Jump to content

iknutis garage - alt mellom himmel og jord


iknutis
 Share

Recommended Posts

Da har vi vært på en tur fra Tafjord-Trollstigen-Eikesdal-Aursjøen i fantastisk vær med mye trivelige folk!

 

Ang teltet;

Da har jeg og to unger på 6 og 9år fått oss to netter i teltet.

 

Ta det negative først;

-hempene på glidlåsene klirrer når det blåser, så der må jeg ha på krympestrømpe så det ikke høres ut som Nissens slede

 

-med unntak av vinduene er det ingen lufting i teltet, så om man lukker vinduene for å unngå lys, blir det bra tett. Vi opplevde kondens kun på taket, ikke på selve duken.

 

-madrassen er i overkant tynn, ungene merket det ikke men der jeg lå var det bra hardt. Vurderer å bytte den ut med Exped duo i LW-størrelse som passer perfekt på bredden og ok på lengden.

 

-pga demperne er litt svake, trenger teltet litt hjelp for å komme seg opp. Men det synker ihvertfall ikke sammen.

 

Positivt;

-holder tett i regnvær

 

-solid duk med solide glidelåser

 

-superraskt å sette opp og ta ned

 

-plass til to (kanskje tre) normale soveposer oppi der når nedfelt, ble for trangt med min gigantiske Isbjørn Jan Mayen.

 

-lystett duk

 

-synes jeg merker mindre luftmotstand på taket med dette enn det forrige softshell-teltet

 

Totalt sett så angrer jeg ikke, jeg betalte ikke for et Alucab telt og det er jeg inneforstått med. 😁

6CB0980C-A335-404C-8743-C58955614DC3.jpeg

B74CF4F5-6F05-4741-8A59-4C27D7FE50E4.jpeg

C667DB9E-A26B-48EA-9887-0F4286E501B9.jpeg

3C896A68-64CC-4702-B3AE-345ADEB8811D.jpeg

5FC2FA8E-2E8E-46B1-8672-1A158CEACCF8.jpeg

DEA9CD6A-90EF-4730-A8D8-348F36990889.jpeg

  • Like 4
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, pilten said:

Hvordan er resten av teltet? Trur du det vil gå greit å integrere det i hartoppen på jeepen? Sånn som på den videoen?  

Tja, er det noe jeg har glemt å dekke? 😛
Bunnen er av noe slags honeycomb-plate, det samme er toppen. Den kan sikkert fjernes og erstattes med feks aluplater eller glassfiber om noen skulle ønske det.
Det eneste jeg tror jeg ville tatt med videre til en evt integrering i hardtoppen tror jeg er selve duken. Og da tror jeg kanskje at jeg ville valgt et telt i glassfiber i første omgang, 140cm glassfiber. Evt tatt utgangspunkt i en skiboks i glassfiber. For DIY syns jeg dette er et for dyrt utgangspunkt, at poenget med integrering kanskje forsvinner helt.

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Slik ser det ut med tre soveposer i teltet, akkurat passe bredde til en stor og to små.

CBB84BBE-4302-4FBE-8E61-795485C35CBF.jpeg

I helgen skal jeg teste Exped duo oppblåsbar madrasse i teltet. 👍

Ble ikke helt fornøyd med at kjøleboksen beveget seg litt når den var tom. Med varer i blir friksjonen stor nok til at den er helt stille. Løste det ved å kopiere løsningen til @Steinvaldsen slik at den nå kan låses i forkant. Mye bedre. 😁

591F7B31-62DA-4612-86AB-F099F320721A.jpeg

 

Edited by iknutis
  • Like 5
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Har i hele sommer hatt en smått irriterende klunkelyd i forstillingen. Satte derfor bilen på verksted idag for å få de til å sjekke hva det kunne være, istedet for å bytte masse deler bare på mistanke. De bekreftet dårlige hundebein og stabstagsforinger.

Begge deler hadde jeg på lager, så ikveld ble de byttet. Fremgangsmåte;

Jekk opp bilen på begge sider, sett bukker under. Ta av hjulene.

Løsne øverste bolt på hundebeina(17mm), begge sider. Løsne fremste beskyttelsesplaten under motor, 4stk 12mm bolter. Obs; platen henger på to kroker i fremkant, så senke den bak først.

