Jump to content

iknutis garage - alt mellom himmel og jord


iknutis
 Share

Recommended Posts

  • 4 weeks later...

I likhet med mange andre fyller jeg vinterhalvåret med mekking, ikke turer.

Først kom en kollega innom med en Tiguan, der det var stål mot stål bak. Viste seg å være fastrustet stempel i kalipperen, så da ble det bytte av alt.

BD9A9F0F-EA0E-44A1-A835-5F04087E1877.jpeg

186E2931-90E8-41EF-BA7D-76DFB57444BA.jpeg

Så kom samme mann med arbeidsbilen sin, en Mercedes Citan, som skulle få DAB-spiller.

B73839D1-2119-4393-9873-778E6C6ADB43.jpeg

72E5CCE9-809A-4FFC-BBF5-E937C112295B.jpeg

Drev så litt heftig feilsøking på Cruiseren med strips i jakten på ladetrykk.

D05477C5-7E91-4F19-9807-59AA4E5F4B5F.jpeg

Så skulle jeg fylle gass på ac-anlegget, og da fant vi ut at det manglet en ventil! Ikke rart anlegget var tomt.. med ny ventil og gass har jeg nå fungerende ac.

D93E089F-B01A-4C56-BA0E-9D407BC326C0.jpeg

Og så skulle Cruiseren på eu-kontroll på torsdag; jeg har en liten lekkasje fra begge simringer på bakdiffen, og et gåent hjullager høyre bak. Ingen av de var alvorlige nok til å bli en 2’er feil, så nå er bilen godkjent for nye to år. Jeg kjørte selvsagt rett i garasjen og byttet lager, og simringer er bestilt. 

F6EFB114-6D2E-405D-AB99-443599C2633A.jpeg

01C814F6-7457-4AE5-BC09-36E5F0F45C19.jpeg

  • Like 4
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

For en uke siden fikk jeg napp på en annonse på facebook, da en hadde stående en Discovery 3 med motorlampe og muligens andre feil også.

Tok turen med to forutsetninger; at bilen startet og gikk, og at den ikke var helt opprustet under.

Kjørte hjemmefra i går, bilen sto ca 60mil unna. Masse snø og variabelt vær ved avreise, godt saltet like før Oppdal.

EB89F872-1376-4306-816E-70161924AC6C.jpeg

Så over bilen i mørket, den startet umiddelbart etter påkobling av Biltema’s booster;

https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/starthjelp/starthjelp-12-v-1200-a-2000046403
 

Hoppet inn i bilen, betalte og satte kursen hjemover. Denne har samme syka som Toyotaen; null ladetrykk under 2000rpm. Kjørte derfor manuelle girskift og holdt turtallet jevnt på 2200-2500rpm.

Etter ca 15minutter lyste dashbordet opp som et julebord med feil på motor, girkasse, luftfjæringen senket seg og det luktet tungt av diesel. Bråstoppet i veikanten og fikk bilen opp på den medbragte bilhengeren.

43C5BBC3-B577-4091-9986-40CA77E11AFC.jpeg

Navaraen var en super trekkbil. Vi kjørte nordover hele natten, og kom til Hjerkinn før vi stoppet i veikanten for å sove litt.

Våknet ca 0830 og kjørte til Oppdal for frokost. På vei dit traff vi minst 20 Porscher som var på vei til isbanekjøring.

AF4C451B-337A-4D1F-AAFE-A895529A6D09.jpeg

F86100BE-D888-4D28-8FC9-9BBFFF6B1647.jpeg

Vel hjemme fikk jeg satt batteriet på lading og lett etter årsaken til diesellukt og grå røyk; sprukket returslange fra dysene på ene siden. Den har jeg nå erstattet med ny gummi.

4428AE73-9FEE-4E1B-8B2E-A44485AC89E7.jpeg

Nå står gliset klar i garasjen, målte høyden på alle fire hjørnene idag før jeg koblet av strømmen for å se om den synker noe til i morgen. Batteriet skal få stå på lading et døgn.

