iknutis Posted November 15, 2022 Author Share Posted November 15, 2022 (edited) På fredag var jeg på vei hjem fra jobb, og da stoppet motoren på Discoen plutselig. Jeg trillet inn på siden av veien og ringte etter bilberging. Hentet så bilen fra jobb med henger i helgen og undersøkelser viste at strammehjulet til registerreimen har løsnet. Altså er det motorhavari. På bildet er strammehjulet på vei ut gjennom dekslet. Har derfor lagt ut bilen for salg som repobjekt, og fortsetter på Mazdaen i garasjen for å få den ut iløpet av en ukes tid. Edited November 15, 2022 by iknutis 2 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted November 15, 2022 Premium Member Share Posted November 15, 2022 Den där brittiska lyxbilen har varit osedvanligt tråkig! Riktigt tråkigt att det skulle sluta så!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted November 15, 2022 Author Share Posted November 15, 2022 13 minutes ago, Lars 9k said: Den där brittiska lyxbilen har varit osedvanligt tråkig! Riktigt tråkigt att det skulle sluta så!!! Surt det der. Må bli Jeep nå, så jeg får noe som holder. 1 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
heartstreams Posted November 16, 2022 Share Posted November 16, 2022 9 hours ago, iknutis said: Surt det der. Må bli Jeep nå, så jeg får noe som holder. Riktigt tråkigt! En viss rak 4 liters amc 6a är känd för sin driftsäkerhet.. (och törstighet..)😉 Hoppas på att du hittar en XJ igen..🙂 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted November 23, 2022 Author Share Posted November 23, 2022 (edited) Jobben fortsetter på Mazdaen: Fant ut at staget på høydesensoren foran (til xenon) var knekt, leddene hadde rett og slett rustet fast og så hadde den røket. Løste dette med å lage en ny i metall. Behandlet også bilen med Fluid film for å forhindre rust. Edited November 23, 2022 by iknutis 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted November 23, 2022 Author Share Posted November 23, 2022 (edited) Etter en drøy uke var det en kar som fikk tilslaget på Discoen, med planer om å gjennomføre motorbytte i vinter. Jeg ønsker ny eier lykke til. Fortsatte med å ta en skikkelig service på Mazdaen: Kupefilter, luftfilter, oljefilter, dieselfilter, motorolje osv. Edited November 23, 2022 by iknutis 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted November 23, 2022 Author Share Posted November 23, 2022 (edited) Bilen har stått i tre år, så jeg sjekket også dieseltanken for dieseldyr og hele motoren i tilfelle det skulle være noe dårlig gummi eller andre skavanker. Etter at alt var sjekket og funnet ok, prøvde jeg på en start og den startet umiddelbart. Men lampene varsler feil på bremsesystemet. Har feilsøkt litt, og det tyder på defekt abs-sensor venstre bak. Ny er bestilt og kommer neste uke. Har også plukket ut Bose-forsterkeren, som er en utbredt svakhet på disse bilene. Denne skal sendes til England for rep. Har også vært uten pc et års tid, siden jeg bygde den forrige med glassvegger og heftig lys. Nå gikk jeg for en langt mer nedtonet utgave, men med litt bedre ytelse. Jeg syns nesten det er mer morsomt å bygge pc'er enn å bruke de.. Edited November 23, 2022 by iknutis 1 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted December 26, 2022 Author Share Posted December 26, 2022 (edited) Jobben fortsatte på Mazdaen, med å polere opp lykteglassene. Bilen ble så levert til EU-kontroll og godkjent ble den. Etter det fikk den påmontert ekstralys, så nå er den klar for sin nye eier. Edited December 26, 2022 by iknutis 2 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted December 26, 2022 Author Share Posted December 26, 2022 Har hatt Pajeroen til Steinar til låns en stund, og den har hatt en lei oljelekkasje. 4m41-motoren er ikke akkurat kjent for å plages med slikt, men det sitter en trykkbryter rett under turboen som har det med å lekke. Den er laget av plast og metall og lekker i overgangen. Orginalen er 27mm og vanskelig å få av uten langpipe, den nye er 24mm. Kan så vidt skimte den bak vakumklokka på turboen på ene bildet. 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted December 30, 2022 Author Share Posted December 30, 2022 (edited) Pajeroen skal få enda mer garasjetid, men da må jeg ha noe annet å kjøre i mellomtiden. Så jeg fant (igjen) noe gammelt noe, med 4x4 til vrakpanten som jeg nå har kjøpt inn litt deler til. I dag byttet jeg mastersylinderen på clutchen, og den har vært byttet en gang før, da den var tapet flere plasser. Den skal også få seg en skikkelig storservice, noe den trenger. Edited December 30, 2022 by iknutis 2 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
