fjerne slangen fra IC til innsug

-løsne ekspansjonstanken og flytt den så langt til venstre du greier

-fjern slangen fra radiator til ekspansjonstank

-finn et gir som gjør at giroverføringen er minst mulig i veien

-14mm pipe, ledd og forlengere for å komme til boltene. Løsne begge to fullstendig.

-dra starteren ut av hullet sitt og snu den opp ned, ta ut plastpluggen og løsne kabelen (14mm). Ta så starteren ut, og den nye kan settes inn.

 

Skiftet også til sommerdekk på cruiseren, blir en kortreist tur til helgen. 

3C1D36A8-1810-4BE5-91D4-DE1DB2AB41C1.jpeg

06FFB447-73A0-4228-B278-62A05E29E826.jpeg

  • Like 2
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

Vi hadde lenge sett frem til Vårturen2020, og for første gang skulle jeg ha med hele familien på langtur. Dessverre ble den avlyst, men vi var likevel innstilt på å komme oss ut på tur i pinsen. Vi måtte likevel ha en ‘generalprøve’ i tilfelle NOE måtte fikses før vi kunne dra på en 3-dagers tur. Så sist helg dro vi på en liten kortreist tur for å teste annekset og resten av opplegget. Oppdaget fort at innredning bak er kritisk, hvis ikke blir det veldig mye rot og jobb med å finne tak i ting.

Annekset fungerte meget bra, fungerte både som omkledningsrom, toalett og soverom. 

0A2E071A-4806-480A-93B4-087F8FB7F139.jpeg

3298AB9A-7EE2-40FE-B2B3-1D11A2DC0B92.jpeg

351262E9-FF07-459B-8F06-D0AB7BF64369.jpeg

76DFDFD0-6ADC-4BB5-B3C3-9DE235E2344A.jpeg

52F27F3F-B5BB-467C-A98C-A92FC9E0764E.jpeg

  • Like 5
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Det første jeg gjorde når jeg kom hjem var å bestille en Ctek D250SA, og begynne planleggingen av en enkel innredning som gir meg muligheten til å laste i to høyder. Jeg vil ha kjøleboksen og mine matkasser i bunn, da de også er med på kortere dagsturer. I tillegg ønsker jeg å kunne laste lettere ting som soveposer, puter og klær på toppen når vi er på lengre turer. Et gitter må også på plass, så ikke bagasjen kommer fremover ved en smell, og jeg vil ha et forbruksbatteri bak slik at vi har noe å lade telefoner og nettbrett på, uten å bekymre oss for startstrøm.

Det gjenstår fortsatt endel jobb; montere batteriet og koble opp, ordne ferdig slide’n til kjøleboksen og modifisere gitteret til å passe. Legger også opp et lcd-panel som viser spenningen på forbruksbatteriet.

2B1F9FF8-FF8F-4580-B492-E41469026DBC.jpeg

775F9E58-DB66-4C6C-9CCE-19427623023A.jpeg

2C482127-99C7-457C-B1A0-DBA20130A94A.jpeg

E145250D-103B-4F38-B5D5-6B820C3C20BD.jpeg

  • Like 9
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Wiberg said:

Tjusigt!

Men sovposer og puter kan du väl ha i taktältet? De tar ju alltför mycket plats i bilen.

 

Prøvde med 3 puter og 3 poser sist helg; ikke sjans å få ned teltet da.

Skal prøve mer denne helgen, se hva jeg får plass til. 😬

  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Med lite tält-tetris så får jag plats med 4 sovsäckar ( vinter ) eller dubbeldyna med extra madrass ( när HSB är med ).

Så brukar jag ha tältsäng, förtält och lite annat villhöver under presenningen/ gummihättan.

Det gäller att nyttja varenda krik och krok när 5 pers ska på tur :D .  

  • Like 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Er nok noe trangere Profftelt-teltet og ikke minst trekket. 😂

Men; jeg skal teste mer i helgen. Nå har jeg uansett veldig god plass bak.

Idag trakk jeg strømkabel bak og gjorde klart til montering av batteri og lader i morgen. Det ble også limt på trekk der jeg skal ha matkassene, så jeg slipper at de glir frem og tilbake de gangene jeg ikke kjører med full bil.

Fikk også grunnet firkantfestet.

F74ADBAF-5D4B-48C7-8358-771400B2C29F.jpeg

50405CC4-F8CF-4293-A498-3305AF14C2B1.jpeg

7EBAB620-95A0-4156-BFBA-65149963045B.jpeg

  • Like 5
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Ble en lang økt i garasjen, men ble stoppet av en manglende minus-polsko. Så da utsettes siste rest til i morgen. Byttet ut sigarett-pluggen på kjøleboksen til XT-plugg, som takler 10A kontinuerlig. Ingen fare for at den ramler ut under kjøring heller..

