Jump to content

iknutis garage - alt mellom himmel og jord


iknutis
 Share

Recommended Posts

På vei til Vårtreffet2019 begynte Pajeroen til Steinar tidvis å gå varm. Som oftest rett etter en lengre pause, og normaliserte seg ofte etter mye klemming på radiatorslangene. Vi mistenkte luft og jeg har fra før dårlig erfaring med varmeveksleren til EGR-ventilen. Vi besluttet derfor å koble ut både ventilen og veksleren, så eliminerer vi to ting som ofte skaper trøbbel. I tillegg hadde vi en høyfrekvent skranglelyd under bilen, som fulgte turtallet til en viss grad. Det viste seg å være en knekt(!) klemme på eksosen. Skal bli spennende å se om varmgangen fortsetter nå, vi fant dessverre ingen lekkasje i veksleren, men koblet den bort likevel.

FB23239F-71E5-42B0-AFB5-CB95E028DB4A.jpeg

55A35581-A4D0-4CDC-9E87-0A8DC926B2B9.jpeg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Plutselig kom det masse deler. 😁

6099AB5A-32F3-460D-8D6F-8441E905C1BD.jpeg

Panseret satt i service-modus, og luftfjæringen i bånn.

6D92C40D-F3B1-4B23-A6E4-44DE571BC34E.jpeg

Første feil som skulle fikses var en oljelekkasje. Vasket alt på venstre side av motoren med bremserens for å fjerne gammel diesel og olje, og fant da lett lekkasjen. Fikset med nye o-ringer jeg hadde bestilt.

DD07123C-0A92-4F33-BAAA-DD9AE8181CA8.jpeg

Sjekket samtidig tilstanden på tørkemiddelet til luftfjæringen, og den var helt fin.

C8AACC56-7079-4080-9410-7E3D7E830925.jpeg

 

I morgen skal jeg bytte ac-radiator og tørke, håper det går like lett som det andre har gjort.

 

 

Edited by iknutis
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Wiberg said:

Nu blir det skruing ja! :D1f44d.png

Absolutt! I helgen var jeg på øya Gossa utenfor Molde, i bryllup. Meldt dårlig vær, så jeg rigget meg til i Sparebössen for overnatting. Fungerte overraskende bra. 

FD5DC4A0-7578-4A62-AB4D-A95922844459.jpeg

  • Like 4
  • Haha 1
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

Kveldens progresjon;

Testet begge de orginale horna, det ene funket og det andre var dødt. Byttet begge to, men lyd er det fortsatt ikke. Videre feilsøking utsettes til jeg er ferdig med ac og understellet.

Fikk også tatt ut gammel ac-rad og tørke, men fant plutselig ingen o-ringer som passet, så montering av ny er utsatt til i morgen.

Har også bestemt meg for å bytte trykkbryterne når jeg først holder på, så da er alt på ac-anlegget byttet unntatt kompressoren. Bør fungere da. 😁

47395107-A424-4F95-956A-0E15DC183E88.jpeg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Selv om det ikke har vært noen oppdateringer siden mandag, har man ikke ligget på latsiden. 😁

Viste seg umulig å oppdrive passende viton-pakninger til klimaen lokalt, så da ble det bestilling fra UK på tirsdag. De ble sendt i går, så kanskje på plass til neste helg.

Fra tirsdag kveld til torsdag kveld hadde jeg besøk av en svenske som også ville ha litt kjærlighet i garasjen.

1755A8DB-327E-4150-87BC-4F57158DD16E.jpeg

Etter noen timer ble den jo rett så fin.

I dag skal jeg bytte styrestag og parallellstag, men fruen har arbeidshelg så vi får se hva jeg rekker på min tilmålte tid.

Når det gjelder turer må jeg først få godkjent Roveren, og jeg er spent på hvor lenge jeg må vente før jeg får time til etterkontroll. Og så har jeg ikke ferie i sommer, så det begrenset hvor langt jeg kan dra. Håper å få til noen helgeturer ihvertfall.

Expoet skal jeg ihvertfall på, og en eventuell høsttur i regi av Overlanding.nu.

D6218186-E17E-4F15-B320-92658C628A25.jpeg

Edited by iknutis
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, kimar said:

Det var jo kjedelig da. :(

Neida, jeg trives godt med å jobbe også. 😁

Kom ikke fullt så langt som jeg håpte i dag. Fikk tatt av styrestag og parallellstag, og kalipper på ene siden. Må borre ut låseskruen på begge skiver, der har andre vært før meg og fjernet sporet. Men mye bør være unnagjort i morgen kveld.

Må ut med stikkaksler, bytte mansjetter og pakninger før alt settes sammen igjen. 

39EEB2F2-1427-43B5-A583-6689BC781551.jpeg

FBE267B3-DE94-45BF-A852-72FF3B78F2E9.jpeg

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

God hjelp fra håndtlanger @Steinvaldsen I dag, og voila; en aksling tilbake i hullet sitt, og den andre på vei ut. Må hente åtte nye bolter til navene hos min lokale delepusher i morra, så kommer vi enda et skritt videre. Tar en råsjans og satser på at jeg ikke må bytte abs-sensorene pga dette.

7B7DDD68-8B29-4E9F-BE1C-5E6E28B462B6.jpeg

E19B6650-7F40-4670-8242-1E9113834CAE.jpeg

CF1BD6E8-65EA-4AD2-A090-7ADB4CCB4520.jpeg

 

Edit;

og i sagaen om den kokende Pajeroen har vi nå tatt ut termostaten for å teste hvordan den oppfører seg. Termostaten skal også kokes for å se om den åpner og lukker slik den skal. 

Edited by iknutis
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

On 6/14/2019 at 8:30 PM, iknutis said:

På vei til Vårtreffet2019 begynte Pajeroen til Steinar tidvis å gå varm. Som oftest rett etter en lengre pause, og normaliserte seg ofte etter mye klemming på radiatorslangene. Vi mistenkte luft og jeg har fra før dårlig erfaring med varmeveksleren til EGR-ventilen. Vi besluttet derfor å koble ut både ventilen og veksleren, så eliminerer vi to ting som ofte skaper trøbbel. I tillegg hadde vi en høyfrekvent skranglelyd under bilen, som fulgte turtallet til en viss grad. Det viste seg å være en knekt(!) klemme på eksosen. Skal bli spennende å se om varmgangen fortsetter nå, vi fant dessverre ingen lekkasje i veksleren, men koblet den bort likevel.

FB23239F-71E5-42B0-AFB5-CB95E028DB4A.jpeg

 

Det där var ju inge kul att höra! Och när den har gått varm är nivån fortfarande okej, eller sjunker den i kylarvätskanivå och går varm på grund av det? Trycker ur sig ur expansionskärlet? 
Testa att byta kylarlock, de ger ju upp ibland. Har alltid ett extra i bra-att-ha-lådan. 

Värmemässigt blev ju min okej efter att jag bytte kylare (och termostat, pump, slangar och kylarlock 9_9 ), men nivån fortsatte att sjunka i jämn takt. 
Fick tips om denna specifika produkt, blandbart med glykol, behöver inte skölja ur systemet varken innan eller efter. Haft det i motorn i en månad nu, inte efterfyllt med vatten en enda gång. Problemen försvann på studs, långt bättre än jag vågat hoppas på. Knock on wood kanske... :S:lol:

Fick inte tag på flaskor lokalt, köpte tre via nätet (för att vara på säkra sidan xD). Löste sig med en enda... Kan skicka över en av mina extra om ni får slut på idéer. =) 

DSC_1244.thumb.jpg.cfa6d6cfcb0ba0132204013426a13b23.jpg

Edited by JohnE
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

53 minutes ago, JohnE said:

Det där var ju inge kul att höra! Och när den har gått varm är nivån fortfarande okej, eller sjunker den i kylarvätskanivå och går varm på grund av det? Trycker ur sig ur expansionskärlet? 
Testa att byta kylarlock, de ger ju upp ibland. Har alltid ett extra i bra-att-ha-lådan. 

Nei, vi fikk litt puls på Vårtreffet kan du si. :) Heldigvis var hele kolonnen tålmodige med oss.
Nivået er helt supert, både i radiator og i ekspansjonstanken, så ingenting tyder på at den lekker eller bruker kjølevæske.
Det som er rart er at bilen kan gå 70mil uten problemer, og så neste gang den startes går varmen rett til værs.

Nå kjører han uten termostat for å se hvordan den oppfører seg da.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ukas siste oppdatering da jeg må tilbringe helgen på reisefot;

Fikk på parallellstag og styrestag etter jobb i dag, skiftet olje på framdiffen (mørk olje, men ikke grå) og fikk bilen ned på hjulene igjen. Neste uke starter puslespillet med å sette sammen AC’en igjen. Tips til hva jeg kan bruke på o-ringene hvis jeg ikke har AC-olje tilgjengelig?

Oppgraderte også til BFG på Sparebössen, så nå har den lovlige dekk igjen. 😁

9A9BD106-E20D-4E41-9B8C-F3C9B1F88F5F.jpeg

9A2BCA2D-94E7-4DE9-88B3-9A9438DAFA0D.jpeg

596E3E8E-281B-45A8-B814-F303CF614CBB.jpeg

1A53E297-A8AC-4070-8565-F635B4F89F5C.jpeg

0517C2C7-6129-434B-A2B9-3ADA9CEA6B68.jpeg

Edited by iknutis
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

En liten oppdatering;

Fikk med silikonslanger når jeg kjøpte bilen, så de ble hatt på for å spare hylleplass.

Idag ble det trykktestet, vakumert og fylt gass på klimaen og den fungerer som bare pokker.

Satte så sammen fronten igjen, og begynte på bremsebytte bak.

I morgen skal jeg bytte olje på bakdiff og gjøre meg ferdig med bremsene.

Dessverre fikk jeg abs-feil foran som forventet, så to nye sensorer er på vei i posten.

0AA0E9F9-CED7-454A-A213-28A2856E6AFA.jpeg

A4357F93-49FB-4C84-9966-06F0F818BAEC.jpeg

B586086A-240C-4052-98BD-2133FE840E4D.jpeg

 

FB022898-604E-4BC2-9244-F9107B423C48.jpeg

F170D226-472A-41FB-AB39-C950190A9ABD.jpeg

Edited by iknutis
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Fikk i dag gjort det planlagte, så nå venter jeg bare på nye abs-sensorer foran, så blir det hjulkontroll og etterkontroll i ett.

Må også finne ut hvorfor hornet ikke virker, men det er trolig en bagatell. Tok meg en luftetur idag etter all mekkingen, godt å få bekreftet at ting virker.

Den som tidligere har byttet diffolje bak har byttet om pluggene, så magneten sto øverst. Det har jeg selvsagt utbedret nå. 😁

 

5038420B-8932-4384-BD50-4C3A51622B78.jpeg

 

Edited by iknutis
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

On 7/5/2019 at 12:28 PM, iknutis said:

Nei, vi fikk litt puls på Vårtreffet kan du si. :) Heldigvis var hele kolonnen tålmodige med oss.
Nivået er helt supert, både i radiator og i ekspansjonstanken, så ingenting tyder på at den lekker eller bruker kjølevæske.
Det som er rart er at bilen kan gå 70mil uten problemer, og så neste gang den startes går varmen rett til værs.

Nå kjører han uten termostat for å se hvordan den oppfører seg da.

Två saker jag tänkt på. 

Jag vill minnas från när jag bytte termostat att den såg ut att ha dubbel funktion, dvs inte bara öppnar till kylaren utan även blockar av intern cirkulation i motorn. Utan termostat väljer säkert vattnet vägen med minst motstånd, dvs intern cirkulation. 

Två. Gick den verkligen varm då? Det ökända felet med mätarhuset finns ju att ta i beräkning också, speciellt vid "konstig" varmgång. En kallödning är vanlig på baksidan av mätarhuset, jag har haft samma fel. 

När de är varma på riktigt brukar de ju ha tendensen att trycka ur sig vatten och fylla upp expansionskärlet, tänker jag. 😃

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, JohnE said:

Två saker jag tänkt på. 

Jag vill minnas från när jag bytte termostat att den såg ut att ha dubbel funktion, dvs inte bara öppnar till kylaren utan även blockar av intern cirkulation i motorn. Utan termostat väljer säkert vattnet vägen med minst motstånd, dvs intern cirkulation. 

Två. Gick den verkligen varm då? Det ökända felet med mätarhuset finns ju att ta i beräkning också, speciellt vid "konstig" varmgång. En kallödning är vanlig på baksidan av mätarhuset, jag har haft samma fel. 

När de är varma på riktigt brukar de ju ha tendensen att trycka ur sig vatten och fylla upp expansionskärlet, tänker jag. 1f603.png

Jeg liker at du tenker John! :)

1. Bilen har nå gått uten termostat en ukes tid, og blir ikke varmere enn den skal være. Tempen går litt opp (2mm) i lange oppoverbakker, men synker umiddelbart i neste nedoverbakke.

Ellers ser det ut til å fungere helt fint, så nå lurer vi på å kjøpe en orginal termostat fra Mitsu og se om det er den som er problemet. Alternativt drille et litt større luftehull i termostaten.

2. Tja, feilen med måleren har jeg jo hatt på mine biler også. Og jeg har fikset loddingen tidligere. Det merkelige er at det løser seg ved å trykke på slangen fra radiator til motor slik at vannet får litt hjelp. Da kan tempen plutselig synke. Men jeg har foreslått å ta ut instrumentet og lodde motstanden på bilen til Steinar også, og det burde vi sikkert ha gjort uansett for å utelukke en feilkilde. Steinar sier også at han kjenner at slangen blir varmere etter at han har trykt på den, så det er tydeligvis sirkulasjon som er problemet. Men vi finner ikke ut hvorfor.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...