Løsne deretter to bolter (14mm) som holder klemmene til foringene på plass. Skru helt ut den ene, den andre bare såpass at klemmen slipper taket og hele stabstaget kan så vippes ut. Med stabstaget ute fjerner du nederste bolt på hundebeina, og monterer de nye. Settes inn i motsatt rekkefølge. Tar ca 45-60min med alt.

Resultatet er lydløs bil over alle ujevnheter. ❤️

2F5FFC4E-C56E-4893-80E8-D426C970319B.jpeg

A2D54857-A9B1-4500-967D-3D7C7811D866.jpeg

B65439B7-5E47-4B0D-A103-A77ECCC8372A.jpeg

DDAF294E-AB10-4657-9D64-BE342D280A9A.jpeg

Edited by iknutis
  • Like 3
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

I dag fikk jeg besøk i garasjen igjen, en turkamerat som kjøpte seg Pajero tidligere i år. Han hadde bestilt seg ny dieselpåfyllingsrør og bra var det, for den var moden for utskifting.

Den fikk et tykt lag med lakk, deretter sauset inn med sauefett før montering.

Benyttet anledningen til å ta resten av hjulbuen også når vi holdt på.

CACB7BCB-C5C9-4575-92C4-4BEFBBBA4D18.jpeg

7168730E-9F64-400E-8464-DA2F53CD657D.jpeg

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tursesongen er på hell, takteltet ble idag plukket av og satt inn for tørking og lufting.

I morgen skal det impregneres før det pakkes ned og legges i hyllen til neste sesong.

Innredningen er også tatt ut av bilen, så med unntak av snorkelen er cruiseren nå helt standard. 😁

Og apropos snorkel; skiftet filter på motoren når snorkelen ble montert, ca 10-11k siden. Noen skal ha det til at det trekkes mindre støv inn i filteret med snorkel, jeg syns filteret ser like ille ut som vanlig. Men mengden bugs i filteret (fluer og større humler) er mangedoblet.

Med andre ord; monter ikke snorkel alene for å skåne luftfilteret.

31455A48-7206-459B-86B0-D9468A900791.jpeg

8EF1E44E-BBE4-4781-8672-86024A531A70.jpeg

5613D2F4-EC24-4FDC-B369-6A19998BFD5D.jpeg

  • Like 4
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, pilten said:

Hvis du setter på sånn UFO topp på snorkelen, blir det litt mindre bugs i. Men jeg sjekker og bytter luftfilter rundt 5k km spesielt på sommertid. Får jo en bunke filter fra mr.internett for slik og ingenting. 

Har vurdert annen topp ja. :) Vil jo gjerne at humlene skal få leve og gjøre noe mer fornuftig enn å ende sine dager i min luftfilterboks..

  • Haha 2
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

Vi merket jo i sommer når vi var på tur, at en orginal LC120 ikke er spesielt fornøyd med 300kg i oppakning. Den bunnet fjæringen bak over alle fartsdempere og er ikke spesielt behagelig å kjøre i høy fart. Jeg argumenterte derfor for at vi enten måtte a) bygge om bilen vi hadde til en AT35-utgave, slik at den fikk fjæring som var beregnet på litt ekstra vekt eller b) selge bilen og erstatte den med en ferdig bygd AT.
Ettersom dette er vår felles turbil, ble fruen tatt med på råd og hun var til min store overraskelse helt enig med meg. Vi endte derfor opp med å selge cruiseren, og leter nå etter en erstatter som skal være klar til sesongen 2021.

Kravene er 5 seter, et minimum av komfort (Defender utgår dessverre), minst 35' hjul, automat og nok plass til alt vi skal ha med oss på innsiden av bilen (wrangler utgår dessverre). Å dra henger er ikke et alternativ for oss.

Takteltet er impregnert og lagt i hyllen i påvente av neste sesong. Innredningen ble donert til en turkamerat, som skal gjøre litt tilpasninger for å få den til å passe i sin bil. Batteri, lader etc er lagt i hyllen og skal inn i den nye bilen.

Jeg har også solgt elbilen, så inntil vi er ferdige med husprosjektene våre og har flyttet, har jeg gått til innkjøp av en liten Touran. #vanlife

Den må ha ny tenningslås og en EU-kontroll, og jobben er påbegynt. :D

23FFB900-1B3D-4F78-B87E-4154AE5C129B.jpeg

B89305B8-03C1-4556-8251-C7FB8039E50A.jpeg

 

 

A7BB6BED-61BE-4229-8FD3-FA8FB2DD4C2D.jpegA45CDD97-0335-4779-97CC-56C96A6F9355.jpeg

348320D7-0719-47DC-8F5E-D1729CA296AA.jpeg

Edited by iknutis
  • Thumb up 1
  • Haha 3
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Lars 9k said:

Ha ha.. ja vi är inte förvånade, bara imponerande av din energi!!