haakonbs Posted December 31, 2022 Share Posted December 31, 2022 Bra du gjør den i stand 😜 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted December 31, 2022 Author Share Posted December 31, 2022 1 hour ago, haakonbs said: Bra du gjør den i stand 😜 Bildene over er altså IKKE fra Pajeroen, den har jo automat. 😉 Men fra mitt nye, lille 4x4 prosjekt. 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted December 31, 2022 Premium Member Share Posted December 31, 2022 Hmm från VW-koncernen Audi A3, SEAT, Skoda eller Golf……? Men med 4x4 gissar jag på en Audi Allroad kring -07! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted December 31, 2022 Share Posted December 31, 2022 Audi och 4x4? Quattro! Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted February 3, 2023 Author Share Posted February 3, 2023 (edited) On 12/31/2022 at 10:30 AM, Lars 9k said: Hmm från VW-koncernen Audi A3, SEAT, Skoda eller Golf……? Men med 4x4 gissar jag på en Audi Allroad kring -07! On 12/31/2022 at 11:00 AM, Norlin said: Audi och 4x4? Quattro! Jeg glemte jo å sjekke om det var noe merking på bildene. 😛 Men ja; det er faktisk noe så kjedelig som en Golf! Etter å ha byttet mastersylinderen fant jeg ut at det var slaven som var problemet, og den er på disse girkassene (6-trinns manuell) plassert inni clutchhuset, så da må girkassen ut. Alle oppskrifter på web er basert på 2wd, så det ble noe grubling og flere forsøk før jeg endelig fikk den ut. Jeg har aldri før måttet bruke så mange forlengere på en gang. Man ser bolten helt i midten av bildet, vanskelig å komme til. Edited February 3, 2023 by iknutis 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted February 3, 2023 Author Share Posted February 3, 2023 (edited) Med girkassen ute var det fort gjort å bytte det hydrauliske utløserlageret. Clutchen og svinghjulet kjentes og så bra ut, så de ble ikke byttet i denne omgang. Måtte også ut med transferkassen for å få ut girkassen etterpå: Nytt utløserlager på plass: Var også en tur i ytre strøk med Pajeroen, flotte kystveier vi har. Dette er fra Nordøyvegen. Edited February 3, 2023 by iknutis 3 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted February 9, 2023 Author Share Posted February 9, 2023 (edited) Farten i garasjen er høyere enn på forumet for tiden. Tenkte jeg skulle bytte registerreim og vannpumpe på golfen, dokumentasjon tilsier at den var sist skiftet på ca 180000km. Den gamle vannpumpen hadde impeller i plast, den nye av stål. Egentlig ganske god plass å jobbe på, det verste var motorfestet. Der skulle jeg helst hatt en fintannet, dyp 16mm skrallenøkkel. Men det tror jeg ikke finnes. Så jeg måtte løse det med forskjellige verktøy, trangt var det. Byttet samtidig løpehjul og strammehjul, samt multireim og strammer til den. Jeg låner jo fortsatt Steinar sin Pajero, og der har det gradvis blitt mer og mer ulyd fra forstillingen. Byttet derfor hjullager og nedre bærekule på passasjersiden. Et dårlig tegn når skiven mellom akselmutter og hjullager kommer ut i små biter. Edited February 9, 2023 by iknutis 2 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted February 9, 2023 Author Share Posted February 9, 2023 (edited) Golfen fikk svensk(!) motorolje denne gangen, ny nedre bærekule på passasjersiden og ny svindyr girolje. I går begynte jeg jobben med å lakkere høyre framskjerm, som dessverre har rustet opp pga selvborrende karosseriskruer man har brukt for å feste skvettlappen. Edited February 9, 2023 by iknutis 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted February 10, 2023 Author Share Posted February 10, 2023 Ferdig lakket skjerm i går; litt struktur i lakken men ellers ble jeg fornøyd. Sluttmontering fortsetter i helgen, satser på snarlig oppstart. 