Jump to content

iknutis garage - alt mellom himmel og jord


iknutis
 Share

Recommended Posts

Sparebössen måtte også få litt kjærlighet i går. Den har nå gått 133k km med orginale bremser foran og bak. Bak var de utslitt, så da fikk den nytt. Pga elektrisk håndbrekk måtte jeg frem med et 12v batteri for manuelt kjøre motoren.

I helgen åpner Aursjøvegen for sesongen, og det blir en tur dit.

14494831-E969-4773-B03F-ABE205091F7A.jpeg

8585DED0-1949-4A98-AAB5-C1FA7D4E0424.jpeg

  • Like 3
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Lars 9k said:

Väl använt, alla mm nyttjade av klossen 1f602.png

Absolutt! Kjør til det skraper sa de på verkstedet, du må uansett ha alt nytt der bak. 😂

I dag kom Thermacell myggjager og vårt nye bord. Dette bordet tar mindre plass enn vårt forrige, slås opp på en brøkdel av tiden (1.5min), kommer fra Max Fritid og koster ca 600kr.

FA9DF16B-1A3E-4380-B9C0-17108CD97DFD.jpeg

4E0ABE37-AE96-49AB-B91E-50D3E3D78EBC.jpeg

  • Like 6
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Etter at jeg byttet til (uorginale) spylerdyser til nyere (2015) Hilux, har spredningen vært bedre enn orginale til LC120.

Men jeg har vært usikker på om jeg var fornøyd likevel. Så jeg bestilte et sett orginale dyser, og da ble det jammen forskjell. Super spredning over hele ruten, vesentlig forskjell.

På bildet ser man klar forskjell på orginal og uorginal. 

AE5FC026-938D-49AB-9CF5-90B02C0A1473.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, CampForCer said:

Sjukt fint!  Härlig tur där!!   Hade gärna åkt om det inte vart så långt...  Kanske ett annat år  :-)

Du er hjertelig velkommen Ove!
Du skal få privat guiding på alle de hemmelige stedene. ;)

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
1 hour ago, iknutis said:

Du er hjertelig velkommen Ove!
Du skal få privat guiding på alle de hemmelige stedene. ;)

Vi med..., vi med.... och @CampForCer det är inte så långt.

Skall vi köra tillsammans när de öppnat gränsen? 

Edited by Lars 9k
  • Like 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

53 minutes ago, CampForCer said:

Hade varit skoj, men får bli en annan sommar. I år blir det inte av...  tyvärr 

Ta det til høsten; da er det verken mygg eller turister her. 😂

Kjører langt på vei fredag etter jobb, jeg kommer i møte. Så har vi hele lørdagen på å utforske, før dere returnerer på søndag.

  • Thumb up 1
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
42 minutes ago, iknutis said:

Ta det til høsten; da er det verken mygg eller turister her. 1f602.png

Kjører langt på vei fredag etter jobb, jeg kommer i møte. Så har vi hele lørdagen på å utforske, før dere returnerer på søndag.

Nja... vi har 12,5h upp enligt navigatorn, vilket innebär MINST 15h med Jeepen så det blir drygt.

Men man kan ju alltid ta några dagar ledigt ;)

 

Edited by Lars 9k
  • Thumb up 1
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, Lars 9k said:

Nja... vi har 12,5h upp enligt navigatorn, vilket innebär MINST 15h med Jeepen så det blir drygt.

Men man kan ju alltid ta några dagar ledigt ;)

 

Jeg skrev til Ove, som bør greie å holde fartsgrensene. 😂

Dere med gammel yankee bør vel ta en fridag eller to. 😉

  • Thumb up 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, iknutis said:

Ta det til høsten; da er det verken mygg eller turister her. 1f602.png

Kjører langt på vei fredag etter jobb, jeg kommer i møte. Så har vi hele lørdagen på å utforske, før dere returnerer på søndag.

Tjena,

Ja, det låter som en möjlighet   :-) 

Link to comment
Share on other sites

Endelig fikk jeg tid til å skrue litt på egen bil igjen. Har hatt en høyfrekvent klunkelyd foran siden jeg kjøpte bilen, viste seg å være bremseklossene. Jeg kjøpte inn nye skiver og klosser da spesielt skivene var slitte og hadde litt kast i seg.

Oppdaget også en stund etter kjøpet at det kom ut litt fett fra ytre mansjett foran, og derfor ville jeg bytte begge drivakselmansjettene.

Brukte en 4-5 timer totalt på jobben. 

Edit: Legger til en liten how-to i tilfelle andre får bruk for det:
 

Ta av støvskjold utenpå navet, løsne sentermutter på drivaksel. Løsne styreledd, løsne 2stk 19mm bolter i underkant av spindel. Da kan du trekke spindel/navet langt nok ut til å få ut drivaksel. Legg deg under bilen med et brekkjern og bruk det for å løsne innerste del fra diffen, holdes fast av en C-klip innerst på aksel.
Nå kan hele akselen tas ut, da jobben med å bytte mansjetter etc er mye triveligere på arbeidsbenken. Løsne klemmene rundt innerste mansjett, ta deretter av den indre koppen. Fjern gammelt fett. Indre drivledd kan tas av ved å fjerne en klip som ligger i et spor og holder den fast. Så kan mansjett fjernes og ny settes på. Skal du bytte begge bytter du ytre først, og setter så på indre.