Men att du och fruen din är eniga om vad ni behöver låter ju bra! Då kan det kanske äntligen bli lite ordning avseende nästa ”turbilsköp!! ;)

 

😁 Viktig med energi Lars!

Den som har brukt mest energi når han dør, han vinner. 😉

Det blir nok ordning skal du se, men det må vente til vi har flyttet tenker jeg. Blir en hektisk høst, men jeg skal forsøke å få litt tid med Touran på tur også.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Lars 9k said:

🤔 alltså kan vi förvänta oss en Overlandingmakeover för Touran inom kort!! 🤣

Må først få den gjennom besiktningen. 😬

Monterte ny tenningslås idag, ble møtt av tre lamper;

masse defekte pærer, feilkode på EGR og defekt abs-modul. Så da ble det litt mer mekking enn jeg hadde håpet på. 

E36A8AED-57CD-4239-B146-DED4AE10393C.jpeg

  • Sad 2
Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, CampForCer said:

Hanteras inte sådant inom vanlig service på bilarna? 1f62c.png

Ser ut att ha varit mycket skit där...

Njet, ingen intervall på rens av EGR eller innsug. Det var heldigvis lite karbon i innsuget, men ventilen hadde godt av en rens.

Anbefaler derfor at folk chipper motorene sine og fjerner EGR-funksjonen elektronisk, så slipper man at dette blir et problem i fremtiden. 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Overlanding-Touran gikk jo lett gjennom besiktningen, kun med feil på ABS-sentralen.

Overhalt enhet ble bestilt fra Tyskland, byttet og tvangsluftet med diagnose. Siden har bilen fungert som pendlebil.
Jeg kjører langt på jobb (10mil daglig) og trenger godt med lys, det er mye hjort og vilt langs veiene og jeg kjøpte derfor 3 7' lys fra Valostore, kom på ca 4000kr inkl ledningsnett og holder.
Meget godt fornøyd med lyset fra disse, referansetall 37,5.

03245710-CBE2-44CB-9860-76784A774E11.jpeg

46BF75D1-EB31-4B04-AD8E-C901ED7E99ED.jpeg

Vi har også hatt første frostnatten, så nå kjøres det med vinterdekk. Som dere ser på bildet under slet jeg med at temperaturen aldri gikk opp til 90 grader, så det ble bestilt litt deler fra Autodoc i Tyskland: termostat, kupefilter, nye bremser foran og dempere til bakluken.

69C60C22-0259-4EF7-B0B9-7A3F7AD4E1F1.jpeg

Har også slitt med at motoren går i nødmodus, og kjøpte meg vakumtester for å finne ut årsaken. Hele vakumsystemet er friskmeldt, unntatt vakumklokka på turboen som lekker. Det ble derfor bestilt ny vakumklokke fra Darkside Developments i UK: eksperter på dieseltuning.

AB95BBD2-E5A2-4427-A36F-E37355269DA3.jpeg

D4F57BF1-84AB-49D2-A70E-E072B27A8EEA.jpeg

I går kom delene fra Tyskland, og alt ble byttet i går kveld. Finfin temperatur på motoren på vei på jobb i dag, og friskere luft i kupeen med nytt filter. :)

9CF52881-B298-4684-A78F-6A34601FD6D0.jpeg

De nye bremsene fra herrn Bosch fungerte også bra.

97629B2F-9518-4D1B-97F4-C3D462C415B2.jpeg

Her er årsaken til at jeg byttet: ikke mye slitasje, men rett og slett hull i skiven. Må være feilproduksjon tenker jeg.

EEFCCECE-9F2E-4F9D-AA86-7B61834C9F55.jpeg

31666249-10EA-4DA9-901C-9F2BE0C416BB.jpeg

Skulle også slå plenen før vinteren kommer, og hentet meg plenklipper på gården. Deilig med praktisk bil. :D

7645D448-FC89-43A0-844F-1C3E0EF9D1F3.jpeg

Edited by iknutis
  • Like 6
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...