9EE2646E-9325-4431-933F-ABB22C7BADD1.jpeg
 

Foreløpige planer;

-kjøpe diagnoseverktøy

-kode 2 nye nøkler (bestilt)

-finne ut av motorlampen

-bytte bryter på bakluken (bestilt)

-kjøpe takstativ

-kjøpe nytt taktelt, softshell med anneks og plass til hele familien

-bygge interiør til årets tursesong

-stor service med registerreim

 

Vi kjørte ca 115mil på 24 timer, snittfart 60km/t og snittforbruk 1.0l pr mil. Høyeste temperatur var +4 og laveste -9.

  • Like 3
  • Thumb up 5
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
58 minuter sedan, iknutis said:

For en uke siden fikk jeg napp på en annonse på facebook, da en hadde stående en Discovery 3 med motorlampe og muligens andre feil også.

Tok turen med to forutsetninger; at bilen startet og gikk, og at den ikke var helt opprustet under.

 

 

 

Och tydligen både startade den och var någorlunda hel under …..

Härliga vinterbilder!!! 😍

 

Ahh denna gång var det jag som var lite snabb, men faktum kvarstår ju.

Kul med ett nytt @iknutis projekt att följa under våren!!!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

59 minutes ago, Lars 9k said:

Och tydligen både startade den och var någorlunda hel under …..

Härliga vinterbilder!!! 😍

 

Ahh denna gång var det jag som var lite snabb, men faktum kvarstår ju.

Kul med ett nytt @iknutis projekt att följa under våren!!!

Bilen var veldig bra faktisk, noe pjask er det alltid på en gammel bil men den var veldig god å kjøre. Prosjekter er viktig, jeg bare håper jeg finner ut av ladetrykket på begge bilene. Slitsomt å kjøre dieselmotorer som en bitteliten bensinmotor.

31 minutes ago, Norlin said:

Ähh jag håller drömmen levande, "What could possibly go wrong"

 

Det er noe helt spesielt med både Jeep og Land Rover; det er som et virus man aldri blir kvitt. 😀

  • Thumb up 2
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

Aldrig ägt varken Jeep eller Land Rover. Däremot har jag provkört två olika Defender och trots att det faktiskt är en ganska hemsk upplevelse kan jag inte helt slå bort tanken på att en dag skaffa en. Någon form av virus helt klart.

  • Haha 1
  • Happy tears 4
Link to comment
Share on other sites

@iknutis Kul med disco igen! Ska bli roligt att följda ditt projekt, du verkar liksom jag också gilla att byta bilar ungefär så ofta man kan, och det är ju inte så dumt! 😅 Finns det någon anledning utöver storleken som gör att du vill gå över till mjukskal? Jag är inne på att göra tvärt om och sälja ARB'et (inte den här säsongen) till förmån för något hårdskalstält (Kanske Bundutop?) 

 

6 minutes ago, Istoban said:

Aldrig ägt varken Jeep eller Land Rover. Däremot har jag provkört två olika Defender och trots att det faktiskt är en ganska hemsk upplevelse kan jag inte helt slå bort tanken på att en dag skaffa en. Någon form av virus helt klart.

Kan ingenting annat än bekräfta det du säger, att köra den är hemskt - kul B| Jag ogillar egentligen brittiska bilar, jag vill helst av allt ha en USA pickup av nyare årsmod, eller en usa byggd Toyota (Läs typ tundra, tacoma) men nu fick jag tag i defendern och det är så jäkla roligt, som att åka alldeles för fort i en lantbrukstraktor! Plus att den är mångsidig och ja, ganska cool faktiskt xD

  • Like 4
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Lukas Nilsson said:

@iknutis Kul med disco igen! Ska bli roligt att följda ditt projekt, du verkar liksom jag också gilla att byta bilar ungefär så ofta man kan, och det är ju inte så dumt! 😅 Finns det någon anledning utöver storleken som gör att du vill gå över till mjukskal?

Viktig å bytte ofte. :) Jeg er jo tross alt en bilentusiast.

Siden jeg begynte med overlanding for fire sesonger siden, har jeg hatt fire forskjellige taktelt.

Og softshell er best når det gjelder plass. Vi er fire som drar på tur, sjelden jeg kan dra på solotur lenger. Og muligheten til et skikkelig anneks også veier høyt. Hadde jeg vært mer alene, ville jeg fortsatt med et hardshell-telt av kamskjell-typen.

  • Like 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Istoban said:

Aldrig ägt varken Jeep eller Land Rover. Däremot har jag provkört två olika Defender och trots att det faktiskt är en ganska hemsk upplevelse kan jag inte helt slå bort tanken på att en dag skaffa en. Någon form av virus helt klart.