2 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted February 16, 2023 Author Share Posted February 16, 2023 (edited) Jeg bytter alltid kupefilter på bilene mine, normalt en gang i året om jeg har de så lenge. Dette for å forhindre dugg på ruter, samt forlenge levetiden på kupeviften og friskere luft i kupeen. Og det trengtes virkelig her. Når dette var gjort var alt klart for oppstart. Lykken var dessverre kortvarig, da det åpenbarte seg en ganske stor kjølevæskelekkasje. Det ble derfor en strafferunde med demontering av termostaten og bytte fra pakning til o-ring, da ble det tett. Golfen får nå tjenestegjøre som pendlebil, og jeg kunne derfor kjøre Pajeroen til Steinar inn i garasjen for bytte av hjullager nummer to. Ingen slakke å spore i dette enda, men ulyd. Her er alt demontert, da jeg også skulle bytte bærekule samt "overhale" ene drivakselen. Edited February 16, 2023 by iknutis 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted February 16, 2023 Author Share Posted February 16, 2023 (edited) Det var ganske klart at flere deler var modne for utskifting: Måtte frem med min trofaste avdrager for å få ut lageret, men det satt så godt at det måtte slås ut med slegge. Med indre del av lageret ute, ser vi klart slitasjen i lagerbanen: Edited February 16, 2023 by iknutis 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted February 16, 2023 Author Share Posted February 16, 2023 (edited) For å få ut ytre lagerbane, fikk jeg for en stund siden lært et triks med sveiseapparat: Legg en solid larve gjennom hele lageret, og la det bli kaldt. Da trekker stålet seg sammen, og det er en smal sak å banke det ut etterpå. Det fungerte bra også denne gangen. Når jeg fikk av mansjetten på drivakselen, var det lett å se at fettet var blitt grått helt til høyre i bildet. Det betyr at det har blandet seg med vann. Til venstre er det derimot svart og fint, det betyr oftest at selve leddet klarer seg. Ingen spor av slitasje eller rust å spore. Akselen og leddet ble grundig rengjort, pakket med nytt fett, ny mansjett festet med Perma quick. Ferdig montert og testet, godkjent. Ble som en ny bil. Edited February 16, 2023 by iknutis 2 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted February 24, 2023 Author Share Posted February 24, 2023 (edited) Med Pajeroen friskmeldt, ble det en liten tur lengre nord i landet sist helg. Det ble fire netter i stiv kuling og snøstorm. Laget litt god mat på grillen, blant annet Dirty Fries med jalapenos og bacon. Kjørte forbi Steinvikholm slott på veien opp, Norges største byggverk oppført i middelalderen av erkebiskop Olav Engelbrektsson. Anbefaler en tur dit om dere er i området. https://no.wikipedia.org/wiki/Steinvikholm_slott Vel hjemme fikk jeg besøk av @Steinvaldsen som slet med dårlig strøm på sin nyinnkjøpte Vito. Batteriet tok ikke lading, og når dette skulle byttes fant jeg både ut at klemmen var knekt og kabelen hadde på et tidspunkt kortsluttet. Edited February 24, 2023 by iknutis 2 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted February 24, 2023 Share Posted February 24, 2023 Den där kabeln såg inte frisk ut. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted February 24, 2023 Premium Member Share Posted February 24, 2023 33 minuter sedan, iknutis said: Med Pajeroen friskmeldt, ble det en liten tur lengre nord i landet sist helg. Det ble fire netter i stiv kuling og snøstorm. Laget litt god mat på grillen, blant annet Dirty Fries med jalapenos og bacon. Kjørte forbi Steinvikholm slott på veien opp, Norges største byggverk oppført i middelalderen av erkebiskop Olav Engelbrektsson. Anbefaler en tur dit om dere er i området. https://no.wikipedia.org/wiki/Steinvikholm_slott Vel hjemme fikk jeg besøk av @Steinvaldsen som slet med dårlig strøm på sin nyinnkjøpte Vito. Batteriet tok ikke lading, og når dette skulle byttes fant jeg både ut at klemmen var knekt og kabelen hadde på et tidspunkt kortsluttet. Du kan ju inte skriva om trevliga resor i samma inlägg som negativa bilfel! Nu vet jag ju inte om det skall gillas eller inte!! 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now