5B76B174-7040-450A-A87B-D49D0202338D.jpeg

B132EE62-0D9A-4F80-9791-BC23C0E0C7ED.jpeg

2E60B64E-8A5B-4B80-84D1-EADC06246984.jpeg

  • Like 4
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, iknutis said:

Ble en lang økt i garasjen, men ble stoppet av en manglende minus-polsko. Så da utsettes siste rest til i morgen. Byttet ut sigarett-pluggen på kjøleboksen til XT-plugg, som takler 10A kontinuerlig. Ingen fare for at den ramler ut under kjøring heller..

Härligt med inspiration!   Sådant skall jag också pyssla med i sommar!  El-fix och laddning, installationer och annat. Ser mycket bra ut med allt ditt arbete i lastutrymmet. Gillar särskilt den enkla och funktionella inredningen för kyl och lådor. Kanske blir det något liknande här framöver  :-) 

Känner igen problemet att inte få in något extra under tält-cover...  suck   Sitter som en limmad...  😕 

Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, CampForCer said:

Härligt med inspiration!

Takk for fine ord Ove. :)
Jeg elsker bil-elektro, men noen snekker kommer jeg aldri til å bli! Målet med innredningen var lettest mulig, uten at det skal gå på bekostning av sikkerhet.

Kunne selvfølgelig tenkt meg en komplett fridge-slide, men det handler jo litt om økonomi også. Hele innredningen min med lader, batteri og full pakke kommer på ca 6000kr.
Da kan mesteparten flyttes rett over i neste bil etter noen år.

Største utfordringen akkurat nå er å finne en god og fast plass til vanndunken, så ikke den flytter seg rundt under transport.

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Etter en god økt idag kan jeg si meg fornøyd. Virker som om Ctek’en lader litt innimellom for da stiger spenningen over 13v på batteriet. Ligger på 12.8-12.9 med usb-lading OG kjøleskap i drift. Har nå pakket ferdig til turen i morgen.

Det ble ikke 100% cable management, men 80% og det er godt nok. 😁

0F72EE60-22C8-407A-BAA7-BEF4C957F8F2.jpeg

08508A07-1A14-4D19-BFDD-CF5524F6CBBF.jpeg

B122746E-07EF-4BF8-9A83-3B52DE5FD3EC.jpeg

 

Edit:
kjøleboksen har stått på i hele natt, og jeg har i tillegg ladet et batteri til en hodelykt. Ved oppstart idag begynte Ctek'en og lade på 15.1V og ladet ihvertfall de 45minuttene jeg har å kjøre på jobb.
Var også på vekten: 2520kg med full tank og klar til tur. Det er 330kg under tillatt totalvekt, så her er vi innafor med flere hundre kilo også når resten av familien blir med. 

Edited by iknutis
  • Like 5
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
9 hours ago, iknutis said:

Var også på vekten: 2520kg med full tank og klar til tur. Det er 330kg under tillatt totalvekt, så her er vi innafor med flere hundre kilo også når resten av familien blir med. 

Snyggt jobbat med det hela, hmm 330kg kvar att lasta, vi skulle kanske fundera på TLC ändå........

Fast större hjul, skydd, stålbumpers och vinch så blir det kanske lika på TLC som på Jeepen! 🙄

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Lars 9k said:

Snyggt jobbat med det hela, hmm 330kg kvar att lasta, vi skulle kanske fundera på TLC ändå........

Fast större hjul, skydd, stålbumpers och vinch så blir det kanske lika på TLC som på Jeepen! 1f644.png

Det er jo dessverre slik at flere Jeep'er sliter med lite nyttelast. GC WJf eks har ca 500kg nyttelast.
LC120 har 800kg.

 

 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, iknutis said:

Det er jo dessverre slik at flere Jeep'er sliter med lite nyttelast. GC WJf eks har ca 500kg nyttelast.
LC120 har 800kg.

 

 

Hmm...   Ja, det är alltid ett dilemma.  Jag skall själv köra inom och kolla vikten vid tillfälle. Gärna både lastad och olastad.  Blir nog "intressant"  :-) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
7 hours ago, iknutis said:

Det er jo dessverre slik at flere Jeep'er sliter med lite nyttelast. GC WJf eks har ca 500kg nyttelast.
LC120 har 800kg.

 

 

Jag har 540kg, teoretiskt.....

Link to comment
Share on other sites

Da har vi hatt en 4-dagers pinsetur, med hele familien. Forbruksbatteriet har fungert fenomenalt og var aldri under 12.4V.

Innredningen, annekset, markisen og teltet likeså; alt har bare fungert bra. Denne gangen greide vi å pakke ned teltet med 3 soveposer, men det er også helt i grenseland. Så trangt er det trekket utenpå.

Oppdaget dessverre at jeg må bytte mansjetter på ene drivakselen foran, så det blir en delebestilling ikveld.

Bildet er tatt på Flessen camping, der vi fikk fine plasser.

5E80E9FF-8DD8-4AC0-9016-DC1CAABAA97B.jpeg

Edited by iknutis
  • Like 5
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...