Men hvis jeg har kompiser som lurer på hvilken SUV jeg anbefaler, og de ikke har garasje og verktøy selv, sier jeg at de må kjøpe en Pajero. 😉

Det medfulgte kvitteringer for nesten 200k på Discoen, fra de siste 7 årene. Alt er utført på verksted.

  • Thumb up 1
  • OMG 2
Link to comment
Share on other sites

Den stora fördelen med Pajeron jämfört med en Defender eller främst Discovery är väl alla timmar man inte behöver lägga på förebyggande underhåll:) Det vore jättekul att ha en Land Rover någon gång men det får bli när tiden kan prioriteras om lite.

200k i kvitton är ju ett mycket bra tecken på att din Disco är omhändertagen👍🏼

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Istoban said:

Den stora fördelen med Pajeron jämfört med en Defender eller främst Discovery är väl alla timmar man inte behöver lägga på förebyggande underhåll:) Det vore jättekul att ha en Land Rover någon gång men det får bli när tiden kan prioriteras om lite.

200k i kvitton är ju ett mycket bra tecken på att din Disco är omhändertagen👍🏼

Helt klart. :)

Har du en ulyd i en Rover, bør du fikse det før du drar på tur. Hvis ikke er det ikke sikkert du kommer tilbake..

Har du ulyd i en Pajero bør du fortsatt fikse det før du drar på tur, men du kommer deg helt sikkert hjem etterpå. 😬

Masse nye og dyre deler på min, og nå skal den få enda flere.

  • Like 2
  • Thumb up 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Ny mekkehelg over. :)

Først ut var det rensing av map-sensor; fort gjort da den er festet med en enkel skrue. Litt sot var det på den, men ikke veldig ille.

2E0A70F2-0567-44FD-B56D-06B3F2C864E6.jpeg

8A11F695-C6E3-4DF7-89D6-2DE30AFF527F.jpeg
 

Når jeg hentet Roveren fikk jeg med bare en nøkkel, heldigvis var det en på facebook som hadde to nye nøkkel-emner til overs.

80C12E68-49E7-4605-A016-CA596687475D.jpeg

Når jeg kjøpte Urban Cruiseren fikk jeg med en bulk på kjøpet, skikkelig stygg skjerm.

6677EAB7-A608-47EC-B91C-8DBD9E34C9C9.jpeg

Brukt skjerm med rett farge ble oppsøkt på Avaldsnes og den byttet jeg i helgen.

139DF50A-108E-4D13-8F7F-7D3F5087FDAA.jpeg

71F2F65E-33D5-41A0-98CB-4A0CCB7069CE.jpeg


Toyotaen står enda på bukker da jeg benytter anledningen til å bytte olje og filter på den.

Stemningsbilde, noen må lete etter snøen mens andre får den gratis. :)

37575A51-697F-439F-90BD-7EAAB060B50A.jpeg

Har fortsatt sporadisk limp home på Roveren, tok ut Transfercase-modulen som er kjent for å kunne skape slike feil. Den var heldigvis helt strøken, så da kan jeg lete andre steder.

536351E8-F8CF-4C49-9451-A719CF5B31EE.jpeg

Så kom en kollega innom med Transporter T5. Han har hatt sporadiske feil på sin Webasto, med feilkode på viften. Ny vifte ble innkjøpt og etter bytte fungerte varmeren helt fint.

063BCEBB-A437-452F-8583-41E0E3CE963C.jpeg

  • Like 1
  • Thumb up 4
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
On 2/13/2022 at 9:42 AM, iknutis said:Det medfulgte kvitteringer for nesten 200k på Discoen, fra de siste 7 årene. Alt er utført på verksted.

Var det den intermittenta motorlampan som knäckte förra ägaren?

Verkar ju annars som han varit beredd att lägga pengar i bilen. 
 

Skall bli spännande att följa din jakt på felet!

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Lars 9k said:

Var det den intermittenta motorlampan som knäckte förra ägaren?

Verkar ju annars som han varit beredd att lägga pengar i bilen. 
 

Skall bli spännande att följa din jakt på felet!

Ikke motorlampen i seg selv, men limp home modusen. Motorlampen er nå borte, men den limper fortsatt. Mistanken går nå til treg vnt-mekanisme på turboen med påfølgende overboost.