96DB7734-FCE0-4E8A-B40D-274BCE04BDD5.jpeg

CCDB7D00-31FB-4FB4-9905-50C9A1028FA7.jpeg

4FBF277E-C96E-497A-9F02-24BE5B5021E3.jpeg

Edited by iknutis
  • Like 4
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Idag ble det først mekking på Pajeroen til Steinar; fikk montert batteri nr 2 i motorrommet, og en skikkelig service med olje og alle filtre.

Dessverre må den ha to nye kalippere foran, da stemplene har satt seg.

På cruiseren fikk jeg byttet dørhengsel på bakluken så den igjen går helt smurt.

 

9D36A9E8-5567-4578-9FF4-32654B4901BC.jpeg

75086395-03FF-41DB-BCE1-014B2079B98D.jpeg

D9441E3E-9A65-474C-8F26-0DB316468A2B.jpeg

  • Like 4
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Ny lang dag i garasjen. Var ikke helt fornøyd med kablingen på batteriet vi satt inn i går, så oppdaterte jordingskabelen idag. Koblet også ferdig med skillerele og ordnet så strømuttak i bagasjen går på forbruksbatteriet. Og la opp strøm til et dobbelt USB-uttak bak.

Steinar jobbet videre på innredning, ser klart hvor han har hentet inspirasjon, men han velger også litt egne løsninger. Som den lure luken ned i reservehjulsbrønnen. Bra lagringsplass der på Pajeroen.

Fikk også montert firkant-festet mitt bak. Gjenstår bare å kjøpe krok og gul-dings nå.

6971130B-10DE-4225-A514-73175E9C7EE3.jpeg

B33A1442-9D35-4012-ADAD-5C2AA425C2C4.jpeg

DF027502-0274-413D-9AB3-C9F2C7EC7F79.jpeg

8BAB889B-4FB9-479A-BF46-2DA13F9B2242.jpeg

BC8CA4B0-22E2-41D4-B692-47EB006E65F8.jpeg

  • Like 5
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

I helgen ble det en liten tur til Trones, nord i Trøndelag. Varmt med over 30 grader, men et flott sted. Etter oppgradering av software på bilen har forbruket på langkjøring gått ned fra 1.05 til 0.95 pr mil.

EF3B5B0D-2A90-4F75-9EDF-2EA1D539CEE6.jpeg

5B031D49-DAD4-4F47-8597-B187FFBBDA70.jpeg

  • Like 9
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

I helgen ble det tur til vakre Gossen, en øy som ligger 15min fergetur og 15min kjøring fra Molde by.

Mange fine plasser for camping på øya, der kommunen har tilrettelagt. Vi sov på Horremsleira, med tilgjengelig gapahuk, bålplass og toalett. Anbefales om noen har tenkt å ta turen til nordvestlandet i sommer. 

6D8E5210-7948-4A31-ABCB-7C3AF44AE282.jpeg

E15DDC7F-398C-45C3-A7E8-665CC48F8872.jpeg

  • Like 5
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Adam var ikke lenge i paradis. Kjøp Toyota sa dem, mest driftsikre bilene på markedet.

Skulle på jobb i går, men kom bare 5minutter avgårde før all motorkraft forsvant og dashbordet lyste opp. Kjørte bilen hjem i 1.gir med full gass og 20km/t, parkerte og tok elbilen på jobb. 

459046FD-3B80-415F-BDE1-ACFF4FC989C0.jpeg

Etter jobb koblet jeg på diagnose og fikk ut P0200: en generisk feilkode som tyder på feil på dyser, feil på ledningsnett til dyser, feil på drivere til dyser eller jordingsfeil.
Hadde ikke annet å gjøre, så jeg begynte å demontere på toppen av motor for å se hvordan det egentlig sto til under der.
Fant så kabelbrudd på stikkerne til to av dysene, så ikke rart det ikke var motorkraft igjen. En time med lodding og krympestrømper så er bilen god som ny. Og helgens ferietur forhåpentligvis berget. :)

B1967725-0AAE-4D4F-8346-717436C7962C.jpeg

Edited by iknutis
  • Like 2
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Lars 9k said:

Gott när man hittar felet så kvickt!

Varför hade de gått av, tight dragning eller skarpa kanter?

Jah, det hjelper mye med diagnose!

Skarpe kanter på beskyttelsesplasten utenpå, så de hadde vibrert av rett og slett.

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Et års tid har vi slitt med at Rav’en mister ladetrykk. Skjer vanligvis i oppoverbakke, gjerne etter litt fin kjøring og bilen full av folk. Går da som en 60-hester..

Har kjentes ut som treghet i wastegate-stag, men kjørte diagnose på den forleden dag og fikk P0400; EGR valve. Altså enda en ganske generisk feilkode, men tenkte det kunne være greit å rense ventilen før man bytter scv-ventiler eller andre ting.

Fremgangsmåte;

-ta ut luftfilterboksen

-ta av to slanger på ventilen; obs det kommer vann ut av de

-skru av en mutter på hver side av ventilen

-skru ut en bolt i underkant og ta ventilen ut av bilen

-løsne 3stk 8mm bolter som holder ventilens elektriske og mekaniske deler sammen

-rense godt med forgasserrens/bremserens etc

Fruen sa det ble en helt ny bil å kjøre.

Ja, og så har jeg bestilt meg portabel bålpanne. 

1CD8F7F9-C442-451E-A5A3-9143E7E79CFB.jpeg

2174762E-BB5F-4CEB-A095-F3FC8E500F9C.jpeg

848031CA-5762-4B36-AE24-7A3811E5AB62.jpeg

Edited by iknutis
  • Like 2
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...