Alt er dyrt om man må sette disse bilene på verksted. Dessverre er det nå over en uke siden jeg bestilte diagnoseverktøy hos Island4x4 i UK, men de har enda ikke greid å sende varene mine. :(

  • Sad 2
Link to comment
Share on other sites

Varene er sendt fra UK, men kommer da ikke før neste uke.

I dag prøvde jeg å koble bort egr-ventilene, da de også er kodet bort. Er visstnok en sjanse for fantom-smerter på disse, men det hadde ingen effekt.

Målte også spenningen på batteriet; 14.5V med motor i gang, 12.3V hvilespenning etter 24 timer.

Sjekket vnt-mekanismen på turboen som later å bevege seg helt fint.

Støvsugde også bilen og gjorde sengen klar til helgens tur og overnatting; skikkelig queen-size seng.

B728FFA7-A3AA-4E67-BF5D-2162A6FEF44E.jpeg
 

Byttet den defekte bryteren på bakluken; den hadde nesten gått i oppløsning.

6F7700CE-347B-4144-8A96-2FFA0332C126.jpeg

En hyggelig overraskelse at jeg også har låsbar diff bak, en litt sjelden option på Disco 3. Måtte provosere bilen litt før den låste, men funket bra!

27B14775-7861-4C34-BAF6-8A5DB0C37537.jpeg

  • Thumb up 6
Link to comment
Share on other sites

På fredag kjørte vi til Oppdal, lette etter en fin plass å overnatte på.

Fulgte først samme grusvei som vi kjørte i fjor på samme tid, riktignok med mye mindre snø. Viste seg at den plutselig ikke var brøytet. 😬

21CE9B30-103D-42B9-84BB-937745EB249B.jpeg

Så vi snudde og kjørte en annen grusvei, forbi noen hytter, men den var heller ikke brøytet lenger enn nødvendig.

215894AD-3412-4022-AE1B-375C246DA753.jpeg


Jeg skulle så svinge inn på en grusplass for å snu, men kom ikke mange meter før jeg sto fast i sukkersnø. Det hjalp ikke mye med sperrer og luftfjæring her gitt, men en ARB rykkstropp er kjekk å ha.

EC80EB09-146A-4310-B9D3-EDE2336675B2.jpeg

Så kom vi i snakk med en lokal mann på ATV som hadde et godt forslag til en parkeringsplass som normalt sto tom om natta. Kostet 50kr for å parkere der, men det var helt greit for oss. Det snødde litt når vi tente opp i bålpannen, men våknet til nydelig vær.

845CC312-D63A-43BB-928E-6BF0FACB7414.jpeg

341356E3-12DE-494E-A489-F0C12681DEBC.jpeg

Offroadtreffet til Gærhølet ble dessverre en liten nedtur i år, det var så mye snø i løypa at halve lørdagen gikk med på å se folk stå i kø..

47616D91-346E-4632-AAFF-46FBB7E0A136.jpeg

Roveren gikk 23mil, og de 18 første var uten feil. Men når den først begynte å gå i nødmodus, skjedde det hele tiden. Så jeg mistenker ledningsbrudd et sted. Har sjekket vnt-mekanismen på turboen og den beveger seg helt fint.


I dag kom det innom en Skoda fra en kollega, som trengte nye motoriserte dempere til bakluken. Og i går kveld byttet jeg bremser på min mors Tiguan, ingen bilder av den kjedelige jobben. 😉

FF44EB31-79FD-4BF1-AEB9-090C862C7436.jpeg

I morgen kommer det deler fra UK, og det er spesielt diagnoseapparatet jeg er spent på.

  • Thumb up 7
Link to comment
Share on other sites

Takk for turen Knut Arne!

Kan skrive under på at det ikke var gode forrhold på treffet i år!
Alle løypene var ikke kjørbar før langt ut på dagen, dvs nærmere 4-5tiden, da hadde det varmet seg opp nok til slik at snøen fikk pakket og satt seg. Selv med dårlige forrhold så var det fortsatt godt humør blandt deltagerene 😊

 

Bilde under er av Johann som var først ut i løypene, vi angret fort for å si det slik 😂

IMG_4455.thumb.jpg.142d33fa346676403ade42183a0d5002.jpg

  • Like